Iemand wel eens nagedacht aan de langere termijn gevolgen van een puntenrijbewijs ?
Nu al heb je discussies in de trand van "als mijn rijbewijs wordt ingevorderd dan rijd ik gewoon door hoor. Onverzekerd of niets. Heb de afgelopen 15 jaar toch geen aanrijdingen gehad en ik heb mn auto nodig voor mn werk"
Kortom wat gaat er op langere termijn gebeuren met een puntenrijbewijs. Meer auto's op de weg met een bestuurder zonder rijbewijs en onverzekerd.
En wat doen die als ze worden aangehouden bij een standaard controle ? Juist, wegkomen / scheuren. En wat doen die bij een aanrijding. Juist wegwezen. Met alle gevolgen van dien.
Denk niet dat een puntenrijbewijs DE oplossing is. Misschien in een geheel pakket van gebalanceerde maatregelen waarin boete's in de vorm van geld, punten, straftijd, strafwerkzaamheden, etc. worden afgezet tegen zaken als reguliere opleiding, controle van vaardigheden, verplichte bijscholing op rijvaardigheid en verkeersdeelneming, etc.
Dit ook tesamen met mogelijkheden voor de enthousiastelingen die wel hard willen rijden / knallen op dat op een veilige manier te doen. Neem nou zoiets als de Nurburgring. Fantastisch toch. Waarom zou je nog hard door de Eifel heen knallen als je dat beter op de ring kan doen. Waarom zou je nog een keer echt willen uitproberen of je auto 250 loopt op de A4 als je dat verzekerd en veilig en gezamelijk kan doen met gelijkgestemde op Assen/Zandvoort/Lelystad whatever. Dit uiteraard tegen "normale / acceptabele" prijzen.
(Ja ik leef in een ideale wereld
Mark.