Het kleine 130i (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 21 sep 2014, 17:27

Volgens de RDW is de handelsbenaming ook 130i. Kan ook onkunde zijn natuurlijk... Heb je wel een unieke :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 21 sep 2014, 17:29

:D best apart.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6221
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 21 sep 2014, 17:58

Het is volgens mij wel een 130i. Is het vermogen van de laatste 130i's niet teruggeschroefd? Daar staat me iets van bij in ieder geval.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Riceaux » 21 sep 2014, 18:10

Is het niet een 128i?

N52B30 met 231 pk officieel.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 21 sep 2014, 18:29

matthyssie schreef:Het is volgens mij wel een 130i. Is het vermogen van de laatste 130i's niet teruggeschroefd? Daar staat me iets van bij in ieder geval.
Altijd 265pk geweest. Denk of een 125i of Canada 128i.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6221
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 21 sep 2014, 18:50

Tristan schreef:
matthyssie schreef:Het is volgens mij wel een 130i. Is het vermogen van de laatste 130i's niet teruggeschroefd? Daar staat me iets van bij in ieder geval.
Altijd 265pk geweest. Denk of een 125i of Canada 128i.
De latere 130i's hebben 258 pk. Dus wel teruggeschroefd, maar niet naar 231 pk.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 21 sep 2014, 18:57

Nee, altijd 265pk geweest. De eerste modellen 330i hadden 258pk. Onze facelift 130i heeft op kenteken gewoon 195kW / 265pk.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6221
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 21 sep 2014, 19:09

De 258 pk versie van de N52B30 werd indd geleverd in de 330i. Tegelijkertijd had de 130i de 265 pk versie.

De 130i heeft volgens mij in 2010 258 pk gekregen, tegelijk met het invoeren van het CIC navisysteem met vast scherm.

Bijv:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... rc=st|s,as" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door sitechris » 21 sep 2014, 20:31

Ik denk dat dit een importje is (USA, Canada) en initieel een 128i is geweest.

https://autos.yahoo.com/bmw/1-series/2013/128i-coupe/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jesper » 24 sep 2014, 13:11

125i kon je toch vrij eenvoudig omtoveren naar een 130i? Was alleen een ander inlaatspruitstuk en software nodig, heb ik wel eens gehoord.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 24 sep 2014, 15:30

Ben dergelijke conversies ook wel tegengekomen op Amerikaanse fora.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6221
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 24 sep 2014, 16:40

Jesper schreef:125i kon je toch vrij eenvoudig omtoveren naar een 130i? Was alleen een ander inlaatspruitstuk en software nodig, heb ik wel eens gehoord.
Klopt. Spruitstuk met DISA en tune.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 26 sep 2014, 13:43

matthyssie schreef:
Jesper schreef:125i kon je toch vrij eenvoudig omtoveren naar een 130i? Was alleen een ander inlaatspruitstuk en software nodig, heb ik wel eens gehoord.
Klopt. Spruitstuk met DISA en tune.
zelfde als 325i en 330i:

http://mosselmanturbo.com/remapping-car ... e90-218hp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Nickvl » 09 nov 2014, 15:25

Ik ben opzoek naar een bmw 130i en heb een paar opties met helaas een budget van zo n 15k. In NL staan er helaas maar een stuk of 15 te koop en is de keuze dus zeer beperkt. Nu heb ik in berschenhoek een hele mooie 130i gezien met alle opties en een catalogusprijs van 60k! Ook zitten er verschillende performance onderdelen op en dit maakt hem natuurlijk zeer aantrekkelijk. Nu is het de bedoeling dat m'n moeder deze auto ook af en toe gaat gebruiken maar ik ben bang dat de auto veelste stug is voor haar. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ze is gewend om een f31 zonder sporttonderstel te rijden en dit is natuurlijk heel goed te doen. Ik vind de km stand van deze auto uit berschenhoek wel aan de hoge kant want ik ben van plan de auto zeker 5jaar te rijden en misschien wel langer;) dan heb je natuurlijk liever een auto met een lage kmstand dus heb ik in Duitsland een hele nette gezien met 94k km uit 2008. Deze heeft helaas een stuk minder opties maar dat scheelt denk ook weer in bpm en ik ben allang blij als er een mooie 130 hier op de oprit staat. Kwa prijs komen ze ongeveer op hetzelfde uit dus is het eigenlijk kiezen tussen veel km met veel opties of weinig kms met minder opties.. Wat raden jullie mij aan? Hebben jullie ook nog andere tips? Vooral de klepstoters zijn belangrijk las ik al dit wil ik zeker niet hebben aangezien dit geluid mij heel erg zou irriteren en de auto moet natuurlijk 100% zijn.

Links van de advertentie's:

mobile.de: http://mobile.de/22YYZ6" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=261283270" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor alle hulp! :thnx:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 09 nov 2014, 16:19

Ik had een M onderstel, 18" velgen en run flats. Dat is erg stug. Klinkerwegen waren niet aan mij besteed. Bijkomend voordeel is wel dat je bijna haaks door de bochten kunt.

Oh, ik had active steering (zo heet die optie dacht ik) en dat schijnt vele malen beter te zijn dan eentje zonder. De eerste Nederlandse eigenaar heeft me er tijdens mijn verkoop nog over gebeld en die heeft het op al zijn volgende BMW's besteld. Hij zei dat eentje met vele malen beter stuurde dan eentje zonder.

Als ik nu weer wat zou moeten kopen voor meerdere jaren dan zou ik voor een 330i gaan denk ik. Al was het alleen maar voor het comfort.
Laatst gewijzigd door EvdP op 09 nov 2014, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Nickvl » 09 nov 2014, 16:21

Iemand met ervaring op 18inch zonder runflat banden? Of evt 17inch?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 09 nov 2014, 16:23

Om heel eerlijk te zijn vind ik 18" wel het mooist.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tom van H. » 09 nov 2014, 17:00

18" non-rft is prima te doen Nick, anders kom gerust een keer proefrijden in mijn 130i, met M onderstel en 18" (zitten wel winterbanden op nu). De auto is te koop (170k gelopen en mag zeker voor minder dan 15k weg :wink: ), heb alleen nog niet de moeite genomen om een advertentie te maken. :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 09 nov 2014, 20:22

@EvdP: Active steering is wel het laatste wat een 1-serie nodig heeft.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Hielke » 09 nov 2014, 20:27

Tristan schreef:@EvdP: Active steering is wel het laatste wat een 1-serie nodig heeft.
Maakt 't 'm te direct?

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6221
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 09 nov 2014, 20:30

Een e8x of een E9x moet je gewoon met de standaard stuurbekrachtiging hebben, dan is-ie top qua gevoel, directheid en gewicht. Neem je 'm met servotronic, stuurt hij véél te licht, en met active steering is hij eigenlijk te direct en je hebt veel minder gevoel.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 10 nov 2014, 09:52

Ik heb nooit een 130i zonder active steering gereden, het verschil weet ik niet. Ik herhaal alleen wat mij verteld is. Ik kwam uit een 745i uit 1984, dan stuurt alles beter.

De persoon die hem van mij kocht was ook specifiek op zoek naar één met active steering.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 10 nov 2014, 10:04

Hielke schreef:
Tristan schreef:@EvdP: Active steering is wel het laatste wat een 1-serie nodig heeft.
Maakt 't 'm te direct?
Besturing is dan wat 'artificial'. Voelt minder natuurlijk, minder feedback en de 1-serie stuurt al vrij direct dus zie echt geen noodzaak om active steering te nemen. Misschien alleen voor comfort doeleinden zoals ik het voor mijn 3-serie wel besteld heb. Die heeft toch al elektrische besturing dus gevoel zit er toch al niet meer in, dus dan maar wel met active steering (minder omwentelingen).

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1391
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door JoostSchouten » 10 nov 2014, 10:16

Heb zelf M-onderstel met 18" non-RFT en ik vind het nog steeds aardig stug.
Het is zeker wel te doen en ik geniet van elke snelle bocht waar ik haaks doorheen ga, maar mijn volgende auto wordt toch comfortabeler.
Op de snelweg/polderwegen/50km/h wegen is het helemaal top! Maar binnendoor met alle drempels en klinkers ben ik er soms wel klaar mee.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Nickvl » 10 nov 2014, 14:27

Hmm dat is eigenlijk wat ik al dacht dat wordt dan maar proefrijden denk ik zo :angel:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, JdvPolo, L5S1, mark123, zegmaarboris en 3 gasten