Bericht
door Joop » 19 mei 2007, 00:06
Dat puntenrijbewijs zie ik zelf ook het beste zitten. Want hoe rijk je ook bent, het hardst wordt eenieder toch getroffen door invorderen van dat roze papiertje of .... stukje plastic.
Maar dan wel dat het puntenrijbewijs onmiddelijk voor alle bestuurders worden ingevoerd. En dan niet zo'n slap idee wat ze nu hebben voor beginnende bestuurders, met een three strikes out systeem.
Gewoon een fatsoenlijk systeem, geinspireerd op wat ze in Duitsland kennen. Voor lichte overtredingen geen punten, voor de wat zwaardere 1 tot 4 punten. In Duitsland verzamelen de automobilisten punten bij snelheidsovertredingen vanaf 26 km/u (1 punt). Het loopt dan rap op naar 4 punten, en blijft op dat niveau.
En iedereen die wel eens in Duitsland is geweest zal ook gemerkt hebben dat men daar nog wel stopt voor zebrapaden. De reden is simpel. Het niet stoppen terwijl een voetganger kennelijk wil oversteken levert voor onze oosterburen al snel vier punten op. En een boete, uiteraard.
Voor de echt grove dingen, zoals doorrijden na een ongeval of rijden met drank op, mag je zeven punten bijschrijven. Als je acht punten hebt verzameld dan mag je op cursus, en weet je er dertien te verzamelen dan is die cursus ineens verplicht. Slaag je dan krijg je puntenaftrek. Achttien punten is bingo, dan mag je het rijbewijs inleveren.
Overigens verjaren punten ook, de tijdsduur is afhankelijk van de reden en van of je nadien vaker dezelfde fout hebt begaan. Voor de gewone dingen die verjaartermijn twee jaar, voor zwaardere dingen vijf of zelfs tien jaar. Dat vind ik ook niet meer dan redelijk, je moet de kans hebben om te laten zien dat je je leven gebeterd hebt. Alcomobilisten mogen iets langer van hun punten genieten.
En als we dan toch het puntensysteem invoeren dan is het misschien wel handig om meteen ook het drankrijden nog eens onder de loep te nemen. In Duitsland (jawel, alweer) is net als in Nederland 0,5 promille toegestaan. Met een extra beperking, dat wel. Als een agent aan de hand van je rijstijl vermoedt dat je gedronken hebt en hij laat je daarom blazen dan mag je vier punten bij je rijbewijs bijschrijven als je meer dan 0,3 promille blaast. Ben je betrokken bij een ongeval en zit je boven 0,3 promille dan mag je de volle zeven punten bijschrijven. Die zeven punten krijg je ook als je bij een blaastest (ongeacht reden) boven de 0,5 promille blaast.
Na een blaastest zal vast nog een bloedproef moeten volgen. En die 0,3 promille mag van mij ook best naar 0,2 promille. Gewoon, simpel, niet drinken als je nog moet rijden. Er zijn vast nog wel meer dingen die anders kunnen. Zo vind ik het ook goed als je bij wegwerkzaamheden wat eerder punten krijgt, vanaf 16 km/u te snel bijvoorbeeld.