Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Re: Fotografie

Bericht door Ferdi » 23 nov 2014, 19:55

Dat is min of meer een bewuste keuze, onder het HDR filter zit nog een blauw filter.
Vond de huizen dan veel beter uit komen.

Ga binnenkort nog terug naar A'dam, dan nog maar eens een paar mooie foto's zien te maken om weer mee te leren spelen

Michele

Bericht door Michele » 24 nov 2014, 16:14

frankv schreef:
Michele schreef:Twee weken terug maar weer eens op en neer gevlogen naar Schotand voor wat herfstweer... Blijft een gok als je de vlucht boekt, maar ik viel weer eens met m'n neus in de boter qua omstandigheden. Alles met Fuji X-E1.
prachtige plaatjes, maar wel meer bewerkt dan alleen wat overall belichtingsaanpassingen neem ik aan? dit komt niet zo uit je camera lijkt me.
Contrast en waar nodig highlight / shadow tikkie aangepast hier en daar...
Alleen de boompjes heb ik achteraf ook nog van een vignetje voorzien, maar verder is er niet zoveel spannends gedaan met deze foto's. Kasteel is echt zo uit de camera. Polafiler en grijsverloopje doen ook wonderen....
Vergis je niet wat een waanzinnig licht er in de herfst in Schotland te vinden is. 's Ochtends laag en warm onder de wolken door, s'middags diffuus en als je mazzel hebt krijg je nog een regenbui tussendoor (of, zoals vorig jaar, sneeuw!) Licht wisselt echt per uur en de kleuren zijn diep. ter plekke je witbalans aanpassen naar de omstandigheden is de helft van het werk....

Michele

Bericht door Michele » 24 nov 2014, 16:55

Voor iederen die denkt dat vroegah alles "echt" was. Dit is Photoshop the old fashioned way:
http://petapixel.com/2013/09/12/marked- ... d-darkroom" onclick="window.open(this.href);return false;

Joy

Bericht door Joy » 27 nov 2014, 19:48

Chernobyl, 28 jaar later:

http://www.flabber.nl/linkdump/video/po ... ast-de-che" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooie foto's.

Afbeelding

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 27 nov 2014, 20:41

Ik heb al vaker gegoogled op foto's van Chernobyl/Pripyat, lijkt me onwijs indrukwekkend om daar een keer rond te sjouwen. Uiteraard met camera.

Ik moet zeggen dat veel verlaten plaatsen/gebouwen iets lugubers hebben wat me trekt. Jammer dat ik er geen werk van maak.

allen

Bericht door allen » 27 nov 2014, 20:46

Michele schreef:Voor iederen die denkt dat vroegah alles "echt" was. Dit is Photoshop the old fashioned way:
http://petapixel.com/2013/09/12/marked- ... d-darkroom" onclick="window.open(this.href);return false;
Al veel gezien over analoog afdrukken en hoop daar volgend jaar zelf eindelijk een en ander over te leren.
Verheug me er al erg op!

Michele

Bericht door Michele » 28 nov 2014, 09:46

Kartonnetjes met gaten d'r in, meerdere belichtingen met verschillende correctiefilters op multigrade papier, waaieren, tegenhouden met je vinger, je hand of de deksel van een doos fotopapier... Mooie tijden!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 28 nov 2014, 10:39

Ik heb rond 2001 tweedehands doka spullen gekocht van Philips. Door de snelle opkomst van digitale fotografie nooit gebruikt. Wegdoen kan ik toch niet over mijn hart verkrijgen.

allen

Bericht door allen » 28 nov 2014, 10:41

Moet je ook niet doen. Levert niets op en zo hoef je je later niet te vervelen als je met pensioen gaat. :tooth:

Ontwikkelen doe ik momenteel al zelf, maar zo langzamerhand gaat het gewoon kriebelen om het laatste stapje erbij te pakken.

dvh

Bericht door dvh » 08 dec 2014, 19:16

Pfff
Leica besteld bij een lokaal zaakje. Geen dealer dus was wat duurder.. En moest langer wachten. Vond ik geen probleem..

