BMW 188 diff

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

BMW 188 diff

Bericht door EricYellow » 14 aug 2014, 21:11

Wie kan me vertellen wat het differentieel is met de langste overbrenging in de 188 maat?
Het schijnt dat het binnenwerk (ring&pinion) met wat hobbyen in te bouwen is in een 168 behuizing.
Indien iemand echt 100% zeker weet of dit ook mogelijk is, dan zou ik dit ook graag willen weten hoe dit in zijn werk gaat.
Mocht dit echt niet mogelijk zijn, kan iemand met dan vertellen in welke auto/diff in 168mm de langste overbrenging zit?

Nu hangt onder mijn E21 een diff wat veel te kort is, het lijkt wel een motorfiets qua rijden....
Je schakelt je lam en rijdt dan nog maar 60-70 :mrgreen:
Ik gok dat ie bij 120 iets van 4500-5000rpm maakt....

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16612
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW 188 diff

Bericht door Bram » 14 aug 2014, 22:24

Ik heb er één onder de Škoda liggen, zal morgen even voor je kijken :mrgreen:

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: BMW 188 diff

Bericht door EricYellow » 14 aug 2014, 22:55

Laat maar, jij bent altijd veuls te duur :mrgreen: :mrgreen:

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: BMW 188 diff

Bericht door Jurrian » 14 aug 2014, 23:13

Laagste ratio op een 188 is 2.56.
Een 188 ratio is niet in een 168 diff te bouwen. Tenminste, niet door een sterveling ;)
De laagste 168 ratio zou 3.25 moeten zijn, maar die heb ik nog niet langs zien komen.
Een 3.38 van een E36 318i zou wel te scoren moeten zijn voor een zacht prijsje. En die kan je wel in een E21 diff proppen.

wat heb je er nu onder zitten met welke bak?

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: BMW 188 diff

Bericht door EricYellow » 14 aug 2014, 23:41

Er zit nu de 5 bak onder van de E46 M52TUB28, het diff is als het goed is een 3.9
Standaard zit er achter de E46 een 2.93 diff.
Nu wil ik de ratio nog wat langer hebben ivm de kleinere bandenmaat op de E21

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: BMW 188 diff

Bericht door Jurrian » 15 aug 2014, 00:05

Ik zie dat de E36 318tds een 2.79 heeft voor de 168. Nu weet ik niet zeker of dat past door de lage offset. Maar dat zou je makkelijkste optie zijn in dat geval.

Deze bijvoorbeeld:
http://www.ebay.de/itm/Hinterachsgetrie ... 5b03f03212" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: BMW 188 diff

Bericht door EricYellow » 15 aug 2014, 18:47

Daar had ik ook al naar gekeken.
Ik heb er nu 1 gevonden in Nederland voor €95,- koopje dacht ik zo.
Volgende week maar eens kijken of het 1 en ander te combineren is.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW 188 diff

Bericht door 328Ti » 16 aug 2014, 08:53

EricYellow schreef:Daar had ik ook al naar gekeken.
Ik heb er nu 1 gevonden in Nederland voor €95,- koopje dacht ik zo.
Volgende week maar eens kijken of het 1 en ander te combineren is.
Eric,

Hier een leuke tool om differentieel waarden uit te rekenen en wat het doet qua RPM op 100, 120km/h (vrij instelbaar). Er erg simpele, maar doeltreffende tool!

Doe er je voordeel mee als je nog niet iets vergelijkbaars hebt.
http://www.bokchoys.com/differential/e4 ... ulator.htm

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: BMW 188 diff

Bericht door EricYellow » 18 aug 2014, 22:29

Helaas pindakaas....
Vandaag het diff binnen gekregen, de boel uit elkaar gehaald en de boel eens goed bekeken.
Op het oog zou het allemaal moeten passen, maar bijhet weer in elkaar zetten gaat het helaas niet passen.
Pignon tandwiel is te groot en past niet in het huis.
Nu wordt het dus de achteras/subframe verbouwen en het complete e36 diff eronder hangen.
Ook moeten de aandrijfassen aangepast worden aangezien die andere lengte en flenzen hebben.
Oftewel...ik ben er nog niet klaar mee helaas ...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 188 diff

Bericht door Bert ///M3 » 19 aug 2014, 12:43

Andere optie, kan je er niet beter een E46 6 bak onder sleutelen? Dan heb je sowieso een overdrive versnelling 0,83 ipv 1,0. Dan heb je ook een wat betere keuze wat betreft eind reductie.

Volgens mij hadden de E30 5 bakken 1.0 als 4e versnelling, en vanaf E36 hebben de bakken 1.0 als 5e versnelling. Daarom hebben de meeste E30 kortere diffs en dat zal bij de E21 ook wel zo zijn.

Als je dus de bak kunt swappen voor een E46 6 bak, of evt een E30 5 bak dan kom je waarschijnlijk ook al een heel eind.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW 188 diff

Bericht door e30touring1990 » 20 aug 2014, 00:22

Zijn inderdaad prima opties behalve dat een e30 5 bak niet op een m52tu past en een e46 330i (je zoekt immers een 6-bak) is vrij schaars en ik denk ook prijzig? Deze past wel 1 op 1 achter het blok, echter weet ik niet hoe het zit met baksteunen ivm grotere omvang?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 188 diff

Bericht door Bert ///M3 » 20 aug 2014, 06:23

Als een E46 5 bak past, dan past een 6 bak ook met steunen. Zo past een E46 6 bak bijvoorbeeld ook op een E36.

Je kan zelfs een complete M54 of S54 motor met 5 of 6 bak op de originele E36 steunen zetten.

Heb je dus een M54 pas in een E21 of E30 dan zou daar ook gewoon een 6 bak aan moeten kunnen. Alleen moet je misschien de cardanas iets inkorten.

Waarom ik een E30 5 bak noem. Volgens mij zijn er varianten van de E34 525i waarin een M50 motor lag maar welke nog de oude E30 aandrijflijn hadden, inclusief enkelmassa vliegwiel enz. Hugo had er 1 volgens mij. Als een E30 bak dus op een M50 past, dan past het ook op een M52 en M54.

Het boutpatroon is volgens mij hetzelfde alleen liggen de M54 motoren gekanteld, dus dan zou je bak naar 1 kant leunen. Ingaande as is anders, mogelijk op de lossen met een E30 koppelingsplaat en een pilotbearing van een E30 ivm dunnere ingaande as.

Eea is wel pas te maken volgens mij.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW 188 diff

Bericht door e30touring1990 » 20 aug 2014, 11:12

Klopt inderdaad Bert, boutgaten zijn naar mijn weten ook identiek, alleen de kanteling van het blok niet wat je zelf ook al aangeeft.

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: BMW 188 diff

Bericht door RonV » 20 aug 2014, 12:16

Dag

We hebben met onze E30 racer ook wat zitten rommelen met de overbrengingen. Bert heeft gelijk dat de E30 5e versnelling langer is (net zolang als de E36 M3 6e versnelling) dan die van de M50-achtigen (de laatste zijn inderdaad allemaal 1:1).

Je moet inderdaad je schakelstang bijwerken als je een M50 bak op een M20 hangt, of een M20 bak op een M50 motor. Een zes-bak is leuk, maar zo te horen zou je dan misschien toch de diff-overbrenging moeten aanpassen.

Misschien is een overbrengingswissel handig. We begonnen met een 3.25 diff - veel te lang voor het circuit, hebben nu een 3.73, die met de 1:1 vijf-bak, ongeveer 225 top oplevert (met 7200 rpm). Werkt prima.

Voor op de gewone weg, zou ik echt kijken naar een 3.25 - ik denk dat de eta diffs (iets van 2.93 of 2.79 echt te lang is. (hier is een makkelijk overzicht - http://www.e30zone.net/e30zonewiki/inde ... fferential" onclick="window.open(this.href);return false;.

Praat eens met Bas Roos - ik weet dat hij overbrengingen of zelfs diffs gewoon wisselt - hij moet in ieder geval een 3.25 hebben. Is de moeite om even te vragen - ik vind zelf dat een diff swap eenvoudiger is dan een bak wisselen...

mvg

Ron

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: BMW 188 diff

Bericht door EricYellow » 10 sep 2014, 21:51

Na wat hobbyen met een slijptol en lasapparaat hangt het diff nu mooi op zijn plaats.
Nu nog van 2 setjes aandrijfassen 1 goede set maken aangezien de lengte niet meer klopt en de flenzen anders zijn.
Met wat mazzel is dat deze week ook geregeld en kan ik eens gaan kijken of het nu een beetje normaal rijden is qua toerental.
Dan nog een keer een 168mm sperdiff zien te vinden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 188 diff

Bericht door GTRene » 10 sep 2014, 23:26

je kan wellicht nog wat met flenzen spelen, moet je alleen net weten welke...

bv van een compact met 168 diff, die heeft wat verder uitstekende flenzen dan voor die zelfde compact waar een 188 sper diff onder komt zodat het zo past, althans dat zag ik een tijdje terug dacht ik, incl foto's van die flenzen.

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: BMW 188 diff

Bericht door EricYellow » 29 sep 2014, 21:59

Ok, alles hangt eronder en werkt perfect, alleen zou een sper nu de boel afmaken.
Nu alleen de vraag of er uberhaupt aan een sper te komen is voor een E36 168mm diff.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 188 diff

Bericht door GTRene » 29 sep 2014, 22:55

EricYellow schreef:Ok, alles hangt eronder en werkt perfect, alleen zou een sper nu de boel afmaken.
Nu alleen de vraag of er uberhaupt aan een sper te komen is voor een E36 168mm diff.
dat wordt dan een 188 sper diff wat gewoon schijnt te passen, er zitten dan kortere steek asjes in zeg maar, laatst toevallig wat over gelezen omdat ik me ook afvroeg wat er dan bij kwam kijken. :)

heb nog wel ergens foto's van die voorbeelden van 168 naar 188 onder bv een 318ti oid
je moet dus dan wel incl die asjes (of hoe noemen ze die dingen ook weer) hebben.

nu twijfel ik toch een beetje hoe dat zat :hmmm:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: BMW 188 diff

Bericht door G Kolkman » 30 sep 2014, 01:32

Je kunt QDF6N eens proberen (ik zou wel even mailen of het past ja/nee), zou wel eens kunnen werken:

http://quaife.co.uk/downloads/Quaife-Catalogue2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: BMW 188 diff

Bericht door EricYellow » 01 okt 2014, 23:22

Wie kan me vertellen met 100% zekerheid of een E46 168mm sperklok in een E36 168mm diffhuis past ?
Ik krijg er 1 aangeboden, maar die komt uit een E46....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast