Dag
We hebben met onze E30 racer ook wat zitten rommelen met de overbrengingen. Bert heeft gelijk dat de E30 5e versnelling langer is (net zolang als de E36 M3 6e versnelling) dan die van de M50-achtigen (de laatste zijn inderdaad allemaal 1:1).
Je moet inderdaad je schakelstang bijwerken als je een M50 bak op een M20 hangt, of een M20 bak op een M50 motor. Een zes-bak is leuk, maar zo te horen zou je dan misschien toch de diff-overbrenging moeten aanpassen.
Misschien is een overbrengingswissel handig. We begonnen met een 3.25 diff - veel te lang voor het circuit, hebben nu een 3.73, die met de 1:1 vijf-bak, ongeveer 225 top oplevert (met 7200 rpm). Werkt prima.
Voor op de gewone weg, zou ik echt kijken naar een 3.25 - ik denk dat de eta diffs (iets van 2.93 of 2.79 echt te lang is. (hier is een makkelijk overzicht -
http://www.e30zone.net/e30zonewiki/inde ... fferential" onclick="window.open(this.href);return false;.
Praat eens met Bas Roos - ik weet dat hij overbrengingen of zelfs diffs gewoon wisselt - hij moet in ieder geval een 3.25 hebben. Is de moeite om even te vragen - ik vind zelf dat een diff swap eenvoudiger is dan een bak wisselen...
mvg
Ron