Nederlanders en hun vooroordelen?..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Nederlanders en hun vooroordelen?..

Bericht door Fedmas » 28 jul 2014, 17:34

Hallo Allemaal,

Zoals de meesten van jullie waarschijnlijk wel weten ben ik onlangs gewisseld van BMW 3 serie naar VW Up! Wat me tot nu toe opvalt, is zowel lachwekkend als een beetje triest. In de BMW had ik eigenlijk constant boze blikken, of igg blikken van 'BMW....'. Op de snelweg gingen de meesten toch wel snel aan de kant, met de BMW gaan ze igg sneller aan de kant als ik 140 rij, dan met de Tiguan in 160..

Wat me vooral opvalt, is dat ik met de Up vaker een vriendelijk gebaar krijg, van fietsers of wandelaars of wat dan ook. Alsof ze me kennen, wat in principe mogelijk is dat ze me met een ander vergissen, want rijden hier genoeg Upjes rond..

Met de BMW kreeg ik meestal niet eens een bedankje als ik iemand even voor liet, en als ik dan iets fout deed was het gelijk weer van 'die BMW rijders..', met de Up was het van shit happens, volgende keer beter.

Ook met het parkeren bij de supermarkt valt het me op dat ik met de Up makkelijker parkeer dan met de BMW. Ook krijg ik meer ruimte als ik weg wil rijden, bij de BMW had ik vaak dat iemand juist even dacht van die wacht maar.

Om het even samen te vallen, mijn punt is dat het lijkt alsof het gros van de medeweggebruikers (en dan met name gele platen met NL erop, witte platen zijn er nu in Zeeland ook genoeg..) bij BMW direct denkt van oh daar heb je 'weer' zo'n BMW rijder, laten we die maar niet bedanken, die zijn toch aggresief/ associaal, en met de Up lijkt het wel alsof ik bij voorbaat goed bezig ben... Alsof ze dat van te voren kunnen ruiken. Tuurlijk ging ik met de BMW harder, maar dat heeft geen invloed op parkeren bij de supermarkt, het verlenen van voorrang of het meedenken met het overige verkeer, Up of 323ci..

:wtf:

Riceaux

Re: Nederlanders en hun vooroordelen?..

Bericht door Riceaux » 28 jul 2014, 17:47

Bekend verhaal. Afgelopen weekend reed ik met de Corsa van m'n broer op de ring van Amsterdam. Had last van bumperklevers, mensen die me afsneden en zelfs 2 die me gingen brakechecken omdat ik niet op tijd aan de kant ging. Waar over het algemeen auto's formaat 3-serie die dat soort grappen flikken. Paar weken terug zelfde locatie maar dan met de 325i. Nergens last van. Oftewel aso's denken blijkbaar dat ze dat soort grappen prima kunnen uithalen bij kleine auto'tjes. Krijg ook regelmatig boze blikken in 30 km zones als ik er met 30 doorheen rijdt met de 325i. Weet niet of dat dan door het merk komt of door het geluid. Maar opvallend is het wel.

markk

Bericht door markk » 28 jul 2014, 18:17

Moet je eens met een EVO gaan rijden met katloze 3" miltek.
Iedereen kijkt je default boos aan. Of je nou rustig rijdt of niet. Je bent altijd aso.

Mark.
(kortom ik rijd altijd als een dolle met de EVO. Ik bevestig graag vooroordelen ;-))

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 jul 2014, 18:21

Dit soort verschillen merk ik altijd op de motorfiets. Als je met de auto voor een voetganger/fietser stopt nooit een bedankje, op de motorfiets opvallend veel.
Verder maakt het me niet uit als je even moet wachten bij het verlaten van een parkeer vak. Ik denk ook dat het niet aan de auto ligt maar aan het formaat auto misschien.

Met de up zien ze je waarschijnlijk schuin in het vak staan of iets. Terwijl je met de bmw moest aanhalen om er uberhaupt uit te kunnen en je niet eens schuin in het vak kan staan zonder al op de rijbaan te staan.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 28 jul 2014, 18:27

markk schreef:Moet je eens met een EVO gaan rijden met katloze 3" miltek.
Iedereen kijkt je default boos aan. Of je nou rustig rijdt of niet. Je bent altijd aso.

Mark.
(kortom ik rijd altijd als een dolle met de EVO. Ik bevestig graag vooroordelen ;-))
Dat ken ik nog wel van vroeger toen m'n vader een Galant vr4 had. :tooth:

Fedmas

Bericht door Fedmas » 28 jul 2014, 18:37

Eric Z schreef:Dit soort verschillen merk ik altijd op de motorfiets. Als je met de auto voor een voetganger/fietser stopt nooit een bedankje, op de motorfiets opvallend veel.
Verder maakt het me niet uit als je even moet wachten bij het verlaten van een parkeer vak. Ik denk ook dat het niet aan de auto ligt maar aan het formaat auto misschien.

Met de up zien ze je waarschijnlijk schuin in het vak staan of iets. Terwijl je met de bmw moest aanhalen om er uberhaupt uit te kunnen en je niet eens schuin in het vak kan staan zonder al op de rijbaan te staan.
Het feit dat ik moet wachten is geen probleem, maar het valt me gewoon op dat ik voorrang KRIJG met de up en met de BMW niet. Up kan schuin staan, maar sta gewoon recht. Deels omdat ik dat netjes vind, deels omdat het met de BMW indd niet anders kon en dit dus instinctief is.

martll

Bericht door martll » 28 jul 2014, 19:10

Ik denk dat het in je hoofd zit, of heb je misschien de vriendelijkheidsoptie aangevinkt bij de VW dealer?
Dat voorrang krijgen komt omdat het zelf ook mensen zijn die een Up! hebben. Tegenwoordig worden grote/onzuinige auto's toch niet meer verkocht. Soort van autoliefhebberij dus.
:zwijntje:

Zonder gekheid. Als je onwetenden zegt dat je een BMW of Audi rijdt, zien ze je als een rijk/welvarend persoon. Ook al is het een 500euro kostende A4 uit 1995 met 400.000km en 4 lekke banden, bij wijze van spreken. Zeg je dat je een nieuwe Up! hebt dan denkt iedereen dat je een armoedzaaier bent.

Wat dat snelwegrijden betreft; ik merk ook dat als ik met de V70 op iemand af kom rijden dat ze sneller aan de kant gaan in vergelijk met mijn Clio. Zelf interesseert het me niks. Of er nou een Dodge ram achter me zit of een 107.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 jul 2014, 20:24

Fedmas schreef: Het feit dat ik moet wachten is geen probleem, maar het valt me gewoon op dat ik voorrang KRIJG met de up en met de BMW niet. Up kan schuin staan, maar sta gewoon recht. Deels omdat ik dat netjes vind, deels omdat het met de BMW indd niet anders kon en dit dus instinctief is.
Ik bedoel tijdens het wegrijden, je stuur een slinger geven en wat naar voor rollen zal je met de up eerder doen dan met de bmw. Misschien wel ombewust omdat je met de up die ruimte hebt. Opdat moment is voor verkeer war er aankomt ook duidelijk dat jij eruit wil.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 28 jul 2014, 20:31

Het klopt ook gewoon. Die vooroordelen gaan ook nooit meer weg.
Ik merk het met de 106 ook geregeld. Als ik met 140/150 op de linker baan rij gaan de BMW's/Audi's niet aan de kant, het overige verkeer over het algemeen een stuk sneller.
Als ik met een groter formaat auto rij lijkt het alsof de BMWs/Audi's wel aan de kant gaan. Ben ik nou gek? ;)

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 28 jul 2014, 21:15

Mijn broertje heeft een Fiat Panda uit 1985, als ik daar in (mee)rijd, dan valt het me juist op dat mensen denken "oh, daar kan ik wel voor", terwijl ik dat met de Alfa nooit heb.

Reind

Bericht door Reind » 29 jul 2014, 11:09

In een BMW rijd iedereen door de regel (of eigenlijk altijd) harder dan met een ander merk auto. Ik rij geregeld met andere auto's en het valt mij op dat ik in een BMW altijd harder rij. Is ook niet zo gek, BMW's zijn natuurlijk gemaakt voor de sportieve rijder. Dan moet hij dat wel bij je ontlokken. Op het overige verkeer kom je dan gewoon over als een asociale of agressieve automobilist. Een grote groep eigenaren van BMW's van 15 jaar of ouder helpt daarbij ook niet. Het vooroordeel snap ik zeker en klopt wat mij betreft. Of dat zich uit in alle zaken die de TS omschrijft lijkt me niet helemaal maar het dekt de lading.

Voorbeeldje:
Wij hebben ook een Renault Scenic voor de deur staan. Ondanks dat het een 2.0 16v is heb ik nooit haast, rij ik nooit harder dan 120 op de snelweg en neem bochten op een hele normale snelheid. Ik rij dus heel netjes en niemand zal daar commentaar op hebben. Hoewel, misschien dat een BMW rijder zich ergert omdat ik niet snel genoeg van rijbaan wissel. En daarmee sla ik denk ik wel de spijker op zijn kop.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2014, 11:20

Helemaal mee eens Reind!

ik rij in een /mijn BMW ook anders dan in een andere auto gewoon omdat het ook "uitlokt" tot sportief rijden...

RVV

Bericht door RVV » 29 jul 2014, 11:45

BMW rijders zijn gewoon ASO's kijk maar hoe het hier op DF er aan toe gaat :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 29 jul 2014, 12:16

wat mij vroegah opviel toen ik een 2x een 911 had, als ik nog normaal rustig reed maar bv wegtrok vanuit een bocht nog onder de snelheids limiet, dat er regelmatig mensen waren die dan keken en meteen gebaren maakten met hun handen van slow down, dat dus terwijl ik absoluut niet te hard ging, maar combo geluid/auto. (Porsche is namelijk voor velen een 'race' auto )

een tijdje later had ik een TVR Griffith 4.3 BV, dat ding maakte me een lekker geluidje en zag er mooi klassiek gelijnd uit, bovendien om te toveren in targa of cabrio.

anyways, als ik daarmee reed en bv hard optrok en boven de snelheidslimiet oid zou komen, keken datzelfde soort mensen om en gebaarden dan ook met de handen maar dan, duimpje op en of een vriendelijke knik :D

met een gewone bmw krijg je idd veel vooroordelen, ook met aparte voor sommige mensen scheur auto's ook al rijd je rustig, ze snappen dan bv vaak niet dat jij voor hun stopt als ze bij een zebrapad staan, of bv verkeers situaties waar ik bij bepaalde situaties bv niet eens hoef te stoppen wettelijk gezien, dan zie je ze kijken..huh, stopt ie nou voor mij? dan nogmaals en dan steken ze bv toch maar over, dan krijg je soms wel een goedkeurend knikje :D

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 29 jul 2014, 13:03

Reind schreef:Hoewel, misschien dat een BMW rijder zich ergert omdat ik niet snel genoeg van rijbaan wissel. En daarmee sla ik denk ik wel de spijker op zijn kop.
Je hebt gewoon op de rechterbaan te blijven met je renaultbusje.

HJ2

Bericht door HJ2 » 29 jul 2014, 13:56

Ja sorry, maar in de BMW rijd ik (meestal) als een oude heer. Niet te hard, comfortabel optrekken en gewoon iedereen voorrang geven die voorrang heeft. Ik zal wel de uitzondering zijn, dat begrijp ik. Toch merk ik wel dat mensen bevooroordeeld zijn en al anticiperend reageren. Ah, een BMW... hij zal wel zus of zo gaan doen, en dan meestal niet in de positieve zin zeg maar :-)

In de lotus ben ik sowieso een eikel (volgens mijn zwaar bevooroordeelde mede weggebruikers althans... ) :gek:

Reind

Bericht door Reind » 29 jul 2014, 14:45

Dan ben ik erg benieuwd wat voor een BMW jij rijdt?

HJ2

Bericht door HJ2 » 29 jul 2014, 15:49

E39 530i touring, hoezo?

Reind

Bericht door Reind » 29 jul 2014, 16:25

Je hebt cruisers (5 en 7 serie) en je hebt de meer dynamische modellen namelijk de 1 en 3 serie.

En dat klopt in jou geval ook wel. Desalniettemin kun je met een 530i flink doorrijden.

Emiel

Bericht door Emiel » 29 jul 2014, 16:34

HJ2 schreef:E39 530i touring, hoezo?
Heb je weer zo'n drugsdealer....

Fedmas

Bericht door Fedmas » 29 jul 2014, 16:57

Mijn E46 323ci had ook van die nep xenon, dus beetje lichtblauwe look.. En laag bij de grond, kan misschien afschrikkend werken, weet het ook niet. De up ziet er zo zoetsappig uit dat dat je nooit bang maakt, als ie al in de buurt kan komen / blijven :P

JP

Bericht door JP » 29 jul 2014, 17:11

HJ2 schreef:Ja sorry, maar in de BMW rijd ik (meestal) als een oude heer. Niet te hard, comfortabel optrekken en gewoon iedereen voorrang geven die voorrang heeft. Ik zal wel de uitzondering zijn, dat begrijp ik.(...)
Nee hoor, ik ook. Ik rij met de 325i juist als een oud wijf, midden in de nacht streep 120 (op de snelweg, duh!) en alles om het verbruik maar wat laag te houden........ :oops:

Met de vorige auto, de GTi ging het wel eens wat harder en wilder...... :toot:

Met de Pixo die ook nog heb gaat het juist ook wat ruiger en meer pedal to the metal........ Daar kom je overal doorheen. Volgens mij rijden we daar net 1:14 mee, theoretisch moet die dacht ik de 1:20 kunnen halen.

letterlijk

Bericht door letterlijk » 29 jul 2014, 17:35

Ik denk persoonlijk dat het probleem veel simpeler ligt. Natuurlijk spelen er meerdere factoren mee, maar mijn visie is als volgt:

Mensen hebben van nature de neiging om te reageren op eerste indrukken en dan in het bijzonder de eerste indruk van het gelaat, daarnaast zien mensen (en dit is instinctief aangelegd) "overal" een gezicht in.

Veel auto's lijken door hun koplampen en grill op een gezicht en kenmerken zich soms dan ook door de karakteristieken boos (BMW), vrolijk (citroen), Syndroom van down (SSang yong) :ongeveer als:, lief (Nissan) enz. (uiteraard zitten er tussen de modellen ook nog grote verschillen.

De term "booskijker" is dan ook niet voor niks verzonnen zeg maar....Tel dit op bij de algehele eerste indruk van een BMW rijder en dito rijgedrag en je hebt het perfecte voorbeeld van een slechte eerste indruk en het daarmee samenhangende voorrangsgedrag.

Just my two cents :duck:
Dave Pearson.jpg
Dave Pearson.jpg (130.79 KiB) 2396 keer bekeken
Screenshot_2014-07-29-18-51-56.png
Screenshot_2014-07-29-18-51-56.png (265.29 KiB) 2375 keer bekeken

Walter

Bericht door Walter » 29 jul 2014, 20:40

.
Laatst gewijzigd door Walter op 10 dec 2015, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

HJ2

Bericht door HJ2 » 29 jul 2014, 21:11

Emiel schreef:
HJ2 schreef:E39 530i touring, hoezo?
Heb je weer zo'n drugsdealer....
Jahaaa! En nog een zwarte wagen ook. M'n vrouw wil graag dat ik de wielen zwart plastidip :devil:

Plaats reactie