Vandalisme omtrent auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Vandalisme omtrent auto

Bericht door Godspeed » 10 aug 2014, 08:45

Gisterochtend heeft mijn zus haar auto aangetroffen op de parkeerplaats voor haar huis met een kras van een goeie meter lengte over de beide deuren aan de linker zijde. Zie onderstaande foto:

Afbeelding

Dit maakt me al pislink. Gisteren direct de lak met een stiftje bijgewerkt. Niet de mooiste oplossing, maar de auto is te oud (lage dagwaarde) om voor een hoop geld de deuren direct over te laten spuiten (niet verzekerd voor deze ongein). Bovendien willen we roestvorming uiteraard voor zijn.
Goed, aangifte wordt maandag direct gedaan en je gaat je natuurlijk afvragen waar je dit aan verdiend hebt... Het is niet zo dat mijn zus 'vijanden' heeft in de directe woonomgeving, of überhaupt in deze wereld. Er is weliswaar wat onenigheid geweest met een buurman een aantal huizen verderop omtrent, naar eigen inzicht, toe-eigening van bepaalde parkeergelegenheden. De directe buurman van mijn zus heeft hiermee ook in de clinch gelegen toentertijd. Echter is dit al maanden geleden en sindsdien heeft er eigenlijk geen woord en/of weerwoord meer plaatsgevonden.

Nu is mijn zus gisteravond laat thuis gekomen met de fiets, en toen heeft ze haar auto aangetroffen met een tweede kras van eenzelfde afmeting op de zelfde deuren. Zie onderstaand:

Afbeelding

Afbeelding

Goed, dan bedenk je je wat iemand in z'n hoofd haalt om zoiets twee keer achter elkaar uit te voeren. Er zijn mensen die je bij het betrappen hierop niet levend achterlaten...We zijn momenteel dus bloedlink, maar op wie dat weet niemand.
Zoals gezegd wordt er aanstaande maandag aangifte gedaan voor vandalisme, maar de verwachting is dat de politie hier weinig aan zal doen. Nu is mijn vraag of mensen ervaring hebben met dit soort treiterijen en of er wellicht tips zijn. Ik heb al gedacht aan het ophangen van een camera aan de gevel van het huis, daar de auto vrijwel altijd voor het huis geparkeerd wordt. Dan denk ik verder natuurlijk nog aan scenario's met boobytraps, maar misschien kijk ik ook wel gewoon te veel films.

Wellicht nog belangrijk om te melden: Mijn zus is met haar auto het enige slachtoffer in de directe omgeving die dit overkomt op dit moment. Je hoort wel eens vaker dat in bepaalde wijken vandalisme gepleegd wordt op bijv. auto's, maar dat lijkt hier niet aan de orde.

Ik denk dat ik op dit forum niet hoef uit te leggen hoe veel auto-eigenaren/liefhebbers erover denken als iemand hun auto bekrast of iets in die trant. Vandaar ook mijn noodkreet, wellicht komen hier goede tips uit voort.

Bvd,

Bram
Laatst gewijzigd door Godspeed op 10 aug 2014, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonh

Re: Vandalisme omtrent auto

Bericht door Jonh » 10 aug 2014, 08:57

Je zou kunnen denken dat het toch die buurman is en dat ie er een paar maanden mee heeft gewacht om niet de verdenking op zich te laden. Camera lijkt mij een goed idee maar dan wel onopvallend.

dvh

Bericht door dvh » 10 aug 2014, 09:07

'Noodkreet'

Je kan ook overdrijven man :-)
Klote natuurlijk. Maar hier kun je lang of kort over praten. Er is weinig aan te doen.

JP

Bericht door JP » 10 aug 2014, 09:11

Pfff.....David..... :hmmm:

Het is vernieling, en blijkbaar heeft iemand het voorzien op de (auto van) zus van Godspeed. Dan probeer je toch erachter te komen wie het was ?

"Ja...het is maar een auto......"
"Ja...dat ouwe ding is toch al niets meer waard....."

:please:

Godspeed

Bericht door Godspeed » 10 aug 2014, 09:17

Noodkreet is inderdaad wat overdreven, maar erg vervelend is het wel. Het is nu niet eens mijn auto en ik kan er al bloedlink van worden.

Wat Jonh overigens zegt had ik ook al over nagedacht. Even een paar maanden rust om niet direct de aandacht naar je toe te trekken. Echter zijn de buren in kwestie al geconfronteerd hiermee, maar zeggen van niks te weten...

dvh

Bericht door dvh » 10 aug 2014, 09:46

JP schreef: Dan probeer je toch erachter te komen wie het was ?
Ja, hier ?
:bag:

RJK

Bericht door RJK » 10 aug 2014, 10:08

Hij schrijft even de (begrijpelijke) frustratie van zich af man, en dat mag niet? :bag:

350 Z

Bericht door 350 Z » 10 aug 2014, 10:20

Ik snap je helemaal.
Wij komen op vakantie in Frankrijk terug bij onze auto, zit er ineens een deuk in het linker voorscherm.
Iemand met een jeep/suv achtige heeft hem met parkeren flink geraakt en is gewoon doorgereden.
En wie mag dat betalen, ik natuurlijk.
Ik heb niet eens aangifte gedaan want dat is echt zinloos tegenwoordig en kost me alleen maar veel tijd.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 10 aug 2014, 10:32

Ik ga er eigenlijk ook niet van uit dat de politie hier (direct) iets aan doet. Maar al is het maar om het aangegeven te hebben. Mocht er in het vervolg meer van dit soort fratsen plaatsvinden.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 10:46

Ik gok dat de buurman na de confrontatie wel ophoud.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 aug 2014, 10:48

sowieso aangeven is een goed idee, ook al doen/kunnen ze er verder weinig mee, zo komt er een overzicht van zaken op den duur waar ze eventueel later wel wat mee kunnen als er iets anders of ergers gebeurt oid...

niks doen is sowieso niks opschieten.

wel balen zoiets, helemaal de 2de keer dan kan/mag je er vanuit gaan dat het gericht is.

is dus kort achter elkaar gebeurt? dan zou ik even wachten met repareren...eerst een verstopte kamera ophangen gericht op de auto, dan repareren (immers het lijkt of die persoon het dan weer doet om te ergeren)
zodra het dan weer wat bijgewerkt is en er verder niks lijkt te gebeuren daar, kan de krasser denken van...dan doe ik het weer om de boodschap (als die er al is) duidelijk te maken...en heb jij die op kamera staan en kan je gericht actie ondernemen met bewijzen...

een duidelijke kamera in zicht helpt alleen voorkomen, niet oplossen en je wil deze persoon pakken neem ik aan ;-)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 10 aug 2014, 11:02

Tsja same here, ik heb een vermoeden wie het was maar je moet hem wel betrappen. Bent heel de straat en rondom het plein de mensen langs gegaan en niemand had wat gezien of gehoord, maar het is ook niet iemand hier uit de wijk. Daarom ook sterkere vermoedens. Auto laten spuiten en de keer dat ik weer bij mam was op dezelfde parkeerplaats maar dan aan de andere kant (buurvrouwtje had al gezegd zet hem daar neer) en hop weer de andere kant open gekrast. Weer een dikke duizend euro schade. Weer niemand wat gezien of gehoord.

Ik heb de auto nu ergens anders neergezet, verderop achter de flat en dat gaat goed. Tot op heden...

Dusja, ik zou echt eens daar in de buurt rondvragen die er zicht op hebben of mensen die je weet die er met de honden langskomen. Poitie doet iig geen ruk, dat je dat weet. Mijn auto is 2x bekrast en de 2e keer ook die van mam mee, de rest van de parkeerplaats was niks mee gebeurd.

En aangifte kun je ook online doen. Maar wel bagger!

Als je tzt wat meer weet 2 deuren van de sloop of marktplaats halen is ie weer een beetje netjes...

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 10 aug 2014, 11:26

Vrees dat er weinig aan te doen is helaas.
Met wat geduld en de juiste middelen is zo'n kras wel veel minder zichtbaar te maken: meerdere malen opvullen met lak in kleur, tussendoor goed uit laten harden, vervolgens wetsanden en met de polijstmachine weer mooi glimmend maken. Resultaat is en heel stuk beter dan wanneer je hem even dichtkwast. Sowieso al nooit met kwastje van de lakstift aan de slag gaan omdat die veel te dik is maar neem in plaats daarvan een sateprikker.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 aug 2014, 11:27

Opvallend, in de avond, de kras weer dichten met de lakstift en vervolgens je zus (opvallend) weg laten gaan en zelf in de bossen gaan liggen wachten.

Camera ophangen ziet ook de halve straat, dan betrap je hem niet weer.

Luco

Bericht door Luco » 10 aug 2014, 11:39

Politie doet geen ruk, voor je thuis bent van de aangifte is de brief dat verder onderzoek niks heeft opgeleverd al op de post gedaan.
Helaas spreek ik uit ervaring.

Cameras helpen wel.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 10 aug 2014, 11:53

Het is twee keer gebeurt in dezelfde 24 uur. Eerste keer 's morgens ontdekt bij het benaderen van de auto. De tweede keer (nadat de eerste kras diezelfde middag is dichtgekwast (met een fijne penceel)) direct die nacht erop...

Inderdaad onopvallende camera lijkt mij op dit moment de beste optie. Ik zal mijn zus de tip over een rondje door de buurt doorgeven. Het is eigenlijk wel duidelijk dat het ze doelbewust om deze auto ging. Twee keer achter elkaar dezelfde auto binnen 24 uur, terwijl de rest van de auto's in de straat niks heeft.

JP

Bericht door JP » 10 aug 2014, 12:23

Met een aangifte doen ze niks. Op ons vorig adres was het vaker raak bij meerdere auto's (ook bij mede-forummers van hier) Je meldt dit, maar politie weet natuurlijk van niets, en de wijkagent, daar wacht ik al 1.5jaar op.

Kreeg toevallig vanmorgen deze aanbieding van conrad in de mail; http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1219 ... m?ref=list" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet heel goedkoop, maar zit oa. 2 minicamera's en een tablet bij.

Artosevo

Bericht door Artosevo » 10 aug 2014, 12:37

Ze zijn bij ons in de buurt ook weer lekker bezig geweest :(

http://www.wos.nl/nieuwsbericht/item/20 ... den-hoorn/" onclick="window.open(this.href);return false;

Knot

Bericht door Knot » 10 aug 2014, 12:52

Idd camera ophangen, 2x is geen toeval meer. Waarschijnlijk blijft het ook hierbij maar simpele IP wifi camera kost 100 euro (nog niet eens), blijven opnemen een paar maanden lang.

Heb het zelf ook gehad bij de 530i en de M5, krassen maar slechts 1x... denk een rolator en een kinderfietsje, dat kan gebeuren maar in dit geval kan je niet meer spreken van toeval (helaas).

Spuiten kost 5 a 600, of zwart voor 250 a 300.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 10 aug 2014, 12:59

Ligt eraan, bij mij moest het uitgedeukt worden en ik zat met de bodykit, ik was een dikke 800 euro kwijt.

Er zijn ook bedrijven die aan spotrepair doen, dat kan dan nog wel. Of als je zelf handig bent met een heel fijn penseel en naderhand polijsten.

Knot

Bericht door Knot » 10 aug 2014, 13:03

Toch zou ik gaan voor camerabeelden en hopen dat er een 3e kras onder komt... dan mag diegene daarna ook even naar het ziekenhuis voor wat spot repair.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 aug 2014, 13:09

:mrgreen:

JP

Bericht door JP » 10 aug 2014, 13:18

Je moet een camera al zo kunnen plaatsen dat je de zijkant ziet, vanaf de voor of achterkant. Dan pas kun je zien of diegene die langs de auto loopt, ook iets in zijn handen heeft.
Wij hadden destijds de auto's file geparkeerd langs een trottoir, en vanuit huis zagen we de auto's alleen van de zijkant (en profil) dus dan zie je tig mensen langslopen maar je kunt niet zien wie 'krast'.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 10 aug 2014, 14:14

Probleem met een camera ophangen aan je gevel, is weer dat je met privacy ed. in de problemen komt. Puur voor eigen gebruik een onopvallende camera zou natuurlijk een oplossing zijn, maar of je het ook kan gebruiken bij een aangifte is een tweede.

Wat Knot inderdaad zegt, het liefst betrap je diegene en los je het ter plekke meteen op, maar helaas zijn ze in dit land niet zo'n fan van eigen rechter spelen. En je kunt er donder op zeggen dat meneer bromsnor dan wel direct bij je op de stoep staat.

Knot

Bericht door Knot » 10 aug 2014, 14:28

In dit geval gaat het ook niet werken (misschien voor diegene / maatschappij maar beter ook), maar ik zou niet voor mezelf in kunnen staan hoor na zo'n 2e keer.

Techniek staat voor niks en zo'n kofferrbak van een 7 serie is best ruim ;)

Zonder kleren midden in de nacht ergens in Polen eruit trappen langs de snelweg, om maar wat te noemen....

Plaats reactie