http://www.vananaarbeter.nl/Onderwerpen ... rijstrook/
Ik begrijp de boodschap wel en snap ook wel wat men zoveel mogelijk filevorming wil tegengaan. Maar deze oproep roept bij mij wel grote vraagtekens op.Blijf bij drukte in uw rijstrook
Blijf bij drukte in uw rijstrook. Bij druk verkeer kan een kleine verstoring al een file veroorzaken, of een bestaande file in stand houden. Wie veelvuldig van rijstrook wisselt boekt soms zelf een klein beetje tijdwinst, maar veroorzaakt voor anderen juist extra vertraging. Als iedereen bij drukte zoveel mogelijk dezelfde rijstrook aanhoudt, schieten we met z’n allen het beste op.
Hoe werkt het?
Hoe werkt in de rijstrook blijven?
Houd bij druk verkeer zoveel mogelijk dezelfde rijstrook aan. Ook op plaatsen waar verkeer van rechts invoegt.
Maak een uitzondering voor situaties waarbij op de strook rechts van u een zeer groot gat valt. Het is dan beter om daar te gaan rijden, zodat er meer mensen van dezelfde weg gebruik kunnen maken. Zorg daarbij wel dat achteropkomende vrachtwagens voldoende ruimte over houden
Gebruik – indien aanwezig en opengesteld – ook de spitsstrook.
Want wat de overheid feitelijk zegt/propageert is het Amerikaanse Keep your lane principe bij drukte.
Alleen druist dit in tegen de verplichting om zoveel mogelijk rechts te houden op de snelweg, sterker nog dit gaat linksrijden alleen maar meer in de hand werken, feitelijk geeft de overheid een vrijbrief af om links te rijden en roept daarmee op om de wet te overtreden. Juist op een moment dat linksrijden tot 1 van de grootste ergenissen is momenteel.
Want wie bepaalt of het druk is op de weg ? Hoe kunnen honderderden individuele weggebruikers collectief bepalen wat drukte is ? Dat veroorzaakt alleen maar misverstanden, haal ik nu wel rechts in of niet ? Is stapvoetsrijden een reden om in je baan te blijven of 50 km/h per uur ook ?
Ik vind het allemaal maar erg vaag en de praktijk zal straks zijn dat niemand meer weer opschikken naar rechts.
Eigen perceptie laat geen ruimte toe om de verkeersregels exact op te volgen en uit te voeren. En helemaal niet als overheidsacties dit in de hand werken.