Race-Rover Defender 90 3.2 ///M (project opgepakt @ pag 7 )

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Re: Race-Rover Defender 90 3.2 ///M (megaschop @ pagina 3

Bericht door siegerdehaan89 » 09 sep 2014, 19:03

Laatste update in Juni alweer... Pfoe!

Project is weer van de grond. Er kwam 'even' een 'back to the future' project langs wat wat meer TLC nodig had dan gedacht... Is nog niet klaar maar het werd eerst weer tijd voor de S54 Powered Defender.

Inmiddels de versnellingsbak klaar, mal gemaakt (en wordt op moment afgemaakt) om de bellhouse te kunnen verlassen ivm stand van de motor.

Ook de motor open gehaald en de drijfstanglagers eraf gehaald. Gelukkig geen schade aan de krukas, en de lagers zagen er gesleten uit, maar niks ernstigs. GELUKKIG!! Zitten ookal de M10 bouten in. Vraag me alleen af, moeten de drijfstangbouten vervangen worden bij lagers vervangen? Lagers staan in bestelling, hopelijk eind deze week alles ophalen en volgende week verder bouwen.

Verder begonnen met een steun voor de stuurbekrachtigingspomp. Die komt op de plek van de aircopomp, airco in een Defender is overkill ivm de luikjes onder de voorruit :tooth: .

Eind deze week komt er vast ook nog een pakketje met onder andere een vliegwiel. Ook nog een nieuwe radiator meegenomen van werk :D

Als alles nou eens zou meezitten hangen motor bak er deze maand nog in, dan kunnen de cardanassen eronder en kan het afmonteren beginnen. Stiekem ook veel werk, volledig custom uitlaat nodig incl aanpassingen aan uitlaatspruitstukken, koelsysteem, electra, ECU wegbrengen om sleutelherkenning en alle andere onzin eruit te laten proggen...

Verder is de daily 328i deels gesloopt, dat gaat een 325tds worden (m'n maatje heeft hem overgenomen) en rijd ik tegenwoordig in een 131pk Seat Ibiza sport van 2003 :bag: Komende maanden hard sparen en snel inruilen op een Alfa GT diesel wat mij betreft!!

Afbeelding

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 09 sep 2014, 22:14

Erg vet Sieger! Ben benieuwd naar het "fitten" van het blok met aanbouwdelen en aandrijving!

E-volve

Bericht door E-volve » 09 sep 2014, 22:30

De Clio is zeker terug naar de natuur ofnie?

Ga je die S54-motor nog op het originele management draaien? Dus wel nog alle vanos-werking intact houden etc?

Keep on going!

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 09 sep 2014, 23:27

Clio staat in de hoek daar heb ik heeel veel vette shizzle voor gekocht juist. Die wordt super mooi met gouden Speedlines laaag en dik en snel. Na de defender... Een keer.

De s54 blijft op stock ecu draaien idd. Incl vanos . als ik ooit geld over heb cabon airbox en alpha n.

Mrton

Bericht door Mrton » 10 sep 2014, 10:00

Wow wat een project, erg vet hoor... Mooie werkplaats ook! Heb je overwogen om de voorwielaandrijving achterwege te laten? Ik weet niet precies wat dat doet qua gewicht, prestaties en balans...

Twan81

Bericht door Twan81 » 10 sep 2014, 11:09

Mooi project Sieger! Zeker om een keertje in het echie te zien. Heel benieuwd hoe dat ding gaat rijden :)

vincent328

Bericht door vincent328 » 13 sep 2014, 20:28

Gaaf project man! Wilde dat ik zo handig was!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2014, 22:45

Blijft een geweldig gaaf project! !

Erik K.

Bericht door Erik K. » 14 sep 2014, 13:06

Durf niet met 100% zekerheid te zeggen of de bouten vervangen MOETEN worden, maar waarom niet.
De kosten zijn het niet. En om er zeker van te zijn dat ze op het juiste moment vastzitten met de daarna juiste hoekverdraaing zou ik ze vervangen.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 sep 2014, 13:19

welke bouten waren het die bv sowieso vervangen moesten worden, kopbouten oid? ivm rek bouten?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 15 sep 2014, 10:57

GTRene schreef:welke bouten waren het die bv sowieso vervangen moesten worden, kopbouten oid? ivm rek bouten?
Klopt ja.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2014, 20:05

Even uit een ander topic hierheen. .... kwam hier door je idee sieger? !
Niels N schreef:Afbeelding
Afbeelding

Zuid Afrikaanse Land Rover Defender met 2,8l 6 in lijn. alleen geleverd in za tussen volgens mij 1997 en 2000.
:df:

Knot

Bericht door Knot » 18 sep 2014, 00:35

Da's geen verkeerde keuze.. ik vind het beresterke blokken, vooral de enkel vanos 2.8... die heeft al mijn mishandelingen kunnen doorstaan in 5 jaar.

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 18 sep 2014, 12:58

Martijn_bmw schreef:Even uit een ander topic hierheen. .... kwam hier door je idee sieger? !
Pag. 3:
siegerdehaan89 schreef:Tja en wat moet er dan in het vooronder?! Nou simpel toch! Ik draag BMW een warm hart toe én Bmw heeft destijds in zuid Afrika de M52 in een Defender geleverd.................

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 sep 2014, 18:20

Oké haha dat stukje had ik even gemist

328Ti

Bericht door 328Ti » 18 sep 2014, 23:46

Martijn_bmw schreef:Oké haha dat stukje had ik even gemist
Desondanks leuke foto!

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 21 sep 2014, 00:34

Nou inmiddels een steun gemaakt voor de stuurbekrachtigingspomp. Die past, maandag een paar multi riemen kopen :) . Kost toch altijd meer tijd dan je vooraf denkt... :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Verder wat onderdelen besteld en opgehaald bij de BMW Dealer, vroegen om een Chassisnummer dus die van mijn Defender opgegeven, kwam niet voor, nee duh! Was een paar seconden stil aan de telefoon toen ze hoorden dat de S54 in een Land Rover Defender kwam :lol: :mrgreen: . Alsie klaar was moest ik hem laten zien haha.

Afbeelding

Vanavond Dus steun afgemaakt, nog een en ander schoongemaakt en de drijfstanglagerspeling opgemeten met Plastigauge. Die was helemaal prima, GELUKKIG. Blijft spannend met zo een dure motor. Morgen nieuwe lagers en bouten erop, carterpan schoonmaken en kan de motor weer dicht.

Daarna klepspelingen controleren en nog wat ander klein grut.

Wat moet ik met de uitlaat doen? Ik lees verschillende verhalen namelijk. De een zegt 123 /456 zolang mogelijk apart houden en zo ver mogelijk achterin een X in het systeem want daarmee behoudt je koppel (en dat wil je in een Defender!), de ander zegt gelijk na het spruitstuk naar één pijp (3 inch). na het spruitstuk gelijk naar een pijp is wel het makkelijkst, maar misschien niet het beste?

Ik wil eigenlijk een dikke demper in het systeem, liefst RVS, maar welk merk koop ik? Het moet niet een en al gesnerp worden en ook niet demperloos klinken. Hij mag best hoorbaar zijn want hee tis wel een echte ///M motor! Moet alleen niet écht asociaal worden, dat issie met zijn uiterlijk toch al wel :blink:

Sierstuk is wat mij betreft simpel: zoals het was :-) een stuk RVS pijp iets schuin onder de achterkant uit in 3~3.5 inch links van de trekhaak.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 sep 2014, 01:15

normaal heeft zo'n 3.2
2 buizen onder de kar door lopen en gaat van 3 naar 1 (2 x)

maar 1 dikke zou ook kunnen, zal het geluid ook iets donkerder door kleuren denk :hmmm:
opzich wel mooi, beter dan scherpe snerp :)

328Ti

Bericht door 328Ti » 21 sep 2014, 08:27

GTRene schreef: maar 1 dikke zou ook kunnen, zal het geluid ook iets donkerder door kleuren denk :hmmm:
opzich wel mooi, beter dan scherpe snerp :)
Is dat zo? Wist ik niet. Donkere brom kan ook zwaar irritant zijn, al zal wel meevallen in dit geval ( als de rest OE blijft)

Keep up the good work Sieger! ( je steekt me trouwens aan..... wat zijn nu een beetje de kosten bij elkaar om m voor je deur te hebben? aankoop/invoeren eng/nl)

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 21 sep 2014, 10:30

Wist ik ook niet Rene! Mooie tip.

Maar wat doet het met koppel em vermogen?

Als de Defender helemaal klaar is mag je komen proefrijden. Dan moetie plaats maken voor een nieuw project... Pb maar bij interesse. Maar denk niet dat je met 10 of 20.000 klaar bent hoor. Dit kost stiekem echt heel veel geld :bag:

Peric

Bericht door Peric » 21 sep 2014, 18:34

Hij schrijft er ook bij 'denk'. Dus het is geen gegeven.
Ik denk dat je beter 's je licht kan opsteken bij uitlaten-bouwers. Zoals je schrijft wil je gaan voor koppel. dat zullen die jongens toch wel weten. Of tuners, die weten meestal ook wel wat voor effect een uitlaat heeft of in ieder geval hoort te hebben.
In ieder geval wel iets meer info opzoeken/uitvinden..

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 30 sep 2014, 22:51

Dit is de supersprint uitlaat voor een e46 M3, misschien kan je iets met dit ontwerp?
Afbeelding
Afbeelding

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 02 nov 2014, 19:02

Grappig om te zien dat ze in het midden naar 1 pijp gaan en daarna weer naar 2.

Tim en ik gaan een RVS uitlaat maken met een grote Simons demper en na het spruitstuk gelijk een Y stuk met een doorlaat van 3 inch (76mm) tot achter.

Motor is zover klaar, moet alleen nog een goede waterpomp hebben (heb die van een e36 3.2 motor gekregen :? ) en als de motor van de bok is de krukas keerring vervangen. Gewoon om het weer nieuw te hebben, niet omdatie lekt.. Kleppen nagemeten was allemaal in orde, drijfstanglagers vervangen, bougies pakkingen, carterpan schoongemaakt (zat geen rommel in gelukkig) en de hele boel weer in elkaar geschroeft. Mooie techniek zo'n M motor.

Afbeelding

lagerspeling op meten, was allemaal perfect.

Afbeelding

vervangen krukas keerring

Afbeelding

alle rommel er af zitten schuren, pokke klus :roll:

Afbeelding

eerste keer dat ik een echte verfspuit in de hand had, ging prima, de primer erop blaffen. Ben benieuwd hoe het me afgaat met de witte kleur!

Afbeelding

kaal motortje

Afbeelding

Afbeelding

en zover klaar.

Verder heb ik het plan gevat om er een tellercluster van een e46m3 in te maken. Daaruit besloten om maar heel de m3 draadboom in de Defender te gaan hangen. Zodoende zal alles op de teller gaan werken. Betekend dus stuurhendels/kolom ook van een m3 erin, en alle sensoren...

En das het volgende. Ik kwam er niet helemaal uit, maar welke sensoren heeft een M3 allemaal buiten die van de motor om? Kachel/airco systeem zet ik er uiteraard niet in. Verder alle verlichting eraan solderen.

-buitentemperatuur
-snelheids signaal op het diff
-temperatuursensor in de radiator

Als ik het lijstje compleet heb kan ik bij een medeforummer het lijstje neerleggen en helpt hij me aan de sensoren die er aan zitten.

Thanks alvast!

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 02 nov 2014, 19:06

Tempo ligt helaas wat laag met dit project, maar overall is dat alleen maar schijn! In de tussentijd een paar andere klussen gehad , waaronder mijn oude blauwe bmw omgebouwd naar 325tds voor kameraad van me!

Deadline voor de Defender is eind februari klaar. Aangezien het oldtimer/benzine zal zijn mag ik de winterperiode niet rijden, december januari februari. Dus hopelijk eind februari keuren en APK dan vanaf maart blaffen!

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 nov 2014, 19:33

Wouw man, helemaal geweldig!
Als luie "couch potato" zijn dit soort projecten prachtig om te volgen. Hoewel er veel te weinig uit mijn handen komt de laatste tijd, is het altijd mooi om te zien dat toch nog mensen zijn die van dit soort prachtige dingen bouwen. Keep up the good work.

SlowCo :wheelchair:

P.S. Was wel even schrikken dat Halloween monster met die verfspuit op de foto.... :tooth: :bag:

Plaats reactie