lekke band: plakken band wenselijk voor trackday?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

lekke band: plakken band wenselijk voor trackday?

Bericht door sitechris » 24 jul 2014, 20:12

Ik heb een lekke band (rechtsachter). Er zit nu even een prop in om in ieder geval bij de bandenboer te komen, maar ik twijfel of ik niet een nieuwe band moet bestellen of de prop laten verwijderen en de band van binnenuit te plakken,.

Mijn twijfel zit hem in de trackday waar ik over 1,5 maand aan meedoe en wat natuurlijk wel wat doet met de belasting van je band. Is het aan te raden om met een geplakte band het circuit op te gaan of is het beter om deze altijd te vervangen?

De meningen van de experts verschillen. Mijn dealer zegt vervangen, mijn bandenboer zegt plakken als het gat niet teveel aan de randen van de band zit. Heeft iemand van jullie ervaring hier mee?

ps....mijn band betreft een Michelin Pilot Sport 2, de auto een 2013 Megane RS.

Knot

Re: lekke band: plakken band wenselijk voor trackday?

Bericht door Knot » 24 jul 2014, 23:04

Prop ben ik geen fan van, zeker met extreme temperaturen en/of temperatuursverschillen. Een plakker van binnenuit (even de band van de velg draaien) heb ik al een stuk meer vertrouwen in.

Wat ik zelf niet snel meer doe is met een plakker of prop driften tot op het canvas. Als die band klapt als er 3 bar plus op staat scheurt ie open op het lekke punt en klapt de hele bumper/binnenspatbord etc eraf.

sitechris

Bericht door sitechris » 24 jul 2014, 23:08

Driften zal ik met mijn FWD autootje niet snel doen. Maar plakken van binnenuit kan idd een voordeel zijn ja.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 24 jul 2014, 23:31

Prop is op circuit een absolute NO GO, zou ik ook op straat niet willen bij een auto waar wat enthousiaster mee gereden wordt.
Plakken is een optie, maar ik zou als op circuit voluit gegaan wordt ook dit niet gokken, schade door een opnieuw lekke band kost een stuk meer dan een nwe band..

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 25 jul 2014, 07:42

Ik zou het risico op forse schade door een klapband (de kans daarop lijkt me toch wel groter) niet willen lopen. De schade die dan kan ontstaan is vele malen hoger dan de kosten van een nieuwe band. Zie onderstaande waarbij de BMW-rijder op Schwedenkreuz een klapband kreeg. Toch vele duizenden Euro's schade want hele achterkant was ontzet :(

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 25 jul 2014, 11:23

Op een E36 driftauto boeit het me niet zoveel maar een auto van enige waarde die er netjes bij staat gewoon een plu erin of een set frisse banden halen idd voor 200 euro.

RVV

Bericht door RVV » 25 jul 2014, 11:31

Op het circuit is het een NO GO.

sitechris

Bericht door sitechris » 25 jul 2014, 12:16

Tnx voor jullie reacties. Ik denk idd dat ik maar voor een nieuwe band ga. Waarom 200 euro besparen terwijl je duizenden euro's kunt afschrijven bij een klapband.

Plaats reactie