E36 M3 3.2 motor/vanos problemen
- MParallel
- Auto: BMW
E36 M3 3.2 motor/vanos problemen
Beetje zelfde verhaal als Pim
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=30281" onclick="window.open(this.href);return false;
Van ene op andere moment, bij normaal rijden op een weg binnen bebouwde kom, nam ik gas terug voor een bocht en ineens begon de auto te schudden en te stoten.
Stationair loopt is zwaar beroerd. Een diesel traktor zeg maar.
Na uitzetten motor komt ie heel moeilijk op gang.
Auto aan de computer gehangen en met DIS en INPA uitgelezen. Met DIS de Vanos test gedaan.
Resulaat DME uitlezen DIS: 162: Nokkenas-synchronisatie
In INPA komt dat terug als: 162 Synchronisation NW-Geber (Nokkenwelle aka Nokkenas sensor).
Vanos test in DIS:
De maximale hoekverstelling van de inlaat naar vroeg kon niet worden bereikt
De maximale hoekverstelling van de inlaat laat werd niet bereikt
Inmiddels zitten er nieuwe originele ventielen inlaatzijde in de Vanos en een nieuwe nokkenas sensor, maar helaas.
Na montage krijg ik exact dezelfde fouten terug.
Kan de Vanos mechanisch defect zijn? Of een nokkenas triggerwiel? Misschien wat extreem, maar op basis van uitlezen kom ik niet meer verder.
Of het iets met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar het valt me op dat bij contact aan ik geen gezoem hoor van de stationair stappen motor, die bij de 328i goed hoorbaar is met alleen contact aan.
p.s. als het alleen een mechanisch defect zou zijn, dan zou ik geen foutmelding betreft de sensor verwachten en mocht het beide zijn, dan zou ik nu verwachten dat die sensor foutcode nu weg zou zijn.
Het lullige is dat ik geen idee heb of die Vanos test inhoud dat de nokkesas helemaal niet verstelt kan worden, of dat ie wel degelijk draait, maar niet naar beide eindpunten.
DIS geeft nog een de timing te checken, maar een nokkenas verspringt toch niet zomaar een tand? Dan lijken me de gevolgen ook van een andere orde.
Vind net nog een lijst met foutcodes voor de MS S50.
De specifieke codes voor de sensor blijken los te staan van 162. Had ik dat maar eerder geweten...
7 Intake Cam Position Sensor
10 Exhaust Cam Position Sensor
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=30281" onclick="window.open(this.href);return false;
Van ene op andere moment, bij normaal rijden op een weg binnen bebouwde kom, nam ik gas terug voor een bocht en ineens begon de auto te schudden en te stoten.
Stationair loopt is zwaar beroerd. Een diesel traktor zeg maar.
Na uitzetten motor komt ie heel moeilijk op gang.
Auto aan de computer gehangen en met DIS en INPA uitgelezen. Met DIS de Vanos test gedaan.
Resulaat DME uitlezen DIS: 162: Nokkenas-synchronisatie
In INPA komt dat terug als: 162 Synchronisation NW-Geber (Nokkenwelle aka Nokkenas sensor).
Vanos test in DIS:
De maximale hoekverstelling van de inlaat naar vroeg kon niet worden bereikt
De maximale hoekverstelling van de inlaat laat werd niet bereikt
Inmiddels zitten er nieuwe originele ventielen inlaatzijde in de Vanos en een nieuwe nokkenas sensor, maar helaas.
Na montage krijg ik exact dezelfde fouten terug.
Kan de Vanos mechanisch defect zijn? Of een nokkenas triggerwiel? Misschien wat extreem, maar op basis van uitlezen kom ik niet meer verder.
Of het iets met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar het valt me op dat bij contact aan ik geen gezoem hoor van de stationair stappen motor, die bij de 328i goed hoorbaar is met alleen contact aan.
p.s. als het alleen een mechanisch defect zou zijn, dan zou ik geen foutmelding betreft de sensor verwachten en mocht het beide zijn, dan zou ik nu verwachten dat die sensor foutcode nu weg zou zijn.
Het lullige is dat ik geen idee heb of die Vanos test inhoud dat de nokkesas helemaal niet verstelt kan worden, of dat ie wel degelijk draait, maar niet naar beide eindpunten.
DIS geeft nog een de timing te checken, maar een nokkenas verspringt toch niet zomaar een tand? Dan lijken me de gevolgen ook van een andere orde.
Vind net nog een lijst met foutcodes voor de MS S50.
De specifieke codes voor de sensor blijken los te staan van 162. Had ik dat maar eerder geweten...
7 Intake Cam Position Sensor
10 Exhaust Cam Position Sensor
- HJ2
Re: E36 M3 3.2 motor/vanos problemen
Met die mooie software kun je toch ook de VANOS sturen?
Kleppendeksel er af en sturen maar, dan zie je gauw genoeg of de nokkenassen al dan niet reageren
Kleppendeksel er af en sturen maar, dan zie je gauw genoeg of de nokkenassen al dan niet reageren

- MParallel
Als de motor draait ja.
Kan wel de ventielen aansturen, maar denk niet dat dat iets uithaalt met geen oliedruk van 100 bar.
De motor zonder kleppendeksel laten draaien...
Vond overigens net een topic op internet met exact zelfde probleem. Ook niks met de sensors of ventielen, die hebben ook hun eigen code. Had me dus een paar honderd Euro kunnen besparen.
Die had dus pok alleen 162 wat letterlijk zou betekenen dat de nokkenassen niet meer in correct timing staan.
Die zag dit direct na loshalen kleppendeksel. En dan kan het maar een ding zijn, dat de Vanos unit mechanisch stuk is.
Kan wel de ventielen aansturen, maar denk niet dat dat iets uithaalt met geen oliedruk van 100 bar.
De motor zonder kleppendeksel laten draaien...
Vond overigens net een topic op internet met exact zelfde probleem. Ook niks met de sensors of ventielen, die hebben ook hun eigen code. Had me dus een paar honderd Euro kunnen besparen.
Die had dus pok alleen 162 wat letterlijk zou betekenen dat de nokkenassen niet meer in correct timing staan.
Die zag dit direct na loshalen kleppendeksel. En dan kan het maar een ding zijn, dat de Vanos unit mechanisch stuk is.
- Niels
- Auto: Prius+
Ik zou denken dat de timing van de inlaat nokkenas niet meer klopt. Check eerst of alles nog op tijd staat, tenminste dat zou ik doen.
- Niels
Ik zie dat je inmiddels zelf ook al in die richting zit 

- MParallel
Net ff lang aan de lijn gezeten met iemand die er best wat van weet.
Het is of teveel lucht nog in inlaat kant van het systeem en dat met goed ontluchten het weer werkt. Met lucht samendrukken stel je geen as.
Anders moet er een intern seal lek zijn, die van de zuiger inlaatzijde bijvoorbeeld. Dan lekt daar druk weg.
Beisan system kitje wordt het dan.
BMW heeft zo'n tool waarmee je de asverdraaing kan testen met motor uit. Alleen dan moet je ook een compressor aansluiten op de Vanos en die heb ik niet.
Het is of teveel lucht nog in inlaat kant van het systeem en dat met goed ontluchten het weer werkt. Met lucht samendrukken stel je geen as.
Anders moet er een intern seal lek zijn, die van de zuiger inlaatzijde bijvoorbeeld. Dan lekt daar druk weg.
Beisan system kitje wordt het dan.
BMW heeft zo'n tool waarmee je de asverdraaing kan testen met motor uit. Alleen dan moet je ook een compressor aansluiten op de Vanos en die heb ik niet.
- Niels
Hoeveel druk heb je nodig? Het lijkt me dat het geen grote compressor hoeft te zijn en dan kun je voor weinig een gebruikt 25liter ding ff kopen.
- MParallel
Dat zou wel moeten kunnen.
Aan de andere kant, de uitkomst van DIS is duidelijk. De inlaat as draait niet meer. Alleen sluit je dan dingen uit waarvan je het al weet eigenlijk.
Dus het enige wat overblijft is de zuiger/zuiger seals van de inlaatkant.
Aan de andere kant, de uitkomst van DIS is duidelijk. De inlaat as draait niet meer. Alleen sluit je dan dingen uit waarvan je het al weet eigenlijk.
Dus het enige wat overblijft is de zuiger/zuiger seals van de inlaatkant.
- GTRene
niet dat ik er wat van snap, maar hier staat net zoiets als jij beschrijft dacht ik, incl heel veel foto's en DIY>
http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Symptoms
Cars experience:
Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption.
Repairing the vanos seals provides:
Overall increase in torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Resolution of bogging then surging at 3k RPM. Smooth even distribution of power and RPM transition. Resolution of engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Quiet stable idle. Smooth easy takeoffs. Improved performance when AC on. Reduced fuel consumption.
- GTRene
en anders haal je zoiets

http://www.schmiedmann.nl/3_series/E36/ ... tm#1952300" onclick="window.open(this.href);return false;

PRD Vanos block off kit S50B32 euro
http://www.schmiedmann.nl/3_series/E36/ ... tm#1952300" onclick="window.open(this.href);return false;