[09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door Peter Tunissen » 21 jul 2014, 00:10

Afbeelding

Op zaterdag 9 augustus organiseert Driving Fun voor de 41e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven in Mickey's
09:00 - 13:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
13:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €390 per auto.
Tweede rijders en bijrijders betalen €10 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 13:00) kost €225 per auto en deelname aan uitsluitend de middagsessie (13:00 - 17:00) kost €250 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €25, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. GP Elite - BMW E46 M3 Cup - hele dag
3. GP Elite - BMW E46 M3 Cup - hele dag
4. GP Elite - BMW E46 M3 Cup - hele dag
5. Joke Flokstra - Alfa Romeo 147 - middag
6. Norman van Beek - VW Golf - hele dag
7. Simon Gras - BMW CSL - middag
8. Mark van Doesburg - BMW E36 325i - middag
9. Albert van Beek - BMW Z3 - ochtend
10. @iko - BMW E36 M3 - middag
11. Lida - BMW E36 M3 GTR - middag
12. Mika Morien - Suzuki Swift - hele dag
13. Didier Lodewyckx - Alfa Romeo Giulia 2000 GTV - middag
14. Michael Hermans - BMW Zilhouette - middag
15. Michael Hermans - BMW Zilhouette - middag
16. Wilbert Groenewoud - BMW M3 - ochtend
17. Jarno Iprenburg - BMW 325i - hele dag
18. Dmitry Koltyrev - BMW Z4 Coupé - ochtend
19. Jan van Es - Porsche 993 GT2 - ochtend
20. Eric van Es - Porsche 944 - ochtend
21. Dennis van de Linden | Certainty - BMW - middag
22. Piet Warmerdam - BMW E36 M3 - ochtend
23. Wim Blom - Mazda MX-5 - hele dag
24. André Rombout - Avenger - hele dag - d+65
25. Jack Hoekstra - BMW 325i - middag
26. GP Elite - BMW E46 M3 - hele dag
27. Philip Romijn - BMW E46 M3 - hele dag
28. Philip Romijn - BMW E46 M3 - hele dag
29. Ad Bezemer - ? - hele dag
30. Aart Bezemer - ? - hele dag
31. Koopman Racing - ? - halve dag
32. Ton Strous - Westfield - ochtend
33. Chris van Rutten - Porsche 944 - hele dag
34. Huib Havik - Porsche 944 - ochtend - d
35. Margriet Tilstra - BMW E36 M3 - middag
36. Youri Verswijveren - Toyota Aygo PTC - middag
37. Martijn Bogaard - BMW E30 - ochtend
38. Pedro Morres - Porsche 911 GT3 RS - middag
39. Michael Verheijen - Renault Clio 3 RS - middag
40. Patrick van den Berg - Porsche 944 - hele dag
41. Patrick van den Berg - Porsche 944 - hele dag
42. Robin Verkerk - Porsche 944 - hele dag
43. Harry Verkerk - Porsche 944 - middag
44. Gideon Wijnschenk - Porsche 968 - ochtend
45. Gideon Wijnschenk - Porsche 944 - ochtend
46.
47.
48.
49.
50.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 04:26

Lekker rustig vandaag, dus een beetje aan mijn rondetijden kunnen werken :df:
Beste tijd was een 2.08 waar volgens mij nog wel iets vanaf kan.
Tips voor Tarzan, Scheivlak en Vodaphone welkom in een voorbeeldrondje hier:


Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door Nutkees » 10 aug 2014, 07:59

Vind dat je wel keurig en soepel rijdt zo in de film. Denk alleen wel dat je nog een stuk sneller kan, zeker als je de baan wat meer "aanvalt" zo gezegd. Wat later en agressiever remmen, iets eerder op het gas, wat meer de limiet zien te vinden.

Uiteraard wel in je eigen comfortzone natuurlijk


Ziet er verder prima uit toch!

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 09:43

Nutkees schreef:iets eerder op het gas, wat meer de limiet zien te vinden.
Zjn er bepaalde bochten waar het opvalt dat ik te laat op het gas ga?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door GTRene » 10 aug 2014, 10:03

ziet er goed uit, gewoon relaxed :ongeveer als: rondjes doen zo :D
als je sneller wilt kan je op sommige punten langer je gas inhouden en dus ook wat later remmen, maar dan wordt het wel wat agressiever, meer racen :)
maar iets meer kan nog wel, zonder meteen agressief te rijden, dat wil je niet altijd met een straat kar neem ik aan.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 12:17

Nog een paar rondjes achter de Avenger gezeten om de lijntjes te spieken.
Leuk dingetje :df:


Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door Nutkees » 10 aug 2014, 20:21

@Smiley

Eigenlijk overal wel als ik eerlijk ben. De auto blijft dermate rustig wat m.i. al inhoud dat je in elk geval nog lang niet op de limiet zit van de auto waardoor je misschien al veel eerder het gas open kan zetten.

Qua remmen ziet het eruit dat je erg progressief remt, dus van een beetje druk naar steeds meer druk, net zoals op de weg. Op het circuit zijn er dan grofweg gezegd maar 2 standen, VOL gas of VOL remmen. Het is zo nog vrij lastig uit te leggen eigenlijk.

Als de mogelijkheid er is en je bent op een dag, rij gerust ook eens met mij of Peter mee. Misschien dat je dan een beetje kan voelen wat ik bedoel.

Je basis ziet er in elk geval goed uit, veel rust en daar hou ik wel van.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door Riceaux » 10 aug 2014, 20:48

Kees: Is het niet zo dat je bij sportief rijden op de openbare weg ook beter met veel druk kan beginnen te remmen en dan langzaam de druk afbouwen?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 22:18

Bedankt voor de tips Kees.
Eerder op het gas zal ik eens mee gaan oefenen in de vodaphone waar er ruimte voor is.
Ik heb nog een training in de UK op het oog waar op hoge snelheidsbochten getrained wordt (specifiiek voor lichtgewichts auto's).

Voorbeeld ritjes om hoe het wel moet (instructeurs) heb ik al velen gehad.
Ik moet gewoon meer vertrouwen in de auto en mezelf gaan krijgen.
Op naar de 2.06 :df:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: [09-08-2014] DF @ Zandvoort deel XLI

Bericht door Spijkerhard » 10 aug 2014, 22:35

Riceaux schreef:Kees: Is het niet zo dat je bij sportief rijden op de openbare weg ook beter met veel druk kan beginnen te remmen en dan langzaam de druk afbouwen?
Ik denk niet dat passagiers en/of medeweggebruikers "beginnen met veel druk" (lees: stamp) zullen waarderen op de openbare weg...

:mrgreen:

De braziliaan gisteren naast me in de MX-5T kon het overigens wel waarderen. Tenminste, zo interpreteerde ik zijn hysterisch gegil :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast