ESP straks verplicht op nieuwe auto’s

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joop

Bericht door Joop » 17 mei 2007, 21:36

Dennis Cavallino schreef:....
ESP icm verplichte aanvullende (jaarlijkse) rijtrainingen.
...
Dit vind ik wel een goeie...
Heel veel mensen weten helemaal niet hoe hun auto op de limiet reageert, zowel met als zonder die elektronische hulpmiddelen, bijv.:
- ESP reageert alleen als je blijft doorboenderen, als je bijvoorbeeld van het gas gaat zal het ESP zodanig kunnen reageren dat het situatie alleen maar verergerd of zelfs dat het totaal niet werkt;
- als het ESP uitvalt? Er valt nog normaal met de auto te rijden (bij sommige merken is het ESP al een oplappertje voor de algehele onderstelafstemming), maar zijn de mensen nog steeds in staat de auto op de weg te houden?
- daarnaast denk ik dat het gros van de mensen het trillen in het rempedaal n.a.v. ingrijpen ABS nog nooit gevoeld hebben (althans ik hoor dit nog te vaak). Kans is groot dat mensen van schrik het rempedaal loslaten i.p.v. harder doortrappen.

Ook ESP (in al zijn verschijningsvormen) is geen wondermiddel. Het wordt wel steeds beter (voortschrijdende technologie), maar ook het ingrijpen van ESP kan natuurlijk niet alles goed maken. Het is immers niet in staat de natuurkundige grenzen te overschrijden. Het nare van het ESP en alle extra electronische hulpmiddelen is dat mensen zichzelf daardoor ook gaan overschatten wat voertuigbeheersing betreft. Denkende dat daardoor hen niets meer kan overkomen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 mei 2007, 22:06

Kasteel schreef:Lexus heeft toch 2 abs zekeringen?
ABS 1 voor abs en ABS 2 voor andere ongein, of leef ik teveel jaren terug :).
Ja en ABS II moet je loskoppelen om esp en traction control uit te schakelen, maar ABS uitzetten is wel zo prettig tijdens driften.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 17 mei 2007, 22:25

Als de overheden autofabrikanten zouden verplichten dat ze lichtarmaturen zodanig zouden ontwerpen dat elke flapdrol erbij zou kunnen...

Want nu kan je bij de nieuwere auto's niet eens een lamp verwisselen zonder de halve auto te demonteren...

Ik vind dat iedereen dat zelf moet kunnen alsof je thuis een lampje uitdraait en indraait...

Ga geen 60 euro uurloon betalen voor een kapot lampje van nog geen 3 euro ofzo...

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 18 mei 2007, 00:26

Op zich wel een goede maatregel, maar maak het idd uitschakelbaar. Genoeg mensen die er bij bij hebben in een noodsituatie, en diegene die zichzelf doodrijdt omdat hij denkt ''ik heb toch esp en kan me niets gebeuren''... gevalletje natuurlijke selectie.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 mei 2007, 03:04

wimwerf schreef:Als de overheden autofabrikanten zouden verplichten dat ze lichtarmaturen zodanig zouden ontwerpen dat elke flapdrol erbij zou kunnen...

Want nu kan je bij de nieuwere auto's niet eens een lamp verwisselen zonder de halve auto te demonteren...

Ik vind dat iedereen dat zelf moet kunnen alsof je thuis een lampje uitdraait en indraait...

Ga geen 60 euro uurloon betalen voor een kapot lampje van nog geen 3 euro ofzo...
Sta ik idd soms ook wel eens van te kijken, had laatst een Benz mee, daarvan moest het binnen scherm verwijderd worden om lamp te vervangen; te belachelijk voor woorden....

Knot

Bericht door Knot » 18 mei 2007, 08:03

Zolang je het uit kunt zetten vind ik het prima!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 18 mei 2007, 08:59

wimwerf schreef:Als de overheden autofabrikanten zouden verplichten dat ze lichtarmaturen zodanig zouden ontwerpen dat elke flapdrol erbij zou kunnen...

....

Het interessante is: dat is al verplicht :lol: Alleen houden de heren fabrikanten zich er niet aan.

Tijdje terug leuk filmpje op de Duitse TV: lampen verwisselen in een Audi A2... dat lukte dus helemaal niemand :roll:
(stonden bij een benzine station waarbij voorbijgangers werd gevraagd of zij de lamp wilden verwisselen)

Plaats reactie