Lease versus Koop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Lease of koop?

Lease
3
11%
Koop
20
71%
Ik heb dit topic gestart maar wil ook graag voten
5
18%

Totaal aantal stemmen: 28

René130i

Lease versus Koop

Bericht door René130i » 21 mei 2007, 10:11

Ik zit soms te twijfelen aan volledige lease, dus incl. brandstof onderhoud etc etc. van een andere sportieve wagen.

Wat mij voordelen lijken:

- Geen kans op onverwachte, extreem hoge onderhoudskosten
- Geen last van onvoorspelbare afschrijving
- Geen problemen bij verkoop
- In mijn geval: lagere bijtelling omdat je bij lease een nieuwe wagen moet afnemen. Dit kan (voor mij) nooit voor zo'n groot bedrag als de nieuwwaarde van de RS4.

Hoe denken jullie erover? Heb het dus niet over fiscale voor/nadelen.

allen

Re: Lease versus Koop

Bericht door allen » 21 mei 2007, 10:18

Rene / Hazze schreef:...- In mijn geval: lagere bijtelling omdat je bij lease een nieuwe wagen moet afnemen. Dit kan (voor mij) nooit voor zo'n groot bedrag als de nieuwwaarde van de RS4.

Juist, de bijtelling. Geen fiscale voor- en/of nadeel? :wink:

Liefst gewoon ff oppotten en in een keer aftikken. Ben je gelijk van het gedonder af.

René130i

Bericht door René130i » 21 mei 2007, 10:20

Oke: Zakelijk fiscale zaken dan :wink:

Daniel

Bericht door Daniel » 21 mei 2007, 10:32

Wat mij zou weerhouden van lease is dat sportieve auto's voor een leasemaatschappij bijna per definitie incourant zijn en dus een ongunstige leaseprijs kennen. De voordelen die je noemt zijn nadelen voor de leasemaatschappij en dit dekken ze af door de leaseprijs op te krikken.

Verder is het concept van lease natuurlijk dat de leasetoko er ook aan moet verdienen dus dat je per definitie een premie betaald bovenop de werkelijke kosten van de auto. Het in eigen hand houden is altijd voordeliger.

In mijn leasecalculator kost een RS4 avant bij 20k per jaar en 48 mnd bijna 2600 euro per maand excl. btw. Over de hele looptijd is dat dus bijna 125.000 euro, 15.000 euro meer dan de nieuwprijs. OK, daar zit verzekering, onderhoud en brandstof in maar dan nog. Stel dat het ding na 4 naar nog 50k waard is, dan kun je in die vier jaar 65.000 euro stukslaan op die kostenposten voordat lease voordeliger is.
Je blaast als een idioot met de auto en komt niet verder dan 1 op 5, da's 6000 euro aan brandstof per jaar, totaal 24.000 euro. Verzekering? 2000 per jaar? Onderhoud..'t is een Audi, laten we ruim rekenen, 3000 per jaar? Kleinigheden als houderschapsbelasting en dergelijke laat ik maar even buiten beschouwing.
Alles opgeteld zit je dan op 44.000 over de gehele looptijd. Dan ben je dus 20k voordeliger uit.

En dan is er nog de bijtelling, die in het 52%-tarief 12.500 euro netto per jaar is...

Marc R

Bericht door Marc R » 21 mei 2007, 10:51

Duidelijk genoeg.....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2007, 11:09

Maar zakelijk gezien is het wel interessant om je winst(belasting) te drukken. En toch je kosten te spreiden. En dan is leasen redelijk risicoloos.

Ik zou het gewoon ook even aan je accountant voorleggen, denk dat die gaat zeggen: Leasen van sportwagen? Doe maar.

René130i

Bericht door René130i » 21 mei 2007, 11:12

Heeft ie al gedaan. Wil jullie meningen horen :wink:

Daarnaast is nog het probleem dat zo'n elke mogelijke vervanger te patserig overkomt :lol: Terwijl het even duur is als de RS4 rijden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2007, 11:27

Ja maar dan kom je op een hele andere vraagstelling. :wink:

René130i

Bericht door René130i » 21 mei 2007, 11:29

Klopt. Dit topic eerst maar afwachten.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 21 mei 2007, 12:00

Heb ook nog 2 lease-vraagjes. Sorry dat ik je topic ff kaap René. :wink:

1) Zijn alle leasekosten volledig aftrekbaar van de winst of maar voor een deel?

2) We zitten hier met 3 man. We tanken nu privé maar stel dat we alle 3 een tankpas van de zaak nemen. Ook privékilometers/brandstof tanken we daar dan van. In hoeverre kunnen we dan de brandstofkosten aftrekken van de winst? Liefst zonder volledige km boekhouding.

leonard

Bericht door leonard » 21 mei 2007, 12:09

Het is heel simpel

Een lease maatschappy moet ook verdien en dat doen ze bij de leasers.

Als je het geld kan missen zou ik altijd kopen!!

Als je met het Geld dingen kan doen die bijv. 20% rendement op kan leveren kan je het beter daarvoor gebruiken,alleen kan je dan net zo goed naar de bank gaan en extra rek.courant ruimte vragen.

Het enigste voordeel van (financial) lease is dat de auto niet op de balans komt te staan en je dus alleen kosten hebt en geen afschrijving.

René130i

Bericht door René130i » 21 mei 2007, 13:12

Dat is bij Operational lease meende ik. Bij financial lease komt hij wel op de balans.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 21 mei 2007, 13:24

Bij Financial Lease komt de auto op de balans en de financiering als een verplichting aan de andere kant. De auto is dan namelijk eigendom van de onderneming.

Bij operational lease komen de kosten ten laste van de onderneming, de auto blijft dan eigendom van de leasemij.

De keuze blijft een lastig verhaal. Heeft ook te maken met het gevoel wat je er zelf bij hebt. Als je de auto koopt (weliswaar op de zaak) ben je er in één keer vanaf, behalve dan het onderhoud. Van de andere kant is het dan ook zo dat een leasemij. verdient, maar dat kun je zelf ook weer met het geld wat je vrij houdt om te investeren of dingen binnen je bedrijf mee te doen. Als je nu een ton op moet hoesten bij wijze van spreken ben je die wel weer kwijt terwijl je anders dan een bepaald bedrag per maand moet betalen.

leonard

Bericht door leonard » 21 mei 2007, 13:35

Rene / Hazze schreef:Dat is bij Operational lease meende ik. Bij financial lease komt hij wel op de balans.

foutje :oops: :oops:

leonard

Bericht door leonard » 21 mei 2007, 13:49

Stéphane schreef:Als je nu een ton op moet hoesten bij wijze van spreken ben je die wel weer kwijt terwijl je anders dan een bepaald bedrag per maand moet betalen.

Dat is puur je gevoel want voor die ton heb je aan het eind van je lease periode ca. 120k betaalt alleen word daar nooit naar gekeken.In heel veel gevallen word een auto geleast omdat de liquide middelen niet beschikbaar zijn maar men wel een mooie wagen wilt rijden.(grote ondernemingen buiten beschouwing gelaten).daar is natuurlijk niets mis mee.

Daniel

Bericht door Daniel » 21 mei 2007, 13:50

Wouter81 schreef:Heb ook nog 2 lease-vraagjes. Sorry dat ik je topic ff kaap René. :wink:

1) Zijn alle leasekosten volledig aftrekbaar van de winst of maar voor een deel?
Volledig aftrekbaar. Als je de auto ook prive gebruikt mag je echter niet alle BTW terugvorderen, wat het voordeel enigszins verkleint
2) We zitten hier met 3 man. We tanken nu privé maar stel dat we alle 3 een tankpas van de zaak nemen. Ook privékilometers/brandstof tanken we daar dan van. In hoeverre kunnen we dan de brandstofkosten aftrekken van de winst? Liefst zonder volledige km boekhouding.
Voor zover ik weet geldt daar hetzelfde voor als voor de lease zelf: het bedrag mag je van de winst aftrekken maar de BTW niet volledig.
Je hoeft geen specifieke boekhouding op te hoesten van hoeveel kilometers er prive zijn gereden. De fiscale bijtelling dekt dit al af.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 mei 2007, 13:51

Geldt dit ook bij een DGA?

Of is dat anders? En wat is dan de beste constructie?

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 21 mei 2007, 14:41

Ik denk lease.

Geld wat je wilt investeren in je zaak blijft in je zak zitten (solvabiliteit) en als je je met zo'n auto kan indekken tegen extreem hoge (uitzonderlijke) kosten moet je dat denk ik gewoon doen.

denk aan: aanrijding/ no-claim

zware technische schade

Verder weet je vooraf al wat je de komende jaren aan geld kwijt bent voordat je de auto al uberhaupt hebt. Als je em koopt blijft het een verassing.
Verder ligt het eraan hoeveel auto's je al po de zaak hebt staan. Als je er geneen hebt moet je bijna wel leasen, als je er al meerdere hebt rijden kun je kiezen.

Macboy

Bericht door Macboy » 21 mei 2007, 15:00

Voor een werknemer is lease vrijwel altijd voordeliger (daar gaat het hier weliswaar niet over, maar de topic gaf me toch wat ruimte om dit even te zeggen :) ).

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 21 mei 2007, 18:54

Daniel schreef:
Wouter81 schreef:Heb ook nog 2 lease-vraagjes. Sorry dat ik je topic ff kaap René. :wink:

Volledig aftrekbaar. Als je de auto ook prive gebruikt mag je echter niet alle BTW terugvorderen, wat het voordeel enigszins verkleint
Voor zover ik weet geldt daar hetzelfde voor als voor de lease zelf: het bedrag mag je van de winst aftrekken maar de BTW niet volledig.
Je hoeft geen specifieke boekhouding op te hoesten van hoeveel kilometers er prive zijn gereden. De fiscale bijtelling dekt dit al af.
Volledig aftrekbaar, maar als je geen km registratie bijhoud en meer dan 500km prive rijdt moet je bijtelling betalen over je wagen.
Als je een wagen hebt die 15 jaar of ouder is hoef je slechts bijtelling over de dagwaarde te betalen, dit kan voordelig zijn.

Daniel

Bericht door Daniel » 21 mei 2007, 20:05

Jelmer850i schreef: Volledig aftrekbaar, maar als je geen km registratie bijhoud en meer dan 500km prive rijdt moet je bijtelling betalen over je wagen.
Als je een wagen hebt die 15 jaar of ouder is hoef je slechts bijtelling over de dagwaarde te betalen, dit kan voordelig zijn.
Ter verduidelijking: als je meer dan 500 km prive rijdt moet je altijd bijtelling betalen, kilometerregistratie of niet. Rij je minder dan 500 km prive maar kun je dat niet bewijzen met een sluitende registratie, dan ook bijtelling betalen. Alleen als je een sluitende registratie hebt én daaruit blijkt dat je minder dan 500 km prive hebt gereden hoef je geen bijtelling te betalen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 mei 2007, 20:15

Ik vind die bijtelling maar een k.t regel............................

Dan heb je je nieuwe auto betaald, kan je nog een keer gaan aftikken...................waar gaat dat over, ik heb dat ding toch betaald!!? :shock: :twisted: Als of ie niet duur genoeg is, als of ik mijn centen niet net zo moet verdienen als ieder ander.

Kan iemand mij dat uitleggen...................................

Fabian

Re: Lease versus Koop

Bericht door Fabian » 21 mei 2007, 20:23

Rene / Hazze schreef:Ik zit soms te twijfelen aan volledige lease, dus incl. brandstof onderhoud etc etc. van een andere sportieve wagen.

Wat mij voordelen lijken:

- Geen kans op onverwachte, extreem hoge onderhoudskosten
- Geen last van onvoorspelbare afschrijving
- Geen problemen bij verkoop
- In mijn geval: lagere bijtelling omdat je bij lease een nieuwe wagen moet afnemen. Dit kan (voor mij) nooit voor zo'n groot bedrag als de nieuwwaarde van de RS4.

Je noemt hier een paar hele belangrijke punten inderdaad.

Er zijn er hier nog een paar die snappen hoe het werkt.

Sportieve auto's maken voor een leasemaatschappij voor de restwaarde helemaal niets uit tov een veel gelease-te auto. Gewoon zorgen voor goede verkoopkanalen.

Als je eens wist wat er gemiddeld aan de strijkstok blijft hangen bij een leasecontract. (maw: wat verdiend een leasemij aan een auto in 1 jaar) dan is dat een stuk minder als 1 grote beurt kost, of wat 2 bandjes kosten. Daar sta je echt nog van te kijken. Het leasetarief is doorgaans toch echt datgene wat een auto daadwerkelijk kost per maand. Eye-opener voor velen, die het daardoor ook niet geloven.

Dus reken je rijk, maar het beperken van het risico is wel een absolute plus wat mij betreft. Als ik eens zie wat er tegenwoordig aan onderhoudskosten voorbij komen....dat kan een particulier gewoon NIET meer opbrengen hoor.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 21 mei 2007, 20:54

Bij lease betaal je over het algemeen wel hogere prijzen voor de verzekering...

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 mei 2007, 21:06

romo schreef:Ik vind die bijtelling maar een k.t regel............................

Dan heb je je nieuwe auto betaald, kan je nog een keer gaan aftikken...................waar gaat dat over, ik heb dat ding toch betaald!!? :shock: :twisted: Als of ie niet duur genoeg is, als of ik mijn centen niet net zo moet verdienen als ieder ander.

Kan iemand mij dat uitleggen...................................
Als lease rijder heb je een hoop voordelen; de brandstrof/onderhoud/aanschaf kosten worden in mindering gebracht op de winst en de persoon die er in rijdt heeft meer inkomen te besteden. Dit wordt dan recht getrokken.

Plaats reactie