GTRene schreef:
wil je wel in zo'n vrij grote (denk ik) stad wonen?
dat is nou niet meteen 'rustig'
bovendien grotere kans op geweld of opstootjes als er wat te protesteren valt om 1 of ander iets, dan doen ze dat vaak in grote steden.
Ik hou van steden en actie. De rust is er wel op 't strand(de steden liggen aan de kust schuin tegenover de Antillen zegmaar) . Gevaar loopt men niet meer dan in Amsterdam zegmaar, meer naar 't zuiden is 't wel oppassen geblazen(2000km naar 't zuiden) . Cali. Da's wel levensgevaarlijk. Een taxichauffeur wilde ons met 'n maat op een scooter van onze koffers beroven net na 't vliegveld. Ging net goed....pfff
M'n oom heeft daar 2 dagen in de gevangeis gezeten, hij woonde toen in Bogota(Nl ambassade) omdat ze dachten dat hij een gringo(doh) en 'n narcotraficante9drugsrunner) was en hij had z'n paspoort niet mee. Inval in hotel met politie en helicopter snachts. Hadden ze de verkeerde lol. Ze dachten dat hij 'die amerikaan' was.
Dit was ongeveer 20 jaar terug. De boel is wel dik verbeterd en minder gevaarlijk dan vroeger.
1990 Ik zat in Bogota in 'n hamburgertent 's ochtends koffie te drinken met 'n parking ervoor. komt er 'n legervrachtwagen met 6 soldaten de tent binnen, ik had m'n pas bij. maar daar ging 't niet om, iedere gast en personeel eruit want ze zochten 'n autobom op die parking. Ook goeiemorgen:)
S nachts in Noord daar (luxe wijk waar alle expats buitenlanders zitten waaronder app van m'n oom waar ik zat , kaboem. 500m verderop 'n bom ontploft 2 doden. Tanks in de straten. Maar ik vond 't wel spannend. Ma jankend aan de telefoon dat ik wel voorzichtig deed(ze zag dingen op 't journaal, arme ziel)
Komt m'n ooms in de auto 's nachts thuis , 100m voor 't complex politiecontrole. Had ie geen zin in wilde slapen. Paktie ie dus 'n zijstraat. Begint de politie te schieten... hij toch stoppen. papieren etc. Liep met 'n sisser af.
Was ik m'n koffer nog kwijt, die vloog door naar Curacao, haalden we die later die week op uit zo'n enorme building op 't vliegveld. In de auto met dat ding. Sleuteltjes thuis. Enorme verkeersopstopping(8 miljoen inwoners op weinig km2) . Politiecontrole: Twee gringos in 'n auto met 'n koffer zonder sleutels (die lagen in 't appartement) , dat riekt in die tijden naar gevaar/narco/bommen. M'n oom(perfect Spaanstalig natuurlijk) lulde zich er uit: Ambassade personeel, en 'n paar dollar, maar daar waren ze nog niet tevreden mee, toen over Gullit en Van Basten begonnen en blonde Nederlandse vrouwen hoe lekker die wel niet neukten. Lache met die lui. Toen was 't wel klaar en mochten we door. LOL.
Mijn vrouw komt dus uit Barranquilla, ze noemt 't een middelgrote stad, met 1,5 miljoen inwoners. Nu zit ze in Heerenveen(net de 50.000e inwoner gekregen), ok er is hier 'n zwembad, een bios wat kerken 'n supermarkt en wat cafes en dan ook nog 'n paar stadions, maar voor haar hoeft 't echt niet kleiner en rustiger.
Voor mij ook echt niet:)