Diesel of benzine

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

benzine of diesel

benzine
23
77%
diesel
7
23%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Diesel of benzine

Bericht door RVV » 25 mar 2006, 15:40

Wat geniet je voorkeur, en dan vooral in de dagelijkse praktijk ? Op een circuit is benzine bijna altijd een pré, ivm de hoge toeren die je kunt draaien.

maar IRL op de weg is een koppelbeul ook wel te versmaden. Of toch maar toerenjanken met een benzine motor ?

Probeer even de secundaire nadelen/voordelen van een diesel zoals stinken en motorgeluid/zuinig buiten beschouwing te houden. In dit vergelijk gaat het echt om het motorkarakter en het dagelijkse voordeel daarvan.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 25 mar 2006, 15:44

Duidelijk benzine!

Ik vind de lineaire motoropbouw van een compressor/atmosferische benzinemotor zo veel fijner en gaver als het gevoel van vooral een turbodieselmotor!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 25 mar 2006, 15:46

Benzine.
Diesel is gewoon kut, de turbo maakt de diesel en daarom lijkt het nog wat.
Kijk wat Mitsubishi bijv. doet met een 2.0 benzine met turbo, tot 400pk met 3 jaar garantie en zo'n ding trekt bij 3000rpm ook al heel aardig met een toerenbegrenzer bij 8000rpm, is vergelijkbaar met een 4000rpm draaiende diesel die bij 1500rpm al heel aardig trekt, alleen heb je dan bij benzine als bonus een twee keer zo brede powerband; als er 2 liter diesels met 400pk op de markt komen zien we wel weer verder. :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 mar 2006, 16:08

Ik heb een klein jaartje het nieuwe diesel rijden mogen ervaren met de 120d, geen stakker met zijn 163pk, maar ondanks de voldoende power heeft hij me nooit weten te overtuigen boven de 4500 toeren.

kreeg dan echt zo'n Fred Flinstone gevoel en dat ik moest meetrappen met mijn voeten om maar harder te willen.





Het lineare karakter van een benzine motor en het kunnen doortrekken is het wel voor mij. Ik denk niet dat de kans groot is dat ik in de toekomst weer diesel ga rijden.

[img:464:92]http://www.bcnc.nl/jeugd/animatiepages/ ... flins1.gif[/img]

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 mar 2006, 16:38

Voor dagelijks gebruik zeker diesel, lekker lage toeren, altijd koppel beschikbaar, minder tanken.

Benzine is leuk voor op het circuit of dat ene stoplichtsprintje maar niet om lekker door het land te rijden onder werktijd.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 25 mar 2006, 16:53

Ik ben af en toe wel eens met een (Nieuwe) Caddy TDI Op pad voor de zaak, Maar ik moet zeggen dat behoorlijk prettig rijd.... :shock:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 25 mar 2006, 17:09

Ik ben blij met benzine. Tijdje in een Bora TDI gereden en dat reed ook niet verkeerd, maar benzine vind ik prettiger.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 25 mar 2006, 17:22

Benzine. Ik heb laatst met een MB R320CDI gereden, wat een kutgeluid. Daarvoor is de laatste diesel waarin ik gereden heb een Golf TD leswagen geweest. Was OK als leswagen maar daar houdt het dan ook mooi mee op.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 mar 2006, 18:55

Ik lach jullie uit als jullie binnen 1000km weer aan de pomp staan ;) ;)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 25 mar 2006, 19:33

Had laatst een Golfje 5 tdi mee, leek me best een fijne auto voor dagelijks, maar dan MOET je er wel een auto in het weekend bij hebben, omdat het gewoon weg niet kan leveren waar je naar op zoek bent...
Maar puur voor dagelijks geen probleem mee...

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 25 mar 2006, 19:34

Benzine.

De turbo maakt de diesel. En turbo motoren (diesel en benzine !) zorgen er bij mij altijd voor dat ik niet meer normaal / rustig kan rijden. Knallen moet het, altijd.

In een NA benzine auto kan ik en rustig toeren/rijden en je kan er toeren mee maken wanneer je dat wilt/nodig hebt.

Neem mn 206gti en de Seat Ibiza TDI130. Ongeveer even snel uiteindelijk. Vandaag in beide gereden. 206gti is gewoon zoveel fijner / meer in balans. Echter als ie niet op toeren wordt gehouden maakt de TDI gehakt van 'em.


Mark.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 25 mar 2006, 19:38

Knot schreef:Ik lach jullie uit als jullie binnen 1000km weer aan de pomp staan ;) ;)
Twee uur rijden, een kwartier rust. :D

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 25 mar 2006, 19:44

Diesel, zeker voor dagelijks gebruik. Veel relaxter, altijd koppel voorhanden en stuk zuiniger. Een moderne diesel kan mij absoluut bekoren :)

Maar een pittige benzine motor is ook heeeerlijk, maar niet voor dagelijks gebruik. Niet mijn ding.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 25 mar 2006, 21:13

Voor het dagelijks verkeer een diesel. Koppel rijdt gewoon relaxed op de snelweg.

Voor weekend/circuit activiteiten benzine.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 mar 2006, 22:29

Wat is dan de ideale combinatie, een kleine zuinige diesel sedan voor door de weeks en een dikke benzine coupe voor in het weekend?

Audi A4 2.0dti + BMW E46 M3?

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 25 mar 2006, 22:42

Knot schreef:Ik lach jullie uit als jullie binnen 1000km weer aan de pomp staan ;) ;)
Met m'n 525d kom ik bij lange na niet aan die 1000 km

7/800 is echt de max.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 25 mar 2006, 22:44

Oh...ja, voor mij ook diesel.

Wel minstens een D5 of BMW 6 cilinder.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 26 mar 2006, 00:08

Knot schreef:Ik lach jullie uit als jullie binnen 1000km weer aan de pomp staan ;) ;)
En ik lach jou uit als ik heerlijk met supersnelle gasreactie, al driftend, met 6000+ rpm, al brullend en van het geluid genietend een snelwegoprit neem. :D :wink:

Moge duidelijk zijn waar mijn voorkeur naar uit gaat. Ook tijdens dagelijks verkeer. Met een diesel is dan alles alleen maar van A naar B verplaatsen (niks mis mee op zich). Met een goede benzine is het ook 9 van de 10 keer gewoon van A naar B verplaatsen, maar op elk moment is puur genot oproepbaar.

En daarom nooit meer diesel voor mij.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 mar 2006, 00:25

Als je geld genoeg hebt boeit het niet, al zou ik dan toch nog gaan denken aan een 535d en een 430 bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 26 mar 2006, 00:29

Knot schreef:Als je geld genoeg hebt boeit het niet, al zou ik dan toch nog gaan denken aan een 535d en een 430 bijvoorbeeld.
Wat heeft dat met de keuze voor diesel of benzine te maken?

Mij groeit het geld echt niet op de rug, maar heb er graag wat extra voor over om benzine te rijden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 mar 2006, 00:30

Waarom rijden bedrijven op diesel en niet op benzine met al die leaseauto's?

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 26 mar 2006, 00:31

Knot schreef:Als je geld genoeg hebt boeit het niet, al zou ik dan toch nog gaan denken aan een 535d en een 430 bijvoorbeeld.
E430 of CLK430? :wink:

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 26 mar 2006, 00:32

We hebben het toch over voorkeur en niet over wat bedrijven e.d. voor hun werknemers leasen. (kijk naar 1e post van Rico)

Even voor de vergelijking wat ik er voor over heb. Ik rij 40.000km per jaar met de Z.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 26 mar 2006, 00:34

Knot schreef:Waarom rijden bedrijven op diesel en niet op benzine met al die leaseauto's?
afhankelijk van jaarkilometrage (lees: kosten).

Er zijn genoeg bedrijven waar je ook benzine kunt leasen hoor. Moeten de km's wel redelijk laag blijven.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 mar 2006, 01:05

Kosten verhaal is een goed punt. 120d was altijd 160 à 180 euro per maand aan brandstof. 130i tussen de 400 á 600 euro per maand. Toegegeven rij ik nu geen kilometers meer met de touring maar ik heb het geld er dik voor over. Alleen mijn boekhouder is niet zo blij :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Opa en 4 gasten