Onderhoud bij Offenga *opgelost, reactie pagina 4*

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door ///Joost » 27 jun 2014, 09:03

Knot schreef:Vind wel dat je zoiets mag posten, je bent immers niet netjes behandeld, en niet op 1 puntje en ging ook niet over een half uurtje. Excuses ook ver te zoeken.

Dus TS, prima gedaan, ik zou er ook kwaad over zijn.
+1, dit is voor ondernemers helaas een van de donkere kanten van Internet. News travels fast. Men is echter vrij om positieve dan wel negatieve kritiek te posten. En ik ben blij dat ik het kan lezen.
De manier waarop TS behandeld is, indien het echt gegaan is zoals hij zegt, kan gewoon niet. Wat dat betreft een domme zet van Offenga en wederom worden de gevolgen van klantvriendelijkheid zwaar onderschat.

Daarentegen moeten we de boel ook niet opblazen, want dagelijks wordt bij mensen geld uit de zak geklopt bij dealers, specialisten en werkplaatsen. Dat is wellicht nog erger.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Knot » 27 jun 2014, 09:21

Je gaat in mijn ogen naar een specialist omdat je die boven een dealer stelt.

BMW vervangt volgens procedure een complete SMG bak, voorschrift BMW... kosten duizenden euro's
Specialist vervangt alleen het defecte onderdeel, kennis > voorschrift... kosten paar honderd euro.

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Josef » 27 jun 2014, 10:29

RVV schreef:Ik ken Offinga alleen van naam, verder geen ervaring mee. Een slechte ervaring is altijd mogelijk. Dat is jammer maar waarom niet eerst tot 10 tellen en op de een of andere manier Offinga de kans geven voor een oplossing naar jouw tevredenheid? ipv gelijk je gram halen op internetfora (meerdere zag ik al).
De TS heeft volgens zijn verhaal een hele dag bij Offenga doorgebracht en is daar compleet genegeerd, volgens dit verhaal denk ik dus dat Offenga wel degelijk een kans of zelfs meerdere kansen heeft gekregen om het recht te zetten maar hier geen gebruik van heeft gemaakt.
Knot schreef:Je gaat in mijn ogen naar een specialist omdat je die boven een dealer stelt.

BMW vervangt volgens procedure een complete SMG bak, voorschrift BMW... kosten duizenden euro's
Specialist vervangt alleen het defecte onderdeel, kennis > voorschrift... kosten paar honderd euro.
+1 Je vertrouwt zo iemand en als je dan op zo een manier wordt behandeld als de TS dan zou ik aan zo een bedrijf nooit meer mijn auto toevertrouwen.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door ErikS » 27 jun 2014, 10:33

Ik ben ook naar een specialist gegaan met mijn groot onderhoud ivm de 1.8T problemen.
Ik had geen problemen, maar ik wou wel dat een specialist die de kenmerken van het blok het onderhoud zou doen. Het oliefilter in het carter zat bijv. stampvol met rommel.

Ik vermoed dat de doorsnee garage het filter niet had vervangen.
Als je dan met zo'n standpunt naar een garage gaat, verwacht je ook geen gerommel bij ze!
ik begrijp dit topic wel.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door veejay » 27 jun 2014, 11:38

Gelukkig zijn er genoeg BMW specialisten waar ik met mijn 328 langs kan, dit soort draadjes helpen in ieder geval sneller tot een keus te komen welke ik kan overslaan. Dank daarvoor TS!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Hielke » 27 jun 2014, 11:44

Zijn die BMW's met rakettechnologie in elkaar gezet of zo dat al die zelfverklaarde "specialisten" nodig zijn?

Mijn vakgarage hier vlakbij kan alle auto's aan de computer hangen. Op een BMW zit voor zover ik weet niks exotisch. Gewoon goed spul dat overal rondrijdt en overal voorradig is.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Peric » 27 jun 2014, 12:14

Daar heb je Hielke weer hoor...
Met een specialist word bedoelt een garage of monteur die een voorkeur heeft voor een bepaald merk en daar al heel veel aan gesleuteld heeft en er daardoor veel van weet.
Zo goed?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door RVV » 27 jun 2014, 13:03

Even voor de duidelijkheid ik twijfel niet een TS zijn ervaring. Het een en ander is slordig gegaan. Ik zou zoiets een dag later via mail versturen en gewoon aangeven hoe hij van jou weer een tevreden klant kan maken en nee dat hoeft niet gelijk om geld te gaan. Geen reactie daarop? Nou prima aanpakken dan.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Robin » 27 jun 2014, 13:13

Hielke schreef:Zijn die BMW's met rakettechnologie in elkaar gezet of zo dat al die zelfverklaarde "specialisten" nodig zijn?
Man, harteloos. De F10 M5 zeer zekers.

:kikker:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Hielke » 27 jun 2014, 14:40

Robin schreef:
Hielke schreef:Zijn die BMW's met rakettechnologie in elkaar gezet of zo dat al die zelfverklaarde "specialisten" nodig zijn?
Man, harteloos. De F10 M5 zeer zekers.

:kikker:
Ding klinkt misschien als een raket, dat wel. :lol:

Peric, ik heb door de jaren teveel gezien en meegemaakt om een besluit een auto 100 kilometer verderop te laten onderhouden nog te kunnen rechtvaardigen. Ik heb ooit een GTV-6 bij auto Koen in Blaricum gekocht. Koen was dealer en specialist van Alfa, Ferrari en Maserati. Bij accelereren hield de auto in. Ik ben er drie keer voor terug geweest (garantie), maar ze kregen het niet voor elkaar. Na een bezoekje aan een non-merk garage in Drachten was het zomaar gepiept. Een Bosch spoel onderin de verdeler speelde op.

En nog zoiets. Loop nou eens bij whatever BMW dealer de garage binnen. Als ze dat al toestaan. 90% van wat ze daar binnen krijgen is kleine beurten werk. Olie, filtertje, factuurtje. Het wagenpark is overwegend erg jong. Het zwaardere werk (motor, bak, onderstelswaps) zie je er nauwelijks. Als ik bij mijn vaste garage binnenstap zijn de helft van de klussen het zwaardere (specialistische) werk. Her en der liggen motoren en versnellingsbakken.

Tis wat anders als je je auto deugdelijk wilt laten tunen. Dan is specialisme vereist.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door veejay » 27 jun 2014, 16:18

Afgelopen zondag was er wel backstage bij BMW dus mocht ik met de monteur meekijken. Echter wist ie weinig te vertellen over hoe dat geluid uit de uitlaat nou beter gemaakt kan worden.

Hij wist ook weinig over veelvoorkomende probleempjes te vertellen. Tis gewoon goed allemaal zei hij... Ja, alleen de ketting vervangen als 'ie geluid maakt..

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door hanske » 27 jun 2014, 19:07

TS, thanks for sharing. :bloemetje:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door raymondw » 29 jun 2014, 13:26

Ik ga met TS mee dat hij deze (negatieve) ervaring deelt. Enerzijds merk je aan zijn formuleringen een stuk frustratie .... maar mag het, want waarom zouden we de feiten die hij aanhaalt in twijfel trekken? Want er gaat hier wel heel wat meer mis dan alleen maar een stukje techniek of een fout van een monteur.

Over dat laatste, fouten maken is menselijk en kan altijd gebeuren. Dat gebeurt mij zelf ook, zeker als ik onder druk sta, maar dan is het zaak om even uit te blazen en alles te overdenken en geloof me, dat is erg lastig als je diep in de 'shit' staat terwijl je tegelijkertijd het overzicht moet behouden.

Een feit weten we en wordt ook niet in twijfel getrokken. Een slang was niet (goed) gemonteerd. Het gevolg weten we ook, een 'gesmolten' onderdeel van het inlaat traject. Een menselijke fout lijkt zeer waarschijnlijk, maar het zou goed kunnen zijn dat deze slang niet goed was gemonteerd, waardoor deze pas na 'aflevering' losgeschoten is, ergo het zou goed kunnen dat dit tijdens de proefrit niet is waargenomen.

Maar op zicht maakt dat niet uit aangezien er een causaal verband lijkt te bestaan tussen het 'defect' en de daarvoor uitgevoerde werkzaamheden. En op dat moment gaat het mis aangezien Offenga geen proces lijkt te hebben hoe ze in dergelijke gevallen moeten handelen. Op een of andere manier ondernemen ze wel actie, maar hoe deze tot stand is gekomen is onduidelijk, Jacob Offenga lijkt betrokken te zijn, maar het is de vraag hoe hij naar zijn medewerker heeft gehandeld; 'directief' of 'leidend'..?!

Het kost hem i.i.g zijn aandacht en geld en dat zal hij niet leuk hebben gevonden, dus ik denk eerder directief. Het zou beter zijn geweest om het probleem eerst te onderzoeken en dan de resultaten met de eigenaar terug te koppelen en de actie af te stemmen met een voorstel.

Uit de samenvatting van TS merk ik dat dat in zijn geheel niet wordt gedaan...... Ja, ze proberen het probleem te verhelpen (?!), maar zwaar onder druk en op een wijze waar je je vraagtekens bij mag stellen (vervuilde tweedehands onderdelen). Die combinatie werkt fouten in de hand en dan kan ik mij goed indenken dat TS verbolgen is geweest (met alle recht).

Dus ook al proberen ze de boel te verhelpen, vanuit rolverdeling en communicatie gaat hier alles mis en dat tekent de organisatie, want laten we eerlijk zijn, JO is "in de schuur" begonnen en heeft nu een wat groter bedrijf met medewerkers omdat dit zijn omzet vergroot. Zelf lijkt hij zich alleen met de handel bezig (te willen) houden. Dat is niet erg, maar waar is de werkplaatschef dan? M.a.w, alles hier lijkt te wijzen op 'geen proces', onduidelijke 'rollenverdeling' en 'bevoegdheden'. In z'on geval moet de eigenaar opstaan en de klant op zijn gerust stellen, immers alleen hij kan dat op dat moment de verantwoordelijkheid nemen.

Dat hij dat heeft nagelaten is niet alleen een gemiste kans, maar toont vooral een gebrek aan leidinggevend vermogen. Het resultaat is een negatieve ervaring door een klant en die gaan tien keer sneller rond dan een goede ervaring!! Helaas voor JO wordt dat nu gedeeld.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door 328Ti » 29 jun 2014, 14:22

hanske schreef:TS, thanks for sharing. :bloemetje:
+1

En Josef +1

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door 328Ti » 29 jun 2014, 14:30

veejay schreef:Afgelopen zondag was er wel backstage bij BMW dus mocht ik met de monteur meekijken. Echter wist ie weinig te vertellen over hoe dat geluid uit de uitlaat nou beter gemaakt kan worden.

Hij wist ook weinig over veelvoorkomende probleempjes te vertellen. Tis gewoon goed allemaal zei hij... Ja, alleen de ketting vervangen als 'ie geluid maakt..
Dit is wel een gevalletje olie op het vuur Veejay. Een ervaren monteur hoeft een passant niet te bewijzen dat hij wel of niet kundig is. Wellicht nivelleerde de monteur wel qua niveau in jullie gesprek :bag: . Als ik het project van Offenga heb gelezen met de M5/E28 modificatie, moet je wel van goede huize komen om het project tot een goed einde te brengen.

In dit verhaal van van Fuseekogel staat de klantonvriendelijkheid, het niet checken van het gerepareerde en het klaarblijkelijk gebrek aan zelfreflectie / incasseringsvermogen centraal.

Mijn ervaring - wat doet het er trouwens toe - was goed. Destijds een mooi 330i remmensetje VA gekocht en de schijven rijd ik nog mee. Qua onderhoud geen ervaring maar dat hoeft ook niet :lollerdelol:

Ik ben benieuwd naar de mogelijke reactie van Jacob.

Online
Rnd
Berichten: 2312
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Rnd » 29 jun 2014, 17:36

Bedankt voor het delen. Elke autoliefhebber die regelmatig zijn auto('s) naar een garage brengt, maakt dit volgens mij vroeg of laat mee. Zelf ook diverse negatieve ervaringen die ik vrijwel nooit deel. Ik neem mijn verlies en ga nooit meer naar zo'n bedrijf. Waarom deel ik het niet? Om niet in het negatieve te blijven hangen en ellenlange discussies op Internet te voorkomen. Zie ook hier (en op gummen) mensen die menen dat het allemaal wel meevalt en mensen die het terecht vinden. Hoewel ik nooit in het noorden zal komen voor onderhoud vanwege de afstand, vind ik het goed dat dit soort ervaringen gepost worden :thumbup: .

Online
Gebruikersavatar
malle eppie
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:27

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door malle eppie » 04 jul 2014, 11:44

Als je toch de moeite neemt om naar Friesland te rijden, ga dan de volgende keer naar Heeres, BMW specialist, Parrega.
De eigenaar is een hele serieuze vent, met verstand van zaken. Zeker op het gebied van storingen. Daar was dit je echt niet gebeurd.

Heeft van alles in onderhoud, F10, E60-61, E39, E46, E92. Benzine, diesel, M5 etc.etc.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door fuseekogel » 05 jul 2014, 15:27

Ik hoef helaas de moeite niet meer te nemen, auto is gisteren af gesleept in Kroatië. Staat nu bij de dealer, nadat ik een half uur in de wachtruimte zat vroeg men wat er gebeurt was onlangs aan de auto. Er wordt nu een inventarisatie gemaakt wat er allemaal stuk is gegaan.

De dealer maakte ook foto's hoe het een en ander aangetroffen is onder de kap.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Petrolhead Tom » 05 jul 2014, 15:36

fuseekogel schreef:Ik hoef helaas de moeite niet meer te nemen, auto is gisteren af gesleept in Kroatië. Staat nu bij de dealer, nadat ik een half uur in de wachtruimte zat vroeg men wat er gebeurt was onlangs aan de auto. Er wordt nu een inventarisatie gemaakt wat er allemaal stuk is gegaan.

De dealer maakte ook foto's hoe het een en ander aangetroffen is onder de kap.
:( Klote man! Sterkte!

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door bm-dub » 05 jul 2014, 16:06

fuseekogel schreef:Ik hoef helaas de moeite niet meer te nemen, auto is gisteren af gesleept in Kroatië. Staat nu bij de dealer, nadat ik een half uur in de wachtruimte zat vroeg men wat er gebeurt was onlangs aan de auto. Er wordt nu een inventarisatie gemaakt wat er allemaal stuk is gegaan.

De dealer maakte ook foto's hoe het een en ander aangetroffen is onder de kap.
damn, dat is klote zeg. is dat ten gevolge van wat er is gebeurt bij Offenga? sterkte ermee.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Knot » 05 jul 2014, 16:18

Vervelend zeg, hoop dat ze het simpel en betaalbaar kunnen fixen... zou zonde zijn als het schade door onkunde/gemakzucht betreft.

Over het backstage verhaal, een hoop kundige monteurs laten natuurlijk niet zomaar het achterste van hun tong zien.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door GTRene » 05 jul 2014, 17:02

klinkt niet zo leuk, helemaal als je dan ook nog eens strand far away from NL, mooi balen dus.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door fuseekogel » 05 jul 2014, 17:19

Knot schreef:Vervelend zeg, hoop dat ze het simpel en betaalbaar kunnen fixen... zou zonde zijn als het schade door onkunde/gemakzucht betreft.

Over het backstage verhaal, een hoop kundige monteurs laten natuurlijk niet zomaar het achterste van hun tong zien.
Goedkoop zal het niet worden, men spreekt over een nieuw inlaatspruitstuk, gasklephuis en egr. Roetfilter is nog afwachten of deze is gesmolten. Voorlopig schatting is €1800.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door jacobt » 05 jul 2014, 17:37

bm-dub schreef:
fuseekogel schreef:Ik hoef helaas de moeite niet meer te nemen, auto is gisteren af gesleept in Kroatië. Staat nu bij de dealer, nadat ik een half uur in de wachtruimte zat vroeg men wat er gebeurt was onlangs aan de auto. Er wordt nu een inventarisatie gemaakt wat er allemaal stuk is gegaan.

De dealer maakte ook foto's hoe het een en ander aangetroffen is onder de kap.
damn, dat is klote zeg. is dat ten gevolge van wat er is gebeurt bij Offenga? sterkte ermee.
Wat denk je zelf? :wtf:

Alles goed laten vastleggen en terug ermee naar Offenga. Via forums het grote BMW publiek op de hoogte houden zodat Offenga bewust is dat dit gevolgen heeft voor later.

Maximaal gebruik maken van internet.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Onderhoud bij Offenga

Bericht door Hielke » 05 jul 2014, 17:50

Fuseekogel,

je had geen vertrouwen in de werkzaamheden van Offenga en wilde bij een andere garage de boel nog een keer uit en in elkaar laten zetten. Wat heeft die garage gezegd?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ en 13 gasten