Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
- Joy
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Ik moest eerst even aan je nieuwe velgen wennen René, maar zo op de foto's ziet het er toch goed uit. Mooi werk. 

- Bert ///M3
Geinig, nooit geweten dat daar een verschil in zat tussen een gewone E36 en een M3.MParallel schreef:De temperatuur curve van me watertemp meter van de 328i gecodeerd naar de waardes zoals die voor de M3 gelden. Betekent een kleine buffer en een meter die eerder naar het rode gaat.
Standaard is het flink gebufferd en gaat die eenmaal richting rood, dan ben je eigenlijk al te laat. Nou ja, liever wat veiligheidsmarge.
Ga ook nog proberen een codering die het bugger compleet zou opheffen, maar zo'n constant fluctuerende meter is ook niet ideaal (voor een straatauto).
De curve wordt bepaalt door 5 waardes, die je alle 5 kunt aanpassen.
Bij KMB codeerindex C27 staan de 5 waardes in één lijn en kun je in 1x een hele set waardes aanwijzen.
Mijn kombi is codeer index C25 en daarbij staat alle 5 waardes in hun eigen parameter.
Daarbij viel me op dat daar andere waardes voor de M3 gelden, dan in C27. Die zijn in C25 ook niet te selecteren.
Maar met NCS Dummy kun je die Daten files editten en heb ik zelf op basis van C27 de waardes in C25 beschikbaar gemaakt en vervolgens gecodeerd.
Heb er nog niet mee gereden. Morgenochtend naar me werk gaan we het wel zien. Als de waardes enig hout snijden (zijn helaas geen absolute waardes) dan zou ie er ook wat langer over moeten doen voor die in het midden staat.
Verder nog het hout uit me M3, in de 328i ingebouwd. Het is wel niet het mooiste hout wat er is, maar het is beter dan zwart plastic. Vorig jaar niet direct gedaan, toen was het plan nog om de 328i te verkopen.
- witje
Bij de Mx-5 en Ignis Sport de multiriemen vervangen, bij de Suzuki was dat nog een aardige onderneming (slechts te overtreffen door Alfa)
Bij Subaru gaat het gemakkelijk, was het altijd maar zo
Bij Subaru gaat het gemakkelijk, was het altijd maar zo
Laatst gewijzigd door witje op 03 nov 2014, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- MParallel
- Auto: BMW
Ben bezig met een maat van me d.m.v. coderen met alle waardes op 0 te zetten en dan 1 waarde steeds op een bepaalde getal zetten.
Hierbij rekening houdend dat we dit om een vast moment doen (koude motor) en hierbij lees ik dan eerst de watertemperatuur via INPA, want die is altijd wel warmer dan 0 graden.
Zo willen we achterhalen hoever de meter uitslaat bij waarde x op positie 1/2/3/4/5 en per uitslag de hoekverdraaiing van de meter hier tegenover zetten.
Met dan als uiteindelijk doel dat we de waardes zo kunnen kiezen dat we kunnen bepalen welke exacte temperatuur je wilt per streepje. M3 cluster heeft er 5, dus dat je bijvoorbeeld zegt: als die op het middelste streepje staat weet ik dat de temp exact 90 graden is, een na laatste streepje 100 graden en rood 110.
De dop van vloeistof reservoir gaat tot een druk van 2 bar voordat die opent. Water bij een druk van 2 bar gaat koken bij 120 graden. We willen dan dat de wijzer al naar rood gaat, voordat dit punt bereikt wordt.
Wordt vervolgd.
Weet niet hoe andere dit ervaren, maar op mijn M3 valt het me op dat de wijzer nooit (lang) stilstaat in exact het midden. Hij fluctueert er rondom. Meer links.
Dacht eerst een thermostaat die niet lekker meer is, maar die blijft of helemaal dicht steken, of open. Dan zou de meter of nooit uit het blauwe moeten komen, of altijd naar het rode gaan.
Dus dat sluit ik uit.
p.s. de marges zijn waarschijnlijk niet al te groot. Kon niet echt hele spannende dingen ontdekken aan de wijzer vanochtend richting werk. Maar dat is slechts één rit bij een bepaalde temperatuur.
Hierbij rekening houdend dat we dit om een vast moment doen (koude motor) en hierbij lees ik dan eerst de watertemperatuur via INPA, want die is altijd wel warmer dan 0 graden.
Zo willen we achterhalen hoever de meter uitslaat bij waarde x op positie 1/2/3/4/5 en per uitslag de hoekverdraaiing van de meter hier tegenover zetten.
Met dan als uiteindelijk doel dat we de waardes zo kunnen kiezen dat we kunnen bepalen welke exacte temperatuur je wilt per streepje. M3 cluster heeft er 5, dus dat je bijvoorbeeld zegt: als die op het middelste streepje staat weet ik dat de temp exact 90 graden is, een na laatste streepje 100 graden en rood 110.
De dop van vloeistof reservoir gaat tot een druk van 2 bar voordat die opent. Water bij een druk van 2 bar gaat koken bij 120 graden. We willen dan dat de wijzer al naar rood gaat, voordat dit punt bereikt wordt.
Wordt vervolgd.
Bert ///M3 schreef:Geinig, nooit geweten dat daar een verschil in zat tussen een gewone E36 en een M3.
Weet niet hoe andere dit ervaren, maar op mijn M3 valt het me op dat de wijzer nooit (lang) stilstaat in exact het midden. Hij fluctueert er rondom. Meer links.
Dacht eerst een thermostaat die niet lekker meer is, maar die blijft of helemaal dicht steken, of open. Dan zou de meter of nooit uit het blauwe moeten komen, of altijd naar het rode gaan.
Dus dat sluit ik uit.
p.s. de marges zijn waarschijnlijk niet al te groot. Kon niet echt hele spannende dingen ontdekken aan de wijzer vanochtend richting werk. Maar dat is slechts één rit bij een bepaalde temperatuur.
- Bert ///M3
Ik weet uit ervaring wel dat als die dop barst, je watertemperatuur al lang en breed in het rood staat.
- MParallel
Kijk goede informatie.Bert ///M3 schreef:Ik weet uit ervaring wel dat als die dop barst, je watertemperatuur al lang en breed in het rood staat.
Dan is die 110 voor rood nog te hoog. Dan zou dat mooier zijn als dat bij 100 al gebeurd.
Maar als dit allemaal lukt, dan is het een kwestie van de juiste waarde vinden en coderen.
Gisteren hebben de de 3 curves in een grafiek gezet en gekeken of we enig hout konden snijden van de hexadecimale waardes. Het lijkt op basis van eerste inzichten zo te zijn dat het gaat om de hexadecimale waarde -> decimale waarde / 2.
Om dan de M3 curve als voorbeeld te nemen, kom je uit op temperaturen van: 24,5 / 61,5 / 95,5 / 112,5 / 115,5
Dit dus nog los van de hoekverdraaiing van de wijzer zelf. Je weet ook niet of tussen de getallen in, de schaal lineair is of niet.
- GTRene
Thanks, ik wilde eens wat anders proberen en tevens voor lichtere velgen gaan, met de spaken naar de rand lopende, zodat je ook makkelijker dikke klauwen erachter kan plaatsen.Joy schreef:Ik moest eerst even aan je nieuwe velgen wennen René, maar zo op de foto's ziet het er toch goed uit. Mooi werk.
Voordat ze straks weer met zout gaan strooien gaan de originele Hartge velgen er weer onder, zitten ook nog nwe banden op, kunnen ze weer ff rollen en wordt de andere set gecleand en naar boven gebracht tot de winter weer voorbij is.
- Tim N
Mooie plaat René
-
Na de toertocht door de Eiffel begin September stond een revisie van de voorremmen van de E28S op de lat, alleen was de doorlooptijd naar eind September voor de Autovisie editorial te kort om dat door te voeren. Na demontage van de voorste schijven en klauwen bleek dat een van de voorste zuigers vast zat. Robijn remtechniek heeft de klauwen gedemonteerd en gereviseerd. Daarbij zijn acht nieuwe zuigers gemonteerd.

De remschijven weken maar een klein beetje af van hun nominale dikte; om de Pagid RS4-2 blokken te monteren moesten ze licht afgedraaid worden om het oude frictiemateriaal van de Jurid's te verwijderen.

Ook de achterklauwen zijn gereviseerd, maar zonder nieuwe zuigers aangezien de oude nog als nieuw waren. De achterblokken zijn vooralsnog de OE Jurids gebleven. Voor en achter zijn nu ABM-Stahlflex remslangen gemonteerd.

De eerste indrukken zijn prima. De voorkant is nu volledig trillingsvrij en de remmen reageren nu net wat directer dan voorheen.
De remschijven weken maar een klein beetje af van hun nominale dikte; om de Pagid RS4-2 blokken te monteren moesten ze licht afgedraaid worden om het oude frictiemateriaal van de Jurid's te verwijderen.
Ook de achterklauwen zijn gereviseerd, maar zonder nieuwe zuigers aangezien de oude nog als nieuw waren. De achterblokken zijn vooralsnog de OE Jurids gebleven. Voor en achter zijn nu ABM-Stahlflex remslangen gemonteerd.
De eerste indrukken zijn prima. De voorkant is nu volledig trillingsvrij en de remmen reageren nu net wat directer dan voorheen.
- GTRene
ziet er weer goed uit, dat adresje van die Robijn had ik een tijdje terug ook maar ff genoteerd voor ooit eens, best handig zoiets in de 'buurt' 

-
Wat kost zo'n revisie laten uitvoeren nu ongeveer?
-
- De voorste 'vaste' 4-zuiger klauwen: circa 400 Euro ex BTW voor twee stuks inclusief acht nieuwe zuigers.NSXRS schreef:Wat kost zo'n revisie laten uitvoeren nu ongeveer?
- De achteste 'zwevende' 2-zuiger klauwen: circa 180 Euro ex BTW voor twee stuks (zonder zuigers)
In mijn specifieke geval ongeveer de helft van de nieuwprijs bij BMW/Ate.
-
- GTRene
dat is wel wat meer dan ik verwachte
maar wel mooi zo'n opfrissing van

maar wel mooi zo'n opfrissing van

-
Gisteren eindelijk begonnen met het uitbouwen van de motor, deze winter nieuw opbouwen en in het voorjaar hopelijk weer rijden.
- Bijlagen
-
- Zooi
- IMG-20141108-WA0005.jpg (59.86 KiB) 2607 keer bekeken
-
- Cosworth
- P1120004.jpg (296.65 KiB) 2607 keer bekeken
- GTRene
- InjectTheVenom
Rene ik blijf het prachtig vinden hoe je alles uitgebreid onderzoekt en vervolgens in elkaar knutselt 

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik heb, bij de auto van m'n vrouw, de type aanduiding eraf gehaald 

- GTRene
Arthur schreef:Ik heb, bij de auto van m'n vrouw, de type aanduiding eraf gehaald

Ben hier nog met een bumperopbouw bezig wat verder ging dan ik in eerste instantie van plan was

kwam ook meer bij kijken dan ik van te voren verwacht had, wacht nog op een onderdeeltje en dan maak ik een kort verslag met wat foto's, al wil ik eigenlijk nog meer rondom dat (bumper en delen) bestellen

Thanks InjectTheVenom, je moet

- GTRene
Zonder dat ik er om vroeg, kreeg ik een tijdje geleden een tip via dit forum, dat er ergens een originele Hartge Z3 bumper werd aangeboden.
Nu zijn die dingen zeer zeldzaam, mede doordat ze al vele jaren niet meer gemaakt worden en er maar een zeer beperkt aantal gemaakt werden en bij enthousiastelingen terecht kwamen.
Tel daarbij op dat als iemand al zo'n bumper er op had zitten (tis niet ff omwisselen), je het er niet snel af zou schroeven om bv te verkopen, dus 1 zo'n bumper tegen komen is al erg zeldzaam, laat staan nog nieuw en ongebruikt.
Nu heb ik er helemaal geen nodig, maar M coupe gek dat ik ben en ook Hartge fan (oude modellen) begon het toch te kriebelen en dacht WTF ik koop het gewoon, dat moet ik hebben
Dus op naar de verkoper en de boel bekijken, ik keek wel maar door al dat geklets (van mij) en mijn te langzame denken, op die momenten dat ik het nodig heb, (ben dan niet scherp genoeg, pas een paar uur later dringt dan alles beter door zeg maar)
Dat ding gekocht en in mijn Z3 mee genomen wat net paste, maar door het erin schuiven en dat er in de hoeken van dat ding scherpe uitstekende punten zaten (nu afgerond) aan de binnenkant, is daar mijn achterbumper ook nog licht beschadigd tijdens het in manoeuvreren (kras op) zag ik toen ik thuis de kar in de garage zette, had die verkoper niet zo goed opgelet....grrr magoed, beetje balen maar kan gebeuren.
Afijn, 1x in de woonkamer de bumper weer uitgepakt, zag ik wel meteen (beetje laat lol) dat er helemaal geen binnen brackets in zitten en je zelf nog meer zaken moet doen, vandaar dus dat die persoon die de bumper ooit bij Hartge bestelde nooit verder was gekomen dan aanschaf.
Je zou dan of je oude bumper moeten slopen voor die brackets, of een 2de hands erbij kopen en slopen e.d.
Je moet zo'n Hartge Z3 bumper nog helemaal opbouwen, vandaar dat alles al met al destijds ook zo duur was (heb nog oude lijsten voor parts e.d.), verder kun je hem dus niet zomaar erop zetten zoals bij een standaard of M vervang bumper, dus best wat lastiger zeg maar.
Zie bv op deze foto hoe zo'n bumper geleverd wordt, dit is nummer 3 je kan verder zien dat het nooit helemaal uitontwikkeld is, half wat gaten ala standaard vast zetten bumper OEM en de helft maar half dus geen houvast, precies zo als ik in mijn originele Hartge heb, dus wel leuk om te zien
rode cirkels moest ik de gaten allemaal dicht maken (ook mooier) wat ik deed met polyesterhars (sterk spul)
en die 2 paarse cirkels heb ik de punt hoeken wat rond gemaakt en de blauwe cirkels moesten gaten komen voor
nummerplaat, die sleuven voor de plaat zaten er gelukkig wel in onder, maar moest ook nog speciale schroef houders plaatsten achter die gaten) en de bumperhouder/bout gaten, zodat je de via die gaten de bumper los kan draaien bv waar de bout en de rateldop-inbus in past.
maar daar heb ik het later toch aangepast, immers hij gaat helemaal niet op de oude manier vast, hij wordt verlijmd op de binnenbalk van de bumper.
Toen ik daar overal achter was dacht ik...hm, dan bouw ik hem wel helemaal op ala zoals het zit op de Hartge Z3
en zo dat het bv in 1x erop kan, dus alles voorbereiden en dus maar onderdelen besteld
Nu wil ik eigenlijk ook nog de knipperlichten in de bumper zetten en dus die ook bestellen...misschien sla ik dan wel door
Bumper zit een soort harde laag over (vergeten hoe dat heet, gelcoat oid) is dus ongespoten, maar dacht hm, ik bestel ook zo'n trekoog kapje en nr plaat houder, die komen dan in een dkr grijze primer, dus maar ff van paar laagjes lak voorzien al lijkt het zonder plaat wat raar.
hieronder zie je bv de 2 zij brackets die ik dan uit een 2de hands bumper moest slopen (zit best vast)
en het bumper tankje reservoir voor ruitensproeier voor en achter met houders die ik er maar bij gemaakt had.
hier de zijbrackets wat duidelijker>
Dat verlijmen om te drogen (denk aan ruitenkit) duurt vrij lang omdat het geen 2-componenten is zeg maar, ja de buitenlaag droogt wel redelijk snel, maar uitdrogen binnenin op bepaalde stukken kan vrij lang duren als het geseald wordt zeg maar.
Bumper ligt al met al ook al een paar weken op de grote tafel in de kamer, zo kon je mooi rustig aan opbouwen.
Denk dat ik volgende week toch nog de beide knipperlichten bestel om het af te maken
En dan pak ik het weer in noppenfolie en wordt het boven in huis gestald bij de verzameling
Nu zijn die dingen zeer zeldzaam, mede doordat ze al vele jaren niet meer gemaakt worden en er maar een zeer beperkt aantal gemaakt werden en bij enthousiastelingen terecht kwamen.
Tel daarbij op dat als iemand al zo'n bumper er op had zitten (tis niet ff omwisselen), je het er niet snel af zou schroeven om bv te verkopen, dus 1 zo'n bumper tegen komen is al erg zeldzaam, laat staan nog nieuw en ongebruikt.
Nu heb ik er helemaal geen nodig, maar M coupe gek dat ik ben en ook Hartge fan (oude modellen) begon het toch te kriebelen en dacht WTF ik koop het gewoon, dat moet ik hebben

Dus op naar de verkoper en de boel bekijken, ik keek wel maar door al dat geklets (van mij) en mijn te langzame denken, op die momenten dat ik het nodig heb, (ben dan niet scherp genoeg, pas een paar uur later dringt dan alles beter door zeg maar)
Dat ding gekocht en in mijn Z3 mee genomen wat net paste, maar door het erin schuiven en dat er in de hoeken van dat ding scherpe uitstekende punten zaten (nu afgerond) aan de binnenkant, is daar mijn achterbumper ook nog licht beschadigd tijdens het in manoeuvreren (kras op) zag ik toen ik thuis de kar in de garage zette, had die verkoper niet zo goed opgelet....grrr magoed, beetje balen maar kan gebeuren.
Afijn, 1x in de woonkamer de bumper weer uitgepakt, zag ik wel meteen (beetje laat lol) dat er helemaal geen binnen brackets in zitten en je zelf nog meer zaken moet doen, vandaar dus dat die persoon die de bumper ooit bij Hartge bestelde nooit verder was gekomen dan aanschaf.
Je zou dan of je oude bumper moeten slopen voor die brackets, of een 2de hands erbij kopen en slopen e.d.

Je moet zo'n Hartge Z3 bumper nog helemaal opbouwen, vandaar dat alles al met al destijds ook zo duur was (heb nog oude lijsten voor parts e.d.), verder kun je hem dus niet zomaar erop zetten zoals bij een standaard of M vervang bumper, dus best wat lastiger zeg maar.
Zie bv op deze foto hoe zo'n bumper geleverd wordt, dit is nummer 3 je kan verder zien dat het nooit helemaal uitontwikkeld is, half wat gaten ala standaard vast zetten bumper OEM en de helft maar half dus geen houvast, precies zo als ik in mijn originele Hartge heb, dus wel leuk om te zien

rode cirkels moest ik de gaten allemaal dicht maken (ook mooier) wat ik deed met polyesterhars (sterk spul)
en die 2 paarse cirkels heb ik de punt hoeken wat rond gemaakt en de blauwe cirkels moesten gaten komen voor
nummerplaat, die sleuven voor de plaat zaten er gelukkig wel in onder, maar moest ook nog speciale schroef houders plaatsten achter die gaten) en de bumperhouder/bout gaten, zodat je de via die gaten de bumper los kan draaien bv waar de bout en de rateldop-inbus in past.
maar daar heb ik het later toch aangepast, immers hij gaat helemaal niet op de oude manier vast, hij wordt verlijmd op de binnenbalk van de bumper.
Toen ik daar overal achter was dacht ik...hm, dan bouw ik hem wel helemaal op ala zoals het zit op de Hartge Z3
en zo dat het bv in 1x erop kan, dus alles voorbereiden en dus maar onderdelen besteld

Nu wil ik eigenlijk ook nog de knipperlichten in de bumper zetten en dus die ook bestellen...misschien sla ik dan wel door

Bumper zit een soort harde laag over (vergeten hoe dat heet, gelcoat oid) is dus ongespoten, maar dacht hm, ik bestel ook zo'n trekoog kapje en nr plaat houder, die komen dan in een dkr grijze primer, dus maar ff van paar laagjes lak voorzien al lijkt het zonder plaat wat raar.
hieronder zie je bv de 2 zij brackets die ik dan uit een 2de hands bumper moest slopen (zit best vast)
en het bumper tankje reservoir voor ruitensproeier voor en achter met houders die ik er maar bij gemaakt had.
hier de zijbrackets wat duidelijker>
Dat verlijmen om te drogen (denk aan ruitenkit) duurt vrij lang omdat het geen 2-componenten is zeg maar, ja de buitenlaag droogt wel redelijk snel, maar uitdrogen binnenin op bepaalde stukken kan vrij lang duren als het geseald wordt zeg maar.
Bumper ligt al met al ook al een paar weken op de grote tafel in de kamer, zo kon je mooi rustig aan opbouwen.
Denk dat ik volgende week toch nog de beide knipperlichten bestel om het af te maken

En dan pak ik het weer in noppenfolie en wordt het boven in huis gestald bij de verzameling

- Tim N
Jaja waar de tip al niet goed voor was
Je bent weer ff van de straat geweest met het project zo te zien.
Top dat je hem erbij gekocht hebt.

Top dat je hem erbij gekocht hebt.
- Petrolhead Tom
Wanneer gaan die spruitstukken er een keer onder Rene? 

- GTRene
Klopt Tim
@Tom, dat spruitstuk begin ik voorlopig nog niet aan, best een lastig karwei gezien de ruimte en 100% direct fit ben ik ook niet zeker, dus moet dan wel heel graag er mee bezig willen, zie ik nog niet snel gebeuren, al ben ik wel benieuwd, hij zal vooral bovenin beter kunnen ademen en rennen.
Volgend jaar misschien/hopelijk, of als ik ooit bij de motor oid wat anders moet doen en er dan bv toch al bij moet oid, mooiste is dan met een brug, maar als je ziet wat sommige op straat kunnen met wat steun-bokken eronder zal het ook zo in de garage kunnen.

@Tom, dat spruitstuk begin ik voorlopig nog niet aan, best een lastig karwei gezien de ruimte en 100% direct fit ben ik ook niet zeker, dus moet dan wel heel graag er mee bezig willen, zie ik nog niet snel gebeuren, al ben ik wel benieuwd, hij zal vooral bovenin beter kunnen ademen en rennen.
Volgend jaar misschien/hopelijk, of als ik ooit bij de motor oid wat anders moet doen en er dan bv toch al bij moet oid, mooiste is dan met een brug, maar als je ziet wat sommige op straat kunnen met wat steun-bokken eronder zal het ook zo in de garage kunnen.

- MParallel
Is die Hartge nou van glasvezel/polyesther en geen ABS plastic?
Over bumpers gesproken. Afgelopen week geassisteered bij monteren originele Alpina voorbumper op maat z'n E65.
Leek een kwestie van een opzetstuk over originele plaatsen, maar die moest eerst flink aangepakt worden, delen afzagen, voordat dat ging.
Van Alpina had ik verwacht dat het een compleet nieuwe bumper zou zijn die je swapt.
Over bumpers gesproken. Afgelopen week geassisteered bij monteren originele Alpina voorbumper op maat z'n E65.
Leek een kwestie van een opzetstuk over originele plaatsen, maar die moest eerst flink aangepakt worden, delen afzagen, voordat dat ging.
Van Alpina had ik verwacht dat het een compleet nieuwe bumper zou zijn die je swapt.
- GTRene
Klopt de Hartge bumper is van polyester/glasvezel met een harde gladde laag gelcoat oid (mooi strak glad) binnenkant is meer dat grove qua look.MParallel schreef:Is die Hartge nou van glasvezel/polyesther en geen ABS plastic?
Wat dat betreft heeft de aftermarket het over het algemeen mooier voor elkaar

maja dat gaat ook in de massa en in abs plastic oid.
Mede door het meer handwerk en op zeer kleine schaal zal het destijds ook zo duur zijn geweest en dan moest je ook nog veel er aan doen en wat OEM bmw delen voor de bumper er bij bestellen, wist ik eerder ook niet, wist wel hoe mijn bumper eruit zag, maar dacht dan dat ze het bij latere exemplaren het beter/anders voor elkaar hadden...niet dus

Dat van de Alpina bumper had ik ook niet verwacht, wellicht gaan die ook niet in grote aantallen of zou het te duur worden anders? het gaat in elk geval niet zoals je je voorstelde

Ik liet me ook wat 'blind' staren, bv dat er stond, past op elke Z3...ja dat zal, maar ze vertelden er dan niet bij dat er aardig wat bij komt kijken wil je het goed hebben en voor het geheel en delen er op passen.