BMW is zoooooooo goed

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
PD power

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door PD power » 26 aug 2014, 22:09

Dan maar een homo :tooth: :zwijntje:

Nogmaals het draait om koppel aan de wielen, dit is allemaal uit te rekenen, zelfs tijden en snelheden over bepaalde afstanden, kun je hier mee berekenen, als je masse rolweerstand, schakeltijd en cw-waarde/oppervlak weet.

Dan kom je er achter, dat KW/pk's (is puur (kan) een piek moment) niet alles zeggen, maar powerband en overbrenging minstens net zo veel.

Diegene die nooit hier aan wil rekenen, zal het ook nooit snappen, dit geld ook voor Tom.

WJ

Bericht door WJ » 26 aug 2014, 22:13

When

BROOOOOOOOOOOOOOOOM
Afbeelding

This
Afbeelding

+This
Afbeelding

=
Win.
Afbeelding

Whatever het koppel pk rpm ook mogen zijn. :tong:

dvh

Bericht door dvh » 26 aug 2014, 22:14

allen schreef:Lekker bekvechten om vermogen en koppel...
Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 26 aug 2014, 22:28

. De diesel voelt het snelst in gewoon stadsverkeer, bij rustig rijden dus. Maar dan IS de diesel ook het snelst. Omdat die substantieel meer vermogen heeft bij lage toeren. De M3 E92 is een relatief tamme auto als je hem niet in de toeren jaagt.
Wat een rare redenatie. Stadsverkeer rustig rijden logisch idd. Maar dan wil je toch het snelst zijn of je vind dat je het snelst bent. Ja duh... Wat is het nou rustig rijden of snel rijden in stadsverkeer? Lijkt me ook vrij vermoeiend rijden.

Maar goed het punt wat je wilt maken, dat jij een hele snelle diesel hebt die menig benzine auto compleet zal afdrogen zal ook niemand tegen spreken. Minimaal 80 tot 90 procent hier op DF heeft wel een keer op de een of andere manier dit ondervonden, of door mee te rijden of door zelf te rijden in een dikke (getunde) diesel.

Je meld dus helemaal niks nieuws. Alleen zit je in een redelijke drammodus door je eigen snelle diesel als een soort god op wielen te beschouwen en dit als een jehova getuige probeert over te brengen met allerlei niet kloppende theoretische onderbouwingen om petrolheads te overtuigen.

Een dikke getunde diesel mag dan wel heel snel (aanvoelen) maar daar is ook alles mee gezegd. Bij die 1600 kilo bakken is verder weinig sportiefs te ontdekken. Misschien is een e92 M3 of e60 M5 ook niet sportief, ze geven je wel een sportieve ervaring. Dat mis je ten alle tijden in een snelle diesel. Nouja gewoon lekker genieten van je snelle 335d :wink: DF kan ieder voor zich bepalen. Daar is geen 2002 borrelpraat voor nodig op dit forum :D (al kan het wel vermakelijk zijn) en ja ik heb ook wel een paar snelle diesels gehad, maar onder de streep prefereer ik benzine in 98 van de 100 keer. Mijn huidige 325i (e90) tov van mijn vorige 330d.. Na 1 uur was ik die laatste al weer vergeten :wink: Als jij morgen een e92 M3 koopt geld precies hetzelfde tov je huidige snelle diesel :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 26 aug 2014, 23:04

Nou RVV, als er een zijn auto's op kan hemelen ben jij het wel :tooth:

Je had een M5, nou dat was DE auto
Je hebt nu zon pauper 325, dat is DE auto
Je rijdt een afzichtelijke truttenschudder van een mii (die ze wat mij betreft van de wegen mogen verbannen) dat is DE auto

Dus ga nou niet tegen een ander aan staan pissen omdat die zijn auto ophemelt :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 26 aug 2014, 23:57

Ik zit tegenwoordig op de fiets :bag: Wel eentje die opgevoerd is https://www.strava.com/activities/185591963" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Luco

Bericht door Luco » 27 aug 2014, 06:17

beetje slap tempo. :popcorn:

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2014, 07:11

:D

Maar on topic, BMW's zijn natuurlijk zoo goed :hungry:

PD power

Bericht door PD power » 27 aug 2014, 08:46

Afbeelding

:tooth: :popcorn:

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 27 aug 2014, 09:55

Ik had een stage 3 TDI DSG met meer dan 400nm koppel. Enorm snel voelde hij aan en was ie ook vanwege korte bak. De 400NM koppel kwam na 2000 toeren in (moest vanwege vliegwiel) en na 4200 toeren bouwde het weer af. Dus 2200 toeren volle pret.

Een nieuwe BMW (niet zo'n turboloze BMW van de vorige generatie die ik hier de hele tijd zie langskomen) met bijvoorbeeld een X28i motor (slechts 4 clinders met 1 turbo) doet 350NM vanaf 1250 tot 4800 en daarna tot de 6500 blijft ie trekken. Dus minder koppel maar toch veel sneller dan mijn TDI, de beleving in de bimmer is overigens minder (omdat het zo lineair is??) je moet echt op de teller kijken of in de achteruitkijkspiegel om het te merken.

Wat doet eigenlijk een 4 cylinder 2.0 diesel tegenwoordig max af fabriek? Kunnen ze al meer dan 240pk leveren net als moderne benzine auto's?
Laatst gewijzigd door veejay op 27 aug 2014, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 27 aug 2014, 09:57

184pk standaard toch en met performance pack 200pk.

Tristan

Bericht door Tristan » 27 aug 2014, 10:07

Mijn 123d met chip leverde 251pk en 480Nm (standaard 204pk en 400Nm). Wel 2 turbo's (sequentieel).

Maar mijn broertje had destijds een Audi TT 3.2 en die kon ik voor geen meter bijhouden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 aug 2014, 10:21

Eigenlijk zou je je overbrengingen weer zou moeten afstemmen op de nieuwe koppel -en vermogens krommes na het chippen. Zo'n ding trekt wel harder maar brengt je naar dezelfde snelheid per verzet als voorheen (tenzij je na het chippen ook iets meer toeren pakt natuurlijk).

dvh

Bericht door dvh » 27 aug 2014, 10:35

Sommige vrachtwagen hebben wel 3500nm koppel :-)

Zal dit even te lezen.. Ging over de discussie. Een vrachtwagen met 3500nm koppel of een Lamborgini met 1400 koppel. Een metafoor.
heb een hele hoop geschreven, maar ik heb de indruk dat het hier op neer komt (als je niet der rest wilt lezen):
1) koppel aan de wielen is anders dan wat de motor levert (door de versnellingsbak).

2) De stelling

"Bij vrachtverkeer is koppel alles, niet vermogen."

is volledig fout. Koppel hangt RECHTSTREEKS VAST aan vermogen. Als je het een zegt, zeg je ook het ander. Evenals kan je met een versnellingsbak je koppel (aan de wielen) veranderen.
En ik voel mij echt een idioot om altijd dezelfde stomme formule te moeten herhalen maar vermogen= koppel x toerental. (en vooraleer je zegt maar een grote dieselmotor zit op lage toeren en blablabla, zet er een geschikte versnellingsbak tussen (lees verder))
De probleemstelling stelt dat we met motoren zitten die hetzelfde vermogen leveren. Uiteraard in dezelfde situatie, dus het toerental is gelijk (LET OP, HET TOERENTAL VAN DE WIELEN, NIET DE MOTOR). Het kan niet anders dan dat het koppel (AAN DE WIELEN, NIET DE MOTOR) ook gelijk is. En het is het koppel aan de wielen die de auto/vrachtwagen/whatever voortduwt.

Vermogen is de energie die je in het systeem zet per tijdseenheid (kracht maal snelheid).
Koppel leid rechtstreeks tot de kracht die het systeem ziet (via straal wielen, die constant is).

Je ziet toch zelf in dat beiden hetzelfde zeggen.
Koppel (aan de wielen) geeft de versnelling, vermogen geeft hoeveel energie je in het systeem pompt (en energie kan niet verdwijnen of aangemaakt worden) en de energie in een systeem hangt direct vast aan zijn snelheid. Vermogen geeft dus de verandering van impuls aan=versnelling, wat het koppel aangeeft.

Het enige dat een probleem kan geven is de versnellingsbak (dat het koppel of toerental niet aan kan), maar ik geloof niet dat je er geen geschikte kunt maken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk bericht

Je "ten eerste" weerlegt gewoon al de rest van je post.
Bij vrachtverkeer is koppel alles, niet vermogen. En je legt zelf uit hoe koppel en vermogen aan elkaar verwant zijn (via het toerental).
Door dat een vrachtwagenmotor enorm laagtoerig is (2000rpm voor maximaal vermogen, dus bergen koppel) tegenover een erg hoogtoerige sportwagenmotor, die nooit zo veel koppel, aka trekkracht gaat genereren.
Ik herhaal mijzelf: De versnellingsbak is een koppelomvormer. Het koppel dat de wielen zien hangt af van de motor EN versnellingsbak.

Het koppel dat de motor genereerd zie je niet aan de wielen! Enkel het vermogen blijft behouden!

En lees nu eens zelf wat je zegt:

Je mag nog zoveel koppelomvormers plaatsen als je wil, je krijgt nooit zoveel koppel op de trekas als bij een vrachtwagen.
Wat bedoel je hier mee? Snap je wel wat het betekend vermogen = koppen x toerental? Als je motor aan 1500 toeren draait en je zet een versnelling tussen de motor en wielen die het toerental met 10 reduceert, dan zal het koppel aan de wielen met een factor 10 stijgen. Zet een versnelling tussen de motor en wielen met een factor 154156156 dan zal het koppel aan de wielen stijgen met een factor 154156156. Ik reken de verliezen in de versnellingsbak niet mee, die zullen toch niet veel verschil maken.

Een bijkomende reden is boring x slag. Door zeer laagtoerig, maar met erg grote cilinders te werken, verkrijg je een erg hoog koppel. Dit zie je zelfs al bij oudere Amerikaanse auto's => laag vermogen volgens de cilinderinhoud, maar zeer krachtige motoren wegens groot koppel.
Vermogen is goed voor snelle acceleraties, koppel is er om de massa te verplaatsen. Een Lamborghini of zelfs een Bugatti Veyron gaan onmogelijk met dezelfde "finesse" die 44 ton van een vrachtwagen verplaatsen.
Zoals ik zei, weet eerst wat koppel en vermogen is vooraleer je er over spreekt.

Zie dat je onderscheid maakt tussen wat de motor levert en wat de wielen of auto zien. (de boring ect maken niet uit als je weet wat het vermogen en koppel is. Dit is dan overbodige informatie. Die informatie kan bepalen wat het koppel en vermogen is, maar dit is hier niet van toepassing aangezien we het koppel en vermogen al weten.)

Vermogen is de hoeveelheid energie die je in het systeem steekt.

Koppel is torsie of moment. Samen met een afstand bepaald dit de kracht die een systeem ziet. Bij een wagen is dit de straal van de wielen. (moment = kracht x afstand)

Kracht hangt via de snelheid RECHTSTREEKS vast aan het vermogen (vermogen= kracht x snelheid). Als beide motoren eenzelfde vermogen genereren bij eenzelfde snelheid, zal ook de kracht die beide systemen zien hetzelfde zijn. En als de massas van de systemen gelijk zijn, zijn ook de versnellingen gelijk (kracht = massa x versnelling). Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Dit is basic mechanica.

Ik weet niet waar je het haalt dat koppel niks uitmaakt bij vrachtwagens, maar voor je het afdoet als onzin, zou je je wel eens mogen verdiepen in de materie (jaja, toevallig ga je automekanieker zijn of zelfs verkoper bij een vrachtwagendealer, indien het laatste mag je me vertellen waar, dan koop ik daar nooit).
Ik ben burgerlijk ingenieur werktuigkunde. Ik weet waarover ik spreek. En duidelijk heb ik meer vat over mechanica dan u.

Anders mag je ook altijd eens uitleggen waarom vrachtwagenconstructeurs hun motoren niet baseren op die van auto's, het zou goedkoper en even efficiënt zijn als we u mogen geloven. Een 16,8 liter van Scania heeft amper 730pk, waar automotoren slechts een 5.0 voor nodig hebben. Alleen gaat die 5.0 "maar" 1200nm (in 't beste geval) genereren en die 16,8 gaat er 3800 uit halen.
Het vak mechanische aandrijfsystemen ligt al wat verder in uit mijn achterhoofd, maar als ik mij niet vergis heeft dit volledig met rendement te maken.

Een dieselmotor (door hoe dat diesel verbrand (optimaal isochoor, dus bij lage toeren)) heeft maximaal rendement en dus koppel op lage toeren. Bij hogere toeren daalt het gegenereerde koppel te hard om meer vermogen te genereren. Het maximaal vermogen ligt in lagere toeren.

Het grote voordeel van diesel is dat de grote van de kamer er niet toe doet (bij benzine wel, kom ik nog op terug). Je kan ze dus zo groot maken als je wil (en ik denk dat het rendement zelfs stijgt bij grotere kamers. Dit is dus win win situatie voor grotere dieselmotoren).
Bij vrachtwagens wil je uiteraard een hoog rendement door de lange afstanden die ze afleggen. Grote dieselmotoren kunnen veel vermogen en hoog rendement geven bij echter lagere en beperkte toeren (waardoor veel vitessen nodig zijn).

Bij benzine ligt het anders. Ten eerste zorgen grotere kamers voor problemen. (door de gelimiteerde verbrandingssnelheid van benzine. Deze brand op met een vlammenfront met gelimiteerde snelheid). Met grote kamers kan je dus niet op hoge toeren verbranden omdat het te traag brand.
Benzine brand ook best op in een isobare omgeving. Dit betekend dat hogere toeren de place to be is bij benzine. Hoog koppel bij hoge toeren betekend dus kwadratisch zo veel vermogen, jammer genoeg door allerhande redenen stijgt het koppel niet evenredig met toerental en kan zelfs dalen (hangt allemaal af van de technologie (inspuiting, verbranding ect)) maar het vermogen stijgt sterk met de toeren bij benzinemotoren.
Voor vermogen is benzinemotor dus goed als je hoog in toeren kan gaan, wat enkel mogelijk is met kleinere kamers.
Qua algemeen rendement ligt benzine echter veel lager. Kortom, voor vrachtwagens is een dieselmotor minder geschikt (lager rendement), terwijl dit voor racewagens wel is (meer vermogen mogelijk voor kleinere motoren).

Dit komt overeen met uw voorbeeld. Diesel genereerd veel koppel (grote kamer met hoog rendement) maar op lage toeren. Benzine genereerd minder koppel (lager rendement en kleinere kamer) maar op hogere toeren. Als ze hetzelfde vermogen leveren kan je er een juiste versnellingsbak tussen zetten en je kan hetzelfde koppel ect aan de wielen leveren.

Om dan verder te gaan over je punt dat als de versnellingsbak wordt aangepast, je met je lambo evenveel koppel op de wielen krijgt. Waar haal je dat? Op een heel uitzonderlijke uitzondering na, zijn de topmotoren op 1200nm begrensd omdat ze anders hun versnellingsbak aan gort rijden. Plaats je echter die motor op een vrachtwagenversnellingsbak, die gemaakt is om maximaal 2500rpm te draaien, ga je nog 350nm overhouden waarvan er nog 250 overblijft op de wielen.
Hier volg ik u niet. Waarom zijn te topmotoren begrenst door wat de versnellingsbak aankan? waarom niet een betere versnellingsbak steken?
Evenals waar haalt u de getallen 350 Nm vandaan, en waar gaat die 100 Nm daartoe? (wrijvingsverliezen?) De stelling klopt zelfs niet, aangezien u geen overbrengingsverhouding heeft gespecifieerd. U kunt dus niet weten hoeveel koppel op de wielen staan.

En natuurlijk ga je mogelijk je versnellingsbak moeten aanpassen om het koppel en toerental van de motor aan te kunnen. Evenals het chassis ect voor de trillingen en het tegenkoppel ect op te vangen.

Nog eens, en dit is belangrijk om te snappen in deze discutie:
Bij eenzelfde vermogen. Bij eenzelfde snelheid, de wielen draaien dus even snel. Dit betekend eenzelfde toerental waar de wielen aan draaien. We hebben dus eenzelfde vermogen en toerental aan de wielen bij beide motorisaties. Nu terug naar de basic vergelijking vermogen=koppel x toerental. Als het vermogen en toerental hetzelfde zijn ... dan moet ook het koppel aan de wielen gelijk zijn. Dit komt door de versnellingsbak, die een koppelomvormer is.

Het motorkarakter van een auto is totaal niet te vergelijken met dat van een vrachtwagen. Zal die Lambo de massa kunnen trekken? Waarschijnlijk wel, alleen niet lang en absoluut niet efficiënt, het is er gewoon niet voor gemaakt.

Ik snap nog steeds niet waarom jij beweert dat koppel in deze discussie niet ter zake doet. Koppel is hier net het belangrijkste. Had deze discussie gegaan over het presteren van auto's onderling, dan had je wel gelijk gehad, feit is dat het hier over iets totaal anders gaat.
Koppen is dus NIET belangrijk, omdat er een versnellingsbak tussen staat die het koppel kan veranderen naar wat je wil. Het wordt pas belangrijk als je specifieker gaat en gaat kijken of de versnellingsbak, chassis ect. het koppel, toerental, volume ect. wel aankan. Maar het was een kleine vraag of het mogelijk zou zijn. Het is niet de bedoeling te gaan muggenziften en zien of alle andere onderdelen hier wel volledig op afgestemd kunnen worden.
Dit topic:
http://www.9lives.be/forum/natuur-weten ... ental.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens zijn ze het bij onze zuiderburen ook niet helemaal eens met elkaar :mrgreen:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 27 aug 2014, 10:57

veejay schreef:
Wat doet eigenlijk een 4 cylinder 2.0 diesel tegenwoordig max af fabriek? Kunnen ze al meer dan 240pk leveren net als moderne benzine auto's?

Ik las dat de nieuwe 2.0TDI motor die o.a. in de Passat komt 240pk/500Nm gaat leveren.

DieselPower

Bericht door DieselPower » 27 aug 2014, 11:00

De hele discussie over koppel versus vermogen is onzin. Koppel IS vermogen. De discussie zou moeten gaan over koppel versus toeren. Welke vind je belangrijker of prettiger?

Een motor met 420nm koppel maakt bij 6000 toeren 359pk. Een andere motor met 720nm koppel maakt bij 3500 toeren eveneens 359pk. Welke pk's zijn beter? Maakt geen fluit uit. Wat wel uitmaakt is de powerband en de koppelkromme. Hoe breder de powerband en hoe vlakker de koppelkromme des te sneller de acceleratie. Want: het gemiddeld afgegeven vermogen is voor een motor met dergelijke karakter het hoogst.

Turbodiesels zijn dus in het voordeel. Zo zal een turbodiesel in vergelijking met een benzine motor met hetzelfde piekvermogen en cilinderinhoud altijd meer gemiddeld vermogen afgeven.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 27 aug 2014, 11:03

Bij vergelijk geblazen diesel tegen N/A benzine is de diesel wat dat betreft de winnaar.
Pak je b.v. een BMW x35i motor dan is de benzine in het voordeel.

DieselPower

Bericht door DieselPower » 27 aug 2014, 11:09

RVV schreef:Als jij morgen een e92 M3 koopt geld precies hetzelfde tov je huidige snelle diesel :tooth:
Een E92 M3 zal ik nooit kopen. Een E60 M5 ook niet. De F30 M3/M4 daarentegen vind ik veel interessanter. Vanwege de turbo's en de 6 cilinders. Kwestie van smaak maar ik ga liever zonder al te veel poespas (herrie, toeren) hard.

Bottom line is natuurlijk dat BMW zo verschrikkelijk goed is. :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 aug 2014, 11:50

Er zijn maar 'n paar hedendaagse BMW's goed. Op de vingers van één hand te tellen imho:)

Vooruit, nog één anecdote uit de oude doos.

We spreken 2003 of 2004 en Andre, ik en nog wat anderen incl een kennis van me met een Audi A8 Mk1 3.3 V8 TDI met andere turbo's en totaal getuned(voor die tijd dan) had >290pk en VRESELIJK VEEL KOPPEL zouden naar een Driftdag op Niederrhein duitsland.
Ik was al eens 'n paar keer met 'm mee gereden, ding ging als de brandweer.
Ik reed E46 M3 handbak toendertijd, rappe rakker, maar onderin niet 't meest bij de les, wel 7900rpm en 343pk.

We reden op de Autobahn en hij had mij al gezegd dat ie 't vermoeden had dat hij weleens sneller dan 'n M3 kon zijn. We hadden op 'n gegeven moment de baan vrij, je kent dat wel. Beide naast elkaar volgas vanaf 'n 120/140 ofzo. Ging eerst gelijk op, maar >200kmh liep ik langzaam weg tot 275 teller en hij zat bij mijn weten wat autolengtes achter me. Wel de uitlaten van die TDI roodgloeiend en mijn motorkap waapperend(aldus hij in de A8) lol.

@ Dieselpower, Dus ik snap even niet hoe een 476pk E55 AMG netaan net niet sneller is dan 'n 'maar' 330pk 335d. Misschien van 120-180kmh, maar hij moet echt weglopen met 146pk meer , op een bepaald moment. Toch????

Of was 't een 350/400CDI met AMG pakket en uitlaten?:)

DieselPower

Bericht door DieselPower » 27 aug 2014, 12:19

@Robin
Die A8 is natuurlijk enkele honderden kilo's zwaarder dan de M3. Geen wonder dat hij de M3 voor moest laten gaan. Maar het verschil was niet zo groot begrijp ik dus je kunt je wel voorstellen dat een diesel met 350pk en 400 kilo lichter de M3 prima had kunnen bijhouden.

Die E55 AMG was confirmed. Kenteken opgezocht. Ik weet niets over de toestand van die kar, misschien was hij niet optimaal. Maar ik merkte wel duidelijk dat deze sneller was dan een E63 AMG waar ik eerder een sprintje mee maakte. De 63/65 zijn gewoon te zwaar.

Robin

Bericht door Robin » 27 aug 2014, 12:25

DieselPower schreef:@Robin
Die A8 is natuurlijk enkele honderden kilo's zwaarder dan de M3. Geen wonder dat hij de M3 voor moest laten gaan. Maar het verschil was niet zo groot begrijp ik dus je kunt je wel voorstellen dat een diesel met 350pk en 400 kilo lichter de M3 prima had kunnen bijhouden.

Die E55 AMG was confirmed. Kenteken opgezocht. Ik weet niets over de toestand van die kar, misschien was hij niet optimaal. Maar ik merkte wel duidelijk dat deze sneller was dan een E63 AMG waar ik eerder een sprintje mee maakte. De 63/65 zijn gewoon te zwaar.
Ok... dan komt de inkopper: M550d is ook veel te zwaar. Vandaar dat 100-200 mij eigenlijk weinig indruk maakte, voor 380pk en 700(?) Nm.

:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 27 aug 2014, 12:40

Nog even waarom vanuit stilstand X Drive/Quattro/AWD /4wd hét toverwoord is (in dit geval de M550d X drive)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kTX_WM8D ... d2Cyg#t=20[/youtube]

GTRene

Bericht door GTRene » 27 aug 2014, 13:33

best vlot die M3, trouwens zo'n Macan kan je mooi verrassen als de stukjes van stoplicht tot stoplicht niet zo groot zijn :shock:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 27 aug 2014, 13:58

Blijf het apart vinden dat een 335d met +/-380pk/740Nm zoveel sneller zou zijn dan deze (e91)335d.

Beide auto's in deze video zijn op dezelfde (betrouwbare)rollenbank geweest.
De M3 leverde 325pk/360Nm, de 335d 320pk/680Nm (het max.koppelverloop van de 335d was ook vlak, dus geen dieselpiek)

Deze avond van de sprint was ook niet zomerheet qua temperatuur en dus geen (groter)nadeel voor de turbodiesel.

We hebben het zeker 5x geprobeerd en iedere keer dezelfde overtuigende uitkomst.

Tim N

Bericht door Tim N » 27 aug 2014, 14:28

Wat zijn de gewichten van beiden?
Laatst gewijzigd door Tim N op 27 aug 2014, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie