Getouwtrek met verzekeraar - wel/niet aansprakelijk?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Stefanstolk

Getouwtrek met verzekeraar - wel/niet aansprakelijk?

Bericht door Stefanstolk » 16 aug 2014, 17:31

Sinds een aantal maanden is er een getouwtrek met de verzekeraar van een oude dame die in februari dit jaar tegen het portier van de auto van mijn moeder is aangereden en de verzekeraar van mijn moeder. Op een maandagmorgen stond mijn moeder de boodschappen in te laden op de parkeerplaats bij de lokale supermarkt. Er kwam op dat moment een dame aangereden die naast de Fiat Panda van mijn moeder wilde parkeren. Mijn moeder had de vrouw zien naderen en stapte op dat moment in. Haar voorportier stond toen al open.

Op het moment dat mijn moeder de deur wil dichtgooien, blijkt dat de vrouw de bocht om mijn moeders auto te krap genomen heeft. Hierdoor raakt zij met de rechterkant van haar voorbumper het voorportier van de Panda. Gevolg: een krom scharnier en blikschade aan de onderkant van de deur. Diezelfde dag is een schadeformulier ingevuld en door beide partijen ondertekend. Deur stond open, mevrouw is ertegenaan gereden, met een handtekening van beide partijen.

Diezelfde week is de schade door een onafhankelijk schadebedrijf in het dorp getaxeerd op €1.000,-. Mijn moeder wilde toch eerst de uitbetaling van de verzekeraar afwachten voordat ze de schade liet repareren. Gevolg: augustus 2014 en de Panda staat nog steeds met blikschade voor de deur. Het scharnier hebben we wat verbogen zodat de deur weer naar behoren sluit.

Al snel bleek dat de verzekeraar van de tegenpartij moeilijk ging doen, aangezien zij twijfelden aan de positie waarin het voorportier van mijn moeder geopend stond en of zij deze niet verder heeft opengegooid toen de vrouw haar Panda naderde. Dit was dus niet het geval.

Om wat daarna volgde samen te vatten: mijn moeder haar rechtsbijstandverzekeraar en die van de tegenpartij zijn verwikkeld in een maandenlang getouwtrek over wie wel of niet schuldig is. Er is aan het begin een schikkingsvoorstel gedaan van €500,-. Aangezien de schade €1.000,- euro bedroeg en het feit dat mijn moeder het getouwtrek over de schuldvraag niet heeft voorzien, heeft ze dat bedrag destijds niet geaccepteerd. Vorige week is het dossier gesloten wegens gebrek aan bewijs. Gevolg: €1.000,- euro schade en €0,- uitgekeerd en de verzekeraar van de tegenpartij beroept zich op het motto 'Wie eist, bewijst'. Mijn moeder kan echter geen concreet bewijs overleggen over de positie van haar deur. De tegenpartij "vraagt zich in alle ernst af of de tijdsduur dat het portier openstond dusdanig was dat zij daarop diende te anticiperen" (wat dat ook mag betekenen)

Teleurgesteld door de uitkomst van de maandenlange briefwisselingen en telefoontjes, heb ik vorige week een poging gedaan om in contact te komen met de tegenpartij middels een aangetekende brief. Hierin heb ik vriendelijk verzocht om nog eens om de tafel te gaan om de situatie te bespreken. Wat vandaag volgde is een brief van de verzekeraar van de tegenpartij, met daarin de mededeling dat het volstrekt ongepast is om zijn relatie rechtstreeks aan te schrijven. Hij besluit zijn brief dat iedere vorm van aanvullend bewijs welkom is, maar dit heb ik helaas niet.

Mijn vraag: kan ik nog iets anders doen dan mij erbij neer te leggen? Als we hadden geweten dat de mogelijkheden €500,- of niets waren, dan hadden we graag die €500,- aangepakt. Nu staat hier een "schadeauto" voor de deur die aanzienlijk minder waard is geworden door andermans toedoen. Iemand die hierop een antwoord heeft?

Alvast bedankt voor de reacties en mijn excuses voor het lange verhaal :thumbup:

Luco

Re: Getouwtrek met verzekeraar - wel/niet aansprakelijk?

Bericht door Luco » 16 aug 2014, 17:37

De deur uit de auto van de tegenpartij rijden en blijven ontkennen.

Nee serieus, welke bewijzen wil de tegenpartij zien?
Ik zou een kennis laten getuigen die het "toevallig" heeft gezien en die je hebt gevonden via een oproep op het prikbord van de supermarkt.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 16 aug 2014, 17:38

Luco schreef:De deur uit de auto van de tegenpartij rijden en blijven ontkennen.

Ik zou een kennis laten getuigen die het "toevallig" heeft gezien en die je hebt gevonden via een oproep op het prikbord van de supermarkt.
De deur over de balie flikkeren en je geld terug eisen. :mrgreen:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 16 aug 2014, 18:09

Riceaux schreef:
Luco schreef:De deur uit de auto van de tegenpartij rijden en blijven ontkennen.

Jij rijdt een oude E36 zeker? :mrgreen:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 16 aug 2014, 18:12

Luco is mijn leermeester als het op ontevredenheid over producten of diensten neer komt. :tooth:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 16 aug 2014, 18:14

Best wel zure situatie. Als er al bewakingscamera's hadden gehangen, zullen ze die beelden niet meer hebben denk ik zo. De optie van Luco m.b.t. 'getuigen' is nog het beste denk ik.
matthyssie schreef:
Riceaux schreef:

Je moet behoorlijk sterk zijn om zo'n massieve kluisdeur van een E36 over de balie te kunnen gooien. :mrgreen:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 16 aug 2014, 18:15

:lol: :lol:

Fernando

Bericht door Fernando » 16 aug 2014, 18:31

ff verplaatsen naar het besloten gedeelte?

Luco

Bericht door Luco » 16 aug 2014, 18:48

matthyssie schreef:
Riceaux schreef:

Bij een voordeur van een huurwoning is dat een beproefde methode kan ik je vertellen :lollerdelol: :lollerdelol:

Stefanstolk

Bericht door Stefanstolk » 16 aug 2014, 19:01

Fernando schreef:ff verplaatsen naar het besloten gedeelte?
Ik wist niet of ik met deze vraag in het goede gedeelte zat. Mocht dit topic beter verplaatst kunnen worden, dan is dat geen probleem! :thumbup:
matthyssie schreef:
Riceaux schreef:
Auto van de tegenpartij was overigens een E36, daar was behalve een klein schaafplekje niets mis mee.. :whistle:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 aug 2014, 11:07

bewijzen?
Op het moment dat mijn moeder de deur wil dichtgooien, blijkt dat de vrouw de bocht om mijn moeders auto te krap genomen heeft. Hierdoor raakt zij met de rechterkant van haar voorbumper het voorportier van de Panda. Gevolg: een krom scharnier en blikschade aan de onderkant van de deur. Diezelfde dag is een schadeformulier ingevuld en door beide partijen ondertekend. Deur stond open, mevrouw is ertegenaan gereden, met een handtekening van beide partijen.
als dat zo op het papier staat is dat toch het bewijs dat die ander 'schuldig' is?
eventueel dat nogmaals toelichten aan hun, magoed zij hebben de 'macht' net als de banken :ongeveer als:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 aug 2014, 11:12

Wat Rene zegt, ondertekend papier zou dan toch voldoende moeten zijn? Anders kan een verzekeraar zich voortaan altijd gaan beroepen op het gemis aan bewijs en dus lekker niets uitkeren :?

hanske

Bericht door hanske » 17 aug 2014, 11:37

Rijdende rechter, kom d'r maar in!!! :wink:

http://www.driving-fun.com/legal/PETKOV ... -hulp.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 17 aug 2014, 12:18

Bram schreef:Wat Rene zegt, ondertekend papier zou dan toch voldoende moeten zijn? Anders kan een verzekeraar zich voortaan altijd gaan beroepen op het gemis aan bewijs en dus lekker niets uitkeren :?

Nee hoor, als tegenpartij volgende dag het verhaal anders naar zijn/haar verzekering brengt gaat de verzekering uit van dat verhaal, formulier of niet.
De enige weg is dan rechtsbijstand, maar die hebben ook geen zin om voor 1000 euro een procedure te starten en ben je dus de lul.
Verder is zon schadeformulier natuurlijk niet altijd even duidelijk en op verschillende manieren interpreteerbaar.
Laatst gewijzigd door Luco op 17 aug 2014, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 aug 2014, 12:19

Ok, niet best dus :?

Metchu

Bericht door Metchu » 17 aug 2014, 18:20

je hebt idd altijd nog een achterkant van dat kutformulier, waarop ze dan beweren niets gezien te hebben of niet weten of die deur open stond of niet...

been there done that! getuigen zoeken! kijken of er misschien iemand uit een winkel of een winkelier iets heeft gezien... getuigen creëren is fraude en zou ik niet doen... liever een dure les dan... (ik denk dat fernando daarom zegt besloten gedeelte, mocht de verzekeraar meekijken)

Luco

Bericht door Luco » 17 aug 2014, 18:29

Het besloten gedeelte is allang niet meer besloten.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 17 aug 2014, 21:28

Gooi de naam van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij eens op het dit forum en het web. Ik zou namelijk niet bij een dergelijke partij een verzekering willen hebben lopen.
Misschien moet je zoveel mogelijk mensen willen waarschuwen voor deze partij. En ze waarschuwen dat je zoveel mogelijk mensen wilt waarschuwen. Begin eens op hun Facebook pagina...

1000€. Waar heeft zo'n partij het over? Als er nu mogelijke fraude oid in het spel zou zijn...

wjn

Bericht door wjn » 18 aug 2014, 00:52

Precies, kennis en zijn vrouw zagen het gebeuren. Klaar.

Stefanstolk

Bericht door Stefanstolk » 18 aug 2014, 04:10

Allen tot nu toe bedankt voor jullie reacties. Mijn moeder was op dat moment alleen, hetzelfde geldt voor de tegenpartij. Eventuele getuigenverklaringen zijn er niet en mochten ze er überhaupt zijn, dan gaat het over een relatief kleine gebeurtenis van meer dan zes maanden geleden.

Spijkerhard, ik deel je mening voor wat betreft de €1.000,-. Kleine kentekencheck leverde op dat de tegenpartij de BMW nieuw gekocht heeft in '95. Op het schadeformulier staat dat de auto allrisk verzekerd is, dus wellicht is de auto al ruim 20 jaar 'klant' bij deze verzekeraar. Helaas, ik begrijp ook de procedure niet die sinds februari al aan de gang is. Zoveel uren werk voor zo'n kleine gebeurtenis (en voor een verzekeringsmaatschappij relatief goedkope schade). Rechtsbijstand heeft de zaak eind februari al opgepakt, maar die hebben het dossier dus gesloten.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 18 aug 2014, 23:00

Laat hier maar weten welke verzekeringsmaatschappij het is.
Als ik er verzekerd ben ga ik er weg. Principe kwestie.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 aug 2014, 23:59

Spijkerhard schreef:Laat hier maar weten welke verzekeringsmaatschappij het is.
Als ik er verzekerd ben ga ik er weg. Principe kwestie.
+1. Zitten bij mij in het kantoorpand 2 tussenpersonen voor verzekeringen, zal het dan ook even doorspelen naar hun, waarschijnlijk halen zij dan ook een groot deel van de klanten daar weg als ze die er hebben zitten.

Luco

Bericht door Luco » 19 aug 2014, 06:05

Ik vind het een beetje kort door de bocht.

De verzekering gaat namelijk uit van het verhaal van hun cliënt, dus als die cliënt een verhaal verteld wat niet klopt kan je dat de verzekeraar niet aanrekenen.
Die behartigd namelijk de belangen van hun cliënt.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 aug 2014, 08:53

Luco schreef:Ik vind het een beetje kort door de bocht.

De verzekering gaat namelijk uit van het verhaal van hun cliënt, dus als die cliënt een verhaal verteld wat niet klopt kan je dat de verzekeraar niet aanrekenen.
Die behartigd namelijk de belangen van hun cliënt.
Eens. Er zijn wel tig verhalen op Internet te vinden over elke verzekeraar. Als alle tussenpersonen zo zouden gaan kwartetten op basis van de verhalen, dan zou het wel een boeltje worden. Ik zou het vreemd vinden als mijn tussenpersoon mij zou gaan bellen om me te adviseren weg te gaan vanwege een 'verhaal' ergens.

Het is toch oud nieuws dat verzekeraars overal onderuit proberen te komen. Zij willen ook gewoon zo veel mogelijk winst pakken net als iedere andere ondernemer. Dat het ethisch niet helemaal klopt buiten beschouwing gelaten...

Stefanstolk

Bericht door Stefanstolk » 19 aug 2014, 12:50

De verzekeraar van de tegenpartij is Zekerhuis Assuradeuren uit Barendrecht. Zij zijn gevolmachtigd agent voor ASR, Nationale Nederlanden, Arag, Delta Lloyd en Monuta.
http://www.zekerhuis.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie