Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tim N

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Tim N » 16 mei 2014, 10:16

Jij bent echt gek :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 16 mei 2014, 11:31

:mrgreen:

Fietsen en lopen zal wel gaan dat zwemmen moet ik nog even oefenen, ik heb vooral veel ervaring met 18 meter waterglijbaan werk, maar dat zal wel niet tellen :D

ErikS

Bericht door ErikS » 16 mei 2014, 12:14

Ga maar vast oefenen... Dat is het zwaarste van het hele lijstje.... :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 16 mei 2014, 13:53

Maandag morgen start ik, eerst 1 km zwemmen, dan 30 fietsen en afsluiten met 9 km hardlopen. Niet op snelheid maar om het te ervaren.

///Joost

Bericht door ///Joost » 16 mei 2014, 20:38

RVV schreef:Maandag morgen start ik, eerst 1 km zwemmen, dan 30 fietsen en afsluiten met 9 km hardlopen. Niet op snelheid maar om het te ervaren.
Heb je ook een bepaalde tijd in gedachte?

Let op: In triathlon geldt dat je de wedstrijd tijdens het zwemmen niet kunt winnen, maar wel kunt verliezen. Doseer dus je krachten in het eerste segment.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 16 mei 2014, 21:57

Bram schreef:
indobesar schreef:Vorige week woensdag onderuit gegaan op een rotonde bij Nuenen. Reed in de slipstream van een snorscooter en ging lekker. Rotonde driekwart en bij het naar rechts draaien om de weg te vervolgen ging het mis. Viel op mijn rechterheup, vervolgens schouder en dan helm. Toen ik op de grond lag schoot kramp in mijn rechter kuit. Fijn klikpedalen... :|
Heb even 20 min bij moeten komen en daarna kleine 30km naar huis gereden/gerold.

Nog even rust al wilde ik vandaag weer een rondje doen. Ben toch wat terughoudend met de regen.
Zaterdag cyclo de Namur.
Waardeloos :cry:

Schade aan de fiets? De mens geloof ik wel, de fiets is veel erger :mrgreen:
Niks stuk/gebroken, gelukkig. Stuurlint moet vernieuwd worden en wat krasen. Derailleur is alleen oppervlakkig beschadigd.

Gister gefietst en draait toch niet helemaal stil. Wellicht even wat afstellen.

RVV

Bericht door RVV » 16 mei 2014, 23:45

///Joost schreef:
RVV schreef:Maandag morgen start ik, eerst 1 km zwemmen, dan 30 fietsen en afsluiten met 9 km hardlopen. Niet op snelheid maar om het te ervaren.
Heb je ook een bepaalde tijd in gedachte?

Let op: In triathlon geldt dat je de wedstrijd tijdens het zwemmen niet kunt winnen, maar wel kunt verliezen. Doseer dus je krachten in het eerste segment.
Ik heb voorop gesteld geen enkele ervaring met "wedstrijd" zwemmen en fietsen, wel met hardlopen. Ik moet voor mijzelf nog even gaan uitvogelen met welke mindset ik hier aan mee wil doen. Als ik 10 km hardloop in wedstrijd verband geef ik alles. Mijn wedstrijd PR op de 10 km is 39.33. Maar ik snap ook dondersgoed dat als ik eerst gezwommen heb, gefiets ik never nooit nog 9 km in 34 minuten ga lopen. Die tijd liepen vorig jaar de wedstrijd triathleten. Maar die fietse ook 30 km in 45 minuten en zwommen in 15 minuten of nog minder. Dit om het in perspectief te plaatsen. Ik moet eerst eens een tijd neerzetten op 1 km zwemmen. Dat doe ik maandag ochtend dan ga ik alles geven wat ik heb. Die tijd zal een uitgangspunt worden. Ik hoop tussen de 20 en 25 minuten er over te doen. Fietsen reken ik op 54 a 55 minuten met een gemiddelde van tegen de 32 a 33 km/h en hardlopen wil ik 40 minuten voor aanhouden. Dan heb je nog de wisseltijden. Dat is echt nieuw en kan veel tijd kosten gewoon omdat ik er geen ervaring mee heb. Toppers wisselen in een dikke minuut, mij zal het 2 minuten gaan kosten. Dus optelsom; 25 + 55 + 40 + 2 + 2 = 124 minuten 2 uur en 4 minuten dus.

Om het in perspectief te plaatsen de snelste wedstrijdloper deed het vorig jaar in 1.33 minuten. De snelste recreant deed het in 1.50 minuten. Dit zijn mensen die de nodige triathlon ervaring hebben. Ik heb 0 ervaring. Ik denk dat ik met 2 uur en 4 minuten een goed uitgangspunt heb. Maar er is veel winst te behalen bij het wisselen. Dat kan op de totale tijd zomaar 2 minuten schelen. Maar goed ik zie wel. Ik kan ook gewoon voor de leuk meedoen of je nou 20e wordt over 30e dat maakt ook geen bal uit. Alleen ben ik bang dat die instelling bij mij niet werkt :angel:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 17 mei 2014, 22:59

indobesar schreef:
Bram schreef:
indobesar schreef:Vorige week woensdag onderuit gegaan op een rotonde bij Nuenen. Reed in de slipstream van een snorscooter en ging lekker. Rotonde driekwart en bij het naar rechts draaien om de weg te vervolgen ging het mis. Viel op mijn rechterheup, vervolgens schouder en dan helm. Toen ik op de grond lag schoot kramp in mijn rechter kuit. Fijn klikpedalen... :|
Heb even 20 min bij moeten komen en daarna kleine 30km naar huis gereden/gerold.

Nog even rust al wilde ik vandaag weer een rondje doen. Ben toch wat terughoudend met de regen.
Zaterdag cyclo de Namur.
Waardeloos :cry:

Schade aan de fiets? De mens geloof ik wel, de fiets is veel erger :mrgreen:
Niks stuk/gebroken, gelukkig. Stuurlint moet vernieuwd worden en wat krasen. Derailleur is alleen oppervlakkig beschadigd.

Gister gefietst en draait toch niet helemaal stil. Wellicht even wat afstellen.
Grote kans dat je derripad krom is, dan wordt afstellen lastig :hmmm:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 mei 2014, 13:49

Vandaag eindelijk voor het eerst dit jaar op pad geweest. Dit smaakt naar meer! :D

http://www.strava.com/activities/142543931

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 18 mei 2014, 16:12

Netjes! Ik heb vandaag zo'n 76 km gefietst met mn pa. Heerlijk.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 mei 2014, 13:39

Gisteren van het geweldige weer genoten in de Eifel. Schitterende tocht en heel goed georganiseerd. Helaas een mankementje met mijn voorderailleur, waardoor ik deze eraf moest halen en de laatste 80km alleen op het kleine voorblad kon draaien.

http://www.strava.com/activities/142657396

RobS was er ook, maar die heb ik helaas gemist onder de honderden renners.

Tim N

Bericht door Tim N » 19 mei 2014, 16:44

Rico leef je nog na vanmorgen? Erg benieuwd hoe het je gegaan is.

RVV

Bericht door RVV » 19 mei 2014, 19:04

Tim N schreef:Rico leef je nog na vanmorgen? Erg benieuwd hoe het je gegaan is.

Vandaag mijn eerste echte triathlon training gedaan. Vanochtend voor het eerste 40 baantjes in het 25 meterbad gezwommen. 1 km totaal. Dit heb is compleet nieuw voor mij. Wel borstcrawl voor de snelheid. Maar in laat veel tijd liggen op het keren. Ivm de dagplanning was het niet mogelijk om aaneensluitend 30 km te fietsen. Maar dit heb ik na de lunch gedaan. Gelijk na het fietsen met 1 minuut wissel de hardloop schoenen aangetrokken om 9 km te gaan hardlopen. Erg warm maar het ging goed. Dit allemaal als voorbereiding op de 40 van Surhuisterveen 7 juni.
1 km zwemmen tijd 26,55
30 km fietsen op 31,4 km/h tijd 57.20
Wissel 60 seconden
9 km hardlopen op 13,3 km/h = 4,32/km tijd 40,31

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 19 mei 2014, 20:02

Mijn fiets heeft sinds gisteren een tikje. Telkens als ik met m'n linkervoet met kracht naar beneden duw, tikt-ie. Ik heb er al naar gekeken maar het is lastig met de hand te reproduceren omdat je niet voldoende kracht kunt zetten.

Ik herinner met dat m'n normale fiets dat ook heeft, maar waar komt 't vandaan? Iemand enig idee?

Zaterdag de 11 merentocht fietsen dus dan wil ik 't wel weer gefixt hebben om eerlijk te zijn...

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 19 mei 2014, 21:13

Even langs de fietsmaker brengen zou ik zeggen.

Ik had laatst ook een tik in de trapas. Lbs heeft toen de trapas opengemaakt en opnieuw ingevet, toen was het weg.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 mei 2014, 22:13

Jesper schreef:Even langs de fietsmaker brengen zou ik zeggen.

Ik had laatst ook een tik in de trapas. Lbs heeft toen de trapas opengemaakt en opnieuw ingevet, toen was het weg.
Dit. Ik heb het ook wel eens en het is inderdaad vaak een tik in de lagers of op de trapas. Kan verder geen kwaad en in sommige bottom brackets is het amper weg te krijgen, vooral BB30.
Even de trapas eruit halen en opnieuw invetten kan helpen, maar goede kans dat het tzt weer terugkomt. Kan ook vanzelf weer weggaan.
Check van tevoren even of je pedalen vast staan in je cranks (momentsleutel!).

- Indo, hoe was je Tour de Namur?

DDX

Bericht door DDX » 20 mei 2014, 00:03

Je gaat lekker Rico :clap:

ErikS

Bericht door ErikS » 20 mei 2014, 08:05

RVV schreef:
Tim N schreef:Rico leef je nog na vanmorgen? Erg benieuwd hoe het je gegaan is.

Vandaag mijn eerste echte triathlon training gedaan. Vanochtend voor het eerste 40 baantjes in het 25 meterbad gezwommen. 1 km totaal. Dit heb is compleet nieuw voor mij. Wel borstcrawl voor de snelheid. Maar in laat veel tijd liggen op het keren. Ivm de dagplanning was het niet mogelijk om aaneensluitend 30 km te fietsen. Maar dit heb ik na de lunch gedaan. Gelijk na het fietsen met 1 minuut wissel de hardloop schoenen aangetrokken om 9 km te gaan hardlopen. Erg warm maar het ging goed. Dit allemaal als voorbereiding op de 40 van Surhuisterveen 7 juni.
1 km zwemmen tijd 26,55
30 km fietsen op 31,4 km/h tijd 57.20
Wissel 60 seconden
9 km hardlopen op 13,3 km/h = 4,32/km tijd 40,31
Is het zwemmen vooraf, of achteraan?

RVV

Bericht door RVV » 20 mei 2014, 10:17

Eerst 1 km zwemmen in een 25 meterbad, snelle wissel (fietsschoenen aan een kleding) 30 km fietsen, weer een snelle wissel, hardloopschoenen aan en gelijk 9 km hardlopen.

Het is aan één stuk. Omdat de wisseltijden meetellen in de eindtijd (alles via chipregistratie) heb je geen tijd om te rusten tussen de onderdelen. Tenminste niet als je voor een snelle tijd wilt gaan. Het zwemmen is me niet tegengevallen. Ten opzichte van goed getrainde zwemmers die 1 km afleggen in 15 minuten is het wat magertjes, maar ik snoep er nog wel een paar minuten af. Denk dat ergens rond de 22 a 23 minuten wel mogelijk moet zijn. Fietsen kan ik zeker sneller dat moet wel lukken in 54 a 55 minuten, hardlopen zit ook nog wel 1 tot 2 minuten winst in. Rond de 38 a 39 minuten.

RobS

Bericht door RobS » 20 mei 2014, 10:36

RVV schreef:Eerst 1 km zwemmen in een 25 meterbad, snelle wissel (fietsschoenen aan een kleding) 30 km fietsen, weer een snelle wissel, hardloopschoenen aan en gelijk 9 km hardlopen.

Het is aan één stuk. Omdat de wisseltijden meetellen in de eindtijd (alles via chipregistratie) heb je geen tijd om te rusten tussen de onderdelen. Tenminste niet als je voor een snelle tijd wilt gaan. Het zwemmen is me niet tegengevallen. Ten opzichte van goed getrainde zwemmers die 1 km afleggen in 15 minuten is het wat magertjes, maar ik snoep er nog wel een paar minuten af. Denk dat ergens rond de 22 a 23 minuten wel mogelijk moet zijn. Fietsen kan ik zeker sneller dat moet wel lukken in 54 a 55 minuten, hardlopen zit ook nog wel 1 tot 2 minuten winst in. Rond de 38 a 39 minuten.
Ga je het op je eigen Giant doen? Van mensen op een race of zelfs TT fiets ga je het namelijk nooit winnen (bij dezelfde geleverde inspanning)

RVV

Bericht door RVV » 20 mei 2014, 11:14

Ik ga het inderdaad op mijn eigen Giant doen. Wel laat ik dunne racebanden monteren (23 mm ipv de 32 mm die ik nu heb). De fiets is natuurlijk niet optimaal geschikt om zo hard mogelijk te gaan. De zit is niet diep genoeg tov een racefiets/stuur. En tegen tijdrit fietsen is het helemaal kansloos. Maar binnen die 30 km moet ik wel een gemiddelde kunnen rijden van 33 a 34 km/h (mits de weer/wind omstandigheden het toelaat). En misschien kan ik wel stayeren :angel: Een racefiets zal iets sneller zijn voor mij 35 a 36 km/h. Met tijdritfietsen zit je al richting de 40 km/h of nog meer.
Maar even realistisch gezien hoef ik überhaupt niet er op te rekenen dat ik ook maar in de buurt ga komen van winnen. Er doen veel ervaren triathleten mee die ook Ironmans op hun naam hebben staan. (3,8 zwemmen 180 km fietsen en 42,1 km lopen) De meeste winst zal ik uit het hardlopen moeten halen. Denk dat 14,2 km/h gemiddeld (4.13/km) wel mogelijk is. Verder is dit allemaal een beetje nieuw voor mij, alleen al op onervarenheid laat ik minuten liggen. Maar het is de eerste keer, smaakt het naar meer dan zeker vaker in de toekomst!

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 mei 2014, 12:05

Dit is een goedbedoeld advies, dus doe er mee wat je wil.

23mm op jouw velgen (zonder de exacte specs te weten) gaat denk ik niet lukken. Hybrides komen meestal met 32 of 28mm banden. Ik denk dat 25mm al amper gaat passen vanwege het te brede velgbed. Buiten dat is het echt zonde van je geld, want je gaat er weinig tijd mee winnen. Het verschil in rolweerstand is echt veel kleiner dan je denkt. FWIW, Sep Vanmarcke reed naar een 4e plek in Parijs-Roubaix dit jaar op 30mm banden.

Wat jou gaat nekken qua tijd is de luchtweerstand. Ik zou je dus adviseren om de banden te laten voor wat ze zijn en dat geld te investeren in een tri opzetstuurtje. Daar rijd je zo 2-3 km/h sneller mee met dezelfde inspanning. Kosten vijf tientjes of zo...

Afbeelding

Tim N

Bericht door Tim N » 20 mei 2014, 12:10

idd goed punt, merk ik ook op mijn werkritjes (mountainbike met race wielen gemonteerd) scheelt toch 2 a 3 km/uur gemiddeld t.o.v. echte wielrenner

RVV

Bericht door RVV » 20 mei 2014, 12:25

Bedankt voor de tip Joost! Qua bandenmaat kan ik er naast zitten, ik gaf de fietsenmaker aan dat ik racefietsbanden wil hebben, die zou geschikte banden monteren. Niet eens voor de triathlon maar omdat ik het gewoon eens wil proberen, kijken wat de verschillen zijn, ook met oog op de toekomst als ik een racefiets ga kopen. Ondertussen 2500 km (in 2,5 maand kuch) op de huidige banden gereden die nog prima zijn. Maar een keer experimenteren kan denk ik geen kwaad. Het stuurtje ga ik wel wat mee doen, want idd luchtweerstand is nu het grootste probleem. Je kunt gewoon niet diep zitten. Ik ga straks even de fietsenmaker bellen en leg het bandenverhaal voor de zekerheid ook even voor.

RVV

Bericht door RVV » 20 mei 2014, 12:36

De wielen die er standaard op heb zitten, zijn overigens gelijk aan de wielen onder de Giant Deffy 2 t.m 5 series. (comfortracefietsen van Giant?!)

Plaats reactie