Blijf bij drukte in uw rijstrook, vraagteken ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Blijf bij drukte in uw rijstrook, vraagteken ?

Bericht door RVV » 22 mei 2007, 00:22

Momenteel heeft de overheid een campange, met TV spotjes en radioreclame. Het gaat over dit onderwerp.

http://www.vananaarbeter.nl/Onderwerpen ... rijstrook/
Blijf bij drukte in uw rijstrook
Blijf bij drukte in uw rijstrook. Bij druk verkeer kan een kleine verstoring al een file veroorzaken, of een bestaande file in stand houden. Wie veelvuldig van rijstrook wisselt boekt soms zelf een klein beetje tijdwinst, maar veroorzaakt voor anderen juist extra vertraging. Als iedereen bij drukte zoveel mogelijk dezelfde rijstrook aanhoudt, schieten we met z’n allen het beste op.

Hoe werkt het?
Hoe werkt in de rijstrook blijven?

Houd bij druk verkeer zoveel mogelijk dezelfde rijstrook aan. Ook op plaatsen waar verkeer van rechts invoegt.
Maak een uitzondering voor situaties waarbij op de strook rechts van u een zeer groot gat valt. Het is dan beter om daar te gaan rijden, zodat er meer mensen van dezelfde weg gebruik kunnen maken. Zorg daarbij wel dat achteropkomende vrachtwagens voldoende ruimte over houden
Gebruik – indien aanwezig en opengesteld – ook de spitsstrook.
Ik begrijp de boodschap wel en snap ook wel wat men zoveel mogelijk filevorming wil tegengaan. Maar deze oproep roept bij mij wel grote vraagtekens op.

Want wat de overheid feitelijk zegt/propageert is het Amerikaanse Keep your lane principe bij drukte.

Alleen druist dit in tegen de verplichting om zoveel mogelijk rechts te houden op de snelweg, sterker nog dit gaat linksrijden alleen maar meer in de hand werken, feitelijk geeft de overheid een vrijbrief af om links te rijden en roept daarmee op om de wet te overtreden. Juist op een moment dat linksrijden tot 1 van de grootste ergenissen is momenteel.

Want wie bepaalt of het druk is op de weg ? Hoe kunnen honderderden individuele weggebruikers collectief bepalen wat drukte is ? Dat veroorzaakt alleen maar misverstanden, haal ik nu wel rechts in of niet ? Is stapvoetsrijden een reden om in je baan te blijven of 50 km/h per uur ook ?

Ik vind het allemaal maar erg vaag en de praktijk zal straks zijn dat niemand meer weer opschikken naar rechts.

Eigen perceptie laat geen ruimte toe om de verkeersregels exact op te volgen en uit te voeren. En helemaal niet als overheidsacties dit in de hand werken.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 22 mei 2007, 00:25

Nee klopt. Door dit soort publicaties komen er voor de automobilist veel onduidelijkheden. ik snap het iig niet meer helemaal. Hou me wel aan mijn huidige rijstijl. Bevalt me prima en de boetes zijn te overzien :lol:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 22 mei 2007, 08:56

Dit doet me denken aan een vaag onderzoek van 1 of andere Duitser van de uni in Dresden. Die heeft uit nieuwsgierigheid tijden lang 4 van zijn medewerkers elke dag samen naar het werk laten rijden. Allemaal vertrokken ze uit dezelde stad en hadden ze dezelfde bestemming. 1 auto kreeg de opdracht om zoveel mogelijk links te blijven rijden (met het verkeer mee), 1 in het midden, 1 rechts en 1 die zelf mocht bepalen in welke baan hij vertoefde.
Verschil tussen links en rechts was niet zo heel groot, links ietsjes sneller dan rechts. De slalomartiest was echter consequent sneller en vaak scheelde het meer dan 20%.

2 of 3 files op de route overigens.

Ergo goed setje banden onder de stalen ros en ook DF beoefenen in de file.

RVV

Bericht door RVV » 22 mei 2007, 11:18

Mijn ervaring is dat als je op de rijstrook rijd die afgelsoten word je het best zolang mogelijk moet doorrijden en pas weer invoegen op de andere baan als je niet anders meer kunt. Zeg maar bij de laatste verwijspijl.

Als je veel eerder invoegt dan moet je als die lui op de andere strook nog een keer voorlaten plus alle inhalers op die baan.

Hielke

Bericht door Hielke » 22 mei 2007, 12:06

Denk dat het wel aardig klopt.

Ik kom nog maar zeer sporadisch in het westen van het land maar tijdens een aantal ritten naar Leiden en Zandvoort in de afgelopen weken viel me op dat er gedisciplineerder en rustiger werd gereden dan een aantal jaren terug. Mensen hielden zich ook angstvallig aan de maximum snelheid. Door niet van baan te wisselen krijgen verkeersdeelnemers meer een gevoel van rust en zullen schrikreacties met gebruik van de rem uitblijven.

Anderzijds was de proef met het verlagen van de max. snelheid van 100 naar 80 van een paar jaar terug om de files te bestrijden natuurlijk een blunder van de eerste orde. Iedereen had vooraf al kunnen voorspellen dat de doorstroming dan slechter is. De proef was in verschillende landen jaren terug al gedaan. Bij rijkswaterstaat dachten ze het wiel opnieuw even uit te kunnen vinden :roll:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 22 mei 2007, 12:48

Grappige is dat de doorstroming in de 80km stroken dikke prima is. De theorie van max.doorstroming bij 80km/h staat als een huis (alleen is de doorstroming voor die wegvakken...ehm...minder dan optimaal zeg maar).

De A13 hier staat nu overdag non-stop vast. Ook in het weekend. Maar op de 80km stukken stroomt het bijna altijd weer fatsoenlijk door. De files die daar vroeger stonden zijn nu verplaatst, wat waarschijnlijk 1 van de doelstellingen was ivm de fijnstofnormen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mei 2007, 13:13

Op de A13 hebben ze nu eindelijk de vluchtstrook vanaf R'dam Airport open gegooid. Dat scheelt aanzienlijk, als je die rijstrook gebruikt. Ik heb zelf een theorie om zo snel mogelijk door een file heen te komen.

Bij uitvoegende rijstroken pak je de rijstrook die het dichtst bij de uitvoegstrook ligt (meestal rechts dus)

En bij invoegende rijstroken de rijstrook die het verst van de invoegstrook ligt (meestal links).

Wat enorm scheelt zijn de invoegstroken met verkeerslichten. Daar ritst het veel beter.

Mijn conclusie is dat ze in de spits meer vluchtstroken (belgische benaming van pechstrook is toepasselijker) moeten benutten. Met Matrixborgen is goed aan te geven als er echt pechgevallen staan. Ik vind het onzin om op te roepen dat mensen in hun rij moeten blijven, ik vind dat je dat aan de mensen zelf over moet laten. 90% houdt al zijn rijstrook, ook als er geen file is. :)

Voer dan integraal het keep you lane systeem in. Zoals ik in een recent draadje aangaf, wel met minimum (en uiteraard Maximum) snelheden! En rechts inhalen ook buiten files toestaan. Ben ik voorstander van.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 22 mei 2007, 15:05

Ben erg blij dat er nu een extra rijbaan is op de A13. Zit er elke morgen op (rotterdam-Nootdorp) en het rijd nu stuk beter door. toch zie je dat de 2 rechter banen HEEL slecht benut worden. Van die kneuzen die niet helemaal naar rechts gaan. En dan rijden ze dus 85 waar je 100 mag. Ik kan nu elke morgen met 140 naar me stage knallen 8)

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 22 mei 2007, 17:55

Dennis Cavallino schreef:Bij uitvoegende rijstroken pak je de rijstrook die het dichtst bij de uitvoegstrook ligt (meestal rechts dus)

En bij invoegende rijstroken de rijstrook die het verst van de invoegstrook ligt (meestal links).
Dat doe ik ook altijd. Maar toch ik schiet vaak van links naar door de file heen. Maar de meeste tijd vertoef ik toch op de rechterbaan want dat rijd vaak het snelste door.

MikeM3

Bericht door MikeM3 » 22 mei 2007, 21:03

Het lijkt me dat ze met druk verkeer bedoelen dat de snelheid al beduidend lager ligt dan de max. 120 of 100 km/h.
Als het hele zwikkie zo'n 50 km/h rijdt, is het onrustgevend (irritant) als er mensen zijn die van rechts naar links schieten en weer terug.
Degene die achter zo'n links-rechts piloot rijden moeten weer inhouden en dat werkt zo door tot er 2 km erachter het hele zooitje stilstaat.
Ik denk dat de overheid deze situatie ermee bedoeld.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 23 mei 2007, 17:23

En als drie banen twee banen worden; zo lang mogelijk op de linker baan blijven, zodra je de meest rechter baan ziet doorstromen eventjes oversteken..... 8)

Gijzer

Bericht door Gijzer » 23 mei 2007, 18:54

Rico v Velzen schreef:Mijn ervaring is dat als je op de rijstrook rijd die afgelsoten word je het best zolang mogelijk moet doorrijden en pas weer invoegen op de andere baan als je niet anders meer kunt. Zeg maar bij de laatste verwijspijl.

Als je veel eerder invoegt dan moet je als die lui op de andere strook nog een keer voorlaten plus alle inhalers op die baan.
Dat is ook zo irri bij invoeg stroken.
Je hebt mensen die direct bij de onderbroken streep invoegen en daarna weer mensen die doorrijden tot het eind waardoor je in de file 2x zo lang kunt blijven staan.....

frankv

Bericht door frankv » 23 mei 2007, 20:23

keep your lane bij drukte is in de spits al lang de praktijk

ik heb jarenlang de op de A12 richting Rotterdam en op de A2 tussen IJsselstein en de afslag Vinkeveen gereden en gezien dat de grote meerderheid van de mensen gewoon 1 baan kiest en daar in blijft, en dat werkt prima

geen enkele baan gaat in dergelijke woon-werk files zonder versmallingen uiteindelijk sneller dan de andere, vrachtwagens waar ik op Oudenrijn naast reed, reden bij Vinkeveen voor de zoveelste keer naast me en auto's op de linkerbaan ook

op de rechterbaan moet je het vertrouwen hebben dat het goed komt, dat al die trucks niet erg zijn, maar die rust heb ik niet

op de linkerbaan zit je als je denkt dat je daar sneller gaat, de praktijk is echter dat er korter op elkaar wordt gereden, harder moet worden geremd en het veel meer start-stop is, daar zie je ook altijd de kop-staart botsingen

ik voelde me altijd goed op de middelste baan, maar heb wel een automaat gekocht [bmw e36 328i coupe] om wat meer filerust te hebben

wat wel werkt is op tactische punten van baan wisselen, maar dat is eenmalig en voor de kenners

bijvoorbeeld vanuit het zuiden komend op de A2 direct voor Oudenrijn, na de afrit Utrecht, net voordat je de A12 kruist van de middelste naar de rechterbaan en je rijdt fluitend een paar honderd meter door terwijl de midden en linkerbaan balend samenvoegen, maar niet te vroeg naar rechts! je hebt maar een window van 50 meter om het goed te doen

nu woon ik op 12km van mijn werk en rijd ik binnendoor, als er al een file is, is er maar 1 baan beschikbaar en is dat de lane die ik keep...

frank

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 mei 2007, 01:07

Damir Vukovic schreef:1 auto kreeg de opdracht om zoveel mogelijk links te blijven rijden (met het verkeer mee), 1 in het midden, 1 rechts en 1 die zelf mocht bepalen in welke baan hij vertoefde.
Verschil tussen links en rechts was niet zo heel groot, links ietsjes sneller dan rechts. De slalomartiest was echter consequent sneller en vaak scheelde het meer dan 20%.
Dat constant wisselen naar de vlotste rijstrook werkt lijkt mij vrij logisch. Alleen kost dat alle auto's in die 'snelste' strook achter jouw tijd. Vooral als iemand achter of voor jou hetzelfde idee heeft, waardoor voor mensen daarachter het weer tijd wordt te wisselen naar een andere(/jouw oude) baan(bedenk dat bij het wisselen je eigenlijk op 2 rijstroken de ruimte van 1 auto + marges inneemt). Kortom gemiddeld gezien maakt het het fileleed voor anderen alleen maar erger, maar als je daar niet om geeft moet je het vooral doen. Kijk er zijn grenzen in een baan die echt stil blijft staan los je niks op door netjes te blijven waar je bent, maar als de verschillen miniem zijn(als er na wat winst je toch weer 15 auto's passeren noem ik miniem) is het beter te blijven waar je bent.

Plaats reactie