Rijken asociaal op de weg

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joop

Bericht door Joop » 19 mei 2007, 00:16

Rebel schreef:
Elmar schreef:Mij zint het niet, omdat het op klasse justitie lijkt, iets wat al te veel in dit land gebeurt.
Dan liever een puntenrijbewijs.

Maar dan zul je een dus een systeem moeten ontwikkelen waarin geen geldbedragen meer als boetes gelden maar de punten op je rijbewijs.
Want anders blijf je de minderbedeelde steviger aanpakken in verhouding.

Puntenrijbewijs heeft ook mijn voorkeur, maar ook dat zeg ik al een tijdje.
Bijkomend voordeel van een puntenwijbewijs is dat dan een kleine groep aso's van de wegen verdwijnt voor een aantal jaren waardoor er weer meer ruimte beschikbaar is.
Euhh... wat dacht je van bovenstaand systeem; zgn. Duits model :wink:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 19 mei 2007, 00:17

En het boete naar inkomen werkt prima in Finland, dus waarom zou het hier ook niet goed werken? En wat berteft het rijden met drank op, direct het rijbewijs invorderen.

Rebel

Bericht door Rebel » 19 mei 2007, 00:17

Ik was mijn post net aan het corrigeren Joop, lees ff terug :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 mei 2007, 00:47

De hoogte van de boete afhankelijk maken van je inkomen is rechtsongelijkheid.

Zelfs de overheid vind snelheidsovertredingen binnen de wet Mulder blijkbaar niet ernstig. Je mag er wel 10.000 maken, zolang je maar betaalt is er niets aan de hand. Je wordt er verder nooit op afgerekend. Als je daarbuiten valt, dan bestaat wel de kans dat je je rijbewijs kwijtraakt. Da's voor een arm iemand echter even vervelend als voor een rijk iemand. Als de overheid het wel ernstig en gevaarlijk vond, wet Mulder boetes, dan hadden ze wel een puntenrijbewijs ingevoerd.

Vind het nogal een communistisch idee eigenlijk, boetes inkomensafhankelijk maken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2007, 06:45

Rico v Velzen schreef:[img:150:110]http://www.hetnet.nl/upload_mm/6/9/e/19 ... der150.jpg[/img] :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
Ik moest ook meteenh aan jou topic denken :lol:

markk

Bericht door markk » 19 mei 2007, 09:05

Iemand wel eens nagedacht aan de langere termijn gevolgen van een puntenrijbewijs ?

Nu al heb je discussies in de trand van "als mijn rijbewijs wordt ingevorderd dan rijd ik gewoon door hoor. Onverzekerd of niets. Heb de afgelopen 15 jaar toch geen aanrijdingen gehad en ik heb mn auto nodig voor mn werk"

Kortom wat gaat er op langere termijn gebeuren met een puntenrijbewijs. Meer auto's op de weg met een bestuurder zonder rijbewijs en onverzekerd.

En wat doen die als ze worden aangehouden bij een standaard controle ? Juist, wegkomen / scheuren. En wat doen die bij een aanrijding. Juist wegwezen. Met alle gevolgen van dien.

Denk niet dat een puntenrijbewijs DE oplossing is. Misschien in een geheel pakket van gebalanceerde maatregelen waarin boete's in de vorm van geld, punten, straftijd, strafwerkzaamheden, etc. worden afgezet tegen zaken als reguliere opleiding, controle van vaardigheden, verplichte bijscholing op rijvaardigheid en verkeersdeelneming, etc.

Dit ook tesamen met mogelijkheden voor de enthousiastelingen die wel hard willen rijden / knallen op dat op een veilige manier te doen. Neem nou zoiets als de Nurburgring. Fantastisch toch. Waarom zou je nog hard door de Eifel heen knallen als je dat beter op de ring kan doen. Waarom zou je nog een keer echt willen uitproberen of je auto 250 loopt op de A4 als je dat verzekerd en veilig en gezamelijk kan doen met gelijkgestemde op Assen/Zandvoort/Lelystad whatever. Dit uiteraard tegen "normale / acceptabele" prijzen.

(Ja ik leef in een ideale wereld ;-)

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 19 mei 2007, 10:27

markk schreef:Iemand wel eens nagedacht aan de langere termijn gevolgen van een puntenrijbewijs ?

Nu al heb je discussies in de trand van "als mijn rijbewijs wordt ingevorderd dan rijd ik gewoon door hoor. Onverzekerd of niets. Heb de afgelopen 15 jaar toch geen aanrijdingen gehad en ik heb mn auto nodig voor mn werk"

Kortom wat gaat er op langere termijn gebeuren met een puntenrijbewijs. Meer auto's op de weg met een bestuurder zonder rijbewijs en onverzekerd.

En wat doen die als ze worden aangehouden bij een standaard controle ? Juist, wegkomen / scheuren. En wat doen die bij een aanrijding. Juist wegwezen. Met alle gevolgen van dien.

Mark.
Mark je hebt gewoon gelijk want het gebeurt nu al in grote getallen met drankrijders die geen rijbewijs meer hebben maar toch steeds met een dronken kop achter het stuur stappen van een onverzekerde auto.

Als eenmaal alles is afgepakt en de normen en waarde graadmeter beneden nul is gedaald dan zijn ze gewoon van god los.

Ik blijf erbij dat de overheid gewoon een dubbele hypocriete moraal heeft.

Alle auto's met een GPS snelheidsbegrenzer en de overheid heeft op al zijn vlakken zijn zin.

Ik ben er uiteraard geen voorstander van, maar alleen dan laat de overheid zien dat het menens is.

Maarja dan komen er geen verkapte belastingcenten binnen.

Hoe je het ook welt of keert de overheid heeft alleen maar belang bij zoveel mogelijk snelheidsovertredingen die ze kunnen bekeuren.

Andre

Bericht door Andre » 19 mei 2007, 10:58

Yep zo is het. Ze willen alleen bekeuringen kunnen schrijven.

Als ze morgen willen dat iedereen zich aan de snelheid houd lever dan auto s met snelheids begrenzers gps systemen etc.

Dan ligt

a de autobranche op zijn gat.
b bpm en btw inkomsten gaan drastisch zakken.
c Bekeuring inkomsten bijna nihil.
d veel minder accyns inkomsten

De nederlandse overheid werkt zo.

Ze verbieden zaken maar het is wel te koop en wachten tot je de fout in gaat.

Bijv. een open uitlaat kan je overal kopen maar je mag er niet mee rijden. Sommige auto s kunnen 300 plus. Je kan ze wel kopen maar je mag maar 120.

Als uitlokking nou dus wel mag. Dan zou ik graag bij de politie willen en kreeg ik het heel erg druk. Want ik ging een mooie dure auto met dikke wielen in de achterstandswijken van de grote steden parkeren met de portieren los en wachte gewoon tot iemand de fout in ging.

Ik ging s nachts in donkere straten een lekker blond wijf op de fiets zetten. En wederom weer wachten.

Als je dit even volhoudt dan kan je het aantal gevangenissen grof gaan uitbreiden.

Maar de staat wil dit niet, dit kost geld ben brengt niks op. De zogenaamde veiligheid van de burgers is alleen interessant als men bekeuringen kan schrijven.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 mei 2007, 11:03

Rebel

Bericht door Rebel » 19 mei 2007, 11:14

markk schreef:
Neem nou zoiets als de Nurburgring. Fantastisch toch. Waarom zou je nog hard door de Eifel heen knallen als je dat beter op de ring kan doen. Waarom zou je nog een keer echt willen uitproberen of je auto 250 loopt op de A4 als je dat verzekerd en veilig en gezamelijk kan doen met gelijkgestemde op Assen/Zandvoort/Lelystad whatever. Dit uiteraard tegen "normale / acceptabele" prijzen.

Mark.

Dat laatste verkondig ik al geruime tijd, om als tegenhanger van hogere boetes en puntenrijbewijs in te voeren.

RVV

Bericht door RVV » 19 mei 2007, 11:41

Rob leuk en aardig dat je daar een voorstander van bent, wie niet hier ? Maar de praktijk is dat er in Nederland geen extra ruimte is voor plezier op een circuit.

Het is een utopie om te denken dat er meer circuits komen/uitlaatkleppen voor autoliefhebbers.

Neem nou de gemeente smaillingeland/Drachten, daar ligt een airstrip waar al 20 jaar sprintraces en dragraces worden gehouden, al die mensen die daar bezig zijn zijn niet op de openbare weg bezig, prachtig toch,, maar met allerlei dubbele agenda's gooit het gemeente bestuur toch de airstrip voor dragliefhebbers dicht.

Peter is al het een en ander bezig geweest met een circuitje huren, alleen maar tegenwerking vanuit de overheid.

En als de overheid niet tegenwerkt dan is het wel een of andere aktiegroep die opkomt voor de bruinrugspitsneus muis die in de buurt is gesignaleerd door een geiten wollensokken goeroe.

En dan de ring tja fantastisch natuurlijk mooiste plekje van de wereld voor autoliefhebbers, maar jij woont maar een uurtje rijden ! Mij kost het als ik het goed wil doen 2 dagen, die ikzelf liever doorbreng met mijn familie.

Wel alles in perspectief blijven zien hé :wink:

Plaats reactie