Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/specials

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Tristan » 26 jun 2014, 15:41

Snipe schreef: @Joost: in het meest recente nummer van Octane staat een ingezonden brief van Dick Schornagel, waarin hij vertelt hoe hij voor 30.000 gulden een 250 GTO ophaalde bij een Zwitser. Ik zal niet gelijk zeggen dat dat sigarettengeld is, maar onbetaalbaar is het ook niet, toch?
Lucky basterd. :shock: Heeft die Zwitser liggen slapen? Is ook wel tijd geleden, denk?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Snipe » 26 jun 2014, 15:47

Zal wel in de jaren '70 zijn geweest, ik weet niet zo uit m'n hoofd of dat erbij staat eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door ///Joost » 26 jun 2014, 15:54

Snipe schreef: @Joost: in het meest recente nummer van Octane staat een ingezonden brief van Dick Schornagel, waarin hij vertelt hoe hij voor 30.000 gulden een 250 GTO ophaalde bij een Zwitser. Ik zal niet gelijk zeggen dat dat sigarettengeld is, maar onbetaalbaar is het ook niet, toch?
Ja, OK, maar komop, dat is geen reeele marktwaarde en ook nooit geweest. Dit is dus niet representatief voor de waarde(stijging) van een GTO. Er mist wat achtergrondinfo. OF het was heel lang geleden, toen 30.000 gulden nog een berg geld was en dus wel onbetaalbaar voor 'ons' OF de Zwitser had zelf al geld genoeg.

Dat soort stukjes zijn leuk om te lezen voor de entertainment en het verhaal erachter, tuurlijk. Dat wel.

Edit: Beide dus... :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door GTRene » 26 jun 2014, 18:30

Ik denk dat ook voor een deel wat stijging voor bepaalde auto's te danken is aan racing/rally e.d. voor klassiekers e.d. voor de meer welgestelden, die veel aan dat soort evenementen mee kunnen doen en dus dat soort auto's opkopen?

zoals je bv veel zag bij die Escorts mk1 en mk2 die prijzen ging ineens nergens om, zelfs voor replica's waar ze soms zo 50 tot 70k voor vroegen (geloof dat die markt nu weer wat lager ligt)

zelfde ook een beetje voor de oude 911 rs en rsr, ook replica's die ook voor dat soort evenementen gebruikt kunnen worden, dan dikke prijzen...ala die oude escortjes en meer.

Robin
Berichten: 55297
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Robin » 26 jun 2014, 20:41

dat verhaal van die 250GTO voor 30.000 gulden is natuurlijk waanzin. Ergens in 1968 kon m'n pa een woonboerderijtje met wat grond hier dichtbij kopen voor 5000 gulden.

CSLs en E30 M3's , Mk2 BDAs (alsmede Mk2 Jags etc) zijn wel duurder geworden of dalen ze weer(die Jags?)? De F40 heeft z'n dieptepunt 'n jaar of 5-10 geleden gehad inderdaad.

Macca F1 hoeven we niet eens over te praten. Hoe gaat 'n 959 of XJ220 of 288GTO, stabiel vast?
Ja had ik maar een 037(Stradale) of Delta S4. Vanaf 120k euro ongeveer.

Volgens mij waren deze jongens 10 jaar terug ook ongeveer minder dan de helft.
329k euro. Maar wat 'n prachtding. Dan heb je wat aparts. English looking sjiek(beetje Aston), Italiaanse flair en 'n vleugje US Musclecar van binnen en van buiten.
http://www.carandclassic.co.uk/car/C489238" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Snipe » 26 jun 2014, 21:37

Robin schreef:dat verhaal van die 250GTO voor 30.000 gulden is natuurlijk waanzin. Ergens in 1968 kon m'n pa een woonboerderijtje met wat grond hier dichtbij kopen voor 5000 gulden.
Laten we eens zeggen dat dat was toen die Ferrari een jaar of 15 oud was, een leeftijd waarop veel auto's op hun dieptepunt zitten qua waarde. Dat zou dus rond '77-'78 zijn. Een Ford Granada 2.8i kostte toen ruim 31.000 gulden.

Dus kennelijk had toen ook het klootjesvolk z'n slag kunnen slaan ;-)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Joy » 26 jun 2014, 21:38

De vraag is natuurlijk, wat zijn nu de future classics met een prijs om en nabij hun laagste punt?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Tristan » 26 jun 2014, 23:16

BMW 1M
Clio RS laatste atmo
B5 RS4
Z4 M
Cayman R
Boxster Spyder
R32 / 130i

Eigenlijk alle auto's die vanwege bv hun motor niet meer gemaakt worden of nu in beperkte oplage zijn gebouwd.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Snipe » 26 jun 2014, 23:32

^ Veel daarvan zijn nog te nieuw en zitten by far nog niet op het laagste punt. Als je nu een 1 M koopt ga je echt nog wel afschrijven, bijvoorbeeld als de M2 verschijnt. Dan komt er een fase waarin de 1 M bereikbaar wordt voor de petjes die wel de aanschaf maar niet het onderhoud en de reparaties kunnen betalen, waardoor goede exemplaren schaarser worden en weer in waarde stijgen.

Auto's die nu op het laagste punt van hun waarde zitten? Ik zou zeggen een R129 SL of een Maserati 3200 GT bijvoorbeeld.
En de Peugeot 306 GTI natuurlijk ;-)

Online
Eric Z
Berichten: 4141
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Eric Z » 27 jun 2014, 00:12

New beetle rsi?, alhoewel die volgens mij allemaal niet zo vlot van eigenaar wisselen.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door G Kolkman » 27 jun 2014, 07:39

Snipe schreef:^ Veel daarvan zijn nog te nieuw en zitten by far nog niet op het laagste punt. Als je nu een 1 M koopt ga je echt nog wel afschrijven, bijvoorbeeld als de M2 verschijnt. Dan komt er een fase waarin de 1 M bereikbaar wordt voor de petjes die wel de aanschaf maar niet het onderhoud en de reparaties kunnen betalen, waardoor goede exemplaren schaarser worden en weer in waarde stijgen.

Auto's die nu op het laagste punt van hun waarde zitten? Ik zou zeggen een R129 SL of een Maserati 3200 GT bijvoorbeeld.
En de Peugeot 306 GTI natuurlijk ;-)
Ik vind de genoemde auto's in ieder geval good value. 205 gti is ook langzaam maar zeker aan het stijgen. Maar leeftijd alleen is geen garantie.

Robin
Berichten: 55297
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Robin » 27 jun 2014, 07:48

Snipe schreef:
Robin schreef:dat verhaal van die 250GTO voor 30.000 gulden is natuurlijk waanzin. Ergens in 1968 kon m'n pa een woonboerderijtje met wat grond hier dichtbij kopen voor 5000 gulden.
Laten we eens zeggen dat dat was toen die Ferrari een jaar of 15 oud was, een leeftijd waarop veel auto's op hun dieptepunt zitten qua waarde. Dat zou dus rond '77-'78 zijn. Een Ford Granada 2.8i kostte toen ruim 31.000 gulden.

Dus kennelijk had toen ook het klootjesvolk z'n slag kunnen slaan ;-)
Ik heb het boek Ferrari 250 GT Competition van Jess G Pourret hier. Ik zal 't eens bekijken of de naam en Niederlande erin voorkomt.
Laatst gewijzigd door Robin op 27 jun 2014, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 55297
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Robin » 27 jun 2014, 07:50

Clio Williams ook? En inderdaad de R129 Benz. Mooi ding. Nog steeds betrekkelijk high tech.
S2000?

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door ErikS » 27 jun 2014, 08:49

S2000 denk ik ook wel ja.

R129 is ook interessant!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door ///Joost » 27 jun 2014, 08:54

Grappig, ik zat gisteren ook nog toevallig op MP te speuren naar 3200 GT's. Die zitten in de range van E46 M3 geld. Ik weet eigenlijk te weinig van die auto, maar ik vind ze wel fantastisch mooi. Ik kan me vaag herinneren dat de latere 'facelift' een stuk beter in elkaar zat dan het eerste model met die funky achterlichten. Hoe staat de 4.2 GT daar tegenover?

Alhoewel, beetje off topic misschien...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Tristan » 27 jun 2014, 08:56

Snipe schreef:^ Veel daarvan zijn nog te nieuw en zitten by far nog niet op het laagste punt.
Klopt, maar de vraag was future classics en ik denk dat deze over ca. 10-15 jaar weer waardevolle auto's worden.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door ///Joost » 27 jun 2014, 09:06

Tristan schreef:
Snipe schreef:^ Veel daarvan zijn nog te nieuw en zitten by far nog niet op het laagste punt.
Klopt, maar de vraag was future classics en ik denk dat deze over ca. 10-15 jaar weer waardevolle auto's worden.
Die tijdsspan is denk ik te kort. Ik verwacht dat je meer moet denken aan 20-25 jaar. Welke automodellen ken jij van 10-15 jaar geleden die in waarde zijn gedaald en inmiddels weer in waarde stijgen?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Tristan » 27 jun 2014, 09:25

Z3M Coupe
E36 M3 (mits origineel)
B5 RS4 (mits origineel)
BMW E39 M5
Ferrari 550
Porsche GT3
Clio V6

Kan nog wel even doorgaan. :wink:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door ///Joost » 27 jun 2014, 09:30

Duidelijk. :thumbup: Al denk ik dat de meesten van dat lijstje momenteel op hun gat liggen in een soort van sabbatical.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Roy RS » 27 jun 2014, 10:45

nu hebben we het allemaal over de relatief korte termijn stijging, dat geloof ik wel, ik geloof ook net echt in een mega bubble, dat alles straks instort, maar stabiliseren een poos, wellicht weer iets dalen denk ik wel.

Maar, grappige opmerking die Jacobt tegen me zei laatst, wat als er over een x aantal jaren geen benzine meer is? Tuurlijk er blijven verzamelaars die het leuk vinden om "echte auto's"in de schuur te hebben staan en die nog een flinke voorraad benzine kopen voor de laatste kans...maar er komt echt een dag dat het op is of iets wat er veel op lijkt, dat maken we wellicht nog mee.

Wat doet dat met de prijzen? De echte classics in superlage aantallen blijven gekoesterd, dat is zeker, maar al het andere, de hele lijsten van Tristan, die kunnen volgens mij grotendeel zo in de shredder, voor auto's die je alleen kunt bekijken zijn er namelijk best wel veel RS4'en, GT3's, M3's enz...
Nu het allemaal bruikbaar is is de markt natuurlijk 1000x zo groot dan wanneer dat minder wordt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Tristan » 27 jun 2014, 10:54

Roy RS schreef: De echte classics in superlage aantallen blijven gekoesterd, dat is zeker, maar al het andere, de hele lijsten van Tristan, die kunnen volgens mij grotendeel zo in de shredder, voor auto's die je alleen kunt bekijken zijn er namelijk best wel veel RS4'en, GT3's, M3's enz...
Niet mee eens, sommige zijn al in waardestijging. Een Z3 M Coupe kocht je paar jaar geleden nog voor 15K met lage km-stand, probeer dat nu nog maar te vinden. Of de waardestijging blijft, weet ik niet.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Peric » 27 jun 2014, 11:12

Dat x-aantal jaren voordat er geen benzine meer is laat nog lang op zich wachten hoor. Dat gaan jij en ik niet meemaken..

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Tristan » 27 jun 2014, 11:19

Wij werken deels in de olie & gas industrie en kan je vertellen dat er nog veel voorraden zijn en er zelfs nog een tekort is aan drilling rigs (boorplatformen). Dus gaat nog wel even duren voordat benzine op is.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Roy RS » 27 jun 2014, 12:01

Tristan schreef:
Roy RS schreef: De echte classics in superlage aantallen blijven gekoesterd, dat is zeker, maar al het andere, de hele lijsten van Tristan, die kunnen volgens mij grotendeel zo in de shredder, voor auto's die je alleen kunt bekijken zijn er namelijk best wel veel RS4'en, GT3's, M3's enz...
Niet mee eens, sommige zijn al in waardestijging. Een Z3 M Coupe kocht je paar jaar geleden nog voor 15K met lage km-stand, probeer dat nu nog maar te vinden. Of de waardestijging blijft, weet ik niet.

moet je wel de rest van de post ook even lezen, ik geef aan dat voorlopig die prijzen allemaal blijven stijgen, maar wat als de benzine straks (bijna) op is....nu haal je mijn woordkeuze uit zijn verband.

Ik ben het topic dan ook gestart met aangeven dat het nu allemaal stijgt, het gaat dus nu om wat het in de toekomst gaat doen, wat het nu doet kan iedereen op MP zien, daar hoef je weinig over te discussieren. Mijn eigen Mcoupe heb ik jaren geleden voor 20 ingeruild en is sindsdien tig keer van de hand gegaan rond die koers en ging onlangs weer voor rond die prijs van de hand.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Tristan » 27 jun 2014, 12:04

Sorry, verkeerd geïnterpreteerd. Maar benzine is echt niet over 20 jaar op. :) Dus je stelling kan in de shredder. :wink: :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten