http://www.hetnet.nl/web/show/id=184504 ... e-weg.html
Rijken asociaal op de weg
-
Aernoudt
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
-
Onlinemarkk
- Berichten: 3897
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Mooie auto, foute kleur 
Geld werk op mensen hun karaktereigenschappen als een katalysator. Zowel de goede als de slechte eigenschappen worden versterkt door financiele onafhankelijkheid.
De "minder bedeelde" is echt niet minder "asociaal", hij/zij is alleen gevoeliger voor de financiele gevolgen van zijn gedrag en past dientengevolge zijn gedrag eerder aan.
Let er maar eens op. Je merkt dit vooral bij mensen die "ineens" geld krijgen. Erfenisje, loterij, aandelenopties die uitkeren, etc.
Mark.
Geld werk op mensen hun karaktereigenschappen als een katalysator. Zowel de goede als de slechte eigenschappen worden versterkt door financiele onafhankelijkheid.
De "minder bedeelde" is echt niet minder "asociaal", hij/zij is alleen gevoeliger voor de financiele gevolgen van zijn gedrag en past dientengevolge zijn gedrag eerder aan.
Let er maar eens op. Je merkt dit vooral bij mensen die "ineens" geld krijgen. Erfenisje, loterij, aandelenopties die uitkeren, etc.
Mark.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Niels
- Berichten: 22555
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Tja kan het er niet geheel mee eens zijn. Die managers in lease auto's die kunnen het hardst dat weet ik maar van die aso's die niets meer te verliezen hebben zijn pas gevaarlijk.
Laatst nog zo'n gast in een Volvo 440, petje op dikke joint tussen z'n vingers en zigzaggend met 150 van links naar rechts over de snelweg
Laatst nog zo'n gast in een Volvo 440, petje op dikke joint tussen z'n vingers en zigzaggend met 150 van links naar rechts over de snelweg
-
Wouter81
- Berichten: 9542
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Ook een groot deel afgunst natuurlijk...
Ik bedoel: ik zou ook gefrustreerd raken als ik in m'n 11 jaar oude Toyota Corolla met 4 krijsende koters achterin en een chagrijnige vrouw+met+hoofdpijn naast me die me ook nog eens de verkeerde afslag heeft laten nemen wordt ingehaald door een nieuwe 911 GT3 met op de passagiersplaats een lekker blond wijf met cup-D en een bestuurder met een brede grijns op z'n gezicht.
Ik bedoel: ik zou ook gefrustreerd raken als ik in m'n 11 jaar oude Toyota Corolla met 4 krijsende koters achterin en een chagrijnige vrouw+met+hoofdpijn naast me die me ook nog eens de verkeerde afslag heeft laten nemen wordt ingehaald door een nieuwe 911 GT3 met op de passagiersplaats een lekker blond wijf met cup-D en een bestuurder met een brede grijns op z'n gezicht.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
liever niet.. krijg je een boete van 300 euro omdat je 10km/h te hard rijdt zeker..
Handig zijn ze wel, voor de laage inkomens pakken ze het huidige tarief, en voor de mensen met een hoger inkomen vermenigvuldigen ze het nog een paar maal. Kortom nog meer kassssaaaaa
Net als met het verlagen van de lage boetes, en de zwaardere overtredingen verdubbelen.
Dus een boete van 40 euro wordt 20 euro en een boete van 500 euro wordt 1000 euro
, weer bingooooo
Handig zijn ze wel, voor de laage inkomens pakken ze het huidige tarief, en voor de mensen met een hoger inkomen vermenigvuldigen ze het nog een paar maal. Kortom nog meer kassssaaaaa
Net als met het verlagen van de lage boetes, en de zwaardere overtredingen verdubbelen.
Dus een boete van 40 euro wordt 20 euro en een boete van 500 euro wordt 1000 euro
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Rebel schreef:De hoogte van de boete moet aangepast worden aan het inkomen van de bestuurder/kentekenhouder
Die stelling opper je al een paar keer.
Maar hoe wordt dat inkomen bepaald bij een zelfstandige? Houdt men dan het inkomen aan van afgelopen jaar, dan wel laatste 3 jaar? En wat als zijn financiele situatie in het jaar van de bekeuring dan slecht is?
-
Rebel
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Elmar, hoe wil je anders voorkomen dat straks de mensen met hogere inkomens gewoon de regels aan hun laars blijven lappen, terwijl de lagere inkomens uiteindelijk straks allemaal gedisciplineerd rondrijden. Waardoor nog meer frustratie ontstaat.
Ik denk dat er best een formule te vinden is die toe te passen valt.
Ik denk dat er best een formule te vinden is die toe te passen valt.
- Joop
- Berichten: 9089
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Dat puntenrijbewijs zie ik zelf ook het beste zitten. Want hoe rijk je ook bent, het hardst wordt eenieder toch getroffen door invorderen van dat roze papiertje of .... stukje plastic.
Maar dan wel dat het puntenrijbewijs onmiddelijk voor alle bestuurders worden ingevoerd. En dan niet zo'n slap idee wat ze nu hebben voor beginnende bestuurders, met een three strikes out systeem.
Gewoon een fatsoenlijk systeem, geinspireerd op wat ze in Duitsland kennen. Voor lichte overtredingen geen punten, voor de wat zwaardere 1 tot 4 punten. In Duitsland verzamelen de automobilisten punten bij snelheidsovertredingen vanaf 26 km/u (1 punt). Het loopt dan rap op naar 4 punten, en blijft op dat niveau.
En iedereen die wel eens in Duitsland is geweest zal ook gemerkt hebben dat men daar nog wel stopt voor zebrapaden. De reden is simpel. Het niet stoppen terwijl een voetganger kennelijk wil oversteken levert voor onze oosterburen al snel vier punten op. En een boete, uiteraard.
Voor de echt grove dingen, zoals doorrijden na een ongeval of rijden met drank op, mag je zeven punten bijschrijven. Als je acht punten hebt verzameld dan mag je op cursus, en weet je er dertien te verzamelen dan is die cursus ineens verplicht. Slaag je dan krijg je puntenaftrek. Achttien punten is bingo, dan mag je het rijbewijs inleveren.
Overigens verjaren punten ook, de tijdsduur is afhankelijk van de reden en van of je nadien vaker dezelfde fout hebt begaan. Voor de gewone dingen die verjaartermijn twee jaar, voor zwaardere dingen vijf of zelfs tien jaar. Dat vind ik ook niet meer dan redelijk, je moet de kans hebben om te laten zien dat je je leven gebeterd hebt. Alcomobilisten mogen iets langer van hun punten genieten.
En als we dan toch het puntensysteem invoeren dan is het misschien wel handig om meteen ook het drankrijden nog eens onder de loep te nemen. In Duitsland (jawel, alweer) is net als in Nederland 0,5 promille toegestaan. Met een extra beperking, dat wel. Als een agent aan de hand van je rijstijl vermoedt dat je gedronken hebt en hij laat je daarom blazen dan mag je vier punten bij je rijbewijs bijschrijven als je meer dan 0,3 promille blaast. Ben je betrokken bij een ongeval en zit je boven 0,3 promille dan mag je de volle zeven punten bijschrijven. Die zeven punten krijg je ook als je bij een blaastest (ongeacht reden) boven de 0,5 promille blaast.
Na een blaastest zal vast nog een bloedproef moeten volgen. En die 0,3 promille mag van mij ook best naar 0,2 promille. Gewoon, simpel, niet drinken als je nog moet rijden. Er zijn vast nog wel meer dingen die anders kunnen. Zo vind ik het ook goed als je bij wegwerkzaamheden wat eerder punten krijgt, vanaf 16 km/u te snel bijvoorbeeld.
Maar dan wel dat het puntenrijbewijs onmiddelijk voor alle bestuurders worden ingevoerd. En dan niet zo'n slap idee wat ze nu hebben voor beginnende bestuurders, met een three strikes out systeem.
Gewoon een fatsoenlijk systeem, geinspireerd op wat ze in Duitsland kennen. Voor lichte overtredingen geen punten, voor de wat zwaardere 1 tot 4 punten. In Duitsland verzamelen de automobilisten punten bij snelheidsovertredingen vanaf 26 km/u (1 punt). Het loopt dan rap op naar 4 punten, en blijft op dat niveau.
En iedereen die wel eens in Duitsland is geweest zal ook gemerkt hebben dat men daar nog wel stopt voor zebrapaden. De reden is simpel. Het niet stoppen terwijl een voetganger kennelijk wil oversteken levert voor onze oosterburen al snel vier punten op. En een boete, uiteraard.
Voor de echt grove dingen, zoals doorrijden na een ongeval of rijden met drank op, mag je zeven punten bijschrijven. Als je acht punten hebt verzameld dan mag je op cursus, en weet je er dertien te verzamelen dan is die cursus ineens verplicht. Slaag je dan krijg je puntenaftrek. Achttien punten is bingo, dan mag je het rijbewijs inleveren.
Overigens verjaren punten ook, de tijdsduur is afhankelijk van de reden en van of je nadien vaker dezelfde fout hebt begaan. Voor de gewone dingen die verjaartermijn twee jaar, voor zwaardere dingen vijf of zelfs tien jaar. Dat vind ik ook niet meer dan redelijk, je moet de kans hebben om te laten zien dat je je leven gebeterd hebt. Alcomobilisten mogen iets langer van hun punten genieten.
En als we dan toch het puntensysteem invoeren dan is het misschien wel handig om meteen ook het drankrijden nog eens onder de loep te nemen. In Duitsland (jawel, alweer) is net als in Nederland 0,5 promille toegestaan. Met een extra beperking, dat wel. Als een agent aan de hand van je rijstijl vermoedt dat je gedronken hebt en hij laat je daarom blazen dan mag je vier punten bij je rijbewijs bijschrijven als je meer dan 0,3 promille blaast. Ben je betrokken bij een ongeval en zit je boven 0,3 promille dan mag je de volle zeven punten bijschrijven. Die zeven punten krijg je ook als je bij een blaastest (ongeacht reden) boven de 0,5 promille blaast.
Na een blaastest zal vast nog een bloedproef moeten volgen. En die 0,3 promille mag van mij ook best naar 0,2 promille. Gewoon, simpel, niet drinken als je nog moet rijden. Er zijn vast nog wel meer dingen die anders kunnen. Zo vind ik het ook goed als je bij wegwerkzaamheden wat eerder punten krijgt, vanaf 16 km/u te snel bijvoorbeeld.
-
Rebel
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Elmar schreef:Mij zint het niet, omdat het op klasse justitie lijkt, iets wat al te veel in dit land gebeurt.
Dan liever een puntenrijbewijs.
Maar dan zul je een dus een systeem moeten ontwikkelen waarin geen geldbedragen meer als boetes gelden maar de punten op je rijbewijs.
Want anders blijf je de minderbedeelde steviger aanpakken in verhouding.
Puntenrijbewijs heeft ook mijn voorkeur, maar ook dat zeg ik al een tijdje.
Bijkomend voordeel van een puntenwijbewijs is dat dan een kleine groep aso's van de wegen verdwijnt voor een aantal jaren waardoor er weer meer ruimte beschikbaar is.
Verder met Joop eens, duits systeem is prima.
Mensen rijden er prima in mijn ogen. Ik kom er bijna wekelijks.
Uitzonderingen blijven er altijd, maar ze rijden een stuk beter als de gemiddelde nederlander.
Laatst gewijzigd door Rebel op 19 mei 2007, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Mark en 9 gasten
