Lucky basterd.Snipe schreef: @Joost: in het meest recente nummer van Octane staat een ingezonden brief van Dick Schornagel, waarin hij vertelt hoe hij voor 30.000 gulden een 250 GTO ophaalde bij een Zwitser. Ik zal niet gelijk zeggen dat dat sigarettengeld is, maar onbetaalbaar is het ook niet, toch?
Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/specials
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Zal wel in de jaren '70 zijn geweest, ik weet niet zo uit m'n hoofd of dat erbij staat eerlijk gezegd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Ja, OK, maar komop, dat is geen reeele marktwaarde en ook nooit geweest. Dit is dus niet representatief voor de waarde(stijging) van een GTO. Er mist wat achtergrondinfo. OF het was heel lang geleden, toen 30.000 gulden nog een berg geld was en dus wel onbetaalbaar voor 'ons' OF de Zwitser had zelf al geld genoeg.Snipe schreef: @Joost: in het meest recente nummer van Octane staat een ingezonden brief van Dick Schornagel, waarin hij vertelt hoe hij voor 30.000 gulden een 250 GTO ophaalde bij een Zwitser. Ik zal niet gelijk zeggen dat dat sigarettengeld is, maar onbetaalbaar is het ook niet, toch?
Dat soort stukjes zijn leuk om te lezen voor de entertainment en het verhaal erachter, tuurlijk. Dat wel.
Edit: Beide dus...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Ik denk dat ook voor een deel wat stijging voor bepaalde auto's te danken is aan racing/rally e.d. voor klassiekers e.d. voor de meer welgestelden, die veel aan dat soort evenementen mee kunnen doen en dus dat soort auto's opkopen?
zoals je bv veel zag bij die Escorts mk1 en mk2 die prijzen ging ineens nergens om, zelfs voor replica's waar ze soms zo 50 tot 70k voor vroegen (geloof dat die markt nu weer wat lager ligt)
zelfde ook een beetje voor de oude 911 rs en rsr, ook replica's die ook voor dat soort evenementen gebruikt kunnen worden, dan dikke prijzen...ala die oude escortjes en meer.
zoals je bv veel zag bij die Escorts mk1 en mk2 die prijzen ging ineens nergens om, zelfs voor replica's waar ze soms zo 50 tot 70k voor vroegen (geloof dat die markt nu weer wat lager ligt)
zelfde ook een beetje voor de oude 911 rs en rsr, ook replica's die ook voor dat soort evenementen gebruikt kunnen worden, dan dikke prijzen...ala die oude escortjes en meer.
- Robin
- Berichten: 56033
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
dat verhaal van die 250GTO voor 30.000 gulden is natuurlijk waanzin. Ergens in 1968 kon m'n pa een woonboerderijtje met wat grond hier dichtbij kopen voor 5000 gulden.
CSLs en E30 M3's , Mk2 BDAs (alsmede Mk2 Jags etc) zijn wel duurder geworden of dalen ze weer(die Jags?)? De F40 heeft z'n dieptepunt 'n jaar of 5-10 geleden gehad inderdaad.
Macca F1 hoeven we niet eens over te praten. Hoe gaat 'n 959 of XJ220 of 288GTO, stabiel vast?
Ja had ik maar een 037(Stradale) of Delta S4. Vanaf 120k euro ongeveer.
Volgens mij waren deze jongens 10 jaar terug ook ongeveer minder dan de helft.
329k euro. Maar wat 'n prachtding. Dan heb je wat aparts. English looking sjiek(beetje Aston), Italiaanse flair en 'n vleugje US Musclecar van binnen en van buiten.
http://www.carandclassic.co.uk/car/C489238" onclick="window.open(this.href);return false;
CSLs en E30 M3's , Mk2 BDAs (alsmede Mk2 Jags etc) zijn wel duurder geworden of dalen ze weer(die Jags?)? De F40 heeft z'n dieptepunt 'n jaar of 5-10 geleden gehad inderdaad.
Macca F1 hoeven we niet eens over te praten. Hoe gaat 'n 959 of XJ220 of 288GTO, stabiel vast?
Ja had ik maar een 037(Stradale) of Delta S4. Vanaf 120k euro ongeveer.
Volgens mij waren deze jongens 10 jaar terug ook ongeveer minder dan de helft.
329k euro. Maar wat 'n prachtding. Dan heb je wat aparts. English looking sjiek(beetje Aston), Italiaanse flair en 'n vleugje US Musclecar van binnen en van buiten.
http://www.carandclassic.co.uk/car/C489238" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Laten we eens zeggen dat dat was toen die Ferrari een jaar of 15 oud was, een leeftijd waarop veel auto's op hun dieptepunt zitten qua waarde. Dat zou dus rond '77-'78 zijn. Een Ford Granada 2.8i kostte toen ruim 31.000 gulden.Robin schreef:dat verhaal van die 250GTO voor 30.000 gulden is natuurlijk waanzin. Ergens in 1968 kon m'n pa een woonboerderijtje met wat grond hier dichtbij kopen voor 5000 gulden.
Dus kennelijk had toen ook het klootjesvolk z'n slag kunnen slaan
- Joy
- Berichten: 10888
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
De vraag is natuurlijk, wat zijn nu de future classics met een prijs om en nabij hun laagste punt?
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
BMW 1M
Clio RS laatste atmo
B5 RS4
Z4 M
Cayman R
Boxster Spyder
R32 / 130i
Eigenlijk alle auto's die vanwege bv hun motor niet meer gemaakt worden of nu in beperkte oplage zijn gebouwd.
Clio RS laatste atmo
B5 RS4
Z4 M
Cayman R
Boxster Spyder
R32 / 130i
Eigenlijk alle auto's die vanwege bv hun motor niet meer gemaakt worden of nu in beperkte oplage zijn gebouwd.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
^ Veel daarvan zijn nog te nieuw en zitten by far nog niet op het laagste punt. Als je nu een 1 M koopt ga je echt nog wel afschrijven, bijvoorbeeld als de M2 verschijnt. Dan komt er een fase waarin de 1 M bereikbaar wordt voor de petjes die wel de aanschaf maar niet het onderhoud en de reparaties kunnen betalen, waardoor goede exemplaren schaarser worden en weer in waarde stijgen.
Auto's die nu op het laagste punt van hun waarde zitten? Ik zou zeggen een R129 SL of een Maserati 3200 GT bijvoorbeeld.
En de Peugeot 306 GTI natuurlijk
Auto's die nu op het laagste punt van hun waarde zitten? Ik zou zeggen een R129 SL of een Maserati 3200 GT bijvoorbeeld.
En de Peugeot 306 GTI natuurlijk
-
OnlineEric Z
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
New beetle rsi?, alhoewel die volgens mij allemaal niet zo vlot van eigenaar wisselen.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Ik vind de genoemde auto's in ieder geval good value. 205 gti is ook langzaam maar zeker aan het stijgen. Maar leeftijd alleen is geen garantie.Snipe schreef:^ Veel daarvan zijn nog te nieuw en zitten by far nog niet op het laagste punt. Als je nu een 1 M koopt ga je echt nog wel afschrijven, bijvoorbeeld als de M2 verschijnt. Dan komt er een fase waarin de 1 M bereikbaar wordt voor de petjes die wel de aanschaf maar niet het onderhoud en de reparaties kunnen betalen, waardoor goede exemplaren schaarser worden en weer in waarde stijgen.
Auto's die nu op het laagste punt van hun waarde zitten? Ik zou zeggen een R129 SL of een Maserati 3200 GT bijvoorbeeld.
En de Peugeot 306 GTI natuurlijk
- Robin
- Berichten: 56033
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Ik heb het boek Ferrari 250 GT Competition van Jess G Pourret hier. Ik zal 't eens bekijken of de naam en Niederlande erin voorkomt.Snipe schreef:Laten we eens zeggen dat dat was toen die Ferrari een jaar of 15 oud was, een leeftijd waarop veel auto's op hun dieptepunt zitten qua waarde. Dat zou dus rond '77-'78 zijn. Een Ford Granada 2.8i kostte toen ruim 31.000 gulden.Robin schreef:dat verhaal van die 250GTO voor 30.000 gulden is natuurlijk waanzin. Ergens in 1968 kon m'n pa een woonboerderijtje met wat grond hier dichtbij kopen voor 5000 gulden.
Dus kennelijk had toen ook het klootjesvolk z'n slag kunnen slaan
Laatst gewijzigd door Robin op 27 jun 2014, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robin
- Berichten: 56033
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Clio Williams ook? En inderdaad de R129 Benz. Mooi ding. Nog steeds betrekkelijk high tech.
S2000?
S2000?
-
ErikS
- Berichten: 18979
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
S2000 denk ik ook wel ja.
R129 is ook interessant!
R129 is ook interessant!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Grappig, ik zat gisteren ook nog toevallig op MP te speuren naar 3200 GT's. Die zitten in de range van E46 M3 geld. Ik weet eigenlijk te weinig van die auto, maar ik vind ze wel fantastisch mooi. Ik kan me vaag herinneren dat de latere 'facelift' een stuk beter in elkaar zat dan het eerste model met die funky achterlichten. Hoe staat de 4.2 GT daar tegenover?
Alhoewel, beetje off topic misschien...
Alhoewel, beetje off topic misschien...
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Klopt, maar de vraag was future classics en ik denk dat deze over ca. 10-15 jaar weer waardevolle auto's worden.Snipe schreef:^ Veel daarvan zijn nog te nieuw en zitten by far nog niet op het laagste punt.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Die tijdsspan is denk ik te kort. Ik verwacht dat je meer moet denken aan 20-25 jaar. Welke automodellen ken jij van 10-15 jaar geleden die in waarde zijn gedaald en inmiddels weer in waarde stijgen?Tristan schreef:Klopt, maar de vraag was future classics en ik denk dat deze over ca. 10-15 jaar weer waardevolle auto's worden.Snipe schreef:^ Veel daarvan zijn nog te nieuw en zitten by far nog niet op het laagste punt.
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Z3M Coupe
E36 M3 (mits origineel)
B5 RS4 (mits origineel)
BMW E39 M5
Ferrari 550
Porsche GT3
Clio V6
Kan nog wel even doorgaan.
E36 M3 (mits origineel)
B5 RS4 (mits origineel)
BMW E39 M5
Ferrari 550
Porsche GT3
Clio V6
Kan nog wel even doorgaan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Duidelijk.
Al denk ik dat de meesten van dat lijstje momenteel op hun gat liggen in een soort van sabbatical.
- Roy RS
- Berichten: 5051
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
nu hebben we het allemaal over de relatief korte termijn stijging, dat geloof ik wel, ik geloof ook net echt in een mega bubble, dat alles straks instort, maar stabiliseren een poos, wellicht weer iets dalen denk ik wel.
Maar, grappige opmerking die Jacobt tegen me zei laatst, wat als er over een x aantal jaren geen benzine meer is? Tuurlijk er blijven verzamelaars die het leuk vinden om "echte auto's"in de schuur te hebben staan en die nog een flinke voorraad benzine kopen voor de laatste kans...maar er komt echt een dag dat het op is of iets wat er veel op lijkt, dat maken we wellicht nog mee.
Wat doet dat met de prijzen? De echte classics in superlage aantallen blijven gekoesterd, dat is zeker, maar al het andere, de hele lijsten van Tristan, die kunnen volgens mij grotendeel zo in de shredder, voor auto's die je alleen kunt bekijken zijn er namelijk best wel veel RS4'en, GT3's, M3's enz...
Nu het allemaal bruikbaar is is de markt natuurlijk 1000x zo groot dan wanneer dat minder wordt.
Maar, grappige opmerking die Jacobt tegen me zei laatst, wat als er over een x aantal jaren geen benzine meer is? Tuurlijk er blijven verzamelaars die het leuk vinden om "echte auto's"in de schuur te hebben staan en die nog een flinke voorraad benzine kopen voor de laatste kans...maar er komt echt een dag dat het op is of iets wat er veel op lijkt, dat maken we wellicht nog mee.
Wat doet dat met de prijzen? De echte classics in superlage aantallen blijven gekoesterd, dat is zeker, maar al het andere, de hele lijsten van Tristan, die kunnen volgens mij grotendeel zo in de shredder, voor auto's die je alleen kunt bekijken zijn er namelijk best wel veel RS4'en, GT3's, M3's enz...
Nu het allemaal bruikbaar is is de markt natuurlijk 1000x zo groot dan wanneer dat minder wordt.
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Niet mee eens, sommige zijn al in waardestijging. Een Z3 M Coupe kocht je paar jaar geleden nog voor 15K met lage km-stand, probeer dat nu nog maar te vinden. Of de waardestijging blijft, weet ik niet.Roy RS schreef: De echte classics in superlage aantallen blijven gekoesterd, dat is zeker, maar al het andere, de hele lijsten van Tristan, die kunnen volgens mij grotendeel zo in de shredder, voor auto's die je alleen kunt bekijken zijn er namelijk best wel veel RS4'en, GT3's, M3's enz...
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Dat x-aantal jaren voordat er geen benzine meer is laat nog lang op zich wachten hoor. Dat gaan jij en ik niet meemaken..
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Wij werken deels in de olie & gas industrie en kan je vertellen dat er nog veel voorraden zijn en er zelfs nog een tekort is aan drilling rigs (boorplatformen). Dus gaat nog wel even duren voordat benzine op is.
- Roy RS
- Berichten: 5051
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Tristan schreef:Niet mee eens, sommige zijn al in waardestijging. Een Z3 M Coupe kocht je paar jaar geleden nog voor 15K met lage km-stand, probeer dat nu nog maar te vinden. Of de waardestijging blijft, weet ik niet.Roy RS schreef: De echte classics in superlage aantallen blijven gekoesterd, dat is zeker, maar al het andere, de hele lijsten van Tristan, die kunnen volgens mij grotendeel zo in de shredder, voor auto's die je alleen kunt bekijken zijn er namelijk best wel veel RS4'en, GT3's, M3's enz...
moet je wel de rest van de post ook even lezen, ik geef aan dat voorlopig die prijzen allemaal blijven stijgen, maar wat als de benzine straks (bijna) op is....nu haal je mijn woordkeuze uit zijn verband.
Ik ben het topic dan ook gestart met aangeven dat het nu allemaal stijgt, het gaat dus nu om wat het in de toekomst gaat doen, wat het nu doet kan iedereen op MP zien, daar hoef je weinig over te discussieren. Mijn eigen Mcoupe heb ik jaren geleden voor 20 ingeruild en is sindsdien tig keer van de hand gegaan rond die koers en ging onlangs weer voor rond die prijs van de hand.
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec
Sorry, verkeerd geïnterpreteerd. Maar benzine is echt niet over 20 jaar op.
Dus je stelling kan in de shredder.

