Racegordels en dagelijks gebruik...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 05 dec 2007, 23:08

Verkijk je niet, het is best een leuke optie als kruising.

De heup gordels zitten gewoon vast en kun je goed strak aantrekken en de bovenkant geeft mee wat handig is voor op straat. Dit soort gordels slaan ook vast bij bijvoorbeeld contact uit.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 05 dec 2007, 23:49

[geen idee waarom hier een quote van mezelf stond]
Laatst gewijzigd door Femme op 06 dec 2007, 00:15, 2 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 06 dec 2007, 00:07

Femme, ik ben zelf niet zo'n fan van die gordels. Een vijf- of zespuntsgordel heeft als voordeel dat je niet onder de gordel door kan en dat de heupgordel blijft waar hij hoort. Heb een paar keer met vierpuntsgordels gereden maar dan schoof de heupgordel weleens wat omhoog (nog niet strak genoeg aangetrokken blijkbaar). Bij een evt. crash kan een omhoog geschoven heupgordel weleens voor inwendig letsel zorgen.
Het zal vast niet juist zijn maar door het zesde punt trek ik m'n heupgordels nu aan zodat het nog net comfortabel is. Schoudergordels zijn bij mij wel goed strak aangetrokken.

Wat ik me vooral afvraag bij een gordel zoals bij jou is of de bijrijder dit wel zo'n pretje vind? Doordat de spanner waarschijnlijk wel steeds een beetje ruimte laat voordat hij in het slot springt heb je kans dat je steeds losser komt te zitten. Jij hebt een stuur vast als je remt, maar je passagier niet (ga er vanuit dat het voor je Z4 is?).
Mijn gordel is ook een keer op circuit in alle haast net ff niet goed aangetrokken geweest. Kreeg door de herrie de chauffeur niet duidelijk gemaakt dat de gordel niet helemaal goed zat en ik kwam ronde na ronde steeds losser. Pijnlijk ook als je na iedere remactie uit je stoel tegen de gordel aan klapt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 dec 2007, 00:09

Ik heb ook nog steeds 2 nieuwe 4 punts gordels volgens mij rode in de verpakking liggen al 10 jaar haha ooit eens gekocht wilde wat opbouwen en nooit gebruikt of ingebouwd...

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 06 dec 2007, 00:18

Het is inderdaad voor de Z4. Die zal voornamelijk op de openbare weg gebruikt worden en een vijfpuntsgordel leek me meer gedoe dan een vierpuntsgordel.

Ik heb verder geen enkele ervaring met dit soort gordels dus kan er weinig over zeggen.

Gebruikersavatar
TR6ME
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2007, 12:42
Locatie: Gelderland

Bericht door TR6ME » 06 dec 2007, 00:25

Heel simpel: racegordels zijn voor dagelijks gebruik SH*T. Moet regelmatig auto's fotograferen met die dingen erin. Neem niet eens meer de moeite ze om te doen. Okay als je elke dag botsautootje wilt spelen... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Milka » 07 jun 2014, 18:59

Omdat er op mp een inetrssant setje 6p gordels staat:
Ik hen geen 6p nodig dus wil eigenlijk alleen de 4p gebruiken.
Dus de andere punteniet in de auto verwerken.

Is de werking van de gordel gelijk aan een origineel 4p gordel
Of is de geometrie anders.
Lijkt me niet, maar toch even jullie mening

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Peric » 08 jun 2014, 13:21

6-punts is niet echt nodig. Het heeft een beetje te maken met hoe je zit. Als je redelijk rechtop zit is 4-punts voldoende. Het 5-de en 6-de punt zorgen ervoor dat de gordel goed laag blijft zitten zodat je er niet onderdoor schiet.
In onze crossauto hebben we gewoon een 4-punts, is ook voldoende. Zit een kuipstoel in die goed rechtop staat.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Milka » 08 jun 2014, 15:04

Hoi peric

Begrijp ik, is dus ook niet de bedoeling.
Op mp staat een set 6p wat een betere deal zou kunnen zijn dan een set 4p
Dus waarom niet die kopenen en enkel de 4punten monteren en gebruiken.

Volgens mij is er dan geen verschil en ea veilig
Maar toch even checken bijde kenners hier

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Peric » 08 jun 2014, 18:06

Nu snap ik je vraag pas.. :)
Je kunt gewoon die 6-punts kopen en als 4-punts gaan gebruiken..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Bert ///M3 » 11 jun 2014, 03:47

Ligt nogal aan het merk. Bij so mine Schroth gordels kan dat wel maar bijvoorbeeld sabelt Niet omdat de sluiting aan het 5e en 6e punt zit.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Milka » 11 jun 2014, 07:06

Goede opmerking, het zijn inderdaad Sabelts.
Maar volgens mij niet altijd dat de sluiting op de 5/6e zit.
Afbeelding
Op de foto zie je de dunnere straps voor punt 5 en 6.
De sluiting zit op 3/4

Dat is een kwestie van navragen dus

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Maus » 11 jun 2014, 08:06

Ik heb ook een set van Sabelt, de sluiting bij deze set zit aan de 5e en 6e punt.

Gebruikersavatar
Gijs.
Berichten: 865
Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Gijs. » 11 jun 2014, 12:15

Bert ///M3 schreef:Ligt nogal aan het merk. Bij so mine Schroth gordels kan dat wel maar bijvoorbeeld sabelt Niet omdat de sluiting aan het 5e en 6e punt zit.
Ik heb een 6-punts set van Schroth, heeft wel de sluiting aan het 5e/6e punt zitten. Is dus blijkbaar nog wel erg verschillend.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Eric-328 » 11 jun 2014, 12:25

Een 5e of 6e punt zorgt er ook voor dat de heupgordel laag genoeg blijft. Veel mensen rijden met de heupgordel te hoog waardoor je met een aanrijding veel schade aan kunt richten.

Nynie
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 nov 2013, 10:28
Locatie: Rotterdam

Re: Racegordels en dagelijks gebruik...

Bericht door Nynie » 28 jun 2014, 05:16

Rij er elke dag mee. Mn heup gordel zit idd vaak te hoog ja.. een 6 punts zou wel voordeel bieden hierin.
wel een jas / geen jas maakt al een hoop verschil.
Voordeel is wel dat je altijd strak / veilig zit. Gezien mn kooi zou ik geen 3 punts meer willen hoor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], ErikS, erwin20vt, EvdP, GRzep en 3 gasten