Sommige vrachtwagen hebben wel 3500nm koppel
Zal dit even te lezen.. Ging over de discussie. Een vrachtwagen met 3500nm koppel of een Lamborgini met 1400 koppel. Een metafoor.
heb een hele hoop geschreven, maar ik heb de indruk dat het hier op neer komt (als je niet der rest wilt lezen):
1) koppel aan de wielen is anders dan wat de motor levert (door de versnellingsbak).
2) De stelling
"Bij vrachtverkeer is koppel alles, niet vermogen."
is volledig fout. Koppel hangt RECHTSTREEKS VAST aan vermogen. Als je het een zegt, zeg je ook het ander. Evenals kan je met een versnellingsbak je koppel (aan de wielen) veranderen.
En ik voel mij echt een idioot om altijd dezelfde stomme formule te moeten herhalen maar vermogen= koppel x toerental. (en vooraleer je zegt maar een grote dieselmotor zit op lage toeren en blablabla, zet er een geschikte versnellingsbak tussen (lees verder))
De probleemstelling stelt dat we met motoren zitten die hetzelfde vermogen leveren. Uiteraard in dezelfde situatie, dus het toerental is gelijk (LET OP, HET TOERENTAL VAN DE WIELEN, NIET DE MOTOR). Het kan niet anders dan dat het koppel (AAN DE WIELEN, NIET DE MOTOR) ook gelijk is. En het is het koppel aan de wielen die de auto/vrachtwagen/whatever voortduwt.
Vermogen is de energie die je in het systeem zet per tijdseenheid (kracht maal snelheid).
Koppel leid rechtstreeks tot de kracht die het systeem ziet (via straal wielen, die constant is).
Je ziet toch zelf in dat beiden hetzelfde zeggen.
Koppel (aan de wielen) geeft de versnelling, vermogen geeft hoeveel energie je in het systeem pompt (en energie kan niet verdwijnen of aangemaakt worden) en de energie in een systeem hangt direct vast aan zijn snelheid. Vermogen geeft dus de verandering van impuls aan=versnelling, wat het koppel aangeeft.
Het enige dat een probleem kan geven is de versnellingsbak (dat het koppel of toerental niet aan kan), maar ik geloof niet dat je er geen geschikte kunt maken.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk bericht
Je "ten eerste" weerlegt gewoon al de rest van je post.
Bij vrachtverkeer is koppel alles, niet vermogen. En je legt zelf uit hoe koppel en vermogen aan elkaar verwant zijn (via het toerental).
Door dat een vrachtwagenmotor enorm laagtoerig is (2000rpm voor maximaal vermogen, dus bergen koppel) tegenover een erg hoogtoerige sportwagenmotor, die nooit zo veel koppel, aka trekkracht gaat genereren.
Ik herhaal mijzelf: De versnellingsbak is een koppelomvormer. Het koppel dat de wielen zien hangt af van de motor EN versnellingsbak.
Het koppel dat de motor genereerd zie je niet aan de wielen! Enkel het vermogen blijft behouden!
En lees nu eens zelf wat je zegt:
Je mag nog zoveel koppelomvormers plaatsen als je wil, je krijgt nooit zoveel koppel op de trekas als bij een vrachtwagen.
Wat bedoel je hier mee? Snap je wel wat het betekend vermogen = koppen x toerental? Als je motor aan 1500 toeren draait en je zet een versnelling tussen de motor en wielen die het toerental met 10 reduceert, dan zal het koppel aan de wielen met een factor 10 stijgen. Zet een versnelling tussen de motor en wielen met een factor 154156156 dan zal het koppel aan de wielen stijgen met een factor 154156156. Ik reken de verliezen in de versnellingsbak niet mee, die zullen toch niet veel verschil maken.
Een bijkomende reden is boring x slag. Door zeer laagtoerig, maar met erg grote cilinders te werken, verkrijg je een erg hoog koppel. Dit zie je zelfs al bij oudere Amerikaanse auto's => laag vermogen volgens de cilinderinhoud, maar zeer krachtige motoren wegens groot koppel.
Vermogen is goed voor snelle acceleraties, koppel is er om de massa te verplaatsen. Een Lamborghini of zelfs een Bugatti Veyron gaan onmogelijk met dezelfde "finesse" die 44 ton van een vrachtwagen verplaatsen.
Zoals ik zei, weet eerst wat koppel en vermogen is vooraleer je er over spreekt.
Zie dat je onderscheid maakt tussen wat de motor levert en wat de wielen of auto zien. (de boring ect maken niet uit als je weet wat het vermogen en koppel is. Dit is dan overbodige informatie. Die informatie kan bepalen wat het koppel en vermogen is, maar dit is hier niet van toepassing aangezien we het koppel en vermogen al weten.)
Vermogen is de hoeveelheid energie die je in het systeem steekt.
Koppel is torsie of moment. Samen met een afstand bepaald dit de kracht die een systeem ziet. Bij een wagen is dit de straal van de wielen. (moment = kracht x afstand)
Kracht hangt via de snelheid RECHTSTREEKS vast aan het vermogen (vermogen= kracht x snelheid). Als beide motoren eenzelfde vermogen genereren bij eenzelfde snelheid, zal ook de kracht die beide systemen zien hetzelfde zijn. En als de massas van de systemen gelijk zijn, zijn ook de versnellingen gelijk (kracht = massa x versnelling). Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Dit is basic mechanica.
Ik weet niet waar je het haalt dat koppel niks uitmaakt bij vrachtwagens, maar voor je het afdoet als onzin, zou je je wel eens mogen verdiepen in de materie (jaja, toevallig ga je automekanieker zijn of zelfs verkoper bij een vrachtwagendealer, indien het laatste mag je me vertellen waar, dan koop ik daar nooit).
Ik ben burgerlijk ingenieur werktuigkunde. Ik weet waarover ik spreek. En duidelijk heb ik meer vat over mechanica dan u.
Anders mag je ook altijd eens uitleggen waarom vrachtwagenconstructeurs hun motoren niet baseren op die van auto's, het zou goedkoper en even efficiënt zijn als we u mogen geloven. Een 16,8 liter van Scania heeft amper 730pk, waar automotoren slechts een 5.0 voor nodig hebben. Alleen gaat die 5.0 "maar" 1200nm (in 't beste geval) genereren en die 16,8 gaat er 3800 uit halen.
Het vak mechanische aandrijfsystemen ligt al wat verder in uit mijn achterhoofd, maar als ik mij niet vergis heeft dit volledig met rendement te maken.
Een dieselmotor (door hoe dat diesel verbrand (optimaal isochoor, dus bij lage toeren)) heeft maximaal rendement en dus koppel op lage toeren. Bij hogere toeren daalt het gegenereerde koppel te hard om meer vermogen te genereren. Het maximaal vermogen ligt in lagere toeren.
Het grote voordeel van diesel is dat de grote van de kamer er niet toe doet (bij benzine wel, kom ik nog op terug). Je kan ze dus zo groot maken als je wil (en ik denk dat het rendement zelfs stijgt bij grotere kamers. Dit is dus win win situatie voor grotere dieselmotoren).
Bij vrachtwagens wil je uiteraard een hoog rendement door de lange afstanden die ze afleggen. Grote dieselmotoren kunnen veel vermogen en hoog rendement geven bij echter lagere en beperkte toeren (waardoor veel vitessen nodig zijn).
Bij benzine ligt het anders. Ten eerste zorgen grotere kamers voor problemen. (door de gelimiteerde verbrandingssnelheid van benzine. Deze brand op met een vlammenfront met gelimiteerde snelheid). Met grote kamers kan je dus niet op hoge toeren verbranden omdat het te traag brand.
Benzine brand ook best op in een isobare omgeving. Dit betekend dat hogere toeren de place to be is bij benzine. Hoog koppel bij hoge toeren betekend dus kwadratisch zo veel vermogen, jammer genoeg door allerhande redenen stijgt het koppel niet evenredig met toerental en kan zelfs dalen (hangt allemaal af van de technologie (inspuiting, verbranding ect)) maar het vermogen stijgt sterk met de toeren bij benzinemotoren.
Voor vermogen is benzinemotor dus goed als je hoog in toeren kan gaan, wat enkel mogelijk is met kleinere kamers.
Qua algemeen rendement ligt benzine echter veel lager. Kortom, voor vrachtwagens is een dieselmotor minder geschikt (lager rendement), terwijl dit voor racewagens wel is (meer vermogen mogelijk voor kleinere motoren).
Dit komt overeen met uw voorbeeld. Diesel genereerd veel koppel (grote kamer met hoog rendement) maar op lage toeren. Benzine genereerd minder koppel (lager rendement en kleinere kamer) maar op hogere toeren. Als ze hetzelfde vermogen leveren kan je er een juiste versnellingsbak tussen zetten en je kan hetzelfde koppel ect aan de wielen leveren.
Om dan verder te gaan over je punt dat als de versnellingsbak wordt aangepast, je met je lambo evenveel koppel op de wielen krijgt. Waar haal je dat? Op een heel uitzonderlijke uitzondering na, zijn de topmotoren op 1200nm begrensd omdat ze anders hun versnellingsbak aan gort rijden. Plaats je echter die motor op een vrachtwagenversnellingsbak, die gemaakt is om maximaal 2500rpm te draaien, ga je nog 350nm overhouden waarvan er nog 250 overblijft op de wielen.
Hier volg ik u niet. Waarom zijn te topmotoren begrenst door wat de versnellingsbak aankan? waarom niet een betere versnellingsbak steken?
Evenals waar haalt u de getallen 350 Nm vandaan, en waar gaat die 100 Nm daartoe? (wrijvingsverliezen?) De stelling klopt zelfs niet, aangezien u geen overbrengingsverhouding heeft gespecifieerd. U kunt dus niet weten hoeveel koppel op de wielen staan.
En natuurlijk ga je mogelijk je versnellingsbak moeten aanpassen om het koppel en toerental van de motor aan te kunnen. Evenals het chassis ect voor de trillingen en het tegenkoppel ect op te vangen.
Nog eens, en dit is belangrijk om te snappen in deze discutie:
Bij eenzelfde vermogen. Bij eenzelfde snelheid, de wielen draaien dus even snel. Dit betekend eenzelfde toerental waar de wielen aan draaien. We hebben dus eenzelfde vermogen en toerental aan de wielen bij beide motorisaties. Nu terug naar de basic vergelijking vermogen=koppel x toerental. Als het vermogen en toerental hetzelfde zijn ... dan moet ook het koppel aan de wielen gelijk zijn. Dit komt door de versnellingsbak, die een koppelomvormer is.
Het motorkarakter van een auto is totaal niet te vergelijken met dat van een vrachtwagen. Zal die Lambo de massa kunnen trekken? Waarschijnlijk wel, alleen niet lang en absoluut niet efficiënt, het is er gewoon niet voor gemaakt.
Ik snap nog steeds niet waarom jij beweert dat koppel in deze discussie niet ter zake doet. Koppel is hier net het belangrijkste. Had deze discussie gegaan over het presteren van auto's onderling, dan had je wel gelijk gehad, feit is dat het hier over iets totaal anders gaat.
Koppen is dus NIET belangrijk, omdat er een versnellingsbak tussen staat die het koppel kan veranderen naar wat je wil. Het wordt pas belangrijk als je specifieker gaat en gaat kijken of de versnellingsbak, chassis ect. het koppel, toerental, volume ect. wel aankan. Maar het was een kleine vraag of het mogelijk zou zijn. Het is niet de bedoeling te gaan muggenziften en zien of alle andere onderdelen hier wel volledig op afgestemd kunnen worden.
Dit topic:
http://www.9lives.be/forum/natuur-weten ... ental.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens zijn ze het bij onze zuiderburen ook niet helemaal eens met elkaar