Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Xxxx
Laatst gewijzigd door matthyssie op 17 sep 2014, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
Inruilen op een z3 coupe!
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
Helaas moeten er dan nog wel een paar extra centjes bij RicoRiceaux schreef:Inruilen op een z3 coupe!


- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
Eerder inruilen op een Polo ofzo, krijg ik ook niet meer steeds foto's van parkeerplaatsen met daarop zwarte rondjes 'getekend'. 

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
Net wat Thys zegt, de auto rookt bij volgas (blauw, en als een ketter). Mechanisch klinkt ie heel goed, zonder bijgeluiden. Vermogen is ook dik voor elkaar.
Wat kan zoiets zijn? Gros van rokende motoren rookt alleen blauw als je van het gas afgaat.
Wat kan zoiets zijn? Gros van rokende motoren rookt alleen blauw als je van het gas afgaat.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
Zuigerveren of wanden.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
Robin Hartog schreef:Eerder inruilen op een Polo ofzo, krijg ik ook niet meer steeds foto's van parkeerplaatsen met daarop zwarte rondjes 'getekend'.


Laatst gewijzigd door matthyssie op 16 sep 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
Heb je je probleem al eens voorgelegd op het MX5-owners-forum? Daar zit aardig wat technische MX-5-kennis.
- Alexander
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
- Locatie: Nürburgring 1700+ laps
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
+1
eventueel dikkere olie?
revisie: oa MX-5 winkel?
swappen naar ander, frisser blok eventueel?
eventueel dikkere olie?
revisie: oa MX-5 winkel?
swappen naar ander, frisser blok eventueel?
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
Als je de carterventilatie los haalt, en dan een paar keer gas geeft kan je controleren of er olie uit komt.
Als je alles wil uit besteden, en de motor echt wil reviseren dan komt er nog wel heel wat geld bij kijken.
en dan ligt het er nog aan hoever je wilt gaan.
bij mijn broertjes auto laatst (geen MX-5) cilinderkop eraf gehaald alle klepsteelrubbers vervangen onderblok + cilinderkop netjes opgeschuurd en de zuigers eruit gehaald. hier bij zaten de olieschraapveren mooi vast gekoold op de zuigers waardoor deze niet echt optimaal meer werkten zullen we maar zeggen. Alle pakkingen vernieuwd en alles van top tot teen gereinigd.
resultaat 90% goed, wil je het 100% hebben zal je de cilinderwanden moet ophonen nieuwe zuigers incl veren plaatsen. alle lagers mee vervangen klepgeleiders vervangen en kleppen opnieuw in moeten slijpen en ga zo nog maar even door.
Laat je dit compleet door een revisie bedrijf o.i.d uitvoeren ben je met €3000,- er nog lang niet denk ik kan makkelijk het dubbele worden.
Mijn advies, eerst is een keer rijden met de carterventilatie eraf, doe deze in een flesje o.i.d en kijk of dan het roken stukken minder is.
Als je alles wil uit besteden, en de motor echt wil reviseren dan komt er nog wel heel wat geld bij kijken.
en dan ligt het er nog aan hoever je wilt gaan.
bij mijn broertjes auto laatst (geen MX-5) cilinderkop eraf gehaald alle klepsteelrubbers vervangen onderblok + cilinderkop netjes opgeschuurd en de zuigers eruit gehaald. hier bij zaten de olieschraapveren mooi vast gekoold op de zuigers waardoor deze niet echt optimaal meer werkten zullen we maar zeggen. Alle pakkingen vernieuwd en alles van top tot teen gereinigd.
resultaat 90% goed, wil je het 100% hebben zal je de cilinderwanden moet ophonen nieuwe zuigers incl veren plaatsen. alle lagers mee vervangen klepgeleiders vervangen en kleppen opnieuw in moeten slijpen en ga zo nog maar even door.
Laat je dit compleet door een revisie bedrijf o.i.d uitvoeren ben je met €3000,- er nog lang niet denk ik kan makkelijk het dubbele worden.
Mijn advies, eerst is een keer rijden met de carterventilatie eraf, doe deze in een flesje o.i.d en kijk of dan het roken stukken minder is.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W
@Alex: Dikkere olie heb ik nog niet geprobeerd. Ik wilde het eerst proberen met flushen.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: ---
Hoort er geen 5W30 in?
Roken kunnen de klepseals zijn. Mn ouwe 328i was ook een oliestoker en daarvan waren de klepseals zo gaar als wat. Vermogen had ie altijd, anders liep dat kreng niet zo hard
Roken kunnen de klepseals zijn. Mn ouwe 328i was ook een oliestoker en daarvan waren de klepseals zo gaar als wat. Vermogen had ie altijd, anders liep dat kreng niet zo hard

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: ---
Wat een rare beledigende opmerking Tim.
Misschien is Matthysie wel wat voorbarig in z'n aanname geweest dat het onderblok aan reparatie/revisie toe is. Er heeft nog helemaal geen diagnose door een garagebedrijf plaatsgevonden.
Misschien is Matthysie wel wat voorbarig in z'n aanname geweest dat het onderblok aan reparatie/revisie toe is. Er heeft nog helemaal geen diagnose door een garagebedrijf plaatsgevonden.
- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: ---
Is inderdaad een niet al te positieve gedachte van Tim, maar als je dit bericht van een moderator op een ander forum leest waar ook de openingspost weg is en het topic gesloten is....
"TS had bij nader inzien liever niet dat het online stond."

"TS had bij nader inzien liever niet dat het online stond."
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: ---
Rustig maar guys. Nee liever niet online, maar dat is uiteraard mijn eigen fout. Ook niet zo'n groot probleem.
Het gaat hoe dan ook opgelost worden. Revisie of ruilblok, mocht dat überhaupt nodig zijn.
Het gaat hoe dan ook opgelost worden. Revisie of ruilblok, mocht dat überhaupt nodig zijn.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: ---
Mij ook... Baal als een stekker natuurlijk.Knot schreef:Ander blokje is denk ik het makkelijkste.
Valt me wel tegen van de Japanse techniek hoor...
Blijkt vaker voor te komen bij de 1.8 MX-5...
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: ---
Komt bij elk merk wel voor.
Alleen de een wat eerder dan de andere.
Over het algemeen zitten die japanse blokjes wel goed in elkaar.
Alleen de een wat eerder dan de andere.
Over het algemeen zitten die japanse blokjes wel goed in elkaar.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: ---
Km stand 156.xxx. Als het nou 3 ton was geweest oke...
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: ---
Je weet ook niet hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is he
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: ---
Als je wilt dat een draadje verwijderd wordt hoef je alleen maar ff een mod te pb-en met dat verzoek.
Verder is de kortste klap om zoals Erwin aangeeft de boel los te trekken: krukas er onderuit en zuigers eruit trekken. Vervolgens alles schoon maken, eventueel licht honen en nieuwe zuigerveren. Zie je dat niet zitten dan kun je boel beter verkopen.
Verder is de kortste klap om zoals Erwin aangeeft de boel los te trekken: krukas er onderuit en zuigers eruit trekken. Vervolgens alles schoon maken, eventueel licht honen en nieuwe zuigerveren. Zie je dat niet zitten dan kun je boel beter verkopen.
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: ---
Vaak oorzaak en gevolg.....Als de olie er in het verleden een keer 50.000 km in heeft gezeten, of iemand heeft een tijd met het oliepeil boven max. gereden.
vaak korte stukken mee gereden, carterventilatie verstopt etc. etc. blok heeft niet altijd schuld.
Als het vaker voorkomt, wat word er dan aangedaan/wat is het probleem?
Mooiste is om met een camera in de cilinders te kijken om te zien of de cilinderwanden nog goed zijn. Als dat het geval is dan is het misschien relatief eenvoudig en goedkoop op te lossen.
Als je toch van plan bent het 100% op te lossen snap ik niet zo goed waarom het niet online mag staan? paar mooie foto`s van de revisie erbij plaatsen en het lijkt me alleen maar een plus met evt. verkoop
vaak korte stukken mee gereden, carterventilatie verstopt etc. etc. blok heeft niet altijd schuld.
Als het vaker voorkomt, wat word er dan aangedaan/wat is het probleem?
Mooiste is om met een camera in de cilinders te kijken om te zien of de cilinderwanden nog goed zijn. Als dat het geval is dan is het misschien relatief eenvoudig en goedkoop op te lossen.
Als je toch van plan bent het 100% op te lossen snap ik niet zo goed waarom het niet online mag staan? paar mooie foto`s van de revisie erbij plaatsen en het lijkt me alleen maar een plus met evt. verkoop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten