Het grote 'DF racefiets' topic
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nou hij zei dat zonder überhaupt te kijken of nieuwe foto's. Het was dat ik er op aandrong dat hij de breuk nog even heeft gecheckt. Maar we zullen zien, voorlopig in ieder geval nog even rustig aan doen.
2 maanden vind ik wel erg pessimistisch. Afgelopen jaar 2 x spaakbeen gebroken en toen zat ik beide keren veel eerder weer op de fiets.
2 maanden vind ik wel erg pessimistisch. Afgelopen jaar 2 x spaakbeen gebroken en toen zat ik beide keren veel eerder weer op de fiets.
- RVV
Over 3 dagen toch wel een ultieme fietsuitdaging. Namelijk de monstertijdrit van Almere. Eigenlijk komt het er op neer dat je 122,55 km zo hard mogelijk rechtuit moet fietsen. Zonder rust zonder pauze in lighouding op de fiets. Het beloofd droog te blijven zondag met een redelijke rustige wind. Ideale omstandigheden. De uitdaging zit hem niet zozeer in de afstand, 122 km is fors maar niet abnormaal veel. De uitdaging zal zijn hoe ik mijn krachten en energie zal verdelen. Om een zo hoog mogelijk gemiddelde snelheid vast te houden. Gecontroleerd doodgaan las ik elders.. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!
- DDX
Op zo'n moment is het handig om op hartslag te rijden. (als je tenminste weet wat je omslagpunt is)
-
Anders eindig je nog zoals die jongen met de Dam tot Dam loop...
- RVV
ErikS schreef:Anders eindig je nog zoals die jongen met de Dam tot Dam loop...
Beetje vreemde opmerking. Maargoed zal wel.
Stephan ik ben inderdaad van plan om op hartslag te rijden, alleen niet aankomende zondag. Ik heb er nog geen ervaring mee. En nu snel op een hartslagmeter gaan fietsen lijkt me zonder de nodige referentiekaders ook niet verstandig. Ik ga op Gevoel/ademhaling en snelheid fietsen. Het grootste voordeel is dat de route heel constant is. Dus geen bochten overige verkeer stoplichten, snelheidremmers, niet hoeven aanzetten of remmen etc. Daar kan ik ze snelheid heel goed op afstemmen zowel met wind mee als wind tegen. In principe ben ik ruimschoots getraind om 35 km/h gemiddeld te fietsen op deze afstand. Qua krachtverdeling en energie gaat het wel goedkomen. Ben helemaal pijnvrij, spieren zijn klaar om te fietsen. Houding zal ook niet het probleem zijn. Weer en wind blijven over. Hopen dat het droog blijft en niet al te hard waait. Kracht 2 a 3 is ideaal.
-
Nouja, zo was tie niet bedoeld.....Beetje vreemde opmerking. Maargoed zal wel.
Was meer van; Het gevaar om over de schreef te gaan is volgens mij best wel hoog met een 'knal' evenement...
- ///Joost
+1. Een medische sportkeuring was wel het minste wat je had kunnen doen Rico. Dan kijken ze in ieder geval of er geen rare sprongetjes in je rikketik zijn te vinden.ErikS schreef:Nouja, zo was tie niet bedoeld.....Beetje vreemde opmerking. Maargoed zal wel.
Was meer van; Het gevaar om over de schreef te gaan is volgens mij best wel hoog met een 'knal' evenement...
Maar goed, niet bedoeld om bang te maken hoor. Maar ik kan me voorstellen dat je door het enthousiasme de realiteit en risico's even uit het oog verliest.
- RVV
Dam tot dam loper was hoogstwaarschijnlijk overleden door een heatstroke. Oververhitting van het lichaam, eiwitten vallen uit elkaar en de lichaamsfuncties vallen uit met de dood te gevolg. Hardlopen en fietsen zijn op dat vlak niet met elkaar te vergelijken. Bij hardlopen kan het voorkomen dat je bij een intense langdurige inspanning boven je omslagpunt je warmte niet meer kwijt kan. Dan loop je al ver in de rode zone en heb je elk signaal wat je lichaam afgeeft om rustiger aan te doen al genegeerd. Om die reden doe ik ook geen lange hardloop wedstrijden meer (langer dan 10 km) en zeker ook niet vaak. Slechts een keer of 5 per jaar tot max. 10 km. Hardlopen over je omslagpunt is voor mij vrij eenvoudig te bereiken binnen 5 km hardlopen al. Fietsen over mijn omslagpunt is mij in 6500 km fietsen nog niet gelukt. Dus fiets ik nog niet hard genoeg
Een heatstroke bij fietsen is een non issue bij dit evenement. De snelheden liggen veel te hoog om oververhit te raken. Het zweet koelt door de rijwind zodanig af dat je een airco effect krijgt. Kans op kou op het bovenlichaam wat stil zit is juist groter dan oververhitting.
Ik ben conditioneel goed getraind. Heb afgelopen sinds 1,5 jaar ca 6500 fietskilometers en 2500 hardloop kilometers achter de rug. 90% van deze trainingen zijn op 80% inspanning (of minder) geleverd 7 % op 90% inspanning en 3 % op 97 % inspanning. Slechts 1% op 100% inspanning (een paar korte hardloop wedstrijden)
Ga ik de monstertijdrit op 100% rijden? Nee, want dat kan ik simpelweg niet. Ik verwacht een maximale inspanning van 90% van mijn kunnen. Ik moet de krachten en energie ook goed verdelen, niet te hard van start, tempo langzaam opvoeren, flow vinden. etc. Ik heb een paar weken geleden 130 km gefietst op 34 km/h gem. Behalve moe zijn in de benen geen enkele overbelasting, iets korter geleden 100 km op 35,7 km/h gemiddeld. zelfde verhaal. Geen problemen met de ademhaling of andere lichaamsfuncties. Beide ritten gemiddeld genomen op 85 tot 90% inspanning.
Met deze ervaringen heb ik me voor de monstertijdrit opgegeven met een richtsnelheid van 35 km/h gem. Met deze snelheid zal ik op 90 procent inspanning fietsen. Als vuistregel hou ik aan elke 1 km/h in het gemiddelde meer zal 2 % inspanning meer eisen. Zoals gezegd 100% kan ik niet 122 km volhouden. (dat zou een gem. van 40 km/h betekenen, dat kan ik tot maximaal 10 tot 15 km) Hoger dan 37 km/h gemiddeld ga ik in ieder geval niet redden. Tenzij ik echt de rode zone in wil fietsen. Dat wil ik dus niet. Dus zal ik tussen de 90% en 94% van mijn maximale inspanning blijven steken. Al met al ruim binnen mijn eigen veiligheidsmarges.
Ik heb er dus echt wel over nagedacht hoe ik dit monster ga verslaan
Het is ook niet mijn eerste grote sportevenement. Ik heb een hardloopwedstrijd van 27,5 km gedaan dit jaar (2 uur en 7 minuten) 2 triathlons tussen de 2 en 3 uur. Alle drie de evenementen waren inspannender en intensiever dan alleen maar fietsen. De uitdaging van de MTR zit hem niet zozeer in een hoge gem. snelheid. maar in het relatief monotone karakter. Het gebrek aan afwisseling in het fietsen is de echte uitdaging.

Een heatstroke bij fietsen is een non issue bij dit evenement. De snelheden liggen veel te hoog om oververhit te raken. Het zweet koelt door de rijwind zodanig af dat je een airco effect krijgt. Kans op kou op het bovenlichaam wat stil zit is juist groter dan oververhitting.
Ik ben conditioneel goed getraind. Heb afgelopen sinds 1,5 jaar ca 6500 fietskilometers en 2500 hardloop kilometers achter de rug. 90% van deze trainingen zijn op 80% inspanning (of minder) geleverd 7 % op 90% inspanning en 3 % op 97 % inspanning. Slechts 1% op 100% inspanning (een paar korte hardloop wedstrijden)
Ga ik de monstertijdrit op 100% rijden? Nee, want dat kan ik simpelweg niet. Ik verwacht een maximale inspanning van 90% van mijn kunnen. Ik moet de krachten en energie ook goed verdelen, niet te hard van start, tempo langzaam opvoeren, flow vinden. etc. Ik heb een paar weken geleden 130 km gefietst op 34 km/h gem. Behalve moe zijn in de benen geen enkele overbelasting, iets korter geleden 100 km op 35,7 km/h gemiddeld. zelfde verhaal. Geen problemen met de ademhaling of andere lichaamsfuncties. Beide ritten gemiddeld genomen op 85 tot 90% inspanning.
Met deze ervaringen heb ik me voor de monstertijdrit opgegeven met een richtsnelheid van 35 km/h gem. Met deze snelheid zal ik op 90 procent inspanning fietsen. Als vuistregel hou ik aan elke 1 km/h in het gemiddelde meer zal 2 % inspanning meer eisen. Zoals gezegd 100% kan ik niet 122 km volhouden. (dat zou een gem. van 40 km/h betekenen, dat kan ik tot maximaal 10 tot 15 km) Hoger dan 37 km/h gemiddeld ga ik in ieder geval niet redden. Tenzij ik echt de rode zone in wil fietsen. Dat wil ik dus niet. Dus zal ik tussen de 90% en 94% van mijn maximale inspanning blijven steken. Al met al ruim binnen mijn eigen veiligheidsmarges.
Ik heb er dus echt wel over nagedacht hoe ik dit monster ga verslaan

Het is ook niet mijn eerste grote sportevenement. Ik heb een hardloopwedstrijd van 27,5 km gedaan dit jaar (2 uur en 7 minuten) 2 triathlons tussen de 2 en 3 uur. Alle drie de evenementen waren inspannender en intensiever dan alleen maar fietsen. De uitdaging van de MTR zit hem niet zozeer in een hoge gem. snelheid. maar in het relatief monotone karakter. Het gebrek aan afwisseling in het fietsen is de echte uitdaging.
- DDX
Lastige is dat je niet op snelheid moet focussen.
Maar idd nu even snel nog hartslagmeter gaat ook niet werken aangezien je niet waar je op moet letten.
Nu zal je het op gevoel moeten doen, kan wel maar is toch minder precies dan metertje in de gaten houden.
Ik fietste zelf eerst ook niet met harstslag meter, maar nu zou ik niet meer zonder willen.
Moet nog wel eens keertje een test doen zodat ik echt m'n omslagpunt weet.
Maar zal ergens rond de 170 liggen vermoed ik, afgelopen zondag Dam tot Dam gefietst en daar flink doorgereden op hartslag die ik lang kan volhouden, krijg je dit soort segmenten op strava :

En dit soort foto's :

Maar idd nu even snel nog hartslagmeter gaat ook niet werken aangezien je niet waar je op moet letten.
Nu zal je het op gevoel moeten doen, kan wel maar is toch minder precies dan metertje in de gaten houden.
Ik fietste zelf eerst ook niet met harstslag meter, maar nu zou ik niet meer zonder willen.
Moet nog wel eens keertje een test doen zodat ik echt m'n omslagpunt weet.
Maar zal ergens rond de 170 liggen vermoed ik, afgelopen zondag Dam tot Dam gefietst en daar flink doorgereden op hartslag die ik lang kan volhouden, krijg je dit soort segmenten op strava :
En dit soort foto's :

- RVV
Mooie foto!
- RVV
Beat the Monster, MTR 2014 35,8 km/h gem. (Officieel) gecontroleerd doodgaan. spannend moment eerste km liep de ketting er af, bij 40 km moest ik stoppen wegens kramp. Phff YES!!!! Met 122,55 km de langste tijdrit van Europa.
- ///Joost
Knap gedaan Rico. Wat heb ik een godsgruwelijke hekel aan tijdrijden.
Vandaag hadden we van onze vereniging het clubkampioenschap op de Nedereindse Berg. Eerst een tijdrit/proloog van 1 rondje a 2,2, km. Daarna de wegrace van 1 uur.
Tijdrit ging prima. Vorig jaar reed ik 3:17 en dit jaar 3:09 wat me een eerste plek opleverde bij de B ('langzame') groep. Gewoon een half uur daarna nog ziek en pijn aan je longen.
Wegrace ging in de eerste instantie ook prima, ware het niet dat in de laatste ronde op het klimmetje de kramp vol in beide benen schoot (ik voelde m al aankomen in de rondes daarvoor), waardoor ik door de kramp heen moest knallen om m'n plaats te consolideren. Mocht helaas niet baten en 6e geworden. Al met al (opgeteld) dus gedeeld derde plek op dit CK in de B groep. Wel een superdag gehad. Het weer was heerlijk en de BBQ achteraf smaakte voortreffelijk.
Dit was de laatste georganiseerde rit. Vanaf nu alleen maar training en straks in januari weer de winterse duurritten.
Vandaag hadden we van onze vereniging het clubkampioenschap op de Nedereindse Berg. Eerst een tijdrit/proloog van 1 rondje a 2,2, km. Daarna de wegrace van 1 uur.
Tijdrit ging prima. Vorig jaar reed ik 3:17 en dit jaar 3:09 wat me een eerste plek opleverde bij de B ('langzame') groep. Gewoon een half uur daarna nog ziek en pijn aan je longen.

Wegrace ging in de eerste instantie ook prima, ware het niet dat in de laatste ronde op het klimmetje de kramp vol in beide benen schoot (ik voelde m al aankomen in de rondes daarvoor), waardoor ik door de kramp heen moest knallen om m'n plaats te consolideren. Mocht helaas niet baten en 6e geworden. Al met al (opgeteld) dus gedeeld derde plek op dit CK in de B groep. Wel een superdag gehad. Het weer was heerlijk en de BBQ achteraf smaakte voortreffelijk.

Dit was de laatste georganiseerde rit. Vanaf nu alleen maar training en straks in januari weer de winterse duurritten.
- RVV
Haha Joost, ik vind het tijdrijden juist weer gaaf!
- Bijlagen
-
- MTR.jpg (53.42 KiB) 1989 keer bekeken
- jspr
@RVV: Een strakker shirt en overschoenen zal zeker wat opleveren over zo'n lange afstand.
Gezien het hier niet zo heel erg koud wordt heb ik hier genoeg aan voor deze winter:
Een Gabba2 jersey voor erbij gezien ik mijn Gabba1 jersey echt heel veel gebruikt heb.

Een Fawesome2 vest voor de herfst:

Diluvio overschoenen gezien mijn Pioggio3 overschoenen redelijk stuk zijn na 2 jaar en een ongeluk:

En nog 3 Vredestein Senso 25mm banden voor de winter/voorjaar.

Gezien het hier niet zo heel erg koud wordt heb ik hier genoeg aan voor deze winter:
Een Gabba2 jersey voor erbij gezien ik mijn Gabba1 jersey echt heel veel gebruikt heb.
Een Fawesome2 vest voor de herfst:
Diluvio overschoenen gezien mijn Pioggio3 overschoenen redelijk stuk zijn na 2 jaar en een ongeluk:
En nog 3 Vredestein Senso 25mm banden voor de winter/voorjaar.
- RVV
Ja denk het ook, wielen is nog meer winst mee te behalen. Maar het is altijd was oppassen, het is snel een glijdende schaal als je opzoek gaat naar de extra minuten/seconden. Hoe meer je uitgeeft des te kleiner is het resultaat op een gegeven moment. En afgelopen jaar heb ik al heel veel geld in het fietsen, hardlopen en zwemmen gestopt@RVV: Een strakker shirt en overschoenen zal zeker wat opleveren over zo'n lange afstand

- jspr
Het probleem zit het niet in de kleding/materiaal, maar tijd en begeleiding.
Ik moet overdag gewoon werken, maar als ik elke dag 8 uur ga klimmen dan wordt ik daar ook vanzelf heel erg goed in, en als je een coach etc. hebt dan is het nog weer een stapje makkelijker.
Ik moet overdag gewoon werken, maar als ik elke dag 8 uur ga klimmen dan wordt ik daar ook vanzelf heel erg goed in, en als je een coach etc. hebt dan is het nog weer een stapje makkelijker.
- RVV
Klopt hoor, ik volg van wat van die snelle tijdrijders op Strava, Mijn tijden vielen ook al op, kreeg zelfs al een uitnodiging om lid te worden van een club met snelle fietsmannen. Maar ik weet het niet, ik wil graag gewoon mijn eigen ding doen. Natuurlijk kun je met heel gestructureerd trainen nog veel beter presteren. Maar ik ben meer van gewoon doen waar ik zin in heb. Ik wil ook graag hardlopen, eigenlijk zou ik dat gelijk moeten opgeven als ik echt me zou willen richten op tijdrijden. Want hardlopen en fietsen blijven toch een beetje kat en hond spelen. Op mijn manier kan ik daar goed mee omgaan, maar dat is ook omdat ik me nergens aan te hoef conformeren.
Hallo Rico,
Je legt indrukwekkende trainingen neer op het asfalt. Het was mij al opgevallen dat ze erg op elkaar lijken. Nu gaf je in een reply op strava al aan dat het het uitvoeren van piramides, intervallen etc niet echt jouw ding zijn. Heel grappig. We kunnen elkaar een hand geven.
Ik kan knetter hard trainen, maar kan mij zelf er niet toe zetten om een blokje in te bouwen. Oprit af, plak gas en bij terugkomst omvallen. Ik haat D1, voor zo ver ik überhaupt iets afweet van (mijn) zone
Daar wilde ik jou over mailen. Ik ben lid van CSG. Op zondag en dinsdag volg ik (gemiddeld 30% van de trainingen) de clubtrainingen. In grotere of kleinere groepen werken we hele gerichte trainingen af. Iets wat ik zelf nooit zou kunnen. Vooral het voorjaar is voor mij erg effectief bij de club.
De woensdag avonden worden bij ons ingevuld door serieuze tijdrit trainingen met een erg sterke (en groeiende (aantal en nivo)) groep tijdrijders. De progressie die iedereen doormaakt is opvallend.n
Wat ik mij afvroeg: Waar ben jij eigenlijk bij aangesloten? Bij de triatlon vereniging in de stad? Zo ja en als ddat meer dan voldoet in jouw wensen, houdt mijn vraag op, maar is het niet iets om eens met ons mee te trainen? Door gericht effectief te trainen, samen op een hoog nivo, is het opmerkelijk welke stappen je nog kan maken.
Nu moet ik wel zeggen dat de huidige trainingen op zijn eind lopen. De tijdrit trainingen staan nu volledig in het teken van de NCK. Wellicht volgend jaar bij opening van het seizoen. Maar net wat ik zei: wellicht zit je al in een perfecte omgeving.
Verder is het zo dat mijn seizoen is afgelopen. Werk bij de suikerfabriek en vanaf vandaag woon ik weer 4 maanden op de fabriek.
Groet,
- jspr
Gisteren een klim sessie na het werk gedaan en op een 3e plek op het leaderboard uitgekomen.
Op sommige stukken niet geheel voluit gegaan dus de kom -59 sec. zou eventueel haalbaar moeten zijn
http://app.strava.com/segments/5646438" onclick="window.open(this.href);return false;
Op sommige stukken niet geheel voluit gegaan dus de kom -59 sec. zou eventueel haalbaar moeten zijn

http://app.strava.com/segments/5646438" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Auto: M3P, 130i
Goed man. Kudos van mij! 

- DDX
Zat ik net even wat strava fly by mensen af te gaan kom ik deze rit tegen bij iemand :
http://www.strava.com/activities/201983522" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan je nu ook al virtueel KOM's gaan zetten ?
Wel handig natuurlijk, geen last van wind andere verkeersdeelnemers of slecht wegdek
Heef iemand Rico wel eens zien fietsen, of zit die gewoon virtueel alle KOM's af te pakken
http://www.strava.com/activities/201983522" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel handig natuurlijk, geen last van wind andere verkeersdeelnemers of slecht wegdek

Heef iemand Rico wel eens zien fietsen, of zit die gewoon virtueel alle KOM's af te pakken

- ///Joost
Wel effe levend houden dit draadje...

- RVV
- DDX
Dit soort herfstritjes toch ? 
http://www.strava.com/activities/206078501" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.strava.com/activities/206078501" onclick="window.open(this.href);return false;
- RVV
Voor de echte bikkels https://m.facebook.com/NKtegenwindfietsen" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tim N
Misschien ligt het aan mij maar ik snap dat "virtuele KOMs niet helemaal?
DDX schreef:Zat ik net even wat strava fly by mensen af te gaan kom ik deze rit tegen bij iemand :
Wel handig natuurlijk, geen last van wind andere verkeersdeelnemers of slecht wegdek![]()