BMW e36 328i racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

Re: BMW e36 Ringtool M3 In winterslaap | Te Koop??

Bericht door Petrolhead Tom » 15 dec 2013, 12:41

Ik vind het echt een heerlijke kar! Geniaal! Die kun je zeker in deze staat wel slijten aan een liefhebber.

ErikS

Bericht door ErikS » 15 dec 2013, 12:54

Wat verwacht je er ongeveer voor te vangen? 15/20K?

Geniaal ding.

Reind

Bericht door Reind » 15 dec 2013, 18:31

De twintig komt eerder dan de vijftien.

Ach, we zien het wel.

Knot

Bericht door Knot » 15 dec 2013, 19:24

Eeuwig zonde om te verkopen man, ding is net af.

Geen tijd om te rijden door 2 kids maar wel avonden/uren om te bouwen???

Ik heb een kleine meid van nog geen 2, geen tijd om te bouwen/sleutelen, dat laat ik Bas en Xander lekker doen maar zeker wel tijd om te rijden als ze op bed ligt en het rustig is op straat ;)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 15 dec 2013, 20:46

Heerlijke wagen, die moet wel te slijten zijn.

Zou er toch lekker zelf in knallen.

Reind

Bericht door Reind » 15 dec 2013, 22:28

Knot schreef:Eeuwig zonde om te verkopen man, ding is net af.

Geen tijd om te rijden door 2 kids maar wel avonden/uren om te bouwen???

Ik heb een kleine meid van nog geen 2, geen tijd om te bouwen/sleutelen, dat laat ik Bas en Xander lekker doen maar zeker wel tijd om te rijden als ze op bed ligt en het rustig is op straat ;)
Dat bouwen in de avonduren is er ook al een hele tijd niet meer bij. Ik weet niet wat het is maar met mijn baan, 2 kinderen en een vrouw die ook werkt is vrije tijd ver te zoeken. En de tijd die ik heb gaat het liefst naar de familie. Zo simpel is het.

Het is niet dat ik niks overhou. Ik race nog regelmatig en heb 95% van de tijd een 325i drift editie voor de deur staan. Niks te klagen dus.

Knot

Bericht door Knot » 16 dec 2013, 07:45

Dacht dat dit je ring en drift auto was overigens.....

Maargoed, idd liever met het gezin zijn dan in de auto erop uit.

hulk

Bericht door hulk » 29 jun 2014, 12:29

hallo
zag hem toevallig voor bij komen en zou graag een
richtprijs hebben
greetz

Reind

Re: BMW e36 Ringtool M3 | van stal gehaald

Bericht door Reind » 19 jul 2015, 11:50

Gister de M3 weer van stal gehaald. Stond al sinds november 2013 stil na zijn circuitdoop. Zit/zat een beetje in dubio of ik hem niet beter kan verkopen. Want wat heb je aan een auto die je eigenlijk nooit gebruikt. Gister maar eens gekeken hoe hij er bij stond en kijken wat ik er nou precies mee wil. En ik ben eruit.

Ik heb een nieuwe accu gehaald aangezien de oude in 2013 al niet meer zo best was. En het was starten en lopen. Had verwacht dat hij niet mooi zou lopen ivm lang stilstaan en oude benzine maar hij liep eigenlijk perfect. Hier kreeg ik meteen een lach van op mijn gezicht. Daarna een beetje gekeken wat ik er eigenlijk nog aan moet doen. Dat is eigenlijk heel weinig, alleen maar verdere afwerking, waar wel veel tijd in gaat zitten maar wat ik wel leuk vind om te doen.

Ik ga hem nu de komende weken lekker aan werken (heb nog 2 weken vrij) en er een nieuwe APK opzetten en daarna naar de RDW om hem om te dopen tot M3.

Wat ga ik er nu nog aan doen:
- Interieur verder afwerken; hij is nog niet helemaal naar wens en wil de achterbank/rugleuning netjes wegwerken. Dit sluit aan bij de gedachten dat het toch meer een straatauto is die je op het circuit kan gebruiken. (beetje csl, gt3 gedachte)
- Kofferruimte interieur er weer in. dit om dezelfde reden en weegt nog geen 5 kilo samen.
- Analoog OEM klokje erin
- Mistlicht kapjes erin
- Gt achtervleugel verhogen
- Remmen opnieuw ontluchten, moest nog gebeuren
- Wielkuipen er weer in en pas maken ivm verbredingsset
- Auto laten rollen en chippen
- Carbon dak erop. Er zit een deuk in het huidige dak en ik denk dat het de auto ten goede komt.

Vervolgens is het plan er wat meer mee te gaan rijden. Maar ik zet hem ook gelijk te koop.

Hoe hij er nu bijstaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interieur
Afbeelding

Carbon folie bij achterdeur gemaakt
Afbeelding

Bekleding kofferruimte erin incl afstel mogelijkheid dempers
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jul 2015, 12:11

klinkt als een goed plan :D

Joy

Bericht door Joy » 19 jul 2015, 12:25

Ondanks dat het een tof ding is lijkt het me een lastige auto om een redelijke prijs voor te krijgen.

Het is geen originele M3, het is een halve racer/ halve straatauto, voor een straatauto mist ie eigenlijk airco en de achterbank is niet bruikbaar ivm rolkooi. Ergens is ie misschien te netjes/prijzig om zomaar mee te gaan racen.
De trackdayrijder zal 'm geheel leeg trekken en als dedicated circuittool gebruiken. De straatgebruiker wil een normaal interieur zonder kooi.

Peric

Bericht door Peric » 19 jul 2015, 12:40

Oftewel een erg kleine markt voor. Dus dat wordt geduld hebben tot de juiste persoon met het juiste bedrag in zijn zak komt.
Blijf het een supergave auto vinden. :thumbup:

Reind

Bericht door Reind » 20 jul 2015, 12:39

Joy schreef:Ondanks dat het een tof ding is lijkt het me een lastige auto om een redelijke prijs voor te krijgen.

Het is geen originele M3, het is een halve racer/ halve straatauto, voor een straatauto mist ie eigenlijk airco en de achterbank is niet bruikbaar ivm rolkooi. Ergens is ie misschien te netjes/prijzig om zomaar mee te gaan racen.
De trackdayrijder zal 'm geheel leeg trekken en als dedicated circuittool gebruiken. De straatgebruiker wil een normaal interieur zonder kooi.

Het is inderdaad een kleine markt, daarvan ben ik mij bewust. Ik heb ook geen haast met de verkoop en ga er gewoon zelf een beetje mee rijden. Er worden jaarlijks meerdere m3's zo opgebouwd waarbij het prijskaartje nog veel hoger ligt dan wat ik ervoor wil hebben. De auto bekend maken bij de juiste doelgroep en er komt vast wel iemand voor.

Ik sta overigens volledig achter de configuratie. Ondanks dat het een halve racer is, is hij opvallend comfortabel op straat. Echt comfortabel is hij natuurlijk niet maar vergeleken met een leeggehaald klankkast editie is dit 100x beter. Met de ervaring die ik heb is dit de juiste mix; Hij is op straat heel relaxt te rijden maar op het circuit kun je hem qua rijgedrag gewoon vergelijken met een dedicaded circuitauto. Ik denk dat mensen onderschatten hoe slecht een echte raceauto op de weg te berijden is. En dat hij geen achterbank heeft boeit me niet, dat heeft een z3/4 ook niet en daar hoor je ook niemand over. Daarnaast is er voldoende ruimte om van alles mee te nemen.
Laatst gewijzigd door Reind op 20 jul 2015, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2015, 15:09

Op zich hoeft het ook geen probleem te zijn.

Die kooi is er zo uit als iemand er een achterbank in wil hebben en omgekeerd is de rest van het interieur er ook zo uit als iemand er mee racen wil.

Enige wat ik er misschien nog aan zou doen is de voorbumper monteren die bij die Rieger kit hoort met een vlakke splitter er onder maar dan zit je weer met drempels te kloten.

Verder is een 100% racer inderdaad haast niet te rijden op straat. Maar wat veel mensen ook vergeten is dat dat ook lastiger rijden is op een circuit. Een auto die zich makkelijk laat rijden is voor een hobbyist vaak sneller als een auto die op papier sneller is maar extremer gebouwd is. Dat zie je ook vaak met die mega PK time attack auto's.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 20 jul 2015, 15:56

enige wat voor mij belangrijk zou zijn is dat alles klopt op het kenteken, dan denk ik dat je een leuk karretje hebt waar misschien juist een grotere doelgroep voor is dan voor een dedicated trackday auto. hoeveel mensen rijden niet op en neer naar de ring, lekker toch als je niet helemaal krankzinnig wordt van alle herrie.

Ik denk dat je 2 werelden goed bij elkaar gebracht hebt, maar zolang hij niet klopt op kenteken zou ik er nooit aan beginnen. Maar dat heb je ook op je lijstje staan, dus ik zie geen grote problemen als je hem straks kwijt wilt...

Reind

Bericht door Reind » 20 jul 2015, 16:36

In augustus wordt hij omgekeurd tot een echte M3. Voor de purist blijft het natuurlijk een 325i met M3 onderdelen. Maar voor de rationalist is het een M3 die helemaal uit elkaar is geweest en waar alle onderdelen zijn aangepakt.

Ik zat gister op MP een beetje te klote en kwam meedere advertenties tegen van dezelfde Alpina velgen als ik heb. Ik wist niet dat die velgen zo enorm duur zijn. Zie advertentie

http://link.marktplaats.nl/m940190480

Ik heb ze gister trouwens gewogen en ze zijn wel heel ligt. 18inch 8j kwam op 18kg + band en de 19inch 9,5j met band op 21 kilo. In vergelijk met styling 68 17inch zijn de Alpina veel lichter. Scheelt 4 kilo per velg/band.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2015, 17:18

Dat kenteken is sowieso maar een detail. Zelfs als er M3 op het kenteken staat dan word het voor een purist nooit een M3 en het blijft altijd te achterhalen dat de auto zijn leven als 325i begon.

Gewone BMW's hebben chassisnummers welke met WBA beginnen en BMW M auto's beginnen met WBS. Dus een kenner heeft het meteen door ook al staat er M3 op kenteken.

Is een detail, doet verder niks af aan de kwaliteit van de auto. En voor iemand die een circuitauto zoekt maakt het helemaal niet uit.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jul 2015, 17:53

is ook meer dat het is aangepast, mede ivm vermogen e.d. prettiger ook voor verkoop (en voor jezelf)

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 20 jul 2015, 19:06

Waarom zijn de Amber achterlichten er eigenlijk af? Vond dat zo mooi staan!

Peric

Bericht door Peric » 20 jul 2015, 21:12

Weet zeker dat ik liever deze heb dan een afgetrapte, gepoetste echte M3.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 21 jul 2015, 12:28

Bert ///M3 schreef:Dat kenteken is sowieso maar een detail. Zelfs als er M3 op het kenteken staat dan word het voor een purist nooit een M3 en het blijft altijd te achterhalen dat de auto zijn leven als 325i begon.

Gewone BMW's hebben chassisnummers welke met WBA beginnen en BMW M auto's beginnen met WBS. Dus een kenner heeft het meteen door ook al staat er M3 op kenteken.

Is een detail, doet verder niks af aan de kwaliteit van de auto. En voor iemand die een circuitauto zoekt maakt het helemaal niet uit.

Een detail die ervoor zorgt dat je feitelijk onverzekerd rondrijd met een auto die niet juist op kenteken staat ja...

Ik bedoelde het dus niet als purist, maar juist als rationalist (is that even a word?). Interesseert me helemaal niks hoe die auto zijn leven begon...het is een track auto, geen poetsauto, de purist kiest niet voor een semi gestripte kar.

Ik zou dit project altijd verkiezen boven een echte M3 waar ze enkel even een kooitje ingemikt hebben, ik zou alleen naar het eindresultaat kijken en wat minder naar hoe het begonnen is...

Reind

Re: BMW e36 Ringtool M3

Bericht door Reind » 25 jul 2015, 20:15

Volgende week gaat hij voor de APK.Vervolgens ga ik er de rest van de zomer lekker mee rijden.

Vandaag weer lekker geklust en ben de auto in detail aan het afwerken. Wat heb ik dan allemaal gedaan?
- Instaplijsten gemaakt van carbon warp folie;
- Nieuwe radiateur geplaats (de vorige scheurde spontaan af bij de bovenste slang)
- Poetsen en poetsen
- Nieuwe tellerklok erin (m3 icm 323i compact behuizing)
- Alles een beetje nagelopen
- Nieuwe sleutel besteld

Wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn_bmw

Re: BMW e36 Ringtool M3