Maximale temperatuur motorolie...
- Petrolhead Tom
Re: Maximale temperatuur motorolie...
Heerlijk topic dit! 

- Arthur
- Auto: Nr.51
@Raymond: Interessante uitleg
Mijn auto geeft ook aan dat ik om de 30kkm de olie moet verversen of iig een onderhoudsbeurt uit moet laten voeren. Nu is dit een daily (BMW 320dA) die niet over de top gejaagd wordt maar als ik het goed begrijp is het voor het behoud van de motor beter dat ik na ~15kkm gewoon ff de olie laat verversen?
Het heeft niet met gebruik te maken? Circuit gebruik tov dagelijks gebruik?

- Erminio
Ik begrijp idd dat het beter is ongeacht de rijstijl om de olie na 15k te vervangen.Arthur schreef:@Raymond: Interessante uitlegMijn auto geeft ook aan dat ik om de 30kkm de olie moet verversen of iig een onderhoudsbeurt uit moet laten voeren. Nu is dit een daily (BMW 320dA) die niet over de top gejaagd wordt maar als ik het goed begrijp is het voor het behoud van de motor beter dat ik na ~15kkm gewoon ff de olie laat verversen?
Met een paar trackdays per jaar erbij (zoals ik) slijt de olie nog sneller (afbreken van addictieven) en is het eigenlijk een must

- daNpy
Waarom mag er per sé geen dikkere olie in eigenlijk?
Te hoge olietemperaturen lijken me toch ook niet wenselijk..
-
Hoge olietemperaturen heeft niets met de dikte van de olie te maken, wel met de interne temperatuurhuishouding van de motor, ofwel koeling.daNpy schreef:Waarom mag er per sé geen dikkere olie in eigenlijk?
Als je een groep IV P.A.O synthetische olie neemt.heeft deze nieuw uit de doos een vlampunt van circa 220-240grdn Celcius. Kijk je naar de UOA die ik eerder heb gedeeld, kun je zien dat het eerste rapport ui 2012, het vlampunt gedaald is tot onder de 180grdn Celcius na 11k km. Toegegeven, dat was wel met een defect in de karterventilatie die daarna is vervangen, maar stel je nou eens voor dat ik die motor met die olie op een goede warme dag op de autobahn volle polle ga rijden?
De tweede UOA was met gerepareerde PCV systeem, maar zelfs daar zie je dat het vlampunt 200grdn Celcius is voor een olie (TWS) die nieuw uit de doos een vlampunt van 240grdn heeft en ook nog eens vrij dik is, ergo een dikkere olie garandeert niet dat je hogere hot-spots mag hebben. Dat hangt vooral van de basis olie af en de actuele kwaliteit van de olie.
Autofabrikanten passen i.d.r. een dunnere olie toe vanwege de redenen die Rene hier al heeft vermeld. Lagere HTHS betekent minder dynamische verliezen en dus minder brandstof verbruik. Alleen staat dat haaks op de belastbaarheid van de oliefilm die voor hoge toeren-motoren met een lange slag erg kritisch is;pas dan maar een 5W30 toe en de revisieboer wordt erg blij als je je aan de onderhoudsintervallen houdt

-
Om het exact te weten te komen voor jou auto moet je een UOA uitvoeren; bij de UOA's die ik op m5board heb gezien (S62, S54, S38, M88, M54) is de olie na 15k km op een punt gekomen dat TBN zodanig is dat de olie geen vervuiling meer kan opnemen en dan maakt het niet uit of je LL01 of LL04 of geen LL hebt toegepast.Arthur schreef:@Raymond: Interessante uitlegMijn auto geeft ook aan dat ik om de 30kkm de olie moet verversen of iig een onderhoudsbeurt uit moet laten voeren. Nu is dit een daily (BMW 320dA) die niet over de top gejaagd wordt maar als ik het goed begrijp is het voor het behoud van de motor beter dat ik na ~15kkm gewoon ff de olie laat verversen?
10k tot 15k km is van oudsher een veilige grens voor het verversen van de olie!
- Arthur
Okay, thnx! En volgens mij is de olie in een diesel ook nog eens sneller vuil dan bij benzine? Ik laat er gewoon na 15kkm nieuwe olie (plus filter
) inmikken. Die 1x per jaar zullen de kosten ook niet zijn... alhoewel ik wel het "buk" merk heb natuurlijk

- Knot
Mooie duidelijke info zeg!
En LOL@kroketten
Ik had altijd 10W60 TWS in de M52, koude start in de winter niet ideaal maar wilde gewoon de beste Castrol olie die er was gezien geen oliekoeler. Denk dat ie met driften vaak zat de 130 graden heeft gehaald (dus misschien wel 150+ in het blok zelf), pas om de 15.000km gewisseld, dat is lang voor een trackday auto maar ding heeft nooit een centje pijn gehad en staat nu op 325.000km.
Moet ik me dan bij mn Golf 1.6TDI bluemotion echt zorgen maken om m naar de 30.000km te rijden voor de oliewissel? En dan gaat er nog niet eens dure olie in natuurlijk.
En LOL@kroketten

Ik had altijd 10W60 TWS in de M52, koude start in de winter niet ideaal maar wilde gewoon de beste Castrol olie die er was gezien geen oliekoeler. Denk dat ie met driften vaak zat de 130 graden heeft gehaald (dus misschien wel 150+ in het blok zelf), pas om de 15.000km gewisseld, dat is lang voor een trackday auto maar ding heeft nooit een centje pijn gehad en staat nu op 325.000km.
Moet ik me dan bij mn Golf 1.6TDI bluemotion echt zorgen maken om m naar de 30.000km te rijden voor de oliewissel? En dan gaat er nog niet eens dure olie in natuurlijk.
- Arthur
A: Is ie van jezelf?
B: Rijd je die naar drie ton?
2x nee is bij 30kkm wisselen, 2x ja is bij 15kkm wisselen.
Vette
B: Rijd je die naar drie ton?
2x nee is bij 30kkm wisselen, 2x ja is bij 15kkm wisselen.
Vette

- Tim N
Interessante discussie altijd, welke olie.
Zit nu met de 328i ook over de wissel te denken, of een 5w40 of 5w30
Veel zeggen 5w40, maar gevoel zegt 5w30 i.v.m. relatief rustige rijstijl 85% van de tijd en relatief veel koude starten. incl korte stukjes.
S'ochtends kids wegbrengen, starten, stukje rijden, stop. Kinderen wegbrengen, starten en door.
(2x koude start dus)
Zit nu met de 328i ook over de wissel te denken, of een 5w40 of 5w30
Veel zeggen 5w40, maar gevoel zegt 5w30 i.v.m. relatief rustige rijstijl 85% van de tijd en relatief veel koude starten. incl korte stukjes.
S'ochtends kids wegbrengen, starten, stukje rijden, stop. Kinderen wegbrengen, starten en door.
(2x koude start dus)
- Arthur
Welke olie boeit mij niet zo. Ik ga naar de dealer en die gooit, hopelijk, de goeie erop
Ik las trouwens dat Shell de hofleverancier van BMW geworden is, ze hebben Castrol verdrongen. Dus dan komt er binnenkort Shell olie in de BMW's

Ik las trouwens dat Shell de hofleverancier van BMW geworden is, ze hebben Castrol verdrongen. Dus dan komt er binnenkort Shell olie in de BMW's

- Erik K.
Is al een tijd zo Arthur 

- MParallel
- Auto: BMW
Om dan maar ff wat in de groep te gooien voor discussie....zo gek is het dan eigenlijk niet om watertemperatuur in de gaten te houden.
Iedereen weet dat dit veel sneller opwarmt en dat je olie nog stuk kouder is, de watertemp al op bedrijfstemp is.
Eigenlijk zou je de olietemp moeten meten in het carter. Daar zit het grootste volume en als dat grote volume op temp is, dan mag je aannemen de rest ook.
En als er wat mis gaat in de motor en de temperatuur loopt op, dan zal de watertemperatuur veel eerder gaan stijgen dan de olietemperatuur. Dan is dat eigenlijk een betere indicator dat er iets mis gaat.
Iedereen weet dat dit veel sneller opwarmt en dat je olie nog stuk kouder is, de watertemp al op bedrijfstemp is.
Eigenlijk zou je de olietemp moeten meten in het carter. Daar zit het grootste volume en als dat grote volume op temp is, dan mag je aannemen de rest ook.
En als er wat mis gaat in de motor en de temperatuur loopt op, dan zal de watertemperatuur veel eerder gaan stijgen dan de olietemperatuur. Dan is dat eigenlijk een betere indicator dat er iets mis gaat.
- Arthur
Het staat pas sinds kort op de "interne" Shell website. Tenminste, het was mij tot voor gisteren nog niet opgevallen
Maar dat verandert niets aan mijn mededeling, toch?

En volgens mij heb ik nog een liter Castrol achterin liggen, auto is van juli 2014.Erik K. schreef:Is al een tijd zo Arthur
-
De keuze voor olieleverancier wordt door een autofabrikant op heel andere gronden gemaakt dan puur technische. Ga er maar niet vanuit dat Shell hun producten gaat testen op alle motoren die BMW in het archief heeft staan en ga er ook maar niet vanuit dat BMW dat gaat doen.
Met dat in het achterhoofd stel ik mij altijd de vraag wat de revisiekosten van mijn motor zijn en durf ik het aan om een multinational te vertrouwen op hun advies. Om het concreter te maken: "durf ik het aan om willekeurige welke door Shell geadviseerde olie in de motor van mijn E28 M5, waarvan de motorrevisie mij 18000 Euro gekost heeft, toe te passen".
Het antwoord daarop: NEE.
Simpelweg omdat ik in mijn onderzoek in deze materie genoeg geleerd heb om te kijken naar de oorspronkelijke aanbeveling die ten tijde van de ontwikkeling van de motor zelf is opgesteld. Daaruit vallen dan de afgeleide requirements voor NU af te leiden en dan geldt niet altijd: "nieuwer is beter". En een onderbouwd antwoord krijg je nog van een autofabrikant, nog van Shell of wie dan ook. Dat zul je zelf moeten bepalen.
Dat zelfde geldt ook voor de E10 vrijgave in DLD. Ook al geeft een fabrikant het vrij, betekent nog niet dat dit daadwerkelijk getest is voor motoren die niet meer actueel zijn en enige aansprakelijkheid neemt een fabrikant ook niet, want dan vinden ze altijd wel een reden om die terug te leggen.
Ik neem het risico gewoon niet, maar ja, voor een torretje die je op elke sloop voor een paar honderd Euro kunt vinden maakt het niet uit.
Met dat in het achterhoofd stel ik mij altijd de vraag wat de revisiekosten van mijn motor zijn en durf ik het aan om een multinational te vertrouwen op hun advies. Om het concreter te maken: "durf ik het aan om willekeurige welke door Shell geadviseerde olie in de motor van mijn E28 M5, waarvan de motorrevisie mij 18000 Euro gekost heeft, toe te passen".
Het antwoord daarop: NEE.
Simpelweg omdat ik in mijn onderzoek in deze materie genoeg geleerd heb om te kijken naar de oorspronkelijke aanbeveling die ten tijde van de ontwikkeling van de motor zelf is opgesteld. Daaruit vallen dan de afgeleide requirements voor NU af te leiden en dan geldt niet altijd: "nieuwer is beter". En een onderbouwd antwoord krijg je nog van een autofabrikant, nog van Shell of wie dan ook. Dat zul je zelf moeten bepalen.
Dat zelfde geldt ook voor de E10 vrijgave in DLD. Ook al geeft een fabrikant het vrij, betekent nog niet dat dit daadwerkelijk getest is voor motoren die niet meer actueel zijn en enige aansprakelijkheid neemt een fabrikant ook niet, want dan vinden ze altijd wel een reden om die terug te leggen.
Ik neem het risico gewoon niet, maar ja, voor een torretje die je op elke sloop voor een paar honderd Euro kunt vinden maakt het niet uit.
- Erminio
Is dat zo, heb ik nooit gewetenArthur schreef:Okay, thnx! En volgens mij is de olie in een diesel ook nog eens sneller vuil dan bij benzine?

Feit is wel dat een diesel niet zoveel toeren maakt als een benzine motor op trackdays, 4200rpm dan is het wel gedaan met de pret

Ik kan me zo voorstellen dat het lagere maximale toerental voor een lagere slijtage kan zorgen, aangaande lagers, krukas, zuigers, etc

- Knot
dieselolie is toch vele malen minder schoon dan benzine of lpg!
- Arthur
Verhip! Shell Helix Ultra 5W30 ligt er achterin
De juiste, neem ik aan?

Arthur schreef:Het staat pas sinds kort op de "interne" Shell website. Tenminste, het was mij tot voor gisteren nog niet opgevallen![]()
En volgens mij heb ik nog een liter Castrol achterin liggen, auto is van juli 2014.Erik K. schreef:Is al een tijd zo Arthur
- PD power
Als je de volgorde (snelheid) van indicatie wilt pakken, bij thermische belasting, dan komt eerst UGT (uitlaat gas temperatuur), daarna Olie temperatuur en daarna pas koelvloeistof temperatuur.MParallel schreef:Om dan maar ff wat in de groep te gooien voor discussie....zo gek is het dan eigenlijk niet om watertemperatuur in de gaten te houden.
Heel simpel de UGT meet je binnen in de motor eigenlijk, Olie zit ook bij de turbo en onder de zuigers, koelvloeistof zit pas in de buitenste schil.
M.a.w. als de koelvloeistof temperatuur sterk stijgt is dit meestal ten gevolge van een defect in het koelvloeistof systeem,
De zuigers fikken er eerder uit dan dat de koelvloeistof temperatuur stijgt.
- Erik K.
Prima!Arthur schreef:Verhip! Shell Helix Ultra 5W30 ligt er achterinDe juiste, neem ik aan?
Arthur schreef:Het staat pas sinds kort op de "interne" Shell website. Tenminste, het was mij tot voor gisteren nog niet opgevallen![]()

- MParallel
- Auto: BMW
@PD Power: ok helder.
Dacht dit omdat de olie langzamer opwarmt dan KVS.
Dacht dit omdat de olie langzamer opwarmt dan KVS.
- Arthur
Herstel, 0W30...
Erik K. schreef:Arthur schreef:Verhip! Shell Helix Ultra 5W30 ligt er achterinDe juiste, neem ik aan?
Erik K. schreef:Prima!
- GTRene
best dun, wellicht hebben ze dat gedaan ivm koude periode op komst?
- Erik K.
Arthur schreef:Herstel, 0W30...Erik K. schreef:Arthur schreef:Verhip! Shell Helix Ultra 5W30 ligt er achterinDe juiste, neem ik aan?
Erik K. schreef:Prima!
Kan ook, mits er LL-04 op staat..
- Robin Hartog
Een BMW dealer zal wel geen verkeerde olie achterin leggen lijkt me?