Maar.. Het kwam maar niet. Camera ligt inmiddels al 2 weken overal op vooraad. Als ik dan erover belde zouden ze 't gaan uitzoeken. Gebeurde niet. Werd ook niet teruggebeld. Reactie was ook elke keer ongeinteresseerd.
Nou.. Dan maar niet. Vandaag de boel geannuleerd.

In Den Bosch lag ie op vooraad... Toch nog even gekeken op internet naar de Olympus M1.
Leuk ding.. Maar toen zag ik spontaan een hele leuke A7+lens aanbieding...

De Sony A7... Fullframe. Prachting ding.. Maar bewust genegeerd. Veel te duur. Om over de lenzen nog maar niet te spreken...

Maar het is hem toch geworden :)
Een 'gewone' A7 met een 28-70mm kitlens erbij.
Deze kitlens is een van de momenteel 4 beschikbare originele lenzen voor de FF Alpha serie. Ondanks dat het kit is en de lichtgevoeligheid niet super is. Is de zuiverheid icm de A7 sensor een zaligheid.

Ik ben erg benieuwd... 3 tot 5 dagen levertijd...
Dat had ik er wel voor over gezien de aanbiedingsprijs....

Laat de sneeuw maar komen :)

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 08 dec 2014, 19:39

Ben benieuwd ;) , blijkbaar kan dat lokale zaakje het zich veroorloven zo met klanten om te gaan :bag: ...

dvh

Bericht door dvh » 08 dec 2014, 19:57

Ben zelf ook heel benieuwd Ben.
Jammer alleen dat de mooie lensjes zo ontzettend duur zijn. Waar ze bij Olympus de prijzen ook wel weten lijkt het bij Sony allemaal x2 te zijn........

Ben vooral benieuwd of ik 't merk qua foto's maken dat het fullframe is.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 dec 2014, 20:02

hm, beetje raar idd, dan maar niet via hen :)

Metchu

Bericht door Metchu » 08 dec 2014, 20:48

ben erg benieuwd naar je bevindingen David. Ik ben in de markt voor een nieuwe Full frame (of kleiner)... A7 stond op het lijstje, evenals nog wat andere modellen. Voornamelijk voor Film uiteraard...

Wellicht dat je wat test beelden tzt kan schieten :ken ik jou:

dvh

Bericht door dvh » 08 dec 2014, 20:52

Mij moet je geen filmbeelden laten schieten. Totaal niet mijn ding :-)
Dat zal de camera geen goed doen.

Maar ik ben ook benieuwd. de Olympus M1 leek me ook wel wat.. Alleen dat zou een beetje een saaie keuze geweest zijn. Als ik dan zie wat Opa soms post dan twijfel ik niet aan de kwaliteit die Sony af kan leveren.

En er is een redelijk betaalbare 55mm 1.8 van Zeiss beschikbaar ......
Eerst maar weer even sparen..

Je kan als je wil vanaf 10.00 deze review bekijken Metchu:
https://www.youtube.com/watch?v=wUJc83wV6iA" onclick="window.open(this.href);return false;

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 08 dec 2014, 22:43

Kwaliteit is natuurlijk ook vooral afhankelijk van de lens die je gebruikt, maar Sony maakt momenteel erg leuke camera's.
FF kun natuurlijk helemaal een beperkte scherpte diepte mee creëren en ik denk dat jij dat wel wat vindt.
Wat ik wel weet is dat er binnenkort een nieuwe A7 II in de schappen ligt en die schijnt nog beter te zijn.
Ik wil misschien binnenkort de A77 verkopen en dan de nieuwe A77 II aanschaffen, ook weer net iets beter dan degene die ik heb.
Als je een beetje bij wilt blijven over het Sony spul dan kun je je hier aanmelden: http://www.fotomateforum.net/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 08 dec 2014, 23:02

Had nog wat foto's gemaakt van de Staffords van de overbuurman van m'n dochter.
M'n dochter was ze zogenaamd gaan uitlaten en wilde dat ik wat foto's zou maken om er dan 1 als canvas van 60x80 aan de buurman voor z'n verjaardag te geven.
Viel nog niet helemaal mee, want die beesten luisterden voor geen meter. :lol:
De 1e is het geworden:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 09 dec 2014, 00:24

Nrs. 3,5,7 Opa. Prachtig. :)

Peric

Bericht door Peric » 09 dec 2014, 11:42

Vind eigenlijk nr. 6 het mooiste voor een foto aan de muur, Nr. 1 is zo statisch..

dvh

Bericht door dvh » 09 dec 2014, 12:04

Ik vind dan juist 1 & 7 weer 't mooist uitkomen :-)

allen

Bericht door allen » 09 dec 2014, 12:17

Mooi toestel David, al is het volgens mij niet kleiner dan je vorige?
De lokale winkelier zal waarschijnlijk geen prioriteit hebben bij Leica. Had hij je beter gelijk eerlijk kunnen vertellen imho.
Beloftes van iemand bij de importeur om iets goed te kunnen testen voor de aanschaf liep uit op een ontbijtochtendje met uitleg over andere camera's en daarna even kort de desbetreffende camera in m'n handen houden.
Niet erg bij een compactcamera van 150 euro, maar daar hadden we het niet over... :bag:
Zelf hele goede ervaringen bij Leica in Berlijn en gewoon in Wetzlar bij de fabriek zelf. Er wordt doorgaans niet moeilijk gedaan over garantie en in mijn geval kreeg ik een inruilprijs terug voor een dode M, die een stuk hoger lag dan als ik deze werkend had willen verkopen.

Zeiss lenzen vallen kwa prijs imho erg mee. Het ene wat duurder het andere wat goedkoper dan kwaliteitsglas van merken als Canon of Nikon.

Kwa foto's ga ik overigens ook voor 1 en 7.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 09 dec 2014, 12:21

Heel het bericht gemist dat je nu een Sony hebt/krijgt David, mooi ding! Lees steeds meer positieve verhalen over de Sony's. Zeiss lenzen zijn natuurlijk top.

Jammer van de Leica.

@Opa: Heerlijk scherpe foto's weer. :)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 dec 2014, 12:25

Mooie foto's! Bij de eerste foto is er wel wat onscherpte op de neus van de rechter hond.

dvh

Bericht door dvh » 14 dec 2014, 20:47

Hij is binnen.. !
Alleen nog niet veel foto's gemaakt.. Weinig tijd en zonlicht gehad..
Nu ben ik er wel achter dat deze kitlens het niet gaat worden voor me. Leuk voor erbij. Maar ik mis m'n lichtsterke primes waar ik voorheen eigenlijk alles mee deed. 45 & 75mm .. Die zaten er voor 98% van de tijd altijd op. Maar dat waren loepzuivere lenzen. En dat is deze kitlens niet.

Daarom heb ik vandaag een nieuwe FE55mm1.8 besteld. Van Zeiss... En daar betaal je dan ook voor. Maar die is wel superzuiver. De kitlens zal voor z'n groothoek bewaard blijven. Maar voor andere 98% zal de primelens z'n vaste plek in gaan nemen.

Desondanks wil ik jullie mijn eerste 3 foto's niet weerhouden. Niks bijzonders. Het zijn test/uitvogelfoto's.
De tijd ( en zin ) moet nog komen om weer wat knappe foto's te gaan maken.

De eerste foto.. In het donker op de bank.. Bokehtest
Afbeelding

The day after.. 's Ochtends vroeg tijdens het uitlaten van de hond
Afbeelding

Zojuist in de bende die momenteel onze huiskamer heet..
Afbeelding

Kan niet wachten tot de 55mm binnen is... :mrgreen:

Edit:
Heb de achtergrond van de laatste foto een beetje bijgewerkt.......
Afbeelding

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 15 dec 2014, 09:33

Mooie eerste plaatjes David!
Ben je niet bang dat de A7 eigenlijk nog steeds te groot is om mee te nemen in je binnenzak?
Dat was eigenlijk de reden om de M5 weg te doen als ik het me goed herinner. ;)

Plaats reactie