Racegordels en dagelijks gebruik...
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Femme, ik ben zelf niet zo'n fan van die gordels. Een vijf- of zespuntsgordel heeft als voordeel dat je niet onder de gordel door kan en dat de heupgordel blijft waar hij hoort. Heb een paar keer met vierpuntsgordels gereden maar dan schoof de heupgordel weleens wat omhoog (nog niet strak genoeg aangetrokken blijkbaar). Bij een evt. crash kan een omhoog geschoven heupgordel weleens voor inwendig letsel zorgen.
Het zal vast niet juist zijn maar door het zesde punt trek ik m'n heupgordels nu aan zodat het nog net comfortabel is. Schoudergordels zijn bij mij wel goed strak aangetrokken.
Wat ik me vooral afvraag bij een gordel zoals bij jou is of de bijrijder dit wel zo'n pretje vind? Doordat de spanner waarschijnlijk wel steeds een beetje ruimte laat voordat hij in het slot springt heb je kans dat je steeds losser komt te zitten. Jij hebt een stuur vast als je remt, maar je passagier niet (ga er vanuit dat het voor je Z4 is?).
Mijn gordel is ook een keer op circuit in alle haast net ff niet goed aangetrokken geweest. Kreeg door de herrie de chauffeur niet duidelijk gemaakt dat de gordel niet helemaal goed zat en ik kwam ronde na ronde steeds losser. Pijnlijk ook als je na iedere remactie uit je stoel tegen de gordel aan klapt.
Het zal vast niet juist zijn maar door het zesde punt trek ik m'n heupgordels nu aan zodat het nog net comfortabel is. Schoudergordels zijn bij mij wel goed strak aangetrokken.
Wat ik me vooral afvraag bij een gordel zoals bij jou is of de bijrijder dit wel zo'n pretje vind? Doordat de spanner waarschijnlijk wel steeds een beetje ruimte laat voordat hij in het slot springt heb je kans dat je steeds losser komt te zitten. Jij hebt een stuur vast als je remt, maar je passagier niet (ga er vanuit dat het voor je Z4 is?).
Mijn gordel is ook een keer op circuit in alle haast net ff niet goed aangetrokken geweest. Kreeg door de herrie de chauffeur niet duidelijk gemaakt dat de gordel niet helemaal goed zat en ik kwam ronde na ronde steeds losser. Pijnlijk ook als je na iedere remactie uit je stoel tegen de gordel aan klapt.
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Omdat er op mp een inetrssant setje 6p gordels staat:
Ik hen geen 6p nodig dus wil eigenlijk alleen de 4p gebruiken.
Dus de andere punteniet in de auto verwerken.
Is de werking van de gordel gelijk aan een origineel 4p gordel
Of is de geometrie anders.
Lijkt me niet, maar toch even jullie mening
Ik hen geen 6p nodig dus wil eigenlijk alleen de 4p gebruiken.
Dus de andere punteniet in de auto verwerken.
Is de werking van de gordel gelijk aan een origineel 4p gordel
Of is de geometrie anders.
Lijkt me niet, maar toch even jullie mening
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
6-punts is niet echt nodig. Het heeft een beetje te maken met hoe je zit. Als je redelijk rechtop zit is 4-punts voldoende. Het 5-de en 6-de punt zorgen ervoor dat de gordel goed laag blijft zitten zodat je er niet onderdoor schiet.
In onze crossauto hebben we gewoon een 4-punts, is ook voldoende. Zit een kuipstoel in die goed rechtop staat.
In onze crossauto hebben we gewoon een 4-punts, is ook voldoende. Zit een kuipstoel in die goed rechtop staat.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Hoi peric
Begrijp ik, is dus ook niet de bedoeling.
Op mp staat een set 6p wat een betere deal zou kunnen zijn dan een set 4p
Dus waarom niet die kopenen en enkel de 4punten monteren en gebruiken.
Volgens mij is er dan geen verschil en ea veilig
Maar toch even checken bijde kenners hier
Begrijp ik, is dus ook niet de bedoeling.
Op mp staat een set 6p wat een betere deal zou kunnen zijn dan een set 4p
Dus waarom niet die kopenen en enkel de 4punten monteren en gebruiken.
Volgens mij is er dan geen verschil en ea veilig
Maar toch even checken bijde kenners hier
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Nu snap ik je vraag pas.. 
Je kunt gewoon die 6-punts kopen en als 4-punts gaan gebruiken..

Je kunt gewoon die 6-punts kopen en als 4-punts gaan gebruiken..
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Ligt nogal aan het merk. Bij so mine Schroth gordels kan dat wel maar bijvoorbeeld sabelt Niet omdat de sluiting aan het 5e en 6e punt zit.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Goede opmerking, het zijn inderdaad Sabelts.
Maar volgens mij niet altijd dat de sluiting op de 5/6e zit.

Op de foto zie je de dunnere straps voor punt 5 en 6.
De sluiting zit op 3/4
Dat is een kwestie van navragen dus
Maar volgens mij niet altijd dat de sluiting op de 5/6e zit.
Op de foto zie je de dunnere straps voor punt 5 en 6.
De sluiting zit op 3/4
Dat is een kwestie van navragen dus
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Ik heb ook een set van Sabelt, de sluiting bij deze set zit aan de 5e en 6e punt.
- Gijs.
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Ik heb een 6-punts set van Schroth, heeft wel de sluiting aan het 5e/6e punt zitten. Is dus blijkbaar nog wel erg verschillend.Bert ///M3 schreef:Ligt nogal aan het merk. Bij so mine Schroth gordels kan dat wel maar bijvoorbeeld sabelt Niet omdat de sluiting aan het 5e en 6e punt zit.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Een 5e of 6e punt zorgt er ook voor dat de heupgordel laag genoeg blijft. Veel mensen rijden met de heupgordel te hoog waardoor je met een aanrijding veel schade aan kunt richten.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 nov 2013, 10:28
- Locatie: Rotterdam
Re: Racegordels en dagelijks gebruik...
Rij er elke dag mee. Mn heup gordel zit idd vaak te hoog ja.. een 6 punts zou wel voordeel bieden hierin.
wel een jas / geen jas maakt al een hoop verschil.
Voordeel is wel dat je altijd strak / veilig zit. Gezien mn kooi zou ik geen 3 punts meer willen hoor.
wel een jas / geen jas maakt al een hoop verschil.
Voordeel is wel dat je altijd strak / veilig zit. Gezien mn kooi zou ik geen 3 punts meer willen hoor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Rivanov en 8 gasten