Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door matthyssie » 24 aug 2014, 23:22

Onafgeveerde massa merk je veel meer van qua rijden.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 aug 2014, 23:28

matthyssie schreef:Onafgeveerde massa merk je veel meer van qua rijden.
klopt, kon je ook wel iets merken qua sturen e.d. dat is wel mooi.

Destijds met die andere velgen wat ik een tijdje had merkte je ook verschil, niet zo qua gewicht bij die, maar puur omdat de spaken ook bij die op de rand zaten en je niet met een breed velgbed reed, wat bv op de zijkanten wat meeveert (overdreven gezegd) maar dat verschil voel je ook.
Ik hou qua rijden dus ook meer van velgen met de spaken uitkomende op de randen, welke ook het voordeel hebben dat ze dikkere klauwen achter de velgen kunnen stouwen zonder gebruik van spacers.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 aug 2014, 23:37

had trouwens (buiten vele andere merken) ook nog naar deze gekeken, kan je ook gewoon je bv Ctek accu lader blijven gebruiken.

het merk Braille, schijnen ook sterk te zijn, wat me opvalt een lage ah waarde maar een heel hoge cca start...
prijzen zijn ook niet echt verkeerd, zien er ook leuk uit, maja das niet zo belangrijk :D

dacht eerst nee he, alleen in de USA...maar zitten dus ook in de UK en bv DLD.

http://www.braillebattery.co.uk/index.p ... weight_agm" onclick="window.open(this.href);return false;

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 25 aug 2014, 00:06

GTRene schreef:Ik hou qua rijden dus ook meer van velgen met de spaken uitkomende op de randen, welke ook het voordeel hebben dat ze dikkere klauwen achter de velgen kunnen stouwen zonder gebruik van spacers.
Dat heeft niks met het uitkomen van de spaken op de rand of niet te maken. Je kan 30cm lip hebben buiten de spaken, de klauw bevind zich nog steeds aan de andere zijde van de spaken.

Het gaat om de hoogte van de naaf gemeten vanaf de spaken. Hoe hoger des te meer ruimte voor de klauwen.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 aug 2014, 00:35

het gaat om die beide zaken ;-)
helemaal als je grotere remschijven hebt en de klauwen nog verder naar buiten komen zeg maar.

MParallel

Bericht door MParallel » 25 aug 2014, 01:08

Beide zitten aan de binnenkant van de spaken. De lip maakt niet uit. :tong:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 aug 2014, 08:59

We zijn benieuwd of het blijft werken. Zodra de motor loopt neemt de dynamo de stroom voorziening over, de accu is echt om te starten.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 aug 2014, 09:55

MParallel schreef:Beide zitten aan de binnenkant van de spaken. De lip maakt niet uit. :tong:
smart ass... :kikker: het ligt er idd maar aan wat voor type velg opbouw, maar denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel...
if not, is er geen redden meer aan met jou :mrgreen:

@Niels, me too. wordt dus vervolgd, als het zo blijft gaan zo het deed is het mindere gewicht mooi mee genomen, niet dat ik daar veel van zal merken, maar beter wat minder dan wat extra qua gewicht.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 aug 2014, 21:27

Ik had ook zo'n lichtgewicht accu in de MINI, maar was daar op den duur toch wel klaar mee. Starten/lopen als vanouds, tot ie langer dan 4-5 dagen stil had gestaan, dan was het nét aan... Twee keer aan moeten duwen. :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 aug 2014, 22:11

MartijnGizmo schreef:Ik had ook zo'n lichtgewicht accu in de MINI, maar was daar op den duur toch wel klaar mee. Starten/lopen als vanouds, tot ie langer dan 4-5 dagen stil had gestaan, dan was het nét aan... Twee keer aan moeten duwen. :tooth:
las ik ook al ergens wat over :tooth: dat was wellicht zo'n lithium? lightweight ding? zal er ook aan liggen welke stroomsluipers je hebt ala alarm en radio/klokje e.d..sommige kleintjes konden daar niet tegen, staat dan ook vaak bij, staat de auto langer dan een paar dagen stil, haal dan de accu pool er af...
Dat maakte mijn besluit iets makkelijker om eerst een gewone doch lichte maar kleine krachtpatser te halen, try out, heb nog wat extra klene dingen besteld bij de dealer om dat ding nog beter thuis te laten voelen in die bak.

Viel me vandaag op toen ik er eens uit ging ff naar mijn Zus en zwager in Nijverdal, dat het beestje het goed deed, toen ik thuis kwam dacht ik na 2 uur van, toch benieuwd hoeveel stroom er nu in zit.
Gister mat ik 12.45 oid en vandaag na dat ritje heen en weer Nijverdal incl wat stroom verbruikers had ik 12.65v :thumbup:

Nu zag ik bv bij de opladers dat bv een lege accu can 45ah vol kan in zeg 8 uur met de druppel lader, maar een bv 85ah deed daar bijna dubbel zolang over om vol te geraken met hetzelfde ding (fabrieks tijden)

Dus ik dacht, hm...rijd vaak niet zo ver en in de buurt en weinig, wellicht goed die kleine accu, laad dus snel bij met die dikke dynamo :mrgreen:

sofar so good :thumbup: benieuwd over een paar maanden, maar de 85ah die ik had heeft bij mijn gebruik of eigenlijk niet gebruik wel moeite als ik hem niet af en toe aan de druppellader doe, dus heb aardig vertrouwen in die kleine krachtpatser van Varta....test test test :duck:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 26 aug 2014, 22:20

Laatste week van de vakantie had ik de egr dicht gemaakt van de MPS.
Nu 400km verder nog steeds geen storing gehad. Weird!

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 26 aug 2014, 22:51

ligt er maar net aan hoe de software geprogrammeerd is, sommige Egr kleppen hebben een terug koppeling op de klep zelf, als deze ziet dat de klep beweegt geeft deze geen storing als het systeem dicht gemaakt is.

andere kijken naar de luchtdoorstroming via lmm als de klep opengaat dan krijg je normaal gesproken wel een foutcode.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 26 aug 2014, 23:05

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe dit softwarematig in elkaar steekt. Bij de 1 komt er direct een EML en bij de ander niet. Zal is uitzoeken hoe het systeem werkt bij een mazda. Hij loopt er in ieder geval wel beter door.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 aug 2014, 23:19

vond net een berekening wat ik al zo'n beetje dacht qua accu en oplaad tijd, dat werkt ook zo ongeveer (denk ik) met de dynamo van je kar en je accu.

dus zit de kleine accu in ongeveer de helft van de rijdtijd vol IVHT de bv dubbel zo grote accu.
Via onderstaand voorbeeld kan je het ongeveer berekenen, ik weet niet hoeveel A mijn dynamo geeft, maar ga ff een berekening maken van mijn MXS 5.0 accu lader van 5A:

de bv 45ah accu wordt dan 45/5 + 4 = 13 uur van bv leeg naar vol.

de bv 85ah accu wordt dan 85/5 + 4 = 21 uur van bv leeg naar vol.

dus voor een niet lange afstand rijder die verder weinig auto elektra gebruikt zoals bv bij oudere auto's e.d. kan zo'n kleine sterke accu zelfs beter uit komen + het voordeel van gewichts- en ruimte besparing hebben als alles klopt.

edit: zie net dat de M62B44 dynamo's 120-A leveren? (M coupe 115 A) dat is meer dan ik zo dacht hoe dan ook, de minder ah accu is dus sneller opgeladen, natuurlijk moet ie wel genoeg start kracht hebben
Hoe lang duurt het voordat mijn accu weer vol is?
Dit hangt af van een aantal factoren: de capaciteit van de accu, de grootte van de laadstroom, ontlading en kwaliteit van de accu, en of er nog actieve verbruikers zijn aangesloten op de accu. Bij een ontladen accu is de laadtijd als volgt te bepalen:

laadtijd = accucapaciteit gedeeld door de laadstroom + 4 uur

Bijvoorbeeld, een 200Ah accu wordt geladen met 24 Ampère laadstroom. De laadtijd bij een ontladen accu is dan ongeveer 200/24+4 = 12 uur.

Zijn er nog verbruikers aangesloten op de accu dan moet de door deze onttrokken stroom van de laadstroom worden afgetrokken. Als de verbruikers altijd aangesloten zijn dan wordt aangeraden een lader met een grotere laadstroom te nemen.

MParallel

Bericht door MParallel » 28 aug 2014, 17:14

In navolging van Joy...

Van de 328i slang van inlaatrubber naar stationairmotor was al tijdje lek en had ik even uit nood met tape vastgezet.

Omdat het nu wel erg werd en ik de slang toch had liggen gisteren maar vervangen.

Nou mag duidelijk zijn waarom die niet meer fijn stationair liep en ook veel te laag terugviel

Afbeelding

Afbeelding

Inlaat rubber nog even gecheckt op scheuren, maar is nog prima. Ik smeer het altijd in met speciaal rubber spul wat het netje en "vet" (lees buigzaam) houdt.

Afbeelding

Auto rijdt nu weer zoals het hoort.

Montage vergt nog enig oefening, want je moet ongeveer gokken in welke stand je de slang vastdraait. Dat moet je gokken, want als eenmaal gaskleppen weer op hun plek zitten kom je niet meer bij slangenklem van deze slang.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 aug 2014, 19:00

die was wel aan vervanging toe ja :shock:
het mooie is dat je dan ook meteen een oplossing gevonden hebt voor dat andere.

Ik was van de week ook nog ff bezig, wilde mijn passagiers deur iets hoger zetten sowieso aan de achterkant, maar het bv via de catcher wat omhoog schroeven niet echt een oplossing is :)
Maar eigenlijk kon die aan de voorkant ook wel iets omhoog gezien de andere kant, dus toch maar eens kijken naar een andere mogelijkheid.

Zitten er mooi handige verstelbouten (4) voor de deur, maja in je 1tje wat lastig stellen en vast draaien, dus maar een stellinkje gemaakt van 2 krikken met een blokje hout en daar nog een rubber matje op :tooth: geen zin aan beschadigingen.
Afijn, de moertjes los en verrek, daar kon je mooi stellen, dus beetje passen en meten en klaar, mooi op hoogte en dacht zo laat ik het.

Niet dus, later zag ik dat de deur ook zo'n millimeter te ver naar achter was gekomen en dus voor nog breder en ook nog heel ietsje te hoog was algeheel...stoorde ik me toch aan en dus alles maar weer opnieuw the next day :tooth: en nog beter stellen/ondersteunen/kijken/meten en nu ist ie very nice en sluit mooi en gelijk aan de andere kant, gelijk ook het LV kleine voorscherm iets beter/mooier gezet.

3 parker boutjes kon je heel makkelijk bij, maar die 4de zit natuurlijk verstopt achter het binnenscherm spatscherm wat je dan gedeeltelijk los moet halen om er bij te kunnen, dus ook wiel er ff af e.d. maar verder verliep dat heel mooi/makkelijk en net wat strakker.

Vandaag kwamen wat nwe onderdelen binnen bij de dealer, wat klein spul besteld voor accu bak e.d. maar sommige dingen had ik niks aan (zoals de standaard vulling accu bak), dus ligt reserve in de kast :mrgreen:
Moest nog zo'n afvoer buisje maken vanuit de accu naar onder de auto zeg maar, dus slangetje en haakse aansluiting.
WP_20140828_002.jpg
WP_20140828_002.jpg (378.29 KiB) 1871 keer bekeken
Ik had ook een beschermkap/hitteschild besteld voor 1 van de nwe motorsteunen/rubbers, ik had er alleen 1 Rechts zitten zoals het nodig is bij de Z3M modellen e.d. maja die hebben ook alleen de kachelpijpen daar lopen,
maar ik heb ze (uitlaat spruitstuk) aan beide kanten en dacht, ik wil mijn verse speciale Vibra-Technics motorsteunen wel wat meer beschermen, dus maar besteld....rete duur voor een stukje hitteschild magoed.

Deze was van ijzer/blik terwijl die wat ik er al onder heb Rechts, van Aluminium is...
Ik vond het ook wel duur, dus nog eens kijken op real oem maar de prijs klopte wel zo'n beetje, toen keek ik eens voor de gein naar de Z3M RHD modellen, die had een ander nummer maar verder zelfde iets...die was maar iets van 13,-euro en 10 gram dus alu, terwijl die blik/staal ding 80 gram weegt en 36.50,-eu kost , grrr
Ik moet volgende keer nog meer/dieper onderzoek doen magoed.
WP_20140828_009.jpg
WP_20140828_009.jpg (492.25 KiB) 1871 keer bekeken
daar moet ie tussen komen, heb er maar een sleufje in gezaagd zodat ik alleen die bout wat los hoef te draaien
en dan blok heel iets aan 1 kant omhoog, dan schuift ie er zo tussen.

zonder
WP_20140828_004.jpg
WP_20140828_004.jpg (196.23 KiB) 1871 keer bekeken
met
WP_20140828_020.jpg
WP_20140828_020.jpg (219.72 KiB) 1871 keer bekeken
WP_20140828_010.jpg
WP_20140828_010.jpg (359.29 KiB) 1871 keer bekeken
WP_20140828_011.jpg
WP_20140828_011.jpg (318.53 KiB) 1871 keer bekeken

raymondw

Bericht door raymondw » 30 aug 2014, 13:29

Voor de vakantie klaagde mijn vrouw dat de A/C van de passagierszijde alleen maar warme lucht blaast. Bij de E39/E46 is dat typisch een gevalletje van een defecte kachelkraan die niet meer regelt. Aangezien het koelwater daarvoor afgetapt moet worden wilde ik een week of drie marge hebben ... niet om het werk, maar het is niet verstandig om een week voor de jaarlijkse tocht naar de Alpen een verder prima werkend koelsysteem te openen zonder voldoende tijd om aan te tonen dat het daarna goed is.

Dus na terugkeer hebben we dit issue opgepakt. Bij de E39 is de kachelkraan makkelijk bereikbaar, maar ik had nog wat meer taakjes op de lat staan zoals het vervangen van het zwetende reservoir voor de stuurbekrachtigingsolie die vervolgens weer ATF op de heen-en retour slangen van de kachelkringloop lekte. Dus die heb ik meteen meegepakt.

Afbeelding

De thermostaat en de hoofdwaterslangen had ik ook nieuw liggen.

Afbeelding

De oude meuk. Die had nog wel een paar jaar kunnen zitten, maar nu hoef ik er tenminste niet meer over na te denken.

Afbeelding

Het nieuwe stuurbekrachtigings reservoir. De lekkage komt door het niet meer goed aansluiten van de geklemde slangen. Deze trok ik zo van het oude reservoir, hetgeen het zweten verklaart.

Afbeelding

De nieuwe en de oude kachelkraan. Er zijn revisie setjes te koop, maar 'why bother' voor die 130 Euro?

Afbeelding

De nieuwe kachelkraan zit op zijn plaats; bij de E46 / E38 schijnt dat heel wat lastiger te zijn. Rest nu het terugplaatsen van het luchtfilterhuis met MAF.

Afbeelding

Na het afvullen met nieuwe KVS en ATF, beide systemen ontlucht. Bij het koelsysteem is dat vrij eenvoudig door de motor op contact te zetten. Dat zorgt er voor dat de secundaire waterpomp gaat lopen en de KVS rondpompt. Bijvullen totdat er een constant stroompje water uit de overloop komt en daarna handmatig ontluchten door de beide ontluchtingsschroeven los te draaien. Kijken of de motor de temperatuur houdt en klaar is kees.

De temp. regeling werkt nu weer naar behoren. Aanvankelijk wilde ik de O-ringen van de VANOS tegelijkertijd oppakken; de symptomen beginnen lichtjes waarneembaar te worden, maar aangezien ik niet twee systemen tegelijkertijd wilde oppakken heb ik dat voor mij uitgeschoven. Nu eerst wat (cosmetisch) werk aan de E28S. Die moet volgende week mee naar de Eiffel en eind September voor een reportage van AV.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 aug 2014, 14:18

toch nog redelijk wat uit en in bouw werk, weer mooi voor elkaar dus, best apart systeem zo met die slangen en dat klik :ongeveer als: systeem.

MParallel

Bericht door MParallel » 30 aug 2014, 19:51

Mooi werk.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 30 aug 2014, 20:32

Mijn broertjes woon/werk golfje had last van een beetje olieverbruik en een blauwe walm met starten.

dus maar even groot onderhoud gedaan;
Koppakking vv
klepsteelrubbers vv
zuigerveren vv
drijstanglagers vv
carterventilatie vv

meteen de rest van de pakkingen en keeringen van alles wat los is geweest mee vervangen.
motor en koelsysteem meteen gereinigd.

Alleen de remklauwen achter nog even reviseren, maar daar had ik geen zin meer in vandaag.

blijft leuk zo`n oude 8 klepper van VW voor nog geen €250,- alles klaar :hosanna:

GTRene

Bericht door GTRene » 30 aug 2014, 21:55

wow, das wel goedkoop :shock:
en alles in een dag? behoorlijke klus denk, misschien vrij makkelijk sleutelen zoiets? of ken ej zo'n ding als je broekzak :D

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 30 aug 2014, 21:59

Idd geen geld, voor weer een fris motortje. tegen garage tarief was hij total loss verklaard.

in 1 dag gedaan idd, sleutel makkelijk en goed gereedschap en een brug word het ook al een stuk makkelijker.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 30 aug 2014, 22:04

Joene zag ik had nog een KR blok te koop voor 75eu

MParallel

Bericht door MParallel » 10 sep 2014, 20:34

Vandaag bij de Nordschleife bij de E46 M3 van me Franse vrienden de M Track mode gecodeerd.

Standaard bij de CSL en de M3 met Competition package. Vanaf modeljaar 2003 met een MK60 DSC module kun je dit coderen. Geeft een grotere marge van de DSC zonder hem helemaal te deactiveren, wat nog steeds kan.
Daarna cluster (Kombi) gecodeerd zodat het M Track lampje ook aangaat. Afhankelijk van bouwtijd zit die er wel/niet in wat ik begreep. Deze was van 9/2003 en lampje was aanwezig.

1x drukken is M track, weer drukken voor uit en drukken en vasthouden om helemaal uit te zetten.

Omdat de CSL/CP uitvoering andere remmen en stuurrek hebben, zijn de M Track settings hiervoor op standaard waardes gezet.

Daarnaast nog alarm beep bij open/sluiten, one-touch ramen dicht, ramen te bedienen bij deur open en spiegels in/uitklappen bij open dicht.

Daaarna M track mode op de Nordschleife getest. Hij was compleet in ze nopjes.

smadb

Bericht door smadb » 11 sep 2014, 15:43

Mede sleuteraars,

Graag jullie mening over het volgende:

Mijn e46 compact (318TI) heeft zo nu en dan, bij verschillende hoge snelheden(+100 km/h) trillingen in het stuur.
Het komt dus niet altijd voor, maar boven de 130 km/h is er altijd aanwezig.

Ik heb het volgende al gedaan:

- Het complete onderstel aan de voorkant is vervangen;
- Vier nieuwe banden, gebalanceerd en uitgelijnd;

Nou weet ik dat mijn motorsteunen helemaal op zijn, echt helemaal op. Kunnen deze de oorzaak zijn van het trillen in mijn stuur?

Alvast bedankt..

Plaats reactie