Desktop computer problemen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Desktop computer problemen

Bericht door ///Joost » 18 okt 2014, 19:27

Ik heb vanavond problemen met m'n desktop computer. Hij start namelijk niet meer op...zo uit het niets. de Mrs was aan het internetten toen de computer freeze zei en ik dus een harde reset moest doen. Ik weet dat dat niet goed is, maar het was de enige manier om de computer uit te krijgen.
Ik heb werkelijk geen enkele kaas gegeten van hardware, maar ik vermoed dat daar het probleem zit. Ik heb nu verschillende malen geprobeerd om de computer op te starten, maar elke keer gebeurt er iets anders.

Ik run Vista en heb alle updates altijd bijgehouden (SP2). Virus scanner is avira. Voor zover bekend geen virus of malware, want dat houd ik ook goed in de gaten. Computer was wel af en toe erg traag tijdens internetten zonder verdere reden die ik kon bedenken.

In chronologische volgorde:
- Hij hangt in de system recovery
- Hij hangt in het opstartmenu (recovery mode/normaal starten) en vertoont roze en groene pixels over het hele scherm (grafische kaart??)
- Hij hangt op het moment dat ie naar het opstartmenu moet gaan in een zwart scherm met enkele pixels bovenin het scherm (wederom grafische kaart???)
- Na 10 minuten wachten komt ie tot het windows scherm met de bewegende blokjes.
- Na nog eens een minuut of 10 wachten start ie weer met normaal beeld, maar hangt nu vast in het opstartmenu, omdat het toetsenbord niet meer werkt. Ook de aftellende seconden blijven hangen. Complete computer hangt dus.

Ik wil niet verder gaan en al die harde resets doen, want daar wordt het ook niet beter op. ik kom er ook niet verder mee.

Side note:
Hij komt voorbij de Bios en geeft 1 piep, wat erop duidt dat de hardware OK zou moeten zijn.

Iemand enig idee? Ik moet wel de harde schijf redden want daar staan zeer belangrijke zaken op, met name foto's.

Iemand met enig verstand van zaken hier die mij op weg kan helpen? Ik heb al het een en ander gelezen over mogelijk defecte RAM of grafische kaart, maar dan zou hij toch een ander piepje moeten geven?

:? :hmmm: :gek: :forum:

Luco

Re: Desktop computer problemen

Bericht door Luco » 18 okt 2014, 19:32

je harde schijf kan ook gecrasht zijn.

Maar de data is dan meestal nog wel benaderbaar als je hem eruit haalt en apart benadert.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 18 okt 2014, 19:52

Ik zou een extra harde schijf aanschaffen en een externe usb case voor je bestaande schijf.
Dan windows opnieuw installeren op je schonen schijf, en de oude in de bracket.
Als de computer weer draait, je oude schijf via die case aansluiten en hopen dat je data nog benaderbaar is.

Mocht dat zo zijn, die externe schijf daarna voortaan gebruiken als backup medium.

Voorbeeld:
http://www.mycom.nl/opslag/externe-hard ... se-sata-35" onclick="window.open(this.href);return false;

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 okt 2014, 20:11

smiley schreef:Ik zou een extra harde schijf aanschaffen en een externe usb case voor je bestaande schijf.
Als de computer weer draait, je oude schijf via die case aansluiten en hopen dat je data nog benaderbaar is.

Mocht dat zo zijn, die externe schijf daarna voortaan gebruiken als backup medium.

Voorbeeld:
http://www.mycom.nl/opslag/externe-hard ... se-sata-35" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel erg bedankt voor je hulp, maar hier snap ik dus al niks van. Ik sta ook op het punt om er iemand bij te roepen die er echt verstand van heeft.
Is op de een of andere manier via de Bios een check uit te voeren om te zien waar het probleem ligt, danwel of de harde schijf nog intact is?

edit: ik begrijp het al iets beter. Zaak is nu alleen om een windows CD ergens vandaan te toveren want die zat niet bij de (nieuwe) computer toen ik m kocht.

smiley

Bericht door smiley » 18 okt 2014, 20:56

///Joost schreef:Zaak is nu alleen om een windows CD ergens vandaan te toveren want die zat niet bij de (nieuwe) computer toen ik m kocht.
Die install media zou wel eens in een verborgen schijf kunnen staan.
En die kun je weer zien als je je systeem opstart met een recovery cd.
Maar die zul je ook wel niet hebben.

Zoek er maar zo'n mannetje bij, dan ben je vlugger klaar.
Die hebben de kennis en alle benodigde spullen.

Luco

Bericht door Luco » 18 okt 2014, 22:02

smiley schreef:Ik zou een extra harde schijf aanschaffen en een externe usb case voor je bestaande schijf.

Voorbeeld:
dit heb ik dus gedaan :lol:

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 okt 2014, 23:08

Update: Ik heb zojuist de RAM strips verwisseld en een eruit gehaald, maar dat heeft geen effect. Er zit 2x 2GB RAM in. Het lijkt dus niet aan het geheugen te liggen.

Kan ik de HDD uit de desktop met zo'n USB case ook aansluiten op de laptop waar ik nu op typ? Hoe werkt dat? Ziet ie 'm dan gewoon als verwisselbare schijf? Sorry voor de noob vragen...

Edit 2: Volgens mij ga ik er zowaar nog iets van begrijpen ook. Ik ga achter een USB case aan!

allen

Bericht door allen » 18 okt 2014, 23:39

2 x 2 gb ram, bestaat dat nog????? :tooth:

Let op de juiste behuizing, maar inderdaad, dan kun je iig je documenten eraf halen.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 18 okt 2014, 23:44

Ik heb 4x 2gb. Destijds (2008) was het ontzettend veel! :mrgreen:

smiley

Bericht door smiley » 19 okt 2014, 09:56

///Joost schreef:Kan ik de HDD uit de desktop met zo'n USB case ook aansluiten op de laptop waar ik nu op typ? Hoe werkt dat? Ziet ie 'm dan gewoon als verwisselbare schijf? Sorry voor de noob vragen...
Ja, zit gewoon een usb kabel bij.
Het makkelijkste is om je harde schijf eruit te schroeven en mee te nemen naar de media markt.
Op die manier weet je zeker dat je de goede case meekrijgt.

Dan hopen dat je data leesbaar is en veilig stellen op je laptop, en zo ja achter een vista disk aangaan om te zien of een schone herinstallatie op je desktop gaat werken.

Op de website van de leverancier van de desktop kun je als het goed is alle benodigde drivers weer downloaden die bij jouw specifieke desktop horen. (na de windows installatie)

Peric

Bericht door Peric » 19 okt 2014, 14:07

Let er wél even op dat je dan de jumpers op slave zet ipv van master. Anders kun je de HD niet benaderen.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 19 okt 2014, 15:32

Dat hoeft niet lijkt me als je de usb er pas instopt nadat er is opgestart.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 okt 2014, 22:31

Bedankt mannen. Het gaat super! Ik heb vandaag bij de media markt een case gekocht. Van tevoren even opgezocht welke ik moest hebben (3.5" SATA). Het was eerst even klooien om in de user accounts te komen ivm machtgingen e.d. Nu is ie nog steeds van de user map van mijn vrouw de beveiligingen aan het aanpassen, maar ik kan wel gewoon al in alle mappen... Kortom, foto's zijn aan het kopieren as we speak. Volgens mij kan ik die beveiligingsinstellingsactie gewoon annuleren, maar ik kom maar even nergens aan, want nu gaat het goed.

Great succes!! High five! :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 06 nov 2014, 15:29

Even een vervolgpost. Zoals hierboven te lezen is, is al mijn emotioneel waardevolle media gered.

Het plan is dan ook om straks in ons nieuwe huis (per 1 jan) een nieuwe desktop aan te schaffen die weer bij de tijd is. Ik ben me inmiddels aan het inlezen en heb ook de Best Buy Guide van Tweakers gevonden...erg handig voor een n00b als ik.

Nu rest mij nog de vraag. Wat kan ik met mijn oude spul, behalve de flex erin zetten? Zit hier nog iets van waarde aan (19" monitor, kast, voeding, etc.) of kan ik dat bij het grof vuil pleuren? Tenzij iemand mij een leuk bod wil doen waar we allebei blij mee zijn...moet ik wel even de specs opzoeken. Ik weet overigens nog steeds niet wat er nu stuk is, maar ik ga uit van de videokaart, vanwege het pixelprobleem. Plausibel?

Het is trouwens een Acer Aspire.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 06 nov 2014, 16:52

Gebruikte pc onderdelen zit niet bijzonder veel waarde aan. Op tweakers is ook een vraag & aanbod sectie. Daar kan je zien wat tweedehands computers(onderdelen) ongeveer doen.

Peric

Bericht door Peric » 06 nov 2014, 17:57

Wordt grof vuil vrees ik voor je..
Maar top dat je al je bestanden nog hebt kunnen redden.. :thumbup:

///Joost

Bericht door ///Joost » 28 nov 2014, 11:37

Om het even af te sluiten...

Gisteren heb ik m'n 8 jaar oude Acer behuizing incl. voeding en (defect) moederbord via MP aangeboden voor 2 flessen wijn of 20 euro. Het zijn 2 flessen goede wijn geworden. :tooth:

HD is er dus uit en ga ik gebruiken als backup drive. Monitor gebruik ik op de zaak en toetsenbord staat nog op MP voor 10 euro.

Nieuwe desktop komt er over een week of 6-8 als we in ons nieuwe huis zitten. Ik heb al via de Tweakers best buy het een en ander uitgezocht. Retehandig!

Iedereen blij. :kikker:

Plaats reactie