Grote remmen e36 318ti
- Mrton
Grote remmen e36 318ti
Ik ben sinds vandaag in bezit van een e36 318ti naast mijn e28. Nou zijn de remschijven echt ongelooflijk krom, dit wist ik bij aankoop dus op afgedongen, geen probleem in die zin. Ik wil ze echter als ze toch vervangen moeten worden upgraden. Mijn 106gti had remmen van een 307HDI en remde daar als een malle mee. Is er bij de e36's of in de verschillende soorten BMW's ook een relatief normale set verkrijgbaar die tevens een upgrade levert ten opzichte van de normal remmenset? Bijvoorbeeld een set van een 328 of zo? Of een 5-serie?
Dan kan ik hier naar op zoek en kan er nog iets meer freude am fahren toegevoegd worden aan het apparaat.
Dan kan ik hier naar op zoek en kan er nog iets meer freude am fahren toegevoegd worden aan het apparaat.
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Grote remmen e36 318ti
Hopelijk is je Duits een beetje op peil ?
http://e36-einbauanleitung.e36-page.net ... bau-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://e36-einbauanleitung.e36-page.net ... bau-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
dat is een mooi overzicht
Ik heb eventueel nog een mooie set voor je...
moet ik alleen nog achter een set goede en complete remklauwen aan.
hier een voorbeeld wat ik heb aan nwe spullen, alleen die klauwen heb ik niet meer, die gingen met net zo'n set weg, had voor 2 sets nwe spullen gekocht, maar had maar 1 set goede klauwen, die krengen waren namelijk moeilijk te vinden, de klauwen valt nog mee maar de brackets die er bij horen.
zijn remschijven 325x25mm
heb daar de nwe remschijf borgboutjes en 2 nwe langere remslangen en een set goede remblokken bij.

Ik heb eventueel nog een mooie set voor je...
moet ik alleen nog achter een set goede en complete remklauwen aan.
hier een voorbeeld wat ik heb aan nwe spullen, alleen die klauwen heb ik niet meer, die gingen met net zo'n set weg, had voor 2 sets nwe spullen gekocht, maar had maar 1 set goede klauwen, die krengen waren namelijk moeilijk te vinden, de klauwen valt nog mee maar de brackets die er bij horen.
zijn remschijven 325x25mm
heb daar de nwe remschijf borgboutjes en 2 nwe langere remslangen en een set goede remblokken bij.
- Mrton
Nee...Michel Huisman schreef:Hopelijk is je Duits een beetje op peil ?![]()

Daarnaast weet ik ook niet of de minimale velgmaat verandert bij een van de varianten.
- GTRene
net even gekeken, volgens de site heeft de 318Ti met M42 en of M44 moter de 286x12 mm remschijven voor...
dat is niet dik
scheelt wel de helft aan gewicht zie ik
alhoewel op een andere site voor de met 1.9 motor schijnbaar ook 22mm dik.
schijnbaar dus een 1.8 Ti en later kwam denk de 1.9 Ti beide overigens 140pk
dat is niet dik

alhoewel op een andere site voor de met 1.9 motor schijnbaar ook 22mm dik.
schijnbaar dus een 1.8 Ti en later kwam denk de 1.9 Ti beide overigens 140pk
- Mrton
Dus kan beter deze houden? Hoef ik geen lichtgewicht velgen aan te schaffen.GTRene schreef:net even gekeken, volgens de site heeft de 318Ti met M42 en of M44 moter de 286x12 mm remschijven voor...
dat is niet dik

- Ruben_T
Hoi,
Ik heb me nog niet officieel voorgesteld, maar ik kijk al wel wat jaartjes mee. Zelf heb ik ook een 318ti en heb t één en ander uitgezocht.
Originele set-up 318ti:
Voorzijde: Remschijf 286x12mm of 286x22mm. Diameter zuiger van remklauw 54mm,
Achterzijde: Remschijf 272x10 mm. Diameter zuiger van remklauw 34mm.
Hoofdremcylinder type 23 / 20. Geen "proportioning valve" aanwezig, waardoor de rembalans altijd hetzelfde blijft, ongeacht pedaaldruk.
Dit zijn de belangrijkste parameters voor het berekenen van je statische of initiële rembalans. De 318ti heeft een rembalans van 66,6 / 33,3. Dat wil zeggen: 67% van remdruk op de voorzijde. Aangenomen gelijke remblokken voor en achter. Minimale velgmaat met originele schijven is 15 inch.
Als eerst is het goed om uit te zoeken of je aan de voorzijde massieve (286x12mm) of geventileerde schijven (286x22) hebt. Ik ben van massieve schijven over gegaan naar geventileerde schijven. Bijbehorende remklauwen van een E36 325i. In combinatie met EBC Redstuff blokken is dit voldoende voor stevig straatgebruik of bijvoorbeeld twee rondjes Nordschleife achter elkaar, op straatbanden en een verstandig tempo. Pedaalgevoel laat naar mijn idee nog wel sterk te wensen over, met name wanneer de blokken meer dan de heft versleten zijn.
Ook kan je jezelf afvragen waaraan je remsysteem precies moet voldoen. Kosten, gewicht, pedaalgevoel, beschikbaarheid en prijs van slijtdelen (schijven + blokken), minimale velgmaat etc.
Sportievere blokken zoals EBC Yellowstuff of Hawk, Ferodo etc kunnen nog meer warmte aan. Kort en krachtig remmen i.p.v. lang en slepend helpt ook om de boel zo min mogelijk op te warmen. Als je aan de voorzijde overstapt naar geventileerde schijven moet je ook andere klauwen gebruiken. Verder blijft de rembalans gelijk dus hoef je verder niets aan te passen. In de E36 cup en 318ti cup worden alleen andere blokken gebruikt, schijven zijn van originele afmetingen.
Een volgende stap voor de 318ti is bijvoorbeeld het complete remsysteem van een Z3 3.0. Schijven aan de voorzijde zijn iets groter, 300x22mm, met bijbehorende remklauw 54mm. Aan de achterzijde word dezelfde schijf gebruik als bij de 318ti, maar de remklauw is anders, diameter remzuiger 36mm i.p.v. 34mm. De hoofdremcilinder is hetzelfde.
Rembalans is vrijwel hetzelfde, 65,1% op de voorzijde. Deze setup is volgens BMW voldoende voor een Z3 3.0i met 231 pk. Icm goede blokken lijkt me dit qua warmtecapaciteit voldoende voor een 318ti met 140 pk. De grotere schijven aan de voorzijde kunnen iets meer warmte afvoeren, fading blijft iets langer uit. Minimale velgmaat is 16 inch.
Het is relatief makkelijk om nog grotere schijven aan de voorzijde te nemen. Hierbij is het goed om de rembalans goed in de gaten te houden. Grotere schijven verplaatsen de rembalans naar voren, grotere zuigers van remklauwen aan de voorzijde ook. In beide gevallen zal je remweg toenemen. Rembalans te veel naar achteren is gevaarlijk, je achterwielen blokkeren dan als eerst.
Een ander voorbeeld: Schijven voorzijde van E46 330Ci 325x25mm met bijbehorende klauw, diameter remzuiger 57mm. Zonder andere aanpassingen veranderd de rembalans van 66,6% voorzijde naar 71,6%. De grotere schijven kunnen meer warmte hebben, maar je remweg neemt toe. Lijkt me geen aanrader.
Als je hierbij ook een hoofdremcilinder monteert van een E36 M3 is de rembalans 69,4%. Iets meer op de voorzijde (tov standaard). Zelf zou ik liever iets meer op de achterzijde remmen t.o.v. standaard. Minimale velgmaat is 17 inch.
Als je daarbij nog de remklauwen aan de achterzijde van de Z3 3.0 gebruikt veranderd de rembalans van 69,4% naar 66,9%. Dit is voor de Compact de beste optie als je de 325x25mm remmen wilt gebruiken. Dit geldt voor een straatauto met volledig interieur en straatbanden.
Daarnaast spelen remgevoel, pedaaldruk en aangrijpingspunt ook een rol, maar dat zijn verhalen op zich.
Dit was een soort van samenvatting
, ik heb een spreadsheet met mogelijkheden waarin ik gemakkelijk een complete setup door kan rekenen. Als er vragen zijn hoor ik het wel.
P.s. voor meer info zie:
Overzicht OEM BMW remdelen: http://www.318ti.org/forum/showthread.php?t=24547" onclick="window.open(this.href);return false;
Vented rear disk on E36 compact: http://www.318ti.org/forum/showthread.php?t=12852" onclick="window.open(this.href);return false;
Why size matters: http://318ti.org/forum/showthread.php?t=32902" onclick="window.open(this.href);return false;
Stoptech brake info: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ite-papers" onclick="window.open(this.href);return false;
323ti met AP remmen en geventileerde schijven achter: http://www.318ti.org/forum/showpost.php ... tcount=247" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb me nog niet officieel voorgesteld, maar ik kijk al wel wat jaartjes mee. Zelf heb ik ook een 318ti en heb t één en ander uitgezocht.
Originele set-up 318ti:
Voorzijde: Remschijf 286x12mm of 286x22mm. Diameter zuiger van remklauw 54mm,
Achterzijde: Remschijf 272x10 mm. Diameter zuiger van remklauw 34mm.
Hoofdremcylinder type 23 / 20. Geen "proportioning valve" aanwezig, waardoor de rembalans altijd hetzelfde blijft, ongeacht pedaaldruk.
Dit zijn de belangrijkste parameters voor het berekenen van je statische of initiële rembalans. De 318ti heeft een rembalans van 66,6 / 33,3. Dat wil zeggen: 67% van remdruk op de voorzijde. Aangenomen gelijke remblokken voor en achter. Minimale velgmaat met originele schijven is 15 inch.
Als eerst is het goed om uit te zoeken of je aan de voorzijde massieve (286x12mm) of geventileerde schijven (286x22) hebt. Ik ben van massieve schijven over gegaan naar geventileerde schijven. Bijbehorende remklauwen van een E36 325i. In combinatie met EBC Redstuff blokken is dit voldoende voor stevig straatgebruik of bijvoorbeeld twee rondjes Nordschleife achter elkaar, op straatbanden en een verstandig tempo. Pedaalgevoel laat naar mijn idee nog wel sterk te wensen over, met name wanneer de blokken meer dan de heft versleten zijn.
Ook kan je jezelf afvragen waaraan je remsysteem precies moet voldoen. Kosten, gewicht, pedaalgevoel, beschikbaarheid en prijs van slijtdelen (schijven + blokken), minimale velgmaat etc.
Sportievere blokken zoals EBC Yellowstuff of Hawk, Ferodo etc kunnen nog meer warmte aan. Kort en krachtig remmen i.p.v. lang en slepend helpt ook om de boel zo min mogelijk op te warmen. Als je aan de voorzijde overstapt naar geventileerde schijven moet je ook andere klauwen gebruiken. Verder blijft de rembalans gelijk dus hoef je verder niets aan te passen. In de E36 cup en 318ti cup worden alleen andere blokken gebruikt, schijven zijn van originele afmetingen.
Een volgende stap voor de 318ti is bijvoorbeeld het complete remsysteem van een Z3 3.0. Schijven aan de voorzijde zijn iets groter, 300x22mm, met bijbehorende remklauw 54mm. Aan de achterzijde word dezelfde schijf gebruik als bij de 318ti, maar de remklauw is anders, diameter remzuiger 36mm i.p.v. 34mm. De hoofdremcilinder is hetzelfde.
Rembalans is vrijwel hetzelfde, 65,1% op de voorzijde. Deze setup is volgens BMW voldoende voor een Z3 3.0i met 231 pk. Icm goede blokken lijkt me dit qua warmtecapaciteit voldoende voor een 318ti met 140 pk. De grotere schijven aan de voorzijde kunnen iets meer warmte afvoeren, fading blijft iets langer uit. Minimale velgmaat is 16 inch.
Het is relatief makkelijk om nog grotere schijven aan de voorzijde te nemen. Hierbij is het goed om de rembalans goed in de gaten te houden. Grotere schijven verplaatsen de rembalans naar voren, grotere zuigers van remklauwen aan de voorzijde ook. In beide gevallen zal je remweg toenemen. Rembalans te veel naar achteren is gevaarlijk, je achterwielen blokkeren dan als eerst.
Een ander voorbeeld: Schijven voorzijde van E46 330Ci 325x25mm met bijbehorende klauw, diameter remzuiger 57mm. Zonder andere aanpassingen veranderd de rembalans van 66,6% voorzijde naar 71,6%. De grotere schijven kunnen meer warmte hebben, maar je remweg neemt toe. Lijkt me geen aanrader.
Als je hierbij ook een hoofdremcilinder monteert van een E36 M3 is de rembalans 69,4%. Iets meer op de voorzijde (tov standaard). Zelf zou ik liever iets meer op de achterzijde remmen t.o.v. standaard. Minimale velgmaat is 17 inch.
Als je daarbij nog de remklauwen aan de achterzijde van de Z3 3.0 gebruikt veranderd de rembalans van 69,4% naar 66,9%. Dit is voor de Compact de beste optie als je de 325x25mm remmen wilt gebruiken. Dit geldt voor een straatauto met volledig interieur en straatbanden.
Daarnaast spelen remgevoel, pedaaldruk en aangrijpingspunt ook een rol, maar dat zijn verhalen op zich.
Dit was een soort van samenvatting

P.s. voor meer info zie:
Overzicht OEM BMW remdelen: http://www.318ti.org/forum/showthread.php?t=24547" onclick="window.open(this.href);return false;
Vented rear disk on E36 compact: http://www.318ti.org/forum/showthread.php?t=12852" onclick="window.open(this.href);return false;
Why size matters: http://318ti.org/forum/showthread.php?t=32902" onclick="window.open(this.href);return false;
Stoptech brake info: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ite-papers" onclick="window.open(this.href);return false;
323ti met AP remmen en geventileerde schijven achter: http://www.318ti.org/forum/showpost.php ... tcount=247" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Ruben_T op 29 sep 2014, 15:16, 5 keer totaal gewijzigd.
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Vreemd, op de Nordschleife rijden tientallen E36's met deze setup en dat remt voortreffelijk.Ruben_T schreef:
Een ander voorbeeld: Schijven voorzijde van E46 330Ci 325x25mm met bijbehorende klauw, diameter remzuiger 57mm. Zonder andere aanpassingen veranderd de rembalans van 66,6% voorzijde naar 70,4%. De grotere schijven kunnen meer warmte hebben, maar je remweg neemt toe. Lijkt me geen aanrader.
Heel soms heeft men een langere pedaalslag maar na het monteren van een M3 hoofdremcilinder is dat opgelost.
- GTRene
lijkt me ook een beetje overdreven gezien de aantallen die het uitvoeren, de theorie heeft soms weinig met de praktijk te maken 

- Ruben_T
Klopt, volgens mij spreken we elkaar ook niet tegen.Vreemd, op de Nordschleife rijden tientallen E36's met deze setup en dat remt voortreffelijk.
Heel soms heeft men een langere pedaalslag maar na het monteren van een M3 hoofdremcilinder is dat opgelost.
Bij mijn Compact met volledig interieur en straatbanden blokkeren de voorwielen als eerst bij remmen in rechte lijn. In deze situatie zou de remweg (iets) verkort kunnen worden door de achterkant iets meer mee te laten remmen. Wanneer de rembalans naar voren zou worden aangepast remt de achterkant dus minder mee op het moment dat de voorwielen blokkeren, en neemt de remweg in iets toe.Als je hierbij ook een hoofdremcilinder monteert van een E36 M3 is de rembalans 69,4%. Meer op de voorzijde tov standaard.
Met alleen de remmen voorzijde van een E46 330Ci veranderd de rembalans op een Compact van 66,6% naar 71,6% op de voorzijde. Hoe groot dit verschil in de praktijk is, of het merkbaar is, weet ik niet. Omdat de voorkant standaard als eerst blokkeert lijkt me dit geen stap in de juiste richting.
Een "normale" E36 non-M heeft een andere rembalans als een E36 Compact, iets meer naar achter. Dit word volledig veroorzaakt door de remmen aan de achterzijde, remmen voorzijde en hoofdremcilinder zijn identiek aan Compact.
De diameter van de schijven aan de achterzijde van een E36 is iets groter, 280x10mm, de diameter van de remzuiger aan de achterzijde is ook groter, 36mm. Rembalans is daarom 61,7%. Een "normale" E36 remt dus iets meer op de achterzijde dan een Compact. Een E36 heeft standaard iets meer gewicht op de achterwielen en een modernere achterwielophanging, mogelijk dat dit er mee te maken heeft.
Modernere BMW's (E46) remmen initieël nog meer op de achterzijde, maar hierbij word de remdruk aan de achterzijde op een gegeven moment begrenst naarmate de remdruk oploopt. Daarnaast is de elektronica steeds geavanceerder.
Rembalans voor / achter:
E36 318ti Compact: 66,6% / 33,3%
E36 318is: 63,3% / 36,7%
E46 318ti Compact: 62,5% / 37,5%
Ook kan ik me voorstellen dat de E46 330Ci remmen i.c.m. originele hoofdremcilinder het goed kunnen doen op een leeggehaalde circuitauto, zowel Compact als "normale" E36. Gewichtsverdeling veranderd hierdoor, relatief iets meer gewicht op de voorkant, waardoor je ook iets meer remdruk op de voorzijde kunt gebruiken. Met (semi-)slicks heb je meer grip en kun je dus ook harder remmen. Hoe harder je remt, hoe meer druk op de voorwielen. Ook dan kan je dus iets meer remdruk op de voorkant gebruiken.
De invloed van de hoofdremcilinder op de rembalans is eenvoudig aan te tonen. Invloed van de hoofdremcilinder op de pedaalslag is mij op dit moment niet helemaal duidelijk. Persoonlijk heb ik hier ook (nog) geen ervaringen mee.
Laatst gewijzigd door Ruben_T op 29 sep 2014, 09:40, 3 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Grotere hoofdremcylinder tov kleinere diameter zuigers in de klauwen geeft een kortere pedaalslag, dus je hebt een korter, harder pedaal.
Sommige mensen preferen een pedaal met veel slag, omdat ze dat makkelijker kunnen moduleren, anders geven de voorkeur aan een korte slag. Ik ben zelf meer in het kamp van een pedaal met korte slag, druk is makkelijker te moduleren als pedaalslag IMHO.
Verder regelt de ABS van een E36 de remdrukverdeling voor een deel bij voor zover ik weet, daarom zit er geen proportioning valve in.
Sommige mensen preferen een pedaal met veel slag, omdat ze dat makkelijker kunnen moduleren, anders geven de voorkeur aan een korte slag. Ik ben zelf meer in het kamp van een pedaal met korte slag, druk is makkelijker te moduleren als pedaalslag IMHO.
Verder regelt de ABS van een E36 de remdrukverdeling voor een deel bij voor zover ik weet, daarom zit er geen proportioning valve in.
- Mrton
Bedankt voor de reacties en ik ben blij met het hoge serieuze gehalte hiervan... Er is een aardig aanbod met varianten naar voren gekomen en ik ga me hier nu eens in verdiepen. Bedankt voor het meedenken!