14% verdwijnt

Dit is ons algemene autoforum.
RVV

Re: 14% verdwijnt

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 13:25

allen schreef:Rico, je hebt nog een passie voor een bepaalde wagen en je kunt deze aanschaffen en onderhouden. Je kiest ervoor om dit vooral niet te doen en je heil te zoeken in de fiets en een paar hardloopschoenen zodat je in jouw beleving vooral niet van achteren gepakt kan worden door de overheid.
Aan het einde van de rit sta je met 2 miljoen euro voor de poort tegenover Petrus.
Jij hebt je leven lang lopen zwoegen, de rente was ten opzichte van de inflatie ruk en omdat je er niets aan hebt gooit Petrus het geld naar beneden.
Je kinderen vangen het op en mogen bukken voor de overheid omdat papa zo egoïstisch was om zich niet voor hun op te offeren.
Durf te leven, flikker je loopschoenen weg en koop je droomwagen! :tooth:
Allen ik heb genoeg droomwagens gehad, geen een heb ik spijt van gehad. Maar wel allemaal prive gekocht. Gewoon omdat ik inderdaad niet van achteren wil gepakt worden door de overheid. Mijn stelling gaat ook niet op voor geld uitgeven. Ik geef genoeg geld uit aan allerlei dingen die ik leuk vind. Ik heb geen commentaar op mensen die vanuit een passie een mooie auto willen rijden. Helemaal prima. Maar diezelfde mensen hebben ook oogkleppen op als ze hier dikke bijtelling over willen betalen. De hele dag lopen kankeren over hoeveel belasting ze wel niet moeten betalen aan alle uitschot en uitvreters in Nederland. Hoe alles gewoon kut loopt in dit land blablabla.. maar onder tussen zelf wel kruiwagens met geld richting die verslinders dragen onder het mom van het is mijn hobby.

Hardlopen/fietsen/punniken whatever heeft allemaal niks te maken met mijn principe om geen bijtelling te willen betalen over een hobby.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 11 sep 2014, 13:26

allen schreef:
dvh schreef:...m'n centen dan geld wegooien aan afschrijving en bijtelling.
Typische gedachtengang van iemand die geen passie voor auto's heeft, anders had je het over wat je zou kunnen rijden voor het geld. :tooth:
Ja precies! Ik geniet van mijn auto's, ik heb ook geen zin om überhaupt na te denken of te berekenen wat de m3 en mijn 25% leaseauto me extra kosten. Wat telt is dat ik er iedere maand plezier van heb en er aan het einde van de maand genoeg de spaarrekening op kan en daar ben ik tevreden mee. Er hoeft niet perse méér naar de spaarrekening in ruil voor twee truttenschudders waar ik dus echt geen plezier aan beleef als autoliefhebber, daar wordt ík niet gelukkiger van ondanks dat er meer naar de belastingdienst gaat.

Andre

Bericht door Andre » 11 sep 2014, 13:33

Ik rijd me hobby auto s ook privé. Bijtelling zie ik totaal niet zitten. Kan en wil je privé de afschrijving niet koop dan een mooie 2e hands fun auto ipv nieuw op de zaak.

Als ik een zakelijke auto zou moeten rijden dan km administratie en nul bijtelling. Prive iets goedkopers ernaast zoeken.

Bijtelling is diefstal! Er zit al genoeg belastingen op een Auto en dan zeker jaarlijks nog een keer privé geld doneren.

Ik heb trouwens nog nooit zo goedkoop gereden als met de 1M:) Die stijgen momenteel weer in waarde:)

Tom

Bericht door Tom » 11 sep 2014, 13:34

Ik reken uit of ik iets kan betalen en daarna reken ik niks meer uit op autogebied. Wil het niet weten.. zolang ik het kan betalen, er geen andere dingen voor hoef te laten (dus goed kan leven) dan vind ik het best. Daarnaast kan ik nog altijd sparen. Dus zodoende die Porsche voor de deur... als dagelijkse auto.

Valt mij altijd op bij leasers hoeveel men in Excel zit te cijferneuzelen. Zal wel met liefhebberij te maken hebben maar ik kijk hooguit naar prijs/kwaliteit en daarna of het mij waard is. Het Nederlandse wagenpark lijkt steeds meer gebaseerd te zijn op de uitkomst van Excel sheets.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 11 sep 2014, 13:34

RVV schreef:Robin volgens mij lees je mijn post niet goed.

Dit gaat niet over hypo's/goedkoop wonen dure/goedkope hobby's whatever..

Ik schrijf niet dat hobby's geen geld mogen kosten. Ook niet dat je een andere hobby moet nemen omdat de hobby die je nu hebt te duur is. Ik weiger alleen (nu ongeveer een jaar of 9) om als hobby de belastingdienst te sponsoren door middel van het betalen van dikke bijtelling (duizenden euro's op jaarbasis). Dat is voor mij gewoon een principe kwestie. Ik zie ook niet wat het verband is tussen het genieten van een auto hobby en het betalen van onnodig veel belasting.
Ja, maar jij legt dat verband toch juist? Jij wilt namelijk geen dure auto rijden omdat je daar veel belasting over betaald? Anderen zeggen juist "ik wil die auto rijden en of ik veel belasting betaal interesseert me niet, het gaat erom wat ik onderaan de streep overhoudt".
RVV schreef:Iemand die in privé tussen de 20 en 50 duizend euro stuk slaat op een hobbyauto betaald daar ook geen bijtelling over. Geniet die dan minder van zijn autohobby? Je kunt voor 25000 euro aan treintjes op zolder hebben staan. Zelfs zakelijk gekocht en die hobby betaal je 0 procent bijtelling over. Een hobby betaal ik geen belasting over (behalve van de gebruikelijke BTW die in de bedragen zit). Als ik morgen bijtelling moet gaan betalen voor mijn ander dure hobby's horloges, dan verkoop ik ze overmorgen allemaal. (bij wijze van spreken). Belasting betaling is geen hobby, nu niet, straks niet nooit niet :bag:
Dat snap ik ook niet, want als ik die BMW die ik nu geleased heb moet kopen betaal ik er 50k voor en kan ik straks bukken voor de afschrijving, nu lease ik hem en betaal ik bijteling. Onderaan de streep is het bijtelling betalen voor mij goedkoper, dus doe ik dat. Dan kan ik heel principieel gaan doen over belasting betalen enz. enz, maar wat telt is wat ik uiteindelijk overhoud op mijn bankrekening.

Dan heb ik nog een derde keuze om een 14% auto te gaan rijden, maar daar beleef ik helemaal geen plezier aan en die paar euro extra op de spaarrekening zeggen me dan weinig.

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 13:43

Dat snap ik ook niet, want als ik die BMW die ik nu geleased heb moet kopen betaal ik er 50k voor en kan ik straks bukken voor de afschrijving, nu lease ik hem en betaal ik bijteling. Onderaan de streep is het bijtelling betalen voor mij goedkoper, dus doe ik dat. Dan kan ik heel principieel gaan doen over belasting betalen enz. enz, maar wat telt is wat ik uiteindelijk overhoud op mijn bankrekening.
Ik schreef in mijn disclaimer :wink: Dat als je in loondienst werkt een auto leasen weer voordeliger is. Dan betaal je zelf niet de aanschaf van de auto.

Overigens moet iedereen zelf weten als die extra poen naar de fiscus wel brengen. Ieder zijn ding. Ik doe het iig niet :wink:

Of je je nou naar je bankrekening moet kijken, of excel sheets moet maken.. dat vind ik niet relevant. Bijtelling als ondernemer moeten afdragen vind ik gewoon diefstal en ik laat me niet bestelen als ik het kan voorkomen.

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 13:47

Tom schreef:Ik reken uit of ik iets kan betalen en daarna reken ik niks meer uit op autogebied. Wil het niet weten.. zolang ik het kan betalen, er geen andere dingen voor hoef te laten (dus goed kan leven) dan vind ik het best. Daarnaast kan ik nog altijd sparen. Dus zodoende die Porsche voor de deur... als dagelijkse auto.

Valt mij altijd op bij leasers hoeveel men in Excel zit te cijferneuzelen. Zal wel met liefhebberij te maken hebben maar ik kijk hooguit naar prijs/kwaliteit en daarna of het mij waard is. Het Nederlandse wagenpark lijkt steeds meer gebaseerd te zijn op de uitkomst van Excel sheets.

Klopt Tom, maar als je nu elke maand een aparte rekening van de belastingdienst zou krijgen met het verzoek om 1000 euro aan EXTRA belasting over te maken boven op wat je nu al hebt betaald in de vorm van allerlei autobelastingen. Dus zo jaarlijks 12000 euro in de plomp gooien?

Andre

Bericht door Andre » 11 sep 2014, 13:47

Grote verschil is natuurlijk als je leaser van de Baas hebt.

Als je de auto zakelijk rijd van je eigen onderneming is het anders. Dan betaal je de auto zelf en dan nog een keer privé bijtelling betalen. Dan kan je beter geen zakelijke auto rijden. Jezelf iets meer loon geven en een auto met de kop eraf kopen.

Of geen bijtelling en km administratie als je heel veel bij de weg zit. En privé een leuke auto ernaast.

Als die bijtelling tarieven richting de 25% gaan zou ik dat zeker doen.

Knot

Bericht door Knot » 11 sep 2014, 14:11

Andre schreef: Als je de auto zakelijk rijd van je eigen onderneming is het anders. Dan betaal je de auto zelf en dan nog een keer privé bijtelling betalen. Dan kan je beter geen zakelijke auto rijden. Jezelf iets meer loon geven en een auto met de kop eraf kopen.
Waar ligt dat omslagpunt dan ergens? In loon gaat er ook 52% vanaf, dat is ook niet mis. Kan je toch wel een trucje mee met lease/aanschaf op bedrijf en bijtelling.

Tristan

Bericht door Tristan » 11 sep 2014, 14:16

Knot schreef:
Andre schreef: Als je de auto zakelijk rijd van je eigen onderneming is het anders. Dan betaal je de auto zelf en dan nog een keer privé bijtelling betalen. Dan kan je beter geen zakelijke auto rijden. Jezelf iets meer loon geven en een auto met de kop eraf kopen.
Waar ligt dat omslagpunt dan ergens? In loon gaat er ook 52% vanaf, dat is ook niet mis. Kan je toch wel een trucje mee met lease/aanschaf op bedrijf en bijtelling.
Hoe dan? Met fiscale waarde van de auto valt niks te doen. Jezelf meer loon geven om de bijtelling te compenseren is helemaal dom. Uiteindelijk betaal je alleen maar meer belasting.

Andre

Bericht door Andre » 11 sep 2014, 14:24

Hoe je het ook berekend het kost altijd geld. Als je inderdaad nieuw wilt rijden kan je beter zakelijk gaan rijden.

Maar ik rij liever privé een goedkopere 2e hands auto dan zakelijk in de bijtelling een nieuwe als eigen ondernemer.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 sep 2014, 14:32

Heb geen eigen zaak, geen lease auto en betaal dus auto helemaal zelf. Als ik al jullie berichten lees moet ik daar dus eigenlijk blij mee zijn :tooth:

Tom

Bericht door Tom » 11 sep 2014, 14:46

RVV schreef:
Klopt Tom, maar als je nu elke maand een aparte rekening van de belastingdienst zou krijgen met het verzoek om 1000 euro aan EXTRA belasting over te maken boven op wat je nu al hebt betaald in de vorm van allerlei autobelastingen. Dus zo jaarlijks 12000 euro in de plomp gooien?
Gaat erom wat het onder de streep kost. BPM en CO2 tax tik je eenmalig af maar zijn ook gigantische bedragen die naar de roverheid gaan. Ik kan mij daar ook wel druk om maken overigens, zeker als ik zie dat het in onze buurlanden zomaar een 30% goedkoper is (met dezelfde welvaart).

allen

Bericht door allen » 11 sep 2014, 15:03

Tom, emigreren?
Elk land heeft z'n eigen regels met voor- en nadelen. Het zal me dus aan m'n spreekwoordelijke r*** roesten.
Verder helemaal eens. Het enige dat telt is wat het onder de streep kost en of je het ervoor over hebt / kunt betalen.
Voor ieder die serieus klaagt over hoe de overheid het werk doet en hoe ze alle inwoners in Nederland maar blijven kaalplukken, die raad ik aan om daar vooral zelf wat aan te gaan doen.

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 15:08

Wat ik wel vind is dat de overheid er een grote teringbende van heeft gemaakt voor de autobranche met al die verschillende tarieven. 1 vast tarief voor alle soorten auto's. Dan kunnen merken en autobedrijven onderling elkaar eerlijk beconcurreren. Nu zijn bepaalde auto's gewoon totaal onverkoopbaar omdat ze net een gram naast de C02 pot piesen.

Ik begrijp trouwens nog steeds niet welk effect de overheid had willen zien van al die verschillende bijtellingsklassen.

Ze willen meer zuinige/milieu vriendelijke auto's dus moesten ze de afnemers daarvan stimuleren om ze te kopen. Dat doe je door die op die auto's minder belasting te heffen. Maar van te voren snapt toch ieder kind dat als je minder belasting vraagt aan de afnemers dat de belastinginkomsten naar beneden gaan. Wie heeft er nou zitten te slapen daar in Den Haag? Is het milieu er ook maar iets mee opgeschoten? Ik denk het niet want iedereen die zo'n goedkope bijtellingsauto heeft gaat er als een gek in rijden. Per saldo wordt er niet minder gereden (waarschijnlijk meer want het is toch goedkoop). Bovendien zijn mensen nu gewend om "goedkoper" in de belasting te rijden. De tarieven kunnen wel opgeschroefd worden, maar dan gaan mensen nog goedkopere auto's leasen. Iemand die eerst een Golf kon leasen met 14% bijtelling gaat straks een Polo leasen met 20% bijtelling. (even als voorbeeld) Die Polo vangt de overheid per saldo minder belasting op dan die Golf. Dus de tarieven straks omhoog gooien gaat juist averechts werken.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 sep 2014, 15:18

RVV schreef:De tarieven kunnen wel opgeschroefd worden, maar dan gaan mensen nog goedkopere auto's leasen. Iemand die eerst een Golf kon leasen met 14% bijtelling gaat straks een Polo leasen met 20% bijtelling. (even als voorbeeld) Die Polo vangt de overheid per saldo minder belasting op dan die Golf. Dus de tarieven straks omhoog gooien gaat juist averechts werken.
Nou, dat worden gewoon stapels up´s van 25% hoor :coffee:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 sep 2014, 15:49

Bottom line is, 14 pct bijtelling auto's op onzinnige CO2 uitstoot zijn passe. En terecht! Gefeliciteerd voor degenen die er gebruik van hebben kunnen maken een tijdje en die de kosten belangrijker vonden dan de fun. Party is over. Hoera!

Tom

Bericht door Tom » 11 sep 2014, 16:01

allen schreef:Tom, emigreren?
Elk land heeft z'n eigen regels met voor- en nadelen. Het zal me dus aan m'n spreekwoordelijke r*** roesten.
Verder helemaal eens. Het enige dat telt is wat het onder de streep kost en of je het ervoor over hebt / kunt betalen.
Voor ieder die serieus klaagt over hoe de overheid het werk doet en hoe ze alle inwoners in Nederland maar blijven kaalplukken, die raad ik aan om daar vooral zelf wat aan te gaan doen.
Ik kan het betalen en heb het ervoor over. Denk er niet aan nu te emigreren.
Maar dan mag je nog wel kritisch zijn. Uiteindelijk is de overheid in dienst voor mij en niet andersom. Ben geen klager, maar vind het altijd een domme houding dat je vooral niet kritisch mag zijn. Als ik ergens voor betaal wil ik weten waarom ik het betaal en wat ik ervoor terug krijg. Elk commercieel bedrijf kan je dat haarfijn uitleggen. Belastingen die met auto's te maken hebben kan geen normaal denkend mens meer uitleggen. Of ik dat nou wel of niet kan betalen doet er niet toe.. als het niet uit te leggen valt klopt er iets niet.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 sep 2014, 17:19

tomgtr schreef:Bottom line is, 14 pct bijtelling auto's op onzinnige CO2 uitstoot zijn passe. En terecht! Gefeliciteerd voor degenen die er gebruik van hebben kunnen maken een tijdje en die de kosten belangrijker vonden dan de fun. Party is over. Hoera!
Dit was ook mijn kernpunt aan 't begin.
Dikgedrukt: Nuff said.

Tom schreef:
allen schreef:Tom, emigreren?
Ik kan het betalen en heb het ervoor over. Denk er niet aan nu te emigreren.
Maar dan mag je nog wel kritisch zijn. Uiteindelijk is de overheid in dienst voor mij en niet andersom. Ben geen klager, maar vind het altijd een domme houding dat je vooral niet kritisch mag zijn. Als ik ergens voor betaal wil ik weten waarom ik het betaal en wat ik ervoor terug krijg. Elk commercieel bedrijf kan je dat haarfijn uitleggen. Belastingen die met auto's te maken hebben kan geen normaal denkend mens meer uitleggen. Of ik dat nou wel of niet kan betalen doet er niet toe.. als het niet uit te leggen valt klopt er iets niet.

Allenn heeft 'n goed punt en Tom als weerwoord ook:)

Ik wilde 10 jaar terug al emigreren, maar dat lag en ligt echt niet aan 't autobelastingklimaat, het is veel meer dan dat(maatschappijgericht en idd belastingtechnisch, maar dan is de auto nogmaals een druppel op de gloeiende plaat )

Verder is het 'n centenkwestie hoe men 't ook wendt of keert. Men zoekt toch iets wat zich men wil en kán veroorloven en als dat laatste niet kan, kan men nog alles recht willen lullen wat krom is, maar wees eerlijk met/tegen jezelf. Ik mag graag uit eten, op stap , erop uit, bioscoopje etc. Er zijn nog zoveel leuke dingen.

Maar ging ik als ik die kar niet (meer) heb en de bijbehorende lasten ook niet, meer op stap, uit eten etc?
Ik niet. Dus het valt mee:)

Ik doelde meer op het belastingtechnisch kostenvoordeel van zo'n koffiemolen tov het in 't bezit hebben van 'n duurder ding dat dat zo scheef is en was. Totaal onterecht. Vandaar mijn juichstemming dat dat (voor zover in theorie) rechtgetrokken wordt. Schrapers hou je altijd...
De Engelsen zeggen niet voor niets: Pennywise, poundfoolish.:)

JP

Bericht door JP » 11 sep 2014, 18:17

Welk zogenaamd ecohok heeft unberhaupt nog 14% bijtelling?

Een net-niet-meer-kale Up! zit blijkbaar al aan 20%

WJ

Bericht door WJ » 11 sep 2014, 18:34

Hoe zit het met al die Electrische dingen? Ook allemaal naar 20%?

Peric

Bericht door Peric » 11 sep 2014, 18:56

Auto's zoals de Outlander en de V60 PHEV, zullen ook wel omhoog gaan in tarief?
En nog steeds zou ik graag 's van iemand in Den Haag horen waarom ooit dat hele milieu-gebeuren voor rare tarieven heeft gezorgd. Het hele systeem is gebaseerd op gewicht, dus hoe schadelijk het is voor onze wegen?

Ook nog zoiets. Ik rijd een oude Audi A4 TDI. Daar mag ik straks niet meer Utrecht Centrum mee in. Reed pas achter een recente Diesel, die rookte veeeel meer dan mijn gechipte Audi. Maar laten we gewoon de oude auto's in de ban doen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 sep 2014, 19:14

Om Allen z'n vraag eerder in dit topic te beantwoorden: had ik die Volvo gekocht zonder fiscale voordelen? Nee, uiteraard niet. Het ding bespaart me belachelijk veel geld (zowel de zaak als mijn privé want 60 maand geen bijtelling). Vergeleken met de maandelijkse kosten van mijn vorige Golf bespaart het me ca. 5000 euro per jaar maal 5 jaar, dus 25K.

Opladen doe ik niet aan, ik rij gewoon altijd op diesel. 1 op 13 gemiddeld dus het milieu wordt er niet veel beter van. Daar doe ik ook niet geheimzinnig in of hypocriet in. Het milieu was voor mij geen reden deze auto te kopen.

Verder is het een relaxte auto voor lange afstanden maar je hebt gelijk: enig rijplezier haal je er niet uit. Het is een saai ding zonder ook maar een greintje DF (nou ja, de stoplichtsprintjes met AWD en 285pk/640Nm zijn wel leuk :)).

Je hoort mij niet klagen over Nederland verder maar ik vind tegelijkertijd dat ik (met m'n bedrijf) meer dan genoeg afdraag aan de blauwe vrienden. Wat dat betreft sta ik er precies zoals Andre en Rico in en deel ik ook Tom zijn mening dat je weldegelijk kritisch mag zijn inzake de oneindige geldhonger van de Nederlandse staat. Hoe minder ik daaraan bij hoef te dragen, hoe beter ik me daarbij voel.

Tzt. koop ik privé wel weer een hobby-auto erbij voor de DF. Dan heb ik tenminste niet het gevoel dubbel gepakt te worden (enerzijds die auto als ondernemer te betalen en anderzijds daarvoor via bijtelling nog eens gestraft te worden). En zoals het met sport(ieve) auto's gaat: het draait vooral om het gevoel wat moet kloppen. :)
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 11 sep 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 11 sep 2014, 19:16

Peric schreef:Auto's zoals de Outlander en de V60 PHEV, zullen ook wel omhoog gaan in tarief?
En nog steeds zou ik graag 's van iemand in Den Haag horen waarom ooit dat hele milieu-gebeuren voor rare tarieven heeft gezorgd. Het hele systeem is gebaseerd op gewicht, dus hoe schadelijk het is voor onze wegen?

Ook nog zoiets. Ik rijd een oude Audi A4 TDI. Daar mag ik straks niet meer Utrecht Centrum mee in. Reed pas achter een recente Diesel, die rookte veeeel meer dan mijn gechipte Audi. Maar laten we gewoon de oude auto's in de ban doen.

Je mag het wel hopen, die dingen wegen flink meer dan een beetje normale auto en toch betaal je voor die laatste meer.
Alleen maar omdat ze een stukje elektrisch kunnen rijden. Dat kan mijn S60 ook op de startmotor totdat de accu leeg is :mrgreen:

Overigens nog over moderne diesels, jaren terug was er zo'n gedoe om roetfilters hoe fantastisch die wel niet zijn voor het milieu maar als je een beetje gaat zoeken zie je dat ze meer kapot maken dan goed doen...

Ben wel heel benieuwd naar het straatbeeld over een paar jaar als de 14% auto's er zo'n beetje uit zijn. Kijken of de leaserijder weer vaker gaat rijden wat hij echt wil

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 11 sep 2014, 21:33

JP schreef:Welk zogenaamd ecohok heeft unberhaupt nog 14% bijtelling?

Een net-niet-meer-kale Up! zit blijkbaar al aan 20%
Porsche 918 Spyder.

Maar ook de Audi A3 g-tron, Citroen DS5 Hybrid4, Mercedes S500 plug-in Hybrid, Porsche Cayenne en Panamera E-hybrid en Volvo V40 D4 om maar wat te noemen.

Plaats reactie