BMW is zoooooooo goed

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Petrolhead Tom » 28 aug 2014, 19:35

Knappe uitleg Raymond! :thumbup:

Verder snap ik niet waarom iedereen roept dat ik alles denk te weten. Ik weet lang niet alles. Ik weet alleen wel wanneer iemand het niet goed heeft. Jammer dat mensen het onderscheid niet kunnen maken tussen zien wat sowieso fout is en beweren dat je het beter weet. (Henno zit nu te googlen :lollerdelol: )

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 aug 2014, 19:43

Goed verhaal Raymond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:P

raymondw

Bericht door raymondw » 28 aug 2014, 19:46

Petrolhead Tom schreef:Knappe uitleg Raymond! :thumbup:

Verder snap ik niet waarom iedereen roept dat ik alles denk te weten. Ik weet lang niet alles. Ik weet alleen wel wanneer iemand het niet goed heeft. Jammer dat mensen het onderscheid niet kunnen maken tussen zien wat sowieso fout is en beweren dat je het beter weet. (Henno zit nu te googlen :lollerdelol: )
Hoi Tom,

Ach, soms kiezen mensen de frontale aanval om meningen op een zijspoor te zetten. Kan zijn dat daar hier ook sprake van is.

Maar hoe je het went of keert; autorijden is een beleving en daardoor heel persoonlijk. Ik denk dat we dat van elkaar moeten respecteren, al heb ik zelf genoeg redenen om geen diesel te willen hebben.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 aug 2014, 19:50

raymondw schreef:
Petrolhead Tom schreef:Knappe uitleg Raymond! :thumbup:

Hoi Tom,

Ach, soms kiezen mensen de frontale aanval om meningen op een zijspoor te zetten. Kan zijn dat daar hier ook sprake van is.

Maar hoe je het went of keert; autorijden is een beleving en daardoor heel persoonlijk. Ik denk dat we dat van elkaar moeten respecteren, al heb ik zelf genoeg redenen om geen diesel te willen hebben.
Mooi verwoord! Voor leuk rijden: altijd benzine. Voor de dagelijkse beslommeringen, is een diesel door zijn grote rijbereik vaak best prima al heeft een grote benzine auto ook een acceptabel rijbereik. :df:

raymondw

Bericht door raymondw » 28 aug 2014, 19:58

Petrolhead Tom schreef:Mooi verwoord! Voor leuk rijden: altijd benzine. Voor de dagelijkse beslommeringen, is een diesel door zijn grote rijbereik vaak best prima al heeft een grote benzine auto ook een acceptabel rijbereik. :df:
Ach, als ik op reis ben stop ik toch i.d.r na een uur of twee-drie voor een kop koffie. Dan maakt het tanken ook niet uit. De tijd van rijden-tanken-rijden heb ik al ver achter mij liggen. Bovendien kan ik met de 70ltr tank van mijn 530i ook ruim 600km afleggen..... geeft genoeg marge.

Maar wat dieselaar hier een beetje vergeet is dat als je de fluitjes van het bi-tri-fluit gevalletje laat blazen, er heel wat meer dieselsap door de pijp gaat waardoor het rijbereik ver terug zakt.

Robin

Bericht door Robin » 28 aug 2014, 20:15

Turbo läuft turbo säuft...

Deellast is 't meest economisch, doh.

PD power

Bericht door PD power » 28 aug 2014, 20:46

Raymond ik reken zowel voor benzine als dieselmotoren bakverhoudingen uit, weet niet of je met de klok klepel op mij doelt, maar probeer elke keer hetzelfde aan te geven.

Tis maar net welke voorbeelden je wilt pakken

Kijk dat smaken en meningen verschillen is niet meer dan logisch, maar feiten blijven,

Voor degene die meer wil weten, heb hier een programma waarmee ik een optimale bakverhouding kan berekenen aan de hand van vermogens kromme, ( ook jij Tom) dat dit programma klopt, blijkt wel uit de berekende 402 eindsnelheden en de gerealiseerde snelheden, tijden kloppen ook redelijk, alleen zit daar de factor bestuurder nog tussen.

En idd een juiste dynamische meting, minimaal 10x achter elkaar, om te kijken of hij het vermogen vasthoud, anders mag degene die hem heeft afgesteld z'n werk overdoen.

Voor circuits kun je dit ook doen, alleen is dit veel complexer.

Heb ook een flat6 benzine porsche gehad, maar heb meer lol met m'n 1,9 tdi, op een trackday geloven ze vaak eerst ook niet dat het een diesel is, totdat ze hem stationair horen lopen :devil:
Maar goed dat is subjectief, dus niks rationeels aan.

Even voor de duidelijkheid ik roep helemaal niet dat een diesel of een benzine sneller of langzamer is, hangt gewoon dus van de genoemde factoren af.

Dus alles kan.

Je ziet ook dat fabrikanten steeds in ontwikkeling zijn met nieuwe overbrengingen, traploos of steeds meerdere trappen/versnellingen.

Vroeger moest ik ook niks van automaten hebben, maar de dubbele koppeling bakken vind ik weer geweldig, zeker bij snellere turbo motoren, vooral Benzine een voordeel.

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2014, 20:49

Nee joh, een beetje rijder schakelt veel sneller jonguh :lol: :lol:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 aug 2014, 20:50

DieselPower schreef:
Eric Z schreef:
DieselPower schreef:Wat is sneller? Een 350pk tuned E90 335d of een standaard E46 M3 met 343pk die een paar honderd kilo lichter is en meer cilinder inhoud heeft? Hier zie je hoe dat in de praktijk gaat.

Weer vanuit stilstand... doe eens 100->200 filmpjes dan zal het verschil wel mee vallen denk ik. En de diesel staat op slicks? Hij heeft in ieder geval een setje andere achterbanden, als die m3 alleen in de traction control schiet maakt die ook geen vaart.
Ik herinner me een andere discussie waarbij werd beweerd dat diesel vanuit stilstand juist trager is en bij tussen-acceleratie juist sneller dan een vergelijkbare benzine variant. Wel grappig dat hier nu precies het tegenovergestelde word beweerd.

De M3 heeft slechts 365nm koppel (tegen 700nm+ voor de diesel) dus dat tractiecontrol excuus is erg onwaarschijnlijk. De M3 heeft toch een sper of niet? Je ziet juist de 335d aarzelend op gang komen de eerste seconde, hij zoekt grip en je hoort dat ook. Wel erg knap van je dat je kunt zien welke banden setjes beide autos hebben en zelfs het profiel kunt onderscheiden.
Banden is een aanname zie vraagteken... Maar met slechtere banden blijven je langer in de traction control hangen. En ik neem aan dat waneer je banden wissel voor een dragrace dat je er geen wanli onder zet. Ik probeer alleen aan te geven dat het een filmpje is waar je geen conclusie uit kan trekken.

Pas reed ik met een 530d en een passagier die zelf een 330i rijdt vind de 5 meer een duw in je rug geven naar zijn idee. Maar ik denk dat de 330i op hogere snelheid er wel voorbij komt.

PD power

Bericht door PD power » 28 aug 2014, 20:52

raymondw schreef:
Petrolhead Tom schreef:Mooi verwoord! Voor leuk rijden: altijd benzine. Voor de dagelijkse beslommeringen, is een diesel door zijn grote rijbereik vaak best prima al heeft een grote benzine auto ook een acceptabel rijbereik. :df:
Ach, als ik op reis ben stop ik toch i.d.r na een uur of twee-drie voor een kop koffie. Dan maakt het tanken ook niet uit. De tijd van rijden-tanken-rijden heb ik al ver achter mij liggen. Bovendien kan ik met de 70ltr tank van mijn 530i ook ruim 600km afleggen..... geeft genoeg marge.

Maar wat dieselaar hier een beetje vergeet is dat als je de fluitjes van het bi-tri-fluit gevalletje laat blazen, er heel wat meer dieselsap door de pijp gaat waardoor het rijbereik ver terug zakt.
Tis geen benzine, een Diesel draait met luchtoverschot, je ziet bij benzine tuning vaak ook het verbruik duidelijk stijgen, omdat brandstof ook voor koeling zorgt, bij een dieselmotor stijgt bij volle belasting ook het verbruik, alleen laat dit de openbare weg tegenwoordig niet meer toe, zelfs in de BRD niet, het verbruik bij diesel bij zwaardere belasting stijgt dus ook veel minder snel dan bij een benzine.

Robin

Bericht door Robin » 28 aug 2014, 20:52

PD power schreef:(.goed verhaal)...maar de dubbele koppeling bakken vind ik weer geweldig...
Ik ben zelf meer van pannenkoek bakken.

driving FUN toch?:)

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2014, 20:53

530D is the bom :tooth:

PD power

Bericht door PD power » 28 aug 2014, 20:54

Luco schreef:Nee joh, een beetje rijder schakelt veel sneller jonguh :lol: :lol:
Synchromessenringen koning :tooth: :tooth:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 aug 2014, 20:55

Luco schreef:530D is the bom :tooth:
Wel iets nieuwer :wink: vergelijking is een e61 en een e9? sedan in ieder geval.

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2014, 20:56

Ja en een hoogtoerige atmo is veulllllllllllllll beter, je moet alleen niet teveel toeren draaien want dan zijn het ineens plofbakken.

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2014, 20:56

Eric Z schreef:
Luco schreef:530D is the bom :tooth:
Wel iets nieuwer :wink: vergelijking is een e61 en een e9? sedan in ieder geval.
Nieuwer is niet beter, allemaal weggooirommel tegenwoordig :lol:

PD power

Bericht door PD power » 28 aug 2014, 21:32

Robin schreef:
PD power schreef:(.goed verhaal)...maar de dubbele koppeling bakken vind ik weer geweldig...
Ik ben zelf meer van pannenkoek bakken.

driving FUN toch?:)
Een barbaar ben ik toch al door lol te hebben met een diesel, met FWD en een trekhaak, dan kan een DSG bak er ook nog wel bij :tooth: :devil:

raymondw

Bericht door raymondw » 28 aug 2014, 22:05

PD power schreef:Raymond ik reken zowel voor benzine als dieselmotoren bakverhoudingen uit, weet niet of je met de klok klepel op mij doelt, maar probeer elke keer hetzelfde aan te geven.

Tis maar net welke voorbeelden je wilt pakken
Ik bedoel jou daar niet mee; maar wel de dieselaar met de 335d die beweert dat zijn auto 100-200km/h in 14sec kan afroffelen. Nou wil ik dat op zich best geloven, mits we de bewijzen (feiten) zien.

Ik had vroeger een Audi S2 Avant; prachtige auto en een klein beetje een zuipschuit (16ltr/100km). Eigenlijk had ik die auto niet weg moeten doen.... maar ja, ik heb al genoeg fun-auto's.

Het is bekend dat die Audi vijfpitters enorm veel reservers hebben en daar wordt i.d.r veel gebruik van gemaakt; er zijn voorbeelden die aantoonbaar ver boven de 500pk leveren en er zijn zelfs mensen die er meer dan 700pk weten uit te sleuren. Zo hadden wij vroeger ook een Audi RS2 die met een Digitec stage II ruim 380pk/560Nm eruit wist te peuteren. Maar ook dat was een bewering van Digitec. Die auto is nu terug in die Heimat, maar Digitech overdreef wel een beetje. Maar als die T26 lader er eenmaal in kwam...... hoho berg je dan maar, of er nou 380pk of 350pk of zelfs maar de 315pk van Audi uitkwam boeide niet zo. Het ding liep vreselijk hard, had een vermogensbrandbreedte van 3000-6500RPM, ofwel 3500RM bij max koppel. Onder de 3000RPM moest je niet wezen, want een turbogat zo groot als het ozongat boven de zuidpool en het verbruik van een B52 bommenwerper.

Mijn S2 kon daar niet tegenop, maar had nauwelijks een turbogat en was daardoor heel wat beheersbaarder en uiteindelijk veel leuker om te rijden.

Daarom vergelijk ik liever appels met appels, want met een aantal aanpassingen kan iedereen de cijfers in zijn voordeel aanpassen. Wat overblijft is het begrip van de materie en ik hoop dat die met de berekening op de achterkant van mijn bierviltje wat blijft hangen. Yep, de getallen kan je veranderen totdat ze in jou voordeel liggen, maar dat kan iedereen, wat i.d.r tot actie = reactie lijdt. Kan, maar wat probeer je dan te bewijzen?

Jouw motieven zijn duidelijk; je hebt een eigen 'missie' en daar ga je voor zonder een ander je keuzes op te leggen. Maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, anders zouden we allemaal in 1.9TDI's of 427 hemi's rijden, en dat laatste lijkt mij ook niet zo goed.

Robin

Bericht door Robin » 28 aug 2014, 22:09

Nee Jan koekbakker en truus truttenschudder in n 427 hemi lijkt mij nogal Darwin opzoeken .
Laat ze ipv in een hemi in de Hema blijven;)

PD power

Bericht door PD power » 28 aug 2014, 22:10

@raymondw: :thumbup:
Laatst gewijzigd door PD power op 28 aug 2014, 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.

raymondw

Bericht door raymondw » 28 aug 2014, 22:12

Robin schreef:Nee Jan koekbakker en truus truttenschudder in n 427 hemi lijkt mij nogal Darwin opzoeken .
Laat ze ipv in een hemi in de Hema blijven;)
:beer:

DieselPower

Bericht door DieselPower » 28 aug 2014, 22:59

PD power schreef:
raymondw schreef:

Tis geen benzine, een Diesel draait met luchtoverschot, je ziet bij benzine tuning vaak ook het verbruik duidelijk stijgen, omdat brandstof ook voor koeling zorgt, bij een dieselmotor stijgt bij volle belasting ook het verbruik, alleen laat dit de openbare weg tegenwoordig niet meer toe, zelfs in de BRD niet, het verbruik bij diesel bij zwaardere belasting stijgt dus ook veel minder snel dan bij een benzine.
Verbruik heb je zelf in de hand. Mijn dieseltje verbruikt 1 op 8 als ik de naald strak tegen de 280 heb staan en vol gas geef. Rij ik braaf over de 10-baans weg (A2) 100km/u dan rij ik 1 op 17.4 maximaal. In dezelfde hoeveelheid diesel zit nu eenmaal veel meer energie dan in benzine. Tja, en op die snelheid heeft mijn diesel ongeveer evenveel toeren als dat ik voor het stoplicht sta.

Deze hele discussie is te reduceren tot een kwestie van smaak. Hou je van koppel of van hoge toeren. Van herrie of van rust, of van muziek of geratel. Ik heb natuurlijk ook benzine autos gereden, voor jaren. Ik geef de voorkeur aan een sterke turbo diesel. Rijdt zowel langzaam als hard geweldig, is zuiniger, is krachtiger zonder lawaai, is duurzamer en je als je het echt zuinig doet hoef je maar weinig te tanken. Volgens mij al met al een betere techniek.

En wat snelheid betreft. In de praktijk ben je met een vette diesel het snelst totdat je iemand tegenkomt (in een M5 V10 bijvoorbeeld) die zo gek is zijn benzine slurper 25 seconden lang tot aan de toerenbegrenzer door te trekken.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 29 aug 2014, 00:33

Mooie apotheose, sneue conclusie van Dieselpower.

Luco

Bericht door Luco » 29 aug 2014, 05:56

Er doet er maar 1 sneu hier.

PD power

Bericht door PD power » 29 aug 2014, 07:22

Luco schreef:Er doet er maar 1 sneu hier.
Precies,

Plaats reactie