Dit vind ik wel een goeie...Dennis Cavallino schreef:....
ESP icm verplichte aanvullende (jaarlijkse) rijtrainingen.
...
Heel veel mensen weten helemaal niet hoe hun auto op de limiet reageert, zowel met als zonder die elektronische hulpmiddelen, bijv.:
- ESP reageert alleen als je blijft doorboenderen, als je bijvoorbeeld van het gas gaat zal het ESP zodanig kunnen reageren dat het situatie alleen maar verergerd of zelfs dat het totaal niet werkt;
- als het ESP uitvalt? Er valt nog normaal met de auto te rijden (bij sommige merken is het ESP al een oplappertje voor de algehele onderstelafstemming), maar zijn de mensen nog steeds in staat de auto op de weg te houden?
- daarnaast denk ik dat het gros van de mensen het trillen in het rempedaal n.a.v. ingrijpen ABS nog nooit gevoeld hebben (althans ik hoor dit nog te vaak). Kans is groot dat mensen van schrik het rempedaal loslaten i.p.v. harder doortrappen.
Ook ESP (in al zijn verschijningsvormen) is geen wondermiddel. Het wordt wel steeds beter (voortschrijdende technologie), maar ook het ingrijpen van ESP kan natuurlijk niet alles goed maken. Het is immers niet in staat de natuurkundige grenzen te overschrijden. Het nare van het ESP en alle extra electronische hulpmiddelen is dat mensen zichzelf daardoor ook gaan overschatten wat voertuigbeheersing betreft. Denkende dat daardoor hen niets meer kan overkomen.