Op het moment dat mijn moeder de deur wil dichtgooien, blijkt dat de vrouw de bocht om mijn moeders auto te krap genomen heeft. Hierdoor raakt zij met de rechterkant van haar voorbumper het voorportier van de Panda. Gevolg: een krom scharnier en blikschade aan de onderkant van de deur. Diezelfde dag is een schadeformulier ingevuld en door beide partijen ondertekend. Deur stond open, mevrouw is ertegenaan gereden, met een handtekening van beide partijen.
Diezelfde week is de schade door een onafhankelijk schadebedrijf in het dorp getaxeerd op €1.000,-. Mijn moeder wilde toch eerst de uitbetaling van de verzekeraar afwachten voordat ze de schade liet repareren. Gevolg: augustus 2014 en de Panda staat nog steeds met blikschade voor de deur. Het scharnier hebben we wat verbogen zodat de deur weer naar behoren sluit.
Al snel bleek dat de verzekeraar van de tegenpartij moeilijk ging doen, aangezien zij twijfelden aan de positie waarin het voorportier van mijn moeder geopend stond en of zij deze niet verder heeft opengegooid toen de vrouw haar Panda naderde. Dit was dus niet het geval.
Om wat daarna volgde samen te vatten: mijn moeder haar rechtsbijstandverzekeraar en die van de tegenpartij zijn verwikkeld in een maandenlang getouwtrek over wie wel of niet schuldig is. Er is aan het begin een schikkingsvoorstel gedaan van €500,-. Aangezien de schade €1.000,- euro bedroeg en het feit dat mijn moeder het getouwtrek over de schuldvraag niet heeft voorzien, heeft ze dat bedrag destijds niet geaccepteerd. Vorige week is het dossier gesloten wegens gebrek aan bewijs. Gevolg: €1.000,- euro schade en €0,- uitgekeerd en de verzekeraar van de tegenpartij beroept zich op het motto 'Wie eist, bewijst'. Mijn moeder kan echter geen concreet bewijs overleggen over de positie van haar deur. De tegenpartij "vraagt zich in alle ernst af of de tijdsduur dat het portier openstond dusdanig was dat zij daarop diende te anticiperen" (wat dat ook mag betekenen)
Teleurgesteld door de uitkomst van de maandenlange briefwisselingen en telefoontjes, heb ik vorige week een poging gedaan om in contact te komen met de tegenpartij middels een aangetekende brief. Hierin heb ik vriendelijk verzocht om nog eens om de tafel te gaan om de situatie te bespreken. Wat vandaag volgde is een brief van de verzekeraar van de tegenpartij, met daarin de mededeling dat het volstrekt ongepast is om zijn relatie rechtstreeks aan te schrijven. Hij besluit zijn brief dat iedere vorm van aanvullend bewijs welkom is, maar dit heb ik helaas niet.
Mijn vraag: kan ik nog iets anders doen dan mij erbij neer te leggen? Als we hadden geweten dat de mogelijkheden €500,- of niets waren, dan hadden we graag die €500,- aangepakt. Nu staat hier een "schadeauto" voor de deur die aanzienlijk minder waard is geworden door andermans toedoen. Iemand die hierop een antwoord heeft?
Alvast bedankt voor de reacties en mijn excuses voor het lange verhaal