325i kop (m20)
- Mart
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
325i kop (m20)
Hoi, om mijn E30 type 2 - racer weer op te bouwen ben ik op zoek naar een kop voor op een 325i onderblok (m20). Alleen het 'stuk ijzer' is voldoende, van de inhoud heb ik alles (nokkenas, tuimelaars, kleppen, etc).
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: 325i kop (m20)
Een ijzeren kop voor een M20 zal wel lastig worden

- Joy
- Berichten: 10894
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 325i kop (m20)
Je zou het bij Bas Roos of Alex Janssen kunnen proberen.
http://www.janssen-motorenrevisie.nl/janssen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.basroos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.janssen-motorenrevisie.nl/janssen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.basroos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- 328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: 325i kop (m20)
Complete M20 geen optie? Heb je gelijk wat spares. Helaas geen M20 kop voor je liggen
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: 325i kop (m20)
Zit er in de kop van een M20 ook verschil? Ik heb een kop van een M20B20 liggen geloof ik...
- 328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: 325i kop (m20)
Helaas wel. De 2 liter M20/M50/M52 hebben helaas een andere boring van 80mm ipv 84mm. De 323i/325i/328i/330 kan met al het gemak de zuigers uitgewisseld worden ( wel goed kijken naar de slag!)Mrton schreef:Zit er in de kop van een M20 ook verschil? Ik heb een kop van een M20B20 liggen geloof ik...
Mahle piston 11 25 1 276 669 79,980MM("0") to Sep '87
Mahle piston 11 25 1 276 671 80,23MM(+0,25) to Sep '87
- 328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: 325i kop (m20)
WTF...... er is bijna niets meer te krijgen voor die rommel...
M50/M52 mod? (als je toch opnieuw gaat opbouwen) Of is dit voorstel voor jou heiligschennis? Je hoeft daarna niet meer om de 20k kleppen te stellen
M50/M52 mod? (als je toch opnieuw gaat opbouwen) Of is dit voorstel voor jou heiligschennis? Je hoeft daarna niet meer om de 20k kleppen te stellen
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 325i kop (m20)
Maar je mist wel het geniaal mooie M20 geluid 
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: 325i kop (m20)
Enige dat ik nog heb overgehouden van jaren aan m20's knutselen is puur decoratief

- Mart
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
Re: 325i kop (m20)
Het doel is hard rijden, dus dan schend ik graag wat heiligen328Ti schreef:WTF...... er is bijna niets meer te krijgen voor die rommel...
M50/M52 mod? (als je toch opnieuw gaat opbouwen) Of is dit voorstel voor jou heiligschennis? Je hoeft daarna niet meer om de 20k kleppen te stellen
Maar je hebt een punt, als ik toch ga opbouwen, waarom niet wat anders... Weet alleen (nog) niet wat er allemaal bij een swap komt kijken. Zoals bijvoorbeeld de aandrijflijn, versnellingsbak etc.
- 328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: 325i kop (m20)
Is aardig te doen en er is veel over geschreven. Arsonitsz kan je er veel over vertellen waar je rekening mee moet houden (o.a ophanging). De meeste doen een M50 swap. Een M52 is qua ophanging hetzelfde. Ik zou er een M52B28 (193pk@280Nm) erin zetten, dat gaat echt af als een raket. Ik heb zelf een 328Ti en dat is met een 3.07 overbrenging met prise-direct bak (1.00) in +/- 6.7 sec op de 100 km/h. Gemeten met 2 man erin + vol interieur. Op deellast rijd je gemakkelijk 1.11 en lange stukken 1.12,5. Met racen zak je niet onder de 1.7.Mart schreef:Het doel is hard rijden, dus dan schend ik graag wat heiligen328Ti schreef:WTF...... er is bijna niets meer te krijgen voor die rommel...
M50/M52 mod? (als je toch opnieuw gaat opbouwen) Of is dit voorstel voor jou heiligschennis? Je hoeft daarna niet meer om de 20k kleppen te stellen
Maar je hebt een punt, als ik toch ga opbouwen, waarom niet wat anders... Weet alleen (nog) niet wat er allemaal bij een swap komt kijken. Zoals bijvoorbeeld de aandrijflijn, versnellingsbak etc.
Veel motorblokken van dit type te vinden en uiterst bedrijfszeker!
Laatst gewijzigd door 328Ti op 21 aug 2014, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- 328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: 325i kop (m20)
Dát is waar.... maar een M52 sound zonder tussendemper is ook heerlijk!Tim N schreef:Maar je mist wel het geniaal mooie M20 geluid
- Mart
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
Re: 325i kop (m20)
Tja, ik haal met een snelle nokkenas, custom uitlaat + spagetti en een KMS motormanagement 226pk@290Nm uit een m20b25 blok... (zie de blauwe meting) Dus om dáár nou voor te doen.Ik zou er een M52B28 (193pk@280Nm)....
Voor mij is de betrouwbaarheid echter wel een ding aan het worden. 'Oude' koppen op een racer zetten gaat toch vanzelf een keer stuk. Dus met wat nieuwer materiaal is die kans in ieder geval wat kleiner.
- Bijlagen
-
- IMAG0364.jpg (82.14 KiB) 2081 keer bekeken
- Mart
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
Re: 325i kop (m20)
Las dit net over de M52:
Bron: http://www.e30zone.net/e30zonewiki/inde ... verheating
Dat is voor een racer natuurlijk minder handig. Maar volgens mij gaan we ondertussen off-topic
Overheating
The aluminium blocks used in the M52 are a lot more sensitive to overheating than the cast-iron M50. For this reason, serious overheating has been known to completely kill an M52 engine beyond economical repair.
Bron: http://www.e30zone.net/e30zonewiki/inde ... verheating
Dat is voor een racer natuurlijk minder handig. Maar volgens mij gaan we ondertussen off-topic
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten
