(Video Spa) Waarom gebeurt dit met die Lotussen?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

(Video Spa) Waarom gebeurt dit met die Lotussen?

Bericht door Elmar » 13 mei 2007, 13:18

In de keren dat ik op Spa heb gereden, heb ik al 3 keer een lotus in de vangrail zien staan op de zelfde plek. Dit is een stukje voor de Busstop chicane (die tegenwoordig trouwens rechtsaf is), net na een flauwe doch snelle linkerbocht. Er is aan de rechterkant veel (ruw) asfalt als uitloop strook.
Nimmer heb ik een ander merk daar zien crashen. Dus waarom wel een Lotus?

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 5693527941

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 13 mei 2007, 13:27

Die flauwe linkerbocht, kan jij die vol nemen in je M3 Elmar? Zo niet, dan denk ik dat het een combinatie is van lift-off oversteer en onervaren rijders... Ik merk toch dat er in het Lotuswereldje best veel mensen zijn die een Lotus hebben en die hem "weleens een keer willen uitlaten op het circuit" en zichzelf dan kunnen overschatten met zo'n auto'tje die zich schijnbaar makkelijk hard laat rijden..... maarrrr, die ~60% van het gewicht op de achterwielen maakt de auto best tricky met oversteer, vooral op hoge snelheden.
Helaas.... was een mooie exige volgens mij (nog nooit een lelijke gezien trouwens 8) ).

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mei 2007, 13:38

Ik tik kort de rem in voor het insturen van die bocht.
Door regenval had ik de dempers wat zachter staan, denk als ze op de hardste stand staan dat het zonder te remmen te doen is. Misschien dan alleen even liften voor de bocht.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16655
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 13 mei 2007, 13:41

Hoe rijdt jou M3 nou Elmar?

Beetje tevreden met al het werk wat je er aan hebt gedaan?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 13 mei 2007, 13:41

Hmmm, dus lift-off lijkt dan vrijwel zeker wel de oorzaak te zijn, ook als het wegdek droog is (je kan het wel halen, maar als je onzeker bent dan kan je natuurlijk teveel gaan liften in de bocht), wat denk jij? Hoe hard rij je daar ongeveer?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 13 mei 2007, 13:43

Maik schreef:Die flauwe linkerbocht, kan jij die vol nemen in je M3 Elmar? Zo niet, dan denk ik dat het een combinatie is van lift-off oversteer en onervaren rijders... Ik merk toch dat er in het Lotuswereldje best veel mensen zijn die een Lotus hebben en die hem "weleens een keer willen uitlaten op het circuit" en zichzelf dan kunnen overschatten met zo'n auto'tje die zich schijnbaar makkelijk hard laat rijden..... maarrrr, die ~60% van het gewicht op de achterwielen maakt de auto best tricky met oversteer, vooral op hoge snelheden.
Helaas.... was een mooie exige volgens mij (nog nooit een lelijke gezien trouwens 8) ).
Ik denk het ook. Als de achterkant daar door gas los een beetje omhoog komt gaat hij waarschijnlijk schuiven. Ik weet ook niet hoe goed een Elise aerodynamisch is. Kan zijn dat er sowieso al wat lift komt bij hogere snelheden, die je in die bocht toch wel haalt.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 13 mei 2007, 13:46

Wel op blijven letten Stephane, het was een exige, jeweetwel, met die grote achtervleugel die dus echt werkt (want lotus...) :wink: .

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mei 2007, 14:17

Bram, auto bevalt steeds beter. Instellingen in het onderstel is ook echt merkbaar. In de ochtend van wege de regen stonden de dempers helemaal open, ik ga dan toch niet zo hard en dan werkt het prima. Bij een opdrogende baan merk je gewoon dt ie te slap staat. Dus 15 (van de 40) klikken dicht gedraaid en je hebt een hele andere auto. Helaas ging de verstelling van een camberplate los, waardoor ik linksvoor circa 7 graden negatief camber had en de band in het spatbord ging happen. Kon eea nog wel daar fixen en dus doorrijden.

Maik, oorzaak lijkt lift-off oversteer, alleeen staan ze dan erg ver van de bocht af. Dat kan natuurlijk door het overtsuur proberen op te vangen en dan getrakteerd worden door een "tankslapper". De snelheid in die bocht durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik schat tussen de 140 en 170 km/u.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7267
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 13 mei 2007, 15:52

Ik denk ook lift-off oversteer.

Met de motor rij ik de eerste vol in 6, vol op het gas. De 2e gaat in 5 vol op het gas. Best lastig om dan precies goed in en uit de bocht te komen. Als je net iets te vroeg instuurt dan moet je corrigeren met die snelheid om goed op de lijn te komen om niet buiten de baan te geraken. In mijn herinneren zit er ook nog iets camber in de bocht die naar buiten toe zachtjes afneemt.

Snelheid bij mij met de motor: 1e links 250, 2e links 220. Moet zo een Exige ook kunnen halen hoor in de 2e bocht.

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23

Bericht door Jorrit » 13 mei 2007, 16:32

Proberen binnen de curb te houden, en das daar niet nodig, je daar heel eenvoudig de auto de uitloop stroken op sturen.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 13 mei 2007, 20:38

Elmar schreef:....

Maik, oorzaak lijkt lift-off oversteer, alleeen staan ze dan erg ver van de bocht af. Dat kan natuurlijk door het overtsuur proberen op te vangen en dan getrakteerd worden door een "tankslapper". De snelheid in die bocht durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik schat tussen de 140 en 170 km/u.
Tsja, bij dat soort snelheden kan je toch erg ver doorschuiven hoor, als het nat is. Dus het lijkt wel ver, maar niet onmogelijk, vooral als het echt aan het einde van de bocht gebeurd is.
Met 220 er doorheen als het droog is? Cool 8)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7267
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 13 mei 2007, 21:07

Maik schreef:
Elmar schreef:....

Met 220 er doorheen als het droog is? Cool 8)
Als het nat is hooguit 10km/h minder hoor 8) Maar wel met regenbanden dan.

Even verder offtopic, voor je beeldvorming:

http://www.youtube.com/watch?v=9Lbk14Qaro0

Dit rondje draai ik rustig in 3 minuten, die tijd rij ik tegenwoordig als het nat is, droog gaat er inmiddels nog 10 seconden af 8) Maar Spa is dan ook wel MIJN baan na de Nordschleife 8)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mei 2007, 22:48

Een (standaard) Exige haalt daar de 220 niet. Met de Viper haalde ik de hoogste snelheid net voor Les Combes (lange rechte klimmende stuk na Eau Rouge) 240 km/u. Met de M3 210 km/u.

Verschil ook M3-Viper is dat ik Stavelot vol gas met de Viper kan nemen en met de M3 niet. Dit kan zijn dat de dempers iets te zacht stonden.

Snelste rondje M3 droge baan 3.02

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 13 mei 2007, 23:07

Heb je de andere "bijna" crashes etc er al af? 8)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mei 2007, 23:13


Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 13 mei 2007, 23:25

Whoops inderdaad! :)
Jij reed met de semi's Elmar? Heb jijzelf nog momentjes gehad (daardoor)?

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 13 mei 2007, 23:36

Fabian schreef:
Maik schreef:
Elmar schreef:....

Met 220 er doorheen als het droog is? Cool 8)
Als het nat is hooguit 10km/h minder hoor 8) Maar wel met regenbanden dan.

Even verder offtopic, voor je beeldvorming:

http://www.youtube.com/watch?v=9Lbk14Qaro0

Dit rondje draai ik rustig in 3 minuten, die tijd rij ik tegenwoordig als het nat is, droog gaat er inmiddels nog 10 seconden af 8) Maar Spa is dan ook wel MIJN baan na de Nordschleife 8)
Hey Fabian,
Wil je dood ofzo :D

Elmar,
Mooie beelden.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mei 2007, 23:38

Reed op semi's. Ik heb het tijdens de natte sessies rustig aangedaan (door schade en schande wijzer geworden). Merkte wel bij het einde van de natte sessies, dat zelf met semi's op een natte baan de tractie moeilijk te verbreken is, kon geen mooie drifts zetten in de nieuwe busstop chicane en La Source.

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23

Bericht door Jorrit » 13 mei 2007, 23:42

Elmar schreef:U vraagt, wij draaien:

http://www.youtube.com/watch?v=fVkkN1P9YJs
Een erg gemeen lachje ;) En een zeer mooie drift van die gele automobiel :D

Tevens nog wat gewone beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=uwKPW1iQamU

Zijn de eerste beelden die ik zie van de verbouwing van het circuit. Ziet er goed uit, Maar hoe rijd dat? Beter/slechter/mooier? Zo op de video lijkt het iig veiliger.




@Fabian
Hoe heet dat nr wat je gebruikt bij je Mas-du-Clos onboard filmpie
http://www.youtube.com/watch?v=7EbQTf_2w1w
Ken het circuit niet, lijkt wel op een iet wat te groot gebouwde kartbaan, maar dan met MEGA hoogte verschil. (en stiekum een wereld circuit om te rijden)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mei 2007, 23:50

Jorrit schreef:
Elmar schreef:U vraagt, wij draaien:

http://www.youtube.com/watch?v=fVkkN1P9YJs
Een erg gemeen lachje ;) En een zeer mooie drift van die gele automobiel :D
Ik lijk daar te lachen, echter zeg ik daar: "Zonde."

BelgianRally
Berichten: 93
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:33
Locatie: Kortemark, Belgium

Bericht door BelgianRally » 14 mei 2007, 23:09


Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 14 mei 2007, 23:23

Beste klapper, blijft een typisch ongeval.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16655
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 14 mei 2007, 23:34

Fabian schreef:
Maik schreef:
Elmar schreef:....

Met 220 er doorheen als het droog is? Cool 8)
Als het nat is hooguit 10km/h minder hoor 8) Maar wel met regenbanden dan.

Even verder offtopic, voor je beeldvorming:

http://www.youtube.com/watch?v=9Lbk14Qaro0

Dit rondje draai ik rustig in 3 minuten, die tijd rij ik tegenwoordig als het nat is, droog gaat er inmiddels nog 10 seconden af 8) Maar Spa is dan ook wel MIJN baan na de Nordschleife 8)
Jij rijdt wel vaker motor gok ik?

Goeiendag zeg :shock: Niet te flauw hoor :mrgreen:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 15 mei 2007, 12:15

BelgianRally schreef:ander filmpje:
http://www.dailymotion.com/turbovet/vid ... duez-day/1
Volgens mij gebeurt het echt helemaal aan het einde van de bocht, misschien dat het geen lift-off is maar dat hij met de achterwielen op de gladde (want natte) curbs komt? Hij breekt uit en ik denk met blokkerende wielen schiet hij in de andere kant de muur in. Hij had beter niet kunnen blokkeren en tegen kunnen sturen... maarja... de beste stuurlui.... :lol:

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23

Bericht door Jorrit » 15 mei 2007, 12:32

Ik weet niet of de curb nat is, maar als je probeerd hem netjes binnen de lijntjes te houden en daarom op het laatst nog een extra naar links stuurt (met eventueel gas los) dan eindig je ook links in de banden.
Als je hem gewoon wat wijd had laten lopen (ruimte genoeg) dan was er niet te veel aan de hand geweest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HarryC, SvB en 3 gasten