Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?

Bericht door matthyssie » 16 sep 2014, 11:48

Xxxx
Laatst gewijzigd door matthyssie op 17 sep 2014, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door Riceaux » 16 sep 2014, 11:58

Inruilen op een z3 coupe!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door matthyssie » 16 sep 2014, 12:01

Riceaux schreef:Inruilen op een z3 coupe!
Helaas moeten er dan nog wel een paar extra centjes bij Rico :? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door Robin Hartog » 16 sep 2014, 13:01

Eerder inruilen op een Polo ofzo, krijg ik ook niet meer steeds foto's van parkeerplaatsen met daarop zwarte rondjes 'getekend'. :tooth:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door Hielke » 16 sep 2014, 13:06

Net wat Thys zegt, de auto rookt bij volgas (blauw, en als een ketter). Mechanisch klinkt ie heel goed, zonder bijgeluiden. Vermogen is ook dik voor elkaar.

Wat kan zoiets zijn? Gros van rokende motoren rookt alleen blauw als je van het gas afgaat.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door Riceaux » 16 sep 2014, 13:09

Zuigerveren of wanden.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door matthyssie » 16 sep 2014, 13:14

Robin Hartog schreef:Eerder inruilen op een Polo ofzo, krijg ik ook niet meer steeds foto's van parkeerplaatsen met daarop zwarte rondjes 'getekend'. :tooth:
:lol: :df:
Laatst gewijzigd door matthyssie op 16 sep 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door Paskal » 16 sep 2014, 14:11

Heb je je probleem al eens voorgelegd op het MX5-owners-forum? Daar zit aardig wat technische MX-5-kennis.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door Alexander » 16 sep 2014, 14:12

+1

eventueel dikkere olie?

revisie: oa MX-5 winkel?
swappen naar ander, frisser blok eventueel?

Online
erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door erwin20vt » 16 sep 2014, 14:33

Als je de carterventilatie los haalt, en dan een paar keer gas geeft kan je controleren of er olie uit komt.

Als je alles wil uit besteden, en de motor echt wil reviseren dan komt er nog wel heel wat geld bij kijken.
en dan ligt het er nog aan hoever je wilt gaan.

bij mijn broertjes auto laatst (geen MX-5) cilinderkop eraf gehaald alle klepsteelrubbers vervangen onderblok + cilinderkop netjes opgeschuurd en de zuigers eruit gehaald. hier bij zaten de olieschraapveren mooi vast gekoold op de zuigers waardoor deze niet echt optimaal meer werkten zullen we maar zeggen. Alle pakkingen vernieuwd en alles van top tot teen gereinigd.

resultaat 90% goed, wil je het 100% hebben zal je de cilinderwanden moet ophonen nieuwe zuigers incl veren plaatsen. alle lagers mee vervangen klepgeleiders vervangen en kleppen opnieuw in moeten slijpen en ga zo nog maar even door.

Laat je dit compleet door een revisie bedrijf o.i.d uitvoeren ben je met €3000,- er nog lang niet denk ik kan makkelijk het dubbele worden.

Mijn advies, eerst is een keer rijden met de carterventilatie eraf, doe deze in een flesje o.i.d en kijk of dan het roken stukken minder is.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Revisie 1.8L Mazda MX-5 BP-4W

Bericht door matthyssie » 16 sep 2014, 14:48

@Alex: Dikkere olie heb ik nog niet geprobeerd. Ik wilde het eerst proberen met flushen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: ---

Bericht door frank de jonge » 16 sep 2014, 21:54

Hoort er geen 5W30 in?

Roken kunnen de klepseals zijn. Mn ouwe 328i was ook een oliestoker en daarvan waren de klepseals zo gaar als wat. Vermogen had ie altijd, anders liep dat kreng niet zo hard :P

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: ---

Bericht door Paskal » 16 sep 2014, 22:10

?? Vraag over het olieverbruik van 1 liter olie op 500 km is verdwenen? How come?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: ---

Bericht door Knot » 16 sep 2014, 22:18

Mooie mystery topic's zijn dit :)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: ---

Bericht door Tim N » 16 sep 2014, 23:19

edit: laat maar
Laatst gewijzigd door Tim N op 17 sep 2014, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: ---

Bericht door Hielke » 17 sep 2014, 10:48

Wat een rare beledigende opmerking Tim.

Misschien is Matthysie wel wat voorbarig in z'n aanname geweest dat het onderblok aan reparatie/revisie toe is. Er heeft nog helemaal geen diagnose door een garagebedrijf plaatsgevonden.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: ---

Bericht door Paskal » 17 sep 2014, 10:59

Is inderdaad een niet al te positieve gedachte van Tim, maar als je dit bericht van een moderator op een ander forum leest waar ook de openingspost weg is en het topic gesloten is....:roll:

"TS had bij nader inzien liever niet dat het online stond."

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: ---

Bericht door matthyssie » 17 sep 2014, 11:21

Rustig maar guys. Nee liever niet online, maar dat is uiteraard mijn eigen fout. Ook niet zo'n groot probleem.

Het gaat hoe dan ook opgelost worden. Revisie of ruilblok, mocht dat überhaupt nodig zijn.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: ---

Bericht door Knot » 17 sep 2014, 11:44

Ander blokje is denk ik het makkelijkste.

Valt me wel tegen van de Japanse techniek hoor...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: ---

Bericht door matthyssie » 17 sep 2014, 12:01

Knot schreef:Ander blokje is denk ik het makkelijkste.

Valt me wel tegen van de Japanse techniek hoor...
Mij ook... Baal als een stekker natuurlijk.

Blijkt vaker voor te komen bij de 1.8 MX-5...

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: ---

Bericht door frank de jonge » 17 sep 2014, 12:14

Komt bij elk merk wel voor.

Alleen de een wat eerder dan de andere.
Over het algemeen zitten die japanse blokjes wel goed in elkaar.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: ---

Bericht door matthyssie » 17 sep 2014, 12:19

Km stand 156.xxx. Als het nou 3 ton was geweest oke...

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: ---

Bericht door frank de jonge » 17 sep 2014, 12:24

Je weet ook niet hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is he

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: ---

Bericht door Niels » 17 sep 2014, 12:24

Als je wilt dat een draadje verwijderd wordt hoef je alleen maar ff een mod te pb-en met dat verzoek.

Verder is de kortste klap om zoals Erwin aangeeft de boel los te trekken: krukas er onderuit en zuigers eruit trekken. Vervolgens alles schoon maken, eventueel licht honen en nieuwe zuigerveren. Zie je dat niet zitten dan kun je boel beter verkopen.

Online
erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: ---

Bericht door erwin20vt » 17 sep 2014, 12:30

Vaak oorzaak en gevolg.....Als de olie er in het verleden een keer 50.000 km in heeft gezeten, of iemand heeft een tijd met het oliepeil boven max. gereden.

vaak korte stukken mee gereden, carterventilatie verstopt etc. etc. blok heeft niet altijd schuld.

Als het vaker voorkomt, wat word er dan aangedaan/wat is het probleem?
Mooiste is om met een camera in de cilinders te kijken om te zien of de cilinderwanden nog goed zijn. Als dat het geval is dan is het misschien relatief eenvoudig en goedkoop op te lossen.

Als je toch van plan bent het 100% op te lossen snap ik niet zo goed waarom het niet online mag staan? paar mooie foto`s van de revisie erbij plaatsen en het lijkt me alleen maar een plus met evt. verkoop

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten