Raymond ik reken zowel voor benzine als dieselmotoren bakverhoudingen uit, weet niet of je met de klok klepel op mij doelt, maar probeer elke keer hetzelfde aan te geven.
Tis maar net welke voorbeelden je wilt pakken
Kijk dat smaken en meningen verschillen is niet meer dan logisch, maar feiten blijven,
Voor degene die meer wil weten, heb hier een programma waarmee ik een optimale bakverhouding kan berekenen aan de hand van vermogens kromme, ( ook jij Tom) dat dit programma klopt, blijkt wel uit de berekende 402 eindsnelheden en de gerealiseerde snelheden, tijden kloppen ook redelijk, alleen zit daar de factor bestuurder nog tussen.
En idd een juiste dynamische meting, minimaal 10x achter elkaar, om te kijken of hij het vermogen vasthoud, anders mag degene die hem heeft afgesteld z'n werk overdoen.
Voor circuits kun je dit ook doen, alleen is dit veel complexer.
Heb ook een flat6 benzine porsche gehad, maar heb meer lol met m'n 1,9 tdi, op een trackday geloven ze vaak eerst ook niet dat het een diesel is, totdat ze hem stationair horen lopen
Maar goed dat is subjectief, dus niks rationeels aan.
Even voor de duidelijkheid ik roep helemaal niet dat een diesel of een benzine sneller of langzamer is, hangt gewoon dus van de genoemde factoren af.
Dus alles kan.
Je ziet ook dat fabrikanten steeds in ontwikkeling zijn met nieuwe overbrengingen, traploos of steeds meerdere trappen/versnellingen.
Vroeger moest ik ook niks van automaten hebben, maar de dubbele koppeling bakken vind ik weer geweldig, zeker bij snellere turbo motoren, vooral Benzine een voordeel.