Het rijden in andermans auto's!

Dit is ons algemene autoforum.
Knot

Re: Het rijden in andermans auto's!

Bericht door Knot » 03 sep 2014, 21:22

Hielke, bij een dure auto ga ik mezelf er natuurlijk niet inpraten, als de bestuurder vraagt of ik een stukje wil sturen vind ik het wat anders, dan moet hij de regels communiceren.

Andre, daarom nam ik ook altijd dat ouwe hok mee naar papenburg, je hebt gezien hoe ik m aftrapte de laatste keer toen je mee was, hoeveel erger kan iemand dat doen als ik die auto uitleen? ;)

Knot

Bericht door Knot » 03 sep 2014, 21:24

En nog heel wat anders, proefrijden bij een particulier of garagehouder...

Ik ben met een E91 325i ook wel even haakt gegaan, schrijf je die auto af kan een garagehouder je dan verplichten om die auto te kopen voor de vraagprijs oid? In mijn geval stond er niks op papier en was het uit goed vertrouwen. Enige wat ie kon doen is mijn rijbewijs niet teruggeven en me aansprakelijk stellen.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 sep 2014, 21:30

Als je geen risico wilt dan moet je je auto niet uitlenen of een ander er mee laten rijden.
Doe je dat wel en het gaat fout dan moet je niet zeuren.

Ik leen de 1-serie alleen aan familie uit en andersom leen ik ook wel eens een auto van familie.
Daar doe ik normaal mee en mijn familie doet dat ook met mijn auto.

De 7-serie is van de zaak dus daar mag sowieso niet zomaar iedereen mee rijden.

Andre

Bericht door Andre » 03 sep 2014, 22:24

Ik ben ooit een keer naar Youp van hek geweest.

Dit verhaal vergeet ik nooit weer!

Als ik een nieuwe mixer had gekocht dan ging ik naar de hoek van de straat en dan geef ik die zwerver een guldentje en dan vertelde hij mij wat voor mooie mixer ik wel niet had. Als ik dan een nieuwe jas had ging ik weer naar die zwerver gaf hem een guldentje en dan zei hij wat heb jij een mooie jas.

Is het ook hier niet zo dat mensen anderen in hun auto laten rijden dus het guldentje betalen voor een feel good factor? Een leuk verhaaltje op DF?

Maar hoe loopt het scenario af als het fout gaat. Bij wie ligt de bal?

Peric

Bericht door Peric » 03 sep 2014, 22:31

Hielke schreef:Er kan olie op de weg liggen, iemand kan 'm terwijl je ergens voor een verkeerslicht staat met 60 km/h bij je naar binnen rijden. Die 500.000 (of wat kost zo'n ding) heb je niet liggen. Zo makkelijk als je het voorstelt is het niet.
De meeste mensen zijn verzekerd voor schade aan derden hoor..

dvh

Bericht door dvh » 04 sep 2014, 00:22

De bal ligt altijd bij de eigenaar. Die is verantwoordelijk voor zijn eigen spullen.
De niet-eigenaar is WA verzekerd.
Als je geen risico met je no claim wilt dan moet je hem niet uitlenen. Of niet zeuren achteraf. Over je noclaim.

'Als als als'- situaties. Jij bent eigenaar. Jij bent verantwoordelijk.
Als jij de sleutels aan een ander geeft. Maakt niet uit waarom , hoe of wat. Jij, niet een ander, bent daar verantwoordelijk voor.

Voor de rest: ' yolo ' ..

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 04 sep 2014, 07:24

Hielke schreef:Hoe werkt het dan Sitechris als die bekende door omstandigheden (vogelpoep, onkunde) die bekende jouw auto op het dak legt en volledig afschrijft? Definieer aub "hoe het werkt".
Dat ik mijn verzekering bel. Mijn risico. Daarom kijk ik uit aan wie ik de auto uitleen. Overigens heb ik altijd een no-claim garantie. Dus de eerste schademelding kost me geen no-claim. En natuurlijk selectief zijn wie je achter het stuur laat zitten ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 sep 2014, 08:11

dvh schreef:De bal ligt altijd bij de eigenaar. Die is verantwoordelijk voor zijn eigen spullen.
Als je geen risico met je no claim wilt dan moet je hem niet uitlenen. Of niet zeuren achteraf. Over je noclaim.

Als jij de sleutels aan een ander geeft. Maakt niet uit waarom , hoe of wat. Jij, niet een ander, bent daar verantwoordelijk voor.

Dit dus.

Waar André denk ik op doelt met het van tevoren afspraken maken en de financiele gegoedheid van de rijder checken, maar dan heb je nog 'n hele discussie dat áls 't misgaat: welles nietes(?) Dus je moet er bijna 'n notaris bij halen.:)

Op de normale weg is het dus wat DVH zegt en hoef je je er minder druk over te maken, op trackdays is 't een kwestie van vertrouwen, maar dan nog kan de andere aangewezen rijder/vriend in de zijkant worden gereden. Is dus niet diegenes schuld.

Waar emotie(bij 'n auto) bij komt kijken zou ik metéén zeggen:Dus niet uitlenen.
Hoezeer ik wel 'gehecht ben' aan m'n kar en 't een iets specialer model is, probeer ik ook te relativeren dat 't geen supercar is, maar een crash (door derden) maakt 't wel zuur in eventuele wederverkoop( 'schadeauto blabla'), dus beter niet uitlenen:)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 04 sep 2014, 09:39

dvh schreef:De bal ligt altijd bij de eigenaar. Die is verantwoordelijk voor zijn eigen spullen.

+1. Eigenaar beslist om iemand anders in auto te laten rijden. Eigen risico. Op GTR heb ik geen no claim dus geen probleem als mensen er in rijden. Se dailies leen ik zonder probleem aan mensen uit die ik vertrouw. En als er iets gebeurt, jammer dan, was ook mijn risico.

Andre

Bericht door Andre » 04 sep 2014, 11:02

Zo zie je maar iedereen heeft er wel mening over. Het is dus wel degelijk van belang aan wie je de auto uitleend en hoe diegene erin staat mocht het misgaan. Hoe is de no claim situatie etc.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 04 sep 2014, 11:23

Moet zeggen dat mijn commentaar was betreffend openbare weg. Circuit zou ik denk ik niet uitlenen. Teveel haken en ogen, zeker als iemand anders tegen je auto aan rijdt terwijl je zelf niet in je eigen auto rijdt.

Andre

Bericht door Andre » 04 sep 2014, 11:26

Op het circuit is het makkelijk.

Je moet gewoon de auto kunnen aftikken als ie totallos gaat.

If you don't want the financial hit leave the car in the pit.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 04 sep 2014, 11:52

Als er gestampt gaat worden laat ik eigenlijk alleen mensen rijden die beter kunnen sturen dan ik (zijn er nogal veel :)) De waarde van mijn 'wagenpark' ligt natuurlijk wat lager dan bij de gemiddelde dfers, dat maakt het wat makkelijker. En ik wil er altijd bij zitten.

Hielke

Bericht door Hielke » 04 sep 2014, 12:50

tomgtr schreef:

+1. Eigenaar beslist om iemand anders in auto te laten rijden. Eigen risico. Op GTR heb ik geen no claim dus geen probleem als mensen er in rijden. Se dailies leen ik zonder probleem aan mensen uit die ik vertrouw. En als er iets gebeurt, jammer dan, was ook mijn risico.
+1. Zo sta ik er ook in. De discussie zoals we die nu voeren wordt nooit gehouden op het moment dat iemand het aanbod krijgt 'ook even' te sturen. Het zou dan ook een gebed zonder einde worden. Wat doen we als de bestuurder eraf gaat door een plots leeglopende band, wie is dan schuldig? Bij wie heb je je verzekering lopen? Zo! Dat is een dure maatschappij. Waarom heb je dat niet anders geregeld? Je wilt nu ineens je auto verkopen omdat de balken wat krom stonden? Maar dan lever je zo even 20k in en je wilt nu dat ik dat ga betalen? Zou je achteraf als eigenaar toch verhaal willen halen laat dan aub nooit een ander in je auto rijden. Of leg wat A4-tjes met een verklaring in je dashboardkastje om te laten ondertekenen.

Circuit is makkelijk (althans, zou zo horen te zijn). De crasher betaalt de eigen schade. Eventueel dekt ie dat af middels een circuitverzekering.

Op de openbare weg leg ik vwb een dure auto het risico bij de de eigenaar, waarvan ik verwacht dat ie het verzekeringstechnisch goed geregeld heeft. Een WA auto is makkelijk, dat risico ligt dan bij mij. Op het naadje rijden zal ik in geval van een dure auto niet doen. Risico's sluit je daarmee natuurlijk niet uit. Stel er ligt midcorner een plas olie dan kan het al mis gaan. Ook op normaal tempo. Laat een eigenaar me vooraf weten dat ie verwacht dat ik eventuele risico's draag (wederverkoopwaarde na schade, compensatie no-claim) dan vind ik dat heel fair. Je krijgt dan nadien nooit scheve gezichten. En al helemaal niet omdat ik dan niet achter het stuur kruip :lol:
Laatst gewijzigd door Hielke op 04 sep 2014, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 04 sep 2014, 12:57

ik snap dat hele uileen verhaal sowieso niet zo, mijn auto's kennen 1 bestuurder en er rijdt pas iemand anders in als het koopcontract getekend is, het geld op mijn keukentafel ligt en er een voorwaarde in het koopcontract staat dat de proefrit ontbindend is en bij slopen de koop doorgaat.

De eigenaar is verantwoordelijk inderdaad en ik laat anderen geen risico nemen met mijn spaarrekening :D

Los daarvan is mijn Viper supergoed verzekerd, maar voor mij is hij onvervangbaar...

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 04 sep 2014, 12:57

Leuke discussie met toch wel wat wisselende standpunten :).

Ik kreeg recent het aanbod om met een 997 GT3 van iemand anders een rondje Ring te doen. Zeer loyaal aanbod, maar ik heb het mede gezien de risico's toch maar achterwege gelaten. De Ring is verzekeringstechnisch al een grijs gebied en ik wil het niet op mijn geweten hebben als ik bv door een oliespoor dat ding in de vangrail parkeer. Voor mij in ieder geval bugdetair iets te hoog gegrepen om dat zo maar ff af te tikken.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 04 sep 2014, 13:05

met de 205 gaf ik er trouwens niets om, maar dat was echt met de insteek " als hij hem de ring afstuurt, dan gooien we hem weg en lullen we er niet meer over"...maar zover is het nooit gekomen, ik had hem zelf al gesloopt :df:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 04 sep 2014, 13:06

Op de openbare weg leg ik vwb een dure auto het risico bij de de eigenaar, waarvan ik verwacht dat ie het verzekeringstechnisch goed geregeld heeft. Een WA auto is makkelijk, dat risico ligt dan bij mij. Op het naadje rijden zal ik in geval van een dure auto niet doen. Risico's sluit ik daarmee niet uit. Stel er ligt midcorner een plas olie dan kan het al mis gaan. Ook op normaal tempo. Laat een eigenaar me vooraf weten dat ie verwacht dat ik eventuele risico's draag (wederverkoopwaarde na schade, compensatie no-claim) dan vind ik dat heel fair. Je krijgt dan nadien nooit scheve gezichten. En al helemaal niet omdat ik dan niet achter het stuur kruip
Je hebt toch ook in de 1M van Andre gereden? Van te voren het hier dus ook niet over gehad?

Bij All-risk verschil in no-claim betalen, wa schade betalen. En een emotionele band opbouwen met een auto is sowieso niet verstandig met alle idioten op de Nederlandse wegen.

Andre

Bericht door Andre » 04 sep 2014, 13:22

Riceaux schreef:
Op de openbare weg leg ik vwb een dure auto het risico bij de de eigenaar, waarvan ik verwacht dat ie het verzekeringstechnisch goed geregeld heeft. Een WA auto is makkelijk, dat risico ligt dan bij mij. Op het naadje rijden zal ik in geval van een dure auto niet doen. Risico's sluit ik daarmee niet uit. Stel er ligt midcorner een plas olie dan kan het al mis gaan. Ook op normaal tempo. Laat een eigenaar me vooraf weten dat ie verwacht dat ik eventuele risico's draag (wederverkoopwaarde na schade, compensatie no-claim) dan vind ik dat heel fair. Je krijgt dan nadien nooit scheve gezichten. En al helemaal niet omdat ik dan niet achter het stuur kruip
Je hebt toch ook in de 1M van Andre gereden? Van te voren het hier dus ook niet over gehad?

Bij All-risk verschil in no-claim betalen, wa schade betalen. En een emotionele band opbouwen met een auto is sowieso niet verstandig met alle idioten op de Nederlandse wegen.

Als ie toen geweten had hoe ik erin stond had ie niet ingestapt:) maar dat is dus ook de reden dat ik dit draadje gestart ben. De meeste doen gewoon en kijken dus niet verder. Ook mijn fout geweest in vele gevallen om niet goed overleg van te voren te organiseren!

allen

Bericht door allen » 04 sep 2014, 13:27

dvh schreef:Voor de rest: ' yolo ' ..
En hoe verdomt k** moet dat zijn om nog 70 jaar krom te moeten liggen voor een auto die er niet meer is. :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 04 sep 2014, 13:47

Ik sta er en beetje tweeledig in. Ik heb ik het verleden regelmatig mensen in mijn auto's laten rijden. (M3/ M5 /Z4 /130i) Soms zat ik er naast, soms liet ik die mensen alleen rijden. De ene keer op de openbare weg de andere keer op een circuit (de ring overigens nooit). Daarbij heb ik wel altijd een risico genomen als eigenaar. Op de openbare weg zag ik het nooit als een probleem. Want auto's zijn vervangbaar en ze zijn altijd all risk verzekerd geweest. Op het circuit lag dat anders. Daar liep ik als eigenaar een relatief groot risico. Achteraf is het altijd goed gegaan maar ik heb ook wel eens gedacht, dat was misschien niet zo verstandig.

Want het idee van wie brokken maakt moet dokken is nooit ter sprake gekomen. Als het fout zou gaan dan zou de schade bij mij liggen. Ik zou als eigenaar diegene ook niet zomaar aansprakelijk stellen. Tenzij er sprake is van ernstig verwijtbaar gedrag. Want idd een oliespoor kan niemand iets aan doen. Als die vangrail ingaat. Dat is ook niet verwijtbaar.

Het is gewoon heel simpel. Wil je als eigenaar geen enkel risico lopen dan moet je nooit iemand in je auto's laten rijden. Als je daar wel mee instemt neem je ook de verantwoording op je als het een flinke financiële grap gaat worden.

De keren dat ik in iemand anders zijn snelle auto heb gereden zijn niet zo vaak voorgekomen. Simpelweg omdat ik de verantwoording te groot vind. Mij zijn de sleutels van een Porsche GT3 of van een ander circuitmonster ook wel eens aangeboden op een circuit dag . Ik heb altijd beleefd de mogelijkheid om te rijden afgeslagen. Ik wil dan gewoon geen (financieel) risico nemen. Bovendien zou ik het voor de eigenaar ook kut vinden.

Aan de andere kant voor op de openbare weg heb ik wel eens in andermans snelle auto gereden. Nooit geen gekke dingen gedaan die ik niet kon overzien. Keer gasgeven, doortrekken etc.. veel gekker ging het nooit. Ook dan reed/rij ik met veel reserve. Maar ik zeg er ook bij. STEL dat er wel een schade zou zijn ontstaan en de eigenaar is gewoon goed all risk verzekerd dan zou ik het niet bepaald op prijs stellen dat die eigenaar op mij alsnog een bepaald schadebedrag zou willen verhalen. Verzekerd is verzekerd in mijn ogen.

Heb je echt een onvervangbare auto waarbij alles om emotie draait.. nooit uitlenen.

Ik heb het echter nooit zo zwart/wit gezien. Mijn auto's zijn/waren altijd vervangbaar.

RVV

Bericht door RVV » 04 sep 2014, 13:50

Iemand nog in een Mii rijden? :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 sep 2014, 14:14

:mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 04 sep 2014, 14:28

RVV schreef:Iemand nog in een Mii rijden? :tooth: