We rijden al een tijd rondjes op de Nurburgring met diverse auto's (zoals de Legacy hierboven) en het werd tijd voor een auto die primair bedoeld is voor het circuit. Deze BMW E36 325i Coupe is het geworden:
De auto was reeds helemaal gestript, heeft een complete rolkooi, QSP 5 puntsgordels, QSP racestoelen, brandblusser, grotere aluminium radiateur, shortshifter, M3 draagarmen, doorgelast subframe, schroefset, camperplates,polyester bumpers, OMP veerpootbrug, Nankang semi-slicks op BBS LeMans replica's etc
De B50M25 motor heeft geen katalysator en ademt door een open luchtfilter. Uitlaatgassen gaan via een spaghetti spruitstuk de lucht. Ik heb een chip laten schrijven voor beter koppel, hoger max rpm en 98RON.
Voor de lange rit naar Adenau een paar QSP lendekussentjes besteld en de bestuurdersstoel op rails gezet zodat hij nu ook verstelbaar is.
Ondertussen ook (in Berlijn op vakantie) een reservewiel opgehaald, welke ergens bij de ingang van de Ring steeds tijdelijk aan een hek wordt vastgekend. Het is 300km van huis, liever een beetje zekerheid.
Voor de zekerheid de afgelopen weken alles technisch nagekeken, een brandende remschoenlampje in de kiem
gesmoord en een ritje naar de sloop gemaakt
om het dashboard wat beter af te werken en
missend klein spul te halen:
-Origineel BMW logo op de achterkant
(carbon logo was vies en ruw)
-Sigarettenaansteker gefixd (telefoon
opladen is handig onderweg)
-De enige niet gescheurde pookhoes met pijn
een moeite schoongemaakt, ontdaan van
draad en weer om de pook heen vastgenaaid.
-Ontbrekende krikpuntdop gemonteerd
Verder een verbandtrommel in de auto
geklemd en het stuur heeft nu een oversize
BMW logo.
Omdat de hoedenplank nogal spiegelde is deze bekleed met zwarte folie.
Bij het aanpassen van een stuk traanplaat bij het gaspedaal bleek er nog wat overbodig interieur a 5 kilo weg te halen (tapijt achter middenconsole, geluidsdemping onder dashboard, linkerspeaker, diverse overbodige
plasticdelen bij het schutbord).
Toen werd het tijd de complete remmerij te reviseren. Klauwen nagekeken, rvs remleidingen gecheckd en nieuwe remschijven gemonteerd.
De trommelremmen voor de handrem ook gelijk vernieuwd.
Bij de eerste rit op de Nordschleife bleken de achterwielen nogal te schrapen. Een sessie met de kunststof hamer heeft dat grotendeels opgelost.
De motor trekt op zich als een beest maar lijkt last te hebben van de warme lucht die het filter aanzuigt. Met wat passen en meten heb ik van een plaat alu en hittereflectiefolie een airbox/hitteschild gemaakt die koude lucht bij de nieren hapt en motorhitte van het blok tegen houdt. Lijkt tot nu toe te functioneren.
Eerstvolgende update: Strongflex / Superflex stabilisatorbussen.