Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 23 mei 2014, 10:50

Afgelopen zondag was mijn voorderailleur losgegaan in de Eifel. :? Laatste 80km op kleine blad rijden is nooit grappig... Het boutje waar de derailleur mee aan de klemband zit was veel te kort en is los geraakt door het schakelen. Ik dacht in de eerste instantie dat de schroefdraad in de derailleur zelf gestript was, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Nu een langer boutje erin gedraaid, beetje blauwe Loctite erop en alles werkt weer.
Meteen even voor en achter alles feilloos afgesteld, dus er kan weer stevig gefietst worden! :D

Rico, wat voor stuurtje heb je er nu op dan? Foto's?

RVV

Bericht door RVV » 23 mei 2014, 11:49

Joost ik heb gisteren bij Belga in Groningen een stuur gehaald. Vele soorten en prijsklassen. Ik heb de goedkoopste gekocht. Zag er prima uit voor 40 euro. Carbon opzet sturen van meer dan 150 euro is veel te gek. Vanochtend naar het werk gefietst. Windkracht 2 tegen. Rechtop zittend fiets ik dan rond de 28 km/h gemiddeld met pieken tegen de 30/31 km/h nu 27 km liggend gefietst, eerste km was den beetje kloten. Maar het rit gemiddelde was 32,6 km/h ! Met pieken tegen de 35/36 km/h. Als je dan ineens rechtop gaat zitten ben je zowat een remparachute. Voor een snelle tijdrit is dit het beste advies wat ik heb gehad Joost, thanx. Oja ik had er geen probleem mee om 50 minuten lang in het stuur te liggen. Geen blauwe ballen of afgeklemde zenuwbanen :D https://www.strava.com/activities/144532779" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (813.76 KiB) 1518 keer bekeken

///Joost

Bericht door ///Joost » 23 mei 2014, 12:02

Nice!

Als je wilt zien hoe een perfecte tijdrithouding eruit ziet, kijk dan wat video's van Riche Porte. Bovenlichaam zo goed als stil en de beentjes het werk laten doen.

O, btw, voor een wat diepere houding kun je eventueel je stuurpen 180 graden flippen (als dat al niet gebeurd is, en/of wat spacers onder de pen vandaan halen.

RVV

Bericht door RVV » 23 mei 2014, 12:37

Ik zal er wat mee experimenteren. Zadel heb ik net iets naar voren geschoven en het zadel ook iets omhoog gezet.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 23 mei 2014, 12:44

RVV schreef:Joost ik heb gisteren bij Belga in Groningen een stuur gehaald. Vele soorten en prijsklassen. Ik heb de goedkoopste gekocht. Zag er prima uit voor 40 euro. Carbon opzet sturen van meer dan 150 euro is veel te gek. Vanochtend naar het werk gefietst. Windkracht 2 tegen. Rechtop zittend fiets ik dan rond de 28 km/h gemiddeld met pieken tegen de 30/31 km/h nu 27 km liggend gefietst, eerste km was den beetje kloten. Maar het rit gemiddelde was 32,6 km/h ! Met pieken tegen de 35/36 km/h. Als je dan ineens rechtop gaat zitten ben je zowat een remparachute. Voor een snelle tijdrit is dit het beste advies wat ik heb gehad Joost, thanx. Oja ik had er geen probleem mee om 50 minuten lang in het stuur te liggen. Geen blauwe ballen of afgeklemde zenuwbanen :D https://www.strava.com/activities/144532779" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat heeft vrij weinig met een triatlon stuur te maken.
comfortabel liggen op de fiets is dat.

Afbeelding

Dit is een triatlon stuur en dat vergt echt wel wennen. Probeer maar eens lange tijd met de ellebogen bijna tegen elkaar in die houding te gaan zitten. Ik werd gek..

RVV

Bericht door RVV » 23 mei 2014, 12:54

Ja zulke sturen zag ik ook, rond de 150 a 200 euro. Leek me niet gelijk slim om daar mee te beginnen. Of het stuur wat ik heb wel of niet de naam triathlonstuur mag dragen boeit me eerlijk gezegd niet zo. Het doel van het stuur is met een liggende houding luchtweerstand verlagen en daarmee de snelheid verhogen. Als ik met dit stuur op 30 km afstand gemiddeld 4 tot 5 kilometer per uur sneller kan fietsen. Dan is de opdracht geslaagd. Overigens is de eerste keer meedoen aan een triathlon gewoon ook een test. Vind ik het echt leuk om het op te pakken. Een hardloopwedstrijd is leuk, maar er is geen variatie. Een fietswedstrijd kun je niet zomaar aan meedoen. En zwemmen neem je in het geheel mee. STEL dat ik echt mee verder wil. Dan ga ik me ook afvragen of het niet gewoon slimmer is om een triathlon/tijdrit fiets te kopen ipv een gewone racefiets?! De insteek is dan ineens heel anders. En een "echte" wielrenner zoals velen hier zal ik vanwege mijn variatie toch niet gaan worden. Tot die tijd doe ik het met het materiaal wat ik heb. En uiteindelijk zijn het de benen die het moeten doen. :D

Gijzert

Bericht door Gijzert » 23 mei 2014, 12:58

RVV schreef:Ja zulke sturen zag ik ook, rond de 150 a 200 euro. Leek me niet gelijk slim om daar mee te beginnen. Of het stuur wat ik heb wel of niet de naam triathlonstuur mag dragen boeit me eerlijk gezegd niet zo.
Zo bedoelde ik dat ook niet. Het stuur dat je gekocht hebt voldoet juist precies aan hetgeen je wilt. Gaf alleen aan dat je juist die van 200 wel heel erg graag moet willen omdat het fietsen heel anders wordt.

///Joost

Bericht door ///Joost » 23 mei 2014, 13:06

Rico, ik begrijp je heel goed en ik moet zeggen dat sommigen hier het een beetje zwart-wit zien (er zit ook nog heeeeeel veel tussen een volledig circuit geprepareerde GT3 en een standaard Clio Sport). Tuurlijk is een full blown tijdritfiets fantastisch, tuurlijk is een 'echt' triathlonstuur nog beter, maar dan heb je ook de sores van het hele schakel/remsysteem wat aangepast moet worden. En ja, tijdrijden is oncomfortabel en doet letterlijk pijn. Als je het goed doet, kom je gebroken van de fiets. ;)

Ik begrijp dat je een beetje wilt experimenteren en dan is jouw oplossing mooi. Na je eerste wedstrijd(en) kun je kijken wat je precies wilt, en ook niet onbelangrijk, hoeveel geld je wilt uitgeven. Zo veel materiaalkeuze en zo veel wegen die je kunt bewandelen. Je pakt het beter aan dan vele anderen, die een racefiets van 2-3k kopen en er alleen op een zomerse dag een rondje in het dorp mee fietsen. Geloof me, die zijn er heul veul.

RVV

Bericht door RVV » 23 mei 2014, 13:08

Oja dat neem ik gelijk aan Gijzert :wink: , ondertussen heb ik al de nodige filmpjes gezien van grote triathlons, dan zie je het allemaal voorbij komen. Mooi en exotisch materiaal. Misschien dat ooit in de toekomst dit soort spulletjes aan de orde komen. Maar voor al het materiaal geld de sky is the limit.

RVV

Bericht door RVV » 23 mei 2014, 13:16

///Joost schreef:Rico, ik begrijp je heel goed en ik moet zeggen dat sommigen hier het een beetje zwart-wit zien (er zit ook nog heeeeeel veel tussen een volledig circuit geprepareerde GT3 en een standaard Clio Sport). Tuurlijk is een full blown tijdritfiets fantastisch, tuurlijk is een 'echt' triathlonstuur nog beter, maar dan heb je ook de sores van het hele schakel/remsysteem wat aangepast moet worden. En ja, tijdrijden is oncomfortabel en doet letterlijk pijn. Als je het goed doet, kom je gebroken van de fiets. ;)

Ik begrijp dat je een beetje wilt experimenteren en dan is jouw oplossing mooi. Na je eerste wedstrijd(en) kun je kijken wat je precies wilt, en ook niet onbelangrijk, hoeveel geld je wilt uitgeven. Zo veel materiaalkeuze en zo veel wegen die je kunt bewandelen. Je pakt het beter aan dan vele anderen, die een racefiets van 2-3k kopen en er alleen op een zomerse dag een rondje in het dorp mee fietsen. Geloof me, die zijn er heul veul.

Klopt Joost, het heeft ook grotendeels met mijn hardloop achtergrond te maken. Dan heb je gewoon 1 mogelijkheid qua goed materiaal. En dat zijn een stel goede hardloopschoenen. Die kosten over het algemeen tussen de 100 en 200 euro. Op hardloopschoenen van 500 euro (als die al bestaan) ga je niks harder op lopen. Mijn insteek is altijd geweest dat je lichaam en geest het moeten doen. Natuurlijk is een mooie en snelle fiets top. Maar voor mij is het een tool om resultaat te bereiken de fiets is geen doel op zich.

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 24 mei 2014, 19:30

Zo, ik eindelijk ook aan de racefiets ipv die bakfiets (Gazelle Medeo lite) waar ik tot nu toe alles op reed.

Deze is het geworden. Dinsdag ophalen.

Afbeelding

Wel meteen een nieuw setje wielen erin die mijn 135kg aan kunnen. Mavic Race CXP33 met Ultegra 6800 naven. Schijnen wel wat gewicht aan te kunnen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 25 mei 2014, 00:15

Gisteren eindelijk de knoop doorgehakt en een setje Fulcrum R3's besteld. Kannie wachten... :crazy:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 mei 2014, 00:22

:clap:

RVV

Bericht door RVV » 25 mei 2014, 00:34

Veel plezier mannen met de upgrades!

RVV

Bericht door RVV » 25 mei 2014, 10:42

Snelheidstraining gaat me goed af. Gisteren 50 km gefietst op 33,6 km/h gemiddeld. Na 30 km zat ik 34 km/h gemiddeld. Ik wil naar een 35 a 36 km/h gemiddeld op de 30 km afstand.

DDX

Bericht door DDX » 25 mei 2014, 20:26

En dat is inclusief warmup of knip je die eraf ?

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 mei 2014, 12:31

Komende zaterdag ga ik de Omloop Flevoland 175km fietsen met een maatje. Iemand zin om mee te gaan?

@ Jeroen: Mooie fiets. Welke afmontage zit erop? Wel even je stuurlintje wisselen voor een witte kleur, verwijzend naar Rule #8:

THE RULES OF CYCLING

RobS

Bericht door RobS » 26 mei 2014, 12:39

///Joost schreef:Komende zaterdag ga ik de Omloop Flevoland 175km fietsen met een maatje. Iemand zin om mee te gaan?
Ik ga donderdag al een rondje doen in de Ardennen, ga je mee? ;)

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 mei 2014, 13:01

RobS schreef:
///Joost schreef:Komende zaterdag ga ik de Omloop Flevoland 175km fietsen met een maatje. Iemand zin om mee te gaan?
Ligt een beetje aan de tijd en afstand. Ik wil 's middags wel thuis zijn. Wat is het plan?

RobS

Bericht door RobS » 26 mei 2014, 13:04

///Joost schreef:
RobS schreef:
Ligt een beetje aan de tijd en afstand. Ik wil 's middags wel thuis zijn. Wat is het plan?
~160km, wel vroeg vertrekken, maar 's middags thuis gaat niet lukken vrees ik.

edit: zoiets --> http://app.strava.com/routes/269411" onclick="window.open(this.href);return false;

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 mei 2014, 13:07

RobS schreef: ~160km, wel vroeg vertrekken, maar 's middags thuis gaat niet lukken vrees ik.
Aj, nee, dat is een beetje te lang. Misschien rijd ik zelf wel even naar Limburg of zo in de ochtend. Veel plezier in ieder geval. Kun je nog mooi even wat hoogtemeters maken voor L3B. :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 26 mei 2014, 13:43

DDX schreef:En dat is inclusief warmup of knip je die eraf ?

Ik doe nooit aan een warm up, niet bij fietsen en niet bij hardlopen. :D

Volledige triathlon training gedaan. Zwaar maar voldaan. 1 km zwemmen in 22.45 minuten, 2 minuten wissel, op de fiets 30 km wegtrappen op 33,7 gem. Thuis gekomen, hardloopschoenen aan en binnen 2 minuten 9 km hardlopen op 13,2 km gemiddeld 4.34/km. De veelzijdigheid maakt het erg gaaf om het te doen. Nog leuker dan hardlopen en fietsen is een triathlon.

Ik ga denk ik ook een triathlon fiets kopen. Want ik ga zeker verder met triathlons en zeker triathlon training.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (74.59 KiB) 1330 keer bekeken

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 26 mei 2014, 14:39

Je hebt de smaak te pakken :shock:

Triathlonfiets is als je alleen maar triathlons gaat doen de enige juiste keus. Als je daarnaast ook nog wat rondjes wil fietsen is een aero frame misschien een optie. Bijvoorbeeld een Cervelo uit de S serie of een Canyon Aeroad. Die zijn wat breder inzetbaar.

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 26 mei 2014, 14:50

///Joost schreef:@ Jeroen: Mooie fiets. Welke afmontage zit erop? Wel even je stuurlintje wisselen voor een witte kleur.

Volledig 105 of de naven na, die zijn Ultegra. Ik vind dat rode stuurlint wel mooi juist. Maar volgens die regels zou ik dus ook een rood zadel mogen nemen, toch?

RobS

Bericht door RobS » 26 mei 2014, 14:56

Jeroen Watermulder schreef:
///Joost schreef:@ Jeroen: Mooie fiets. Welke afmontage zit erop? Wel even je stuurlintje wisselen voor een witte kleur.

Volledig 105 of de naven na, die zijn Ultegra. Ik vind dat rode stuurlint wel mooi juist. Maar volgens die regels zou ik dus ook een rood zadel mogen nemen, toch?
Die regels moet je niet serieus nemen :)

@Rico, het is imo onverantwoord om koud op een fiets te stappen en 30km te gaan rijden met 35km/u gemiddeld. Vroeg of laat gaat dat een keer fout, dat begrijp je hopelijk zelf ook wel. Luisteren naar je lichaam is erg lastig als je ergens maximaal voor gaat.

Plaats reactie