325i kop (m20)

Ergens naar op zoek? Vraag het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
Auto: BMW E46 M3
Locatie: Den Haag

325i kop (m20)

Bericht door Mart » 11 aug 2014, 10:44

Hoi, om mijn E30 type 2 - racer weer op te bouwen ben ik op zoek naar een kop voor op een 325i onderblok (m20). Alleen het 'stuk ijzer' is voldoende, van de inhoud heb ik alles (nokkenas, tuimelaars, kleppen, etc).

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3672
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 325i kop (m20)

Bericht door RJK » 11 aug 2014, 20:38

Een ijzeren kop voor een M20 zal wel lastig worden :whistle: :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10894
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 325i kop (m20)

Bericht door Joy » 11 aug 2014, 20:54

Je zou het bij Bas Roos of Alex Janssen kunnen proberen.

http://www.janssen-motorenrevisie.nl/janssen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.basroos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3108
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: 325i kop (m20)

Bericht door 328Ti » 12 aug 2014, 16:11

Complete M20 geen optie? Heb je gelijk wat spares. Helaas geen M20 kop voor je liggen

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: 325i kop (m20)

Bericht door Mrton » 14 aug 2014, 20:58

Zit er in de kop van een M20 ook verschil? Ik heb een kop van een M20B20 liggen geloof ik...

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3108
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: 325i kop (m20)

Bericht door 328Ti » 16 aug 2014, 08:34

Mrton schreef:Zit er in de kop van een M20 ook verschil? Ik heb een kop van een M20B20 liggen geloof ik...
Helaas wel. De 2 liter M20/M50/M52 hebben helaas een andere boring van 80mm ipv 84mm. De 323i/325i/328i/330 kan met al het gemak de zuigers uitgewisseld worden ( wel goed kijken naar de slag!)

Mahle piston 11 25 1 276 669 79,980MM("0") to Sep '87
Mahle piston 11 25 1 276 671 80,23MM(+0,25) to Sep '87

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3108
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: 325i kop (m20)

Bericht door 328Ti » 16 aug 2014, 08:41

WTF...... er is bijna niets meer te krijgen voor die rommel...

M50/M52 mod? (als je toch opnieuw gaat opbouwen) Of is dit voorstel voor jou heiligschennis? Je hoeft daarna niet meer om de 20k kleppen te stellen :crazy:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7753
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 325i kop (m20)

Bericht door Tim N » 16 aug 2014, 14:56

Maar je mist wel het geniaal mooie M20 geluid :hot:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3672
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 325i kop (m20)

Bericht door RJK » 16 aug 2014, 22:40

Enige dat ik nog heb overgehouden van jaren aan m20's knutselen is puur decoratief :tooth:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
Auto: BMW E46 M3
Locatie: Den Haag

Re: 325i kop (m20)

Bericht door Mart » 21 aug 2014, 20:57

328Ti schreef:WTF...... er is bijna niets meer te krijgen voor die rommel...

M50/M52 mod? (als je toch opnieuw gaat opbouwen) Of is dit voorstel voor jou heiligschennis? Je hoeft daarna niet meer om de 20k kleppen te stellen :crazy:
Het doel is hard rijden, dus dan schend ik graag wat heiligen ;)

Maar je hebt een punt, als ik toch ga opbouwen, waarom niet wat anders... Weet alleen (nog) niet wat er allemaal bij een swap komt kijken. Zoals bijvoorbeeld de aandrijflijn, versnellingsbak etc.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3108
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: 325i kop (m20)

Bericht door 328Ti » 21 aug 2014, 22:07

Mart schreef:
328Ti schreef:WTF...... er is bijna niets meer te krijgen voor die rommel...

M50/M52 mod? (als je toch opnieuw gaat opbouwen) Of is dit voorstel voor jou heiligschennis? Je hoeft daarna niet meer om de 20k kleppen te stellen :crazy:
Het doel is hard rijden, dus dan schend ik graag wat heiligen ;)

Maar je hebt een punt, als ik toch ga opbouwen, waarom niet wat anders... Weet alleen (nog) niet wat er allemaal bij een swap komt kijken. Zoals bijvoorbeeld de aandrijflijn, versnellingsbak etc.
Is aardig te doen en er is veel over geschreven. Arsonitsz kan je er veel over vertellen waar je rekening mee moet houden (o.a ophanging). De meeste doen een M50 swap. Een M52 is qua ophanging hetzelfde. Ik zou er een M52B28 (193pk@280Nm) erin zetten, dat gaat echt af als een raket. Ik heb zelf een 328Ti en dat is met een 3.07 overbrenging met prise-direct bak (1.00) in +/- 6.7 sec op de 100 km/h. Gemeten met 2 man erin + vol interieur. Op deellast rijd je gemakkelijk 1.11 en lange stukken 1.12,5. Met racen zak je niet onder de 1.7.

Veel motorblokken van dit type te vinden en uiterst bedrijfszeker!
Laatst gewijzigd door 328Ti op 21 aug 2014, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3108
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: 325i kop (m20)

Bericht door 328Ti » 21 aug 2014, 22:08

Tim N schreef:Maar je mist wel het geniaal mooie M20 geluid :hot:
Dát is waar.... maar een M52 sound zonder tussendemper is ook heerlijk!

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
Auto: BMW E46 M3
Locatie: Den Haag

Re: 325i kop (m20)

Bericht door Mart » 21 aug 2014, 22:18

Ik zou er een M52B28 (193pk@280Nm)....
Tja, ik haal met een snelle nokkenas, custom uitlaat + spagetti en een KMS motormanagement 226pk@290Nm uit een m20b25 blok... (zie de blauwe meting) Dus om dáár nou voor te doen.

Voor mij is de betrouwbaarheid echter wel een ding aan het worden. 'Oude' koppen op een racer zetten gaat toch vanzelf een keer stuk. Dus met wat nieuwer materiaal is die kans in ieder geval wat kleiner.
Bijlagen
IMAG0364.jpg
IMAG0364.jpg (82.14 KiB) 2081 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
Auto: BMW E46 M3
Locatie: Den Haag

Re: 325i kop (m20)

Bericht door Mart » 22 aug 2014, 09:43

Las dit net over de M52:
Overheating
The aluminium blocks used in the M52 are a lot more sensitive to overheating than the cast-iron M50. For this reason, serious overheating has been known to completely kill an M52 engine beyond economical repair.

Bron: http://www.e30zone.net/e30zonewiki/inde ... verheating

Dat is voor een racer natuurlijk minder handig. Maar volgens mij gaan we ondertussen off-topic ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten