Lease versus Koop
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
Lease versus Koop
Ik zit soms te twijfelen aan volledige lease, dus incl. brandstof onderhoud etc etc. van een andere sportieve wagen.
Wat mij voordelen lijken:
- Geen kans op onverwachte, extreem hoge onderhoudskosten
- Geen last van onvoorspelbare afschrijving
- Geen problemen bij verkoop
- In mijn geval: lagere bijtelling omdat je bij lease een nieuwe wagen moet afnemen. Dit kan (voor mij) nooit voor zo'n groot bedrag als de nieuwwaarde van de RS4.
Hoe denken jullie erover? Heb het dus niet over fiscale voor/nadelen.
Wat mij voordelen lijken:
- Geen kans op onverwachte, extreem hoge onderhoudskosten
- Geen last van onvoorspelbare afschrijving
- Geen problemen bij verkoop
- In mijn geval: lagere bijtelling omdat je bij lease een nieuwe wagen moet afnemen. Dit kan (voor mij) nooit voor zo'n groot bedrag als de nieuwwaarde van de RS4.
Hoe denken jullie erover? Heb het dus niet over fiscale voor/nadelen.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lease versus Koop
Juist, de bijtelling. Geen fiscale voor- en/of nadeel?Rene / Hazze schreef:...- In mijn geval: lagere bijtelling omdat je bij lease een nieuwe wagen moet afnemen. Dit kan (voor mij) nooit voor zo'n groot bedrag als de nieuwwaarde van de RS4.
Hoe denken jullie erover? Heb het dus niet over fiscale voor/nadelen.

Liefst gewoon ff oppotten en in een keer aftikken. Ben je gelijk van het gedonder af.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Wat mij zou weerhouden van lease is dat sportieve auto's voor een leasemaatschappij bijna per definitie incourant zijn en dus een ongunstige leaseprijs kennen. De voordelen die je noemt zijn nadelen voor de leasemaatschappij en dit dekken ze af door de leaseprijs op te krikken.
Verder is het concept van lease natuurlijk dat de leasetoko er ook aan moet verdienen dus dat je per definitie een premie betaald bovenop de werkelijke kosten van de auto. Het in eigen hand houden is altijd voordeliger.
In mijn leasecalculator kost een RS4 avant bij 20k per jaar en 48 mnd bijna 2600 euro per maand excl. btw. Over de hele looptijd is dat dus bijna 125.000 euro, 15.000 euro meer dan de nieuwprijs. OK, daar zit verzekering, onderhoud en brandstof in maar dan nog. Stel dat het ding na 4 naar nog 50k waard is, dan kun je in die vier jaar 65.000 euro stukslaan op die kostenposten voordat lease voordeliger is.
Je blaast als een idioot met de auto en komt niet verder dan 1 op 5, da's 6000 euro aan brandstof per jaar, totaal 24.000 euro. Verzekering? 2000 per jaar? Onderhoud..'t is een Audi, laten we ruim rekenen, 3000 per jaar? Kleinigheden als houderschapsbelasting en dergelijke laat ik maar even buiten beschouwing.
Alles opgeteld zit je dan op 44.000 over de gehele looptijd. Dan ben je dus 20k voordeliger uit.
En dan is er nog de bijtelling, die in het 52%-tarief 12.500 euro netto per jaar is...
Verder is het concept van lease natuurlijk dat de leasetoko er ook aan moet verdienen dus dat je per definitie een premie betaald bovenop de werkelijke kosten van de auto. Het in eigen hand houden is altijd voordeliger.
In mijn leasecalculator kost een RS4 avant bij 20k per jaar en 48 mnd bijna 2600 euro per maand excl. btw. Over de hele looptijd is dat dus bijna 125.000 euro, 15.000 euro meer dan de nieuwprijs. OK, daar zit verzekering, onderhoud en brandstof in maar dan nog. Stel dat het ding na 4 naar nog 50k waard is, dan kun je in die vier jaar 65.000 euro stukslaan op die kostenposten voordat lease voordeliger is.
Je blaast als een idioot met de auto en komt niet verder dan 1 op 5, da's 6000 euro aan brandstof per jaar, totaal 24.000 euro. Verzekering? 2000 per jaar? Onderhoud..'t is een Audi, laten we ruim rekenen, 3000 per jaar? Kleinigheden als houderschapsbelasting en dergelijke laat ik maar even buiten beschouwing.
Alles opgeteld zit je dan op 44.000 over de gehele looptijd. Dan ben je dus 20k voordeliger uit.
En dan is er nog de bijtelling, die in het 52%-tarief 12.500 euro netto per jaar is...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Heb ook nog 2 lease-vraagjes. Sorry dat ik je topic ff kaap René.
1) Zijn alle leasekosten volledig aftrekbaar van de winst of maar voor een deel?
2) We zitten hier met 3 man. We tanken nu privé maar stel dat we alle 3 een tankpas van de zaak nemen. Ook privékilometers/brandstof tanken we daar dan van. In hoeverre kunnen we dan de brandstofkosten aftrekken van de winst? Liefst zonder volledige km boekhouding.

1) Zijn alle leasekosten volledig aftrekbaar van de winst of maar voor een deel?
2) We zitten hier met 3 man. We tanken nu privé maar stel dat we alle 3 een tankpas van de zaak nemen. Ook privékilometers/brandstof tanken we daar dan van. In hoeverre kunnen we dan de brandstofkosten aftrekken van de winst? Liefst zonder volledige km boekhouding.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Het is heel simpel
Een lease maatschappy moet ook verdien en dat doen ze bij de leasers.
Als je het geld kan missen zou ik altijd kopen!!
Als je met het Geld dingen kan doen die bijv. 20% rendement op kan leveren kan je het beter daarvoor gebruiken,alleen kan je dan net zo goed naar de bank gaan en extra rek.courant ruimte vragen.
Het enigste voordeel van (financial) lease is dat de auto niet op de balans komt te staan en je dus alleen kosten hebt en geen afschrijving.
Een lease maatschappy moet ook verdien en dat doen ze bij de leasers.
Als je het geld kan missen zou ik altijd kopen!!
Als je met het Geld dingen kan doen die bijv. 20% rendement op kan leveren kan je het beter daarvoor gebruiken,alleen kan je dan net zo goed naar de bank gaan en extra rek.courant ruimte vragen.
Het enigste voordeel van (financial) lease is dat de auto niet op de balans komt te staan en je dus alleen kosten hebt en geen afschrijving.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Bij Financial Lease komt de auto op de balans en de financiering als een verplichting aan de andere kant. De auto is dan namelijk eigendom van de onderneming.
Bij operational lease komen de kosten ten laste van de onderneming, de auto blijft dan eigendom van de leasemij.
De keuze blijft een lastig verhaal. Heeft ook te maken met het gevoel wat je er zelf bij hebt. Als je de auto koopt (weliswaar op de zaak) ben je er in één keer vanaf, behalve dan het onderhoud. Van de andere kant is het dan ook zo dat een leasemij. verdient, maar dat kun je zelf ook weer met het geld wat je vrij houdt om te investeren of dingen binnen je bedrijf mee te doen. Als je nu een ton op moet hoesten bij wijze van spreken ben je die wel weer kwijt terwijl je anders dan een bepaald bedrag per maand moet betalen.
Bij operational lease komen de kosten ten laste van de onderneming, de auto blijft dan eigendom van de leasemij.
De keuze blijft een lastig verhaal. Heeft ook te maken met het gevoel wat je er zelf bij hebt. Als je de auto koopt (weliswaar op de zaak) ben je er in één keer vanaf, behalve dan het onderhoud. Van de andere kant is het dan ook zo dat een leasemij. verdient, maar dat kun je zelf ook weer met het geld wat je vrij houdt om te investeren of dingen binnen je bedrijf mee te doen. Als je nu een ton op moet hoesten bij wijze van spreken ben je die wel weer kwijt terwijl je anders dan een bepaald bedrag per maand moet betalen.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Stéphane schreef:Als je nu een ton op moet hoesten bij wijze van spreken ben je die wel weer kwijt terwijl je anders dan een bepaald bedrag per maand moet betalen.
Dat is puur je gevoel want voor die ton heb je aan het eind van je lease periode ca. 120k betaalt alleen word daar nooit naar gekeken.In heel veel gevallen word een auto geleast omdat de liquide middelen niet beschikbaar zijn maar men wel een mooie wagen wilt rijden.(grote ondernemingen buiten beschouwing gelaten).daar is natuurlijk niets mis mee.
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Volledig aftrekbaar. Als je de auto ook prive gebruikt mag je echter niet alle BTW terugvorderen, wat het voordeel enigszins verkleintWouter81 schreef:Heb ook nog 2 lease-vraagjes. Sorry dat ik je topic ff kaap René.![]()
1) Zijn alle leasekosten volledig aftrekbaar van de winst of maar voor een deel?
Voor zover ik weet geldt daar hetzelfde voor als voor de lease zelf: het bedrag mag je van de winst aftrekken maar de BTW niet volledig.2) We zitten hier met 3 man. We tanken nu privé maar stel dat we alle 3 een tankpas van de zaak nemen. Ook privékilometers/brandstof tanken we daar dan van. In hoeverre kunnen we dan de brandstofkosten aftrekken van de winst? Liefst zonder volledige km boekhouding.
Je hoeft geen specifieke boekhouding op te hoesten van hoeveel kilometers er prive zijn gereden. De fiscale bijtelling dekt dit al af.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
- Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
- Locatie: Mijnsheerenland
Ik denk lease.
Geld wat je wilt investeren in je zaak blijft in je zak zitten (solvabiliteit) en als je je met zo'n auto kan indekken tegen extreem hoge (uitzonderlijke) kosten moet je dat denk ik gewoon doen.
denk aan: aanrijding/ no-claim
zware technische schade
Verder weet je vooraf al wat je de komende jaren aan geld kwijt bent voordat je de auto al uberhaupt hebt. Als je em koopt blijft het een verassing.
Verder ligt het eraan hoeveel auto's je al po de zaak hebt staan. Als je er geneen hebt moet je bijna wel leasen, als je er al meerdere hebt rijden kun je kiezen.
Geld wat je wilt investeren in je zaak blijft in je zak zitten (solvabiliteit) en als je je met zo'n auto kan indekken tegen extreem hoge (uitzonderlijke) kosten moet je dat denk ik gewoon doen.
denk aan: aanrijding/ no-claim
zware technische schade
Verder weet je vooraf al wat je de komende jaren aan geld kwijt bent voordat je de auto al uberhaupt hebt. Als je em koopt blijft het een verassing.
Verder ligt het eraan hoeveel auto's je al po de zaak hebt staan. Als je er geneen hebt moet je bijna wel leasen, als je er al meerdere hebt rijden kun je kiezen.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Volledig aftrekbaar, maar als je geen km registratie bijhoud en meer dan 500km prive rijdt moet je bijtelling betalen over je wagen.Daniel schreef:Volledig aftrekbaar. Als je de auto ook prive gebruikt mag je echter niet alle BTW terugvorderen, wat het voordeel enigszins verkleintWouter81 schreef:Heb ook nog 2 lease-vraagjes. Sorry dat ik je topic ff kaap René.![]()
1) Zijn alle leasekosten volledig aftrekbaar van de winst of maar voor een deel?
Voor zover ik weet geldt daar hetzelfde voor als voor de lease zelf: het bedrag mag je van de winst aftrekken maar de BTW niet volledig.2) We zitten hier met 3 man. We tanken nu privé maar stel dat we alle 3 een tankpas van de zaak nemen. Ook privékilometers/brandstof tanken we daar dan van. In hoeverre kunnen we dan de brandstofkosten aftrekken van de winst? Liefst zonder volledige km boekhouding.
Je hoeft geen specifieke boekhouding op te hoesten van hoeveel kilometers er prive zijn gereden. De fiscale bijtelling dekt dit al af.
Als je een wagen hebt die 15 jaar of ouder is hoef je slechts bijtelling over de dagwaarde te betalen, dit kan voordelig zijn.
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Ter verduidelijking: als je meer dan 500 km prive rijdt moet je altijd bijtelling betalen, kilometerregistratie of niet. Rij je minder dan 500 km prive maar kun je dat niet bewijzen met een sluitende registratie, dan ook bijtelling betalen. Alleen als je een sluitende registratie hebt én daaruit blijkt dat je minder dan 500 km prive hebt gereden hoef je geen bijtelling te betalen.Jelmer850i schreef: Volledig aftrekbaar, maar als je geen km registratie bijhoud en meer dan 500km prive rijdt moet je bijtelling betalen over je wagen.
Als je een wagen hebt die 15 jaar of ouder is hoef je slechts bijtelling over de dagwaarde te betalen, dit kan voordelig zijn.
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik vind die bijtelling maar een k.t regel............................
Dan heb je je nieuwe auto betaald, kan je nog een keer gaan aftikken...................waar gaat dat over, ik heb dat ding toch betaald!!?
:twisted: Als of ie niet duur genoeg is, als of ik mijn centen niet net zo moet verdienen als ieder ander.
Kan iemand mij dat uitleggen...................................
Dan heb je je nieuwe auto betaald, kan je nog een keer gaan aftikken...................waar gaat dat over, ik heb dat ding toch betaald!!?

Kan iemand mij dat uitleggen...................................
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Lease versus Koop
Je noemt hier een paar hele belangrijke punten inderdaad.Rene / Hazze schreef:Ik zit soms te twijfelen aan volledige lease, dus incl. brandstof onderhoud etc etc. van een andere sportieve wagen.
Wat mij voordelen lijken:
- Geen kans op onverwachte, extreem hoge onderhoudskosten
- Geen last van onvoorspelbare afschrijving
- Geen problemen bij verkoop
- In mijn geval: lagere bijtelling omdat je bij lease een nieuwe wagen moet afnemen. Dit kan (voor mij) nooit voor zo'n groot bedrag als de nieuwwaarde van de RS4.
Hoe denken jullie erover? Heb het dus niet over fiscale voor/nadelen.
Er zijn er hier nog een paar die snappen hoe het werkt.
Sportieve auto's maken voor een leasemaatschappij voor de restwaarde helemaal niets uit tov een veel gelease-te auto. Gewoon zorgen voor goede verkoopkanalen.
Als je eens wist wat er gemiddeld aan de strijkstok blijft hangen bij een leasecontract. (maw: wat verdiend een leasemij aan een auto in 1 jaar) dan is dat een stuk minder als 1 grote beurt kost, of wat 2 bandjes kosten. Daar sta je echt nog van te kijken. Het leasetarief is doorgaans toch echt datgene wat een auto daadwerkelijk kost per maand. Eye-opener voor velen, die het daardoor ook niet geloven.
Dus reken je rijk, maar het beperken van het risico is wel een absolute plus wat mij betreft. Als ik eens zie wat er tegenwoordig aan onderhoudskosten voorbij komen....dat kan een particulier gewoon NIET meer opbrengen hoor.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Als lease rijder heb je een hoop voordelen; de brandstrof/onderhoud/aanschaf kosten worden in mindering gebracht op de winst en de persoon die er in rijdt heeft meer inkomen te besteden. Dit wordt dan recht getrokken.romo schreef:Ik vind die bijtelling maar een k.t regel............................
Dan heb je je nieuwe auto betaald, kan je nog een keer gaan aftikken...................waar gaat dat over, ik heb dat ding toch betaald!!?:twisted: Als of ie niet duur genoeg is, als of ik mijn centen niet net zo moet verdienen als ieder ander.
Kan iemand mij dat uitleggen...................................