Vandaag had ik een afspraak bij een garage hier in de buurt mét rollenbank om eens te kijken hoeveel vermogenswinst/verlies mijn M3 e36 3.2 zou hebben nu ik de katalysator en onderuit heb laten halen.
Dat bleek een goeie 12pk winst aan de wielen te zijn. zonder dus enige verdere aanpassing t.o.v. de situatie met kat. Geen ontevreden resultaat wat mij betreft.
Omdat ik in het bezit ben van 3 verschillende luchtfilters (allemaal vrijwel nieuwstaat, K&N de oudste (die had ik >10000km in gebruik) wilde ik dat ook meteen maar eens testen, wisselen is immers 2 tellen werk bij mijn auto. Ik ben altijd van meten is weten. Erg leuk om te weten hoe een origineel filter het nou doet t.o.v. diverse andere merken die beweren beter te zijn.
Als eerst ging de auto met BMC filter erop, daarna K&N en als laatste de originele.
Al snel was het duidelijk...the winner is...K&N. En wel met een verschil van zo'n 4 pk t.o.v. de rest.
Het BMC filter eindigde onderaan, die verloor zelfs van het originele filter met een 0,5pk.
De auto is getest met een halve tank BP-Ultimate 98, Mobil 1 Extended Life 10W60, omgevingstemp graadje of 12, zonder kat, Powersprint RVS einddemper, toerenbegrenzer iets verlegd.
Leuk ook om te weten dat motor nu na 157000km nog steeds super loopt. Krukas vermogen zit nu op >330pk.
Uitdraaien:
BMC+K&N+Originele filters WHP:
BMC+K&N filters WHP:
BMC filter WHP:
BMW+K&N+Originele filter Krukas vermogen